معاون آموزشی وزیر علوم: به این سرعت نمی‌توان سرفصل‌های جدید را برای تدریس در دانشگاه‌ها ابلاغ کرد

«دین آنلاین» با این عناوین اقتباسی، روزنامه «شرق» را مرور کرده است: «سرمقاله نویس شرق: عالمان و دانشمندان اسلامی با قرائتی رحمانی از اسلام، زمینه را برای حذف داعش فراهم کنند»، «شاهزاده محمد‌بن‌سلمان دستی در جنگ یمن و دستی در توسعه مسجدالحرام دارد/آیت‌الله مکارم‌شیرازی: آل‌سعود توانایی اداره حرمین شریفین را ندارد»، «آزادی نزد طالقانی در دایره شریعت و تا زمان عدم تعارض با تعالیم مذهب امکان فهم‌ و بررسی می‌یابد»، «فلسفه‌ای که هیچ چیز را مسلم نگرفته و همه ‌چیز را زیر سؤال می‌برد»، «کیوان کثیریان: جامعه به عالمانی اندیشه‌ورز و مدیرانی شجاع، صادق و قاطع نیازمند است»، «معاون آموزشی وزیر علوم: به این سرعت نمی‌توان سرفصل‌های جدید را برای تدریس در دانشگاه‌ها ابلاغ کرد» و «یونسی: درحال‌حاضر بیش از ٢٠ نمازخانه اهل سنت در تهران و اطراف تهران فعالیت دارند»

سرمقاله نویس شرق: عالمان و دانشمندان اسلامی با قرائتی رحمانی از اسلام، زمینه را برای حذف داعش فراهم کنند
روزنامه شرق در صفحه اول، یادداشتی با عنوان «اسلام گفت‌وگومحور برای مقابله با داعش» به چاپ رسانده و جدایی عالمان کشور‌های اسلامی از هم را یکی از اسباب طول عمر داعش دانسته است.

در این یادداشت می خوانیم:
«وضعیت جهان و خصوصا خاورمیانه، آشفته، غیرانسانی و غیرقابل‌تحمل شده است. استبداد، ترویج خشونت به بهانه اسلام، فساد اداری و رعایت‌نکردن کرامت انسان‌ها، زندگی را چنان بر مردم خاورمیانه سخت کرده است که با قایق‌های بادی از طریق دریا به کشورهای غیراسلامی پناه می‌برند. مبارزه و تلاش برای ازبین‌بردن یکه‌تازی داعش و دیگر مشکلات کشورهای اسلامی نه وظیفه پهپادهای آمریکا بلکه وظیفه عالمان و دانشمندان اسلامی است. آنان می‌توانند پس از بررسی و نقد مبانی تئوریک داعش، قرائتی رحمانی از اسلام ارائه دهند و زمینه را برای حذف داعش فراهم کنند.

به این منظور حوزویان در ایران هم در آغاز سال تحصیلی جدید می‌توانند در درس‌های خود، اولویت‌سنجی و راهکارهای رسیدن به این هدف را در نظر بگیرند. داعش از گفت‌وگونکردن عالمان کشورهای اسلامی با یکدیگر برای بقای خود استفاده کرده‌است. آنان با مباح اعلام‌کردن خون عالمان و پیروان دیگر مذاهب اسلامی بیشتر قصد دارند راه گفت‌وگو با سایر مذاهب اسلامی را ببندند. عقیده و باور انحصارگرایانه داعش در میان علمای اهل‌سنت از مقبولیت برخوردار نیست ولی متأسفانه ارتباط‌نداشتن مخالفان تکفیر با یکدیگر، فرصت کافی را برای جذب جوانان در اختیار داعش گذاشته است. »

علی‌اکبر گلقندشتی در ادامه نوشته است:
«اگر عالمان کشور‌های اسلامی از هم جدا نبودند، هرگز پدیده‌ای به نام داعش در جهان اسلام شکل نمی‌گرفت و درصورت شکل‌گیری «حتی با کمک مخالفان اسلام» نمی‌توانست این‌گونه برای برخی جوانان جذاب باشد. جهان‌شمولی دستورات اسلام کمک بزرگی برای گفت‌وگو با مکاتب الهی و بشری است.

توجه به مخاطبان غیرمسلمان و ارتباط با افراد بانفوذ دیگر فرهنگ‌ها کمک زیادی به برقراری نظم، امنیت و صلح که مهم‌ترین دغدغه ادیان است می‌کند. با این ارتباط علاوه بر معرفی دقیق و صحیح اسلام، خطر اسلام‌هراسی نیز از بین می‌رود. به نظر می‌رسد مشکل اندیشه‌های متحجرانه، نگاه محلی و قومی است که به صورت ناخودآگاه یا پیش‌فرض در ذهن آنها وجود دارد. معرفی ارزش‌های اسلامی مانند خردگرایی، عدالت، تحمل اندیشه مخالف، آزادی بیان، پرهیز از خشونت در تبلیغ دین و عقیده، استقبال از صلح، محترم‌شمردن مال، جان و آبروی افراد و تلاش برای پذیرش این ارزش‌ها از مهم‌ترین کارها پس از نقد اندیشه داعش است.

مذهب تشیع بارها از ارتباط و گفت‌وگو با رهبران دیگر ادیان و مذاهب و شرکت در برنامه‌های تقریبی به نتایج مبارکی دست یافته است. برای یادآوری بیشتر نتیجه‌های ارتباط عالمان اسلامی می‌توان به زندگی امام موسی صدر اشاره کرد یا ملاقات شیخ شلتوت، رئیس دانشگاه الازهر و نامه‌ آیت‌الله‌العظمی بروجردی(ره) به ایشان را در نظر داشت. پس از این دیدار و بعد از بازگشت به مصر، شیخ شلتوت دستور داد فقه شیعه در الازهر تدریس شود و تا پایان عمر او، کتاب «مختصر نافع» تألیف علامه حلی(ره) در الازهر تدریس می‌شد.»

شاهزاده محمد‌بن‌سلمان دستی در جنگ یمن و دستی در توسعه مسجدالحرام دارد/آیت‌الله مکارم‌شیرازی: آل‌سعود توانایی اداره حرمین شریفین را ندارد
شرق که در صفحه ۱۳، به آخرین جزئیات سقوط مرگبار جرثقیل در مسجدالحرام پرداخته، از کشته شدن ۱۰۷ نفر خبر داده و از مرگ یک زائر هموطن حکایت کرده است.
در بخشی از این خبر آمده است: «از بین ۱۸۰ مجروح این حادثه، ٣٢ ایرانی زخمی شده اند که چهار نفر از آنان به عمل جراحی نیاز دارند….
بنا بر این گزارش، جرثقیلی که در مسجدالحرام سقوط کرد، متعلق به شرکت «نسما» وابسته به محمد‌بن‌سلمان، جانشین ولیعهد عربستان سعودی است که برای توجیه این حادثه به تصاویر فتوشاپی متوسل شده است. شرکت وابسته به پسر پادشاه عربستان با اعمال فشار بر دیگر شرکت‌ها، آنها را از مناقصه طرح توسعه مسجدالحرام کنار گذاشته بود. محمدبن‌سلمان از مطبوعات عربستان خواست تا تصاویر فتوشاپی از این حادثه چاپ کنند تا ادعای برخورد صاعقه به این جرثقیل را تبلیغ کنند. در تصاویر ویدئویی منتشرشده از این حادثه هیچ نشانه‌ای از برخورد صاعقه به جرثقیل وجود ندارد که ثابت ‌کند شرکت وابسته به محمد بن سلمان به علت نقص در نصب این جرثقیل مسئول این حادثه است.»

این روزنامه در صفحه ۷ نیز از قول آیت‌الله مکارم‌شیرازی نوشته است: « آل‌سعود توانایی اداره حرمین شریفین را ندارد» بنا بر گزارش خبرگزاری مهر از قم، این مرجع تقلید با ابراز تأسف از حادثه سقوط جرثقیل در مسجدالحرام، گفت: این حادثه نشان می‌دهد که آل‌سعود توانایی اداره حرمین شریفین را ندارد. او با ناگوارخواندن حادثه سقوط جرثقیل که منجر به کشته و زخمی‌شدن ۲۹۰ نفر از زائران در مسجد‌الحرام شده، این حادثه را تسلیت گفت و برای آمرزش روح شهیدان این حادثه فاتحه قرائت کرد.»

آزادی نزد طالقانی در دایره شریعت و تا زمان عدم تعارض با تعالیم مذهب امکان فهم‌ و بررسی می‌یابد
روزنامه شرق در صفحه ۷، یادداشت «طالقانی و آزادی‌های سیاسی» به قلم سید سبحان تقوی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب را به چاپ رسانده و در پی آن است تا معنی و مفهوم آزادی مقبول در اندیشه وی را نمایان سازد.

در این نوشتار می خوانیم:
« جلال توکلیان، مترجم هم‌عصر ما، پاییز ٩٢ در مقاله‌ای با عنوان «طالقانی پس از عصر یخبندان»، که در شماره دهم دوماهنامه «اندیشه پویا» به چاپ رسید، با نگاهی که از تجلیلِ صِرف فاصله می‌گرفت و به تحلیل می‌رسید و گاه به نقد می‌افتاد، به اندیشه سیاسی مرحوم آیت‌الله طالقانی پرداخت. مدعای اصلی توکلیان در آن مقاله این بود که آیت‌الله طالقانی به دلیل قرارگرفتن در زمانه‌ای خاص، که نگارنده آن را عصر یخبندان می‌نامد و مرادش از آن، دورانی است که از پایان جنگ جهانی دوم آغاز می‌شود و تا سقوط دیوار برلین ادامه می‌یابد و «دوره تخاصم و رواج ایدئولوژی‌های ستیزه‌جویانه و غلبه مشی چریکی و حاکم‌بودنِ فهم استالینیستی از مارکسیسم بر نیمی از جهان» است، با آنکه جانبِ آزادی‌های اجتماعی (آزادی‌های مثبت) را نگاه می‌دارد؛ اما به آزادی‌های فردی وقعی نمی‌نهد؛ گاه با نگاهی تأییدآمیز به حرکت‌های خشونت‌آمیز می‌نگرد و گاه ….
در این نوشتار مختصر می‌کوشم بیان کنم، طالقانی هرچند بنا به نظر توکلیان، در عصر یخبندانِ تاریخی می‌زیسته و چون هر انسانی فرزند زمانه خویش است؛ اما چنان به پای آزادی- ‌آن‌هم به ‌معنای امروزینش در فلسفه سیاسی- می‌ایستد که باید به احترامش، کلاه از سر برداشت و تمام‌قد ایستاد.

در مواجهه با جهانِ سیاسی طالقانی باید در نظر آورد که اندیشه سیاسی وی تا حد زیادی در چارچوب نظام سیاسی مشروطه و به تأسی از فتاوای اجتماعی و آرای سیاسی علامه نائینی شکل گرفته است و آن همه تأکیدی را که بر استبداد می‌گذارد، می‌توان در بسیاری از نوشته‌های نائینی پیگیری کرد. ازاین‌رو طالقانی اولین کسی بود که در خطبه نمازجمعه مفهوم استبداد را به کار برد.

آزادی نزد طالقانی در دایره شریعت، امکان فهم‌ و بررسی می‌یابد، اما گاهی می‌توان از آزادی‌های لیبرال هم در اندیشه او- تاآنجاکه با تعالیم مذهب در تعارض نیست- نشانی گرفت. آزاد‌گذاشتن مخالفان و منتقدان تاجایی‌که به ستیزِ مسلح و درگیری با نظام اسلامی نینجامد: «مادامی که افرادی و گروه‌هایی در خلاف مسیر و حرکت انقلاب اسلامی حرکت نکنند، حق نداریم نسبت به آنها تعرض کنیم یا اهانت کنیم». یا حفظ حقوق اقلیت‌ها در تدوین و نگارش قانون اساسی: «گروه‌هایی که در اصول با ما مخالف‌اند، نمی‌توانند در تدوین قانون اساسی که منطبق با جمهوریت و اسلام است و خواست اکثر ملت ایران است مشارکت کنند، اما این به معنای آن نیست که حقوق آنها از سوی تدوین‌کنندگان قانون اساسی نادیده گرفته شود»، در نوشته‌ها و گفته‌های آیت‌الله دیده می‌شود.

طالقانی بارها بر لزوم برخورداری اقلیت‌های مذهبی از حقوق مشروع‌شان در تعیین سرنوشت سیاسی، انجام فرایض دینی، انتخاب نماینده و دیگر حقوق قانونی تأکید کرده است. طالقانی اداره امور مملکت را حقّی برای ملت می‌دانست: «هر گروه و دسته‌ای آزاد است برای خود نماینده و سرپرست انتخاب کند». یا در جای دیگر «وقتی ما نظام جمهوری اسلامی را بر اساس حق همه مردم می‌دانیم باید همه مردم در سرنوشت‌شان دخالت داشته باشند. گروه‌ها و جمعیت‌ها در عرصه‌های اقتصادی و کشاورزی و… حق دارند سرپرست‌های‌شان را انتخاب کنند». در جریان مسئله کردستان در سال‌های ابتدایی انقلاب، هنگامی که ایشان مأمور رسیدگی به وضعیت آن مناطق می‌شود پس از سفر به آنجا و انجام مذاکرات، دستور می‌دهد انتخابات شورای شهر برگزار شود و مردم نمایندگان خود را در شورا انتخاب کنند. در این رأی‌گیری با آنکه سه نفر از نیروهای دگراندیش چپ بین انتخاب‌‎شده‌ها بودند؛ اما باز مرحوم طالقانی نتیجه را تأیید می‌کند.

کوتاه سخن آنکه، مرحوم طالقانی هدف بنیادی تمام مکاتب اصیل را آزاد‌کردن آدمی از تعلقات درونی و بندهای بیرونی می‌داند و هر آنچه این آزادی را از انسان بگیرد «ضد بشری» می‌خوانَد. در نگاه آیت‌الله، سرّ مخالفت برخی اندیشه‌ها و صاحبان اندیشه با آزادی در این است که در فضای آزاد و رونقِ اندیشه‌ها و داده‌ها، دکّانِ خراب خود را بر آب بینند و همین ترس‌شان است که موجب می‌شود با آزادی درافتند.
راهش پر رهرو باد.

فلسفه‌ای که هیچ چیز را مسلم نگرفته و همه ‌چیز را زیر سؤال می‌برد
روزنامه شرق در معرفی تازه های منتشر شده توسط نشر نی، به انتشار کتاب «مسائل کلیدی فلسفه» پرداخته و نوشته است:
« اگر به یکی از آموزشگاه‌های رانندگی بروید، احتمالا می‌دانید در آنجا درباره مقررات رانندگی چیزهایی به شما می‌آموزند، اما قطعا انتظار دارید که بیشتر وقت‌تان به آموزش عملی رانندگی اختصاص یابد. ولی اگر متنی مقدماتی در فلسفه را به دست بگیرید، یا در یک دوره آموزشی فلسفه ثبت‌نام کنید و حتی در وضعیت خودمان در دانشگاه فلسفه بخوانید، می‌بینید وقت زیادی صرف ارائه استدلال‌های فلسفی می‌شود. ولی برای اینکه عملا چگونه فلسفه بورزیم تقریبا اصلا وقت نمی‌گذارند.

مشخصه بارز فلسفه این است که همه ‌چیز را زیر سؤال می‌برد و هیچ چیز را مسلم نمی‌گیرد. فلسفه مفروضاتی طرح می‌کند که زیربنای تفکر روزمره ماست؛ درباره جهان، خودمان، ارزش‌ها و باورهای‌مان؛ اما در نهایت همان مفروضات را نیز به باد نقد می‌گیرد. از این‌رو، در مواجهه با متن فلسفی نباید آن را طوری خواند که گویی به‌حدی موثق است که جز پذیرفتن آن کار دیگری برایمان نمانده است. بلکه باید آن را یکی از طرف‌های گفت‌وگو حساب کنیم که خود ما نیز در آن شریک‌ایم. باید موضوع را نقادانه بخوانیم، باید بین جست‌وجوی نادرستی‌های استدلال و جست‌وجوی حقایق و بصیرت‌های موجود در استدلال توازن برقرار کنیم. باید بتوان از آنچه در صفحه‌ پیش روی‌‌مان است، فراتر رفت. باید کوشید انگیزه‌ پس پشت استدلال‌ها را فهمید. اگر مقدماتی در پس استدلال‌ها وجود دارد، اما بیان نشده است، آنها را یافت و دید چگونه می‌توان استدلال را به پیش برد.

کتاب «مسائل کلیدی فلسفه» کتابی است در همین زمینه و برای کمک به کسانی که می‌خواهند با پنج موضوع کلیدی فلسفه غرب آشنا شوند: نظریه شناخت، فلسفه اخلاق، فلسفه ذهن، فلسفه دین و فلسفه سیاسی. این کتاب با شرحی مختصر می‌کوشد، استدلال‌های مهمی را که در این پنج حوزه ارائه شده، بررسی کند. با آنکه فرض بر آن است که گویا برای فلسفه‌ورزی باید در دریای فلسفه شیرجه زد و راه خود را پیدا کرد، نویسنده می‌کوشد، پیش از این کار و ورود به پنج موضوع فلسفه، مهارت‌های اصلی فلسفه‌ورزی را هم طرح کند.
مسائل کلیدی فلسفه / جولیان باجینی / ترجمه: حمیده بحرینی / قیمت: ١٨ هزار تومان»

کیوان کثیریان: جامعه به عالمانی اندیشه‌ورز و مدیرانی شجاع، صادق و قاطع نیازمند است
در صفحه ۱۴ شرق، یادداشت «وزیر ارشاد و ابهام در تصمیمات بی‌فشار» به قلم کیوان کثیریان، به نقد سخنان اخیر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخته که در بخشی از آن می خوانیم:
«وزیر محترم ارشاد در ضیافت روز ملی سینما درباره بخشی از انتقادات وارده نسبت به عملکرد خود پاسخ داد. آقای جنتی به صراحت عنوان کرد که به‌هیچ‌وجه زیر فشار رسانه‌ها و حتی تحت‌تأثیر موضع نمایندگان مجلس تصمیم نمی‌گیرد و تصمیم‌های گرفته‌شده متعلق به خود ایشان است. گرچه در ادامه، این جملات را نقض کرد و درباره علت تغییر نام جشنواره فجر به ایران و برعکس، ضمن استفاده از کلمه «مجبور» گفت که بعد از جنجال‌هایی که بر سر این تغییر به وجود آوردند، مجبور شدیم که برای آنکه بهانه را از دستشان بگیریم، نام جشنواره را برگردانیم! اول اینکه اگر این عقب‌نشینی، تأثیر فشار رسانه‌ها و مجلس نیست پس چیست؟ دوم آنکه اگر وزیر ارشاد تصمیماتش را خودش با میل و رغبت می‌گیرد و ایستادن پای پروانه نمایش «قصه‌ها» را به رخ می‌کشد، نظرش درباره جلوگیری از اکران «عصبانی نیستم» و «خانه پدری» چیست؟ یعنی باید فرض را بر این بگذاریم که ایشان رأسا تصمیم گرفته با وجود پروانه نمایش، «خانه پدری» را پس از دو روز پایین بکشد و «عصبانی نیستم» را هم به محاق ببرد! اگر این‌طور است که اعلام کنند تا تکلیفمان را با ایشان بدانیم. آقای جنتی در بخش دیگری از سخنانش، وعده داد تا به‌واسطه تحقق توافق هسته‌ای و تزریق پول بیشتر به حوزه فرهنگ، مشکلات فرهنگ و سینما حل شود. نمی‌دانم چرا وزیر محترم احساس کردند که مشکل اصلی سینما پول است. نمی‌دانم از کجا به این نتیجه رسیده‌اند که پول می‌تواند شجاعت و اعتمادبه‌نفس و قاطعیت برای مدیر به ارمغان بیاورد! احمدرضا درویش چندروز پیش در مراسم بزرگداشتش به درستی گفت که جامعه به عالمان اندیشه‌ورز نیاز دارد. به گمانم به همان اندازه، جامعه امروز به مدیر شجاع، صادق و قاطع هم نیازمند است…..»

معاون آموزشی وزیر علوم: به این سرعت نمی‌توان سرفصل‌های جدید را برای تدریس در دانشگاه‌ها ابلاغ کرد
شرق در صفحه ۱۷، به آنچه «ابهام در آغاز تدریس سرفصل‌های جدید ٣ رشته علوم ‌انسانی در دانشگاه‌ها» خوانده، پرداخته است و می نویسد:
«روز گذشته غلامعلی حدادعادل رئیس شورای تحول علوم انسانی در خبری گفت: «سرفصل‌های سه رشته روان‌شناسی، علوم سیاسی و زبان‌های خارجی به دانشگاه‌ها ابلاغ شده و از سال تحصیلی جدید باید این سرفصل‌ها تدریس شود». پیگیری‌های «شرق» از معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در این رابطه اما از وجود ابهاماتی دراین‌باره حکایت دارد.

بیست‌وهفتم مهرماه سال ٨٨ بود که شورای‌عالی انقلاب فرهنگی «آیین‌نامه تشکیل شورای تخصصی تحول و ارتقای علوم انسانی» را تصویب کرد و بنا شد این شورا که در حال حاضر ریاست آن برعهده غلامعلی حدادعادل است، با هدف «ایجاد تحول پایدار در علوم انسانی و به‌منظور طراحی، سازماندهی، برنامه‌ریزی، مدیریت و هدایت تحول علوم انسانی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و پژوهشی کشور» دروس رشته‌های علوم انسانی به‌ویژه رشته‌هایی چون فلسفه، علوم سیاسی، روزنامه‌نگاری، جامعه‌شناسی، مدیریت، حسابداری، زبان خارجی، علوم اقتصادی، علوم تربیتی و حقوق و… را موردبازنگری قرار دهد.

حالا یک ماه مانده به شش‌سالگی آغازبه‌کار این شورا و در کنار انتقاداتی که به کُند عمل‌کردن این شورا از سوی برخی وارد شده است؛ غلامعلی حدادعادل از ابلاغ سرفصل‌های جدید سه رشته روان‌شناسی، علوم سیاسی و زبان‌های خارجی مانند چینی و اسپانیایی خبر داده و تأکید کرده است «از سال تحصیلی جدید باید این سرفصل‌ها تدریس شود».

براساس خبری که «مهر» از قول حدادعادل، رئیس شورای تحول علوم انسانی منتشر کرده، وی با اشاره به رشته‌های علوم انسانی بازنگری‌شده در شورای تحول و زمان اجرای آن در دانشگاه‌ها گفته: «بین آنچه در شورای تحول تصویب می‌شود و آن چیزی که در دانشگاه‌ها اجرا می‌شود، بنا به ملاحظات اجرائی و مدیریتی فاصله زمانی وجود دارد، اما از سال جدید چند رشته تحول‌یافته در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود». اظهارات حدادعادل به‌نوعی توضیح چندباره‌اش در پاسخ به برخی انتقاد‌ها درباره عملکرد کُند این شوراست.

او همچنین در بخش دیگری از سخنان خود گفته که سرفصل‌های این رشته‌ها نهایی و از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به دانشگاه‌ها ابلاغ شده است و دانشگاه‌ها باید از سال تحصیلی۹۴-۹۵ براساس همین سرفصل‌های جدید تدریس کنند. حدادعادل درعین‌حال با اذعان به اینکه «هنوز منابع رسمی تأییدشده‌ای مانند کتاب برای این رشته‌ها وجود ندارد» گفته: «اما سرفصل‌های درس‌ها مشخص شده و در مقاطع کارشناسی، ارشد و دکترا تدریس خواهد شد». اظهارات حدادعادل درخصوص نبود منابع رسمی در حالی مطرح شده که حدود شش ماه قبل حمید طالب‌زاده، دبیر شورای تحول علوم انسانی، در گفت‌وگویی درباره مهم‌ترین اولویت‌ها و برنامه‌های شورا برای سال ٩۴ از «تألیف کتب متناسب با این سرفصل‌ها» خبر داده و گفته بود این موضوع در دستور کار شورای تحول علوم انسانی قرار دارد.

وزارت علوم: فعلا اجرائی نیست!
اما برخلاف آنکه حدادعادل بر تدریس سرفصل‌های جدید هم‌زمان با آغاز سال تحصیلی جدید در دانشگاه‌ها؛ یعنی کمتر از ١٠ روز دیگر تأکید کرده، وزارت علوم واکنش دیگری از خود نشان داد. دکتر مجتبی شریعتی‌نیاسر، معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در این‌باره به خبرنگار «شرق» می‌گوید: من چندان در جریان آنچه آقای حدادعادل گفته‌اند نیستم اما به این سرعت نمی‌توان سرفصل‌های جدید را اجرائی و برای تدریس در دانشگاه‌ها ابلاغ کرد.
شریعتی‌نیاسر با تأکید بر اینکه این موضوع هم‌زمان با آغاز سال تحصیلی جدید اجرائی نخواهد شد، ادامه داد: سرفصل‌های این رشته‌ها در سال جدید همچون سال‌های قبل خواهد بود و بدون تغییر تدریس می‌شود. او درعین‌حال در واکنش به اظهارات رئیس شورای تحول درخصوص اینکه سرفصل‌های این سه رشته از سوی وزارت علوم نهایی و ابلاغ شده است، گفت: موضوع درباره زمان است و در این زمان کوتاه تا آغاز سال تحصیلی چنین چیزی اجرائی نخواهد شد و ان‌شاالله از بهمن‌ماه این تغییرات و سرفصل‌های جدید اجرا می‌شود.»

دیگر عناوین منتشر شده در «شرق» امروز:

پیام رئیس‌جمهوری در خصوص حادثه سقوط جرثقیل و درگذشت شماری از حجاج: در این ایام که مصادف با موسم حج ابراهیمی است و انظار و قلوب مسلمانان بیش‌از‌پیش معطوف به سرزمین وحی است؛ بی‌شک این حادثه دلخراش موجب تألم خاطر امت اسلامی گردیده است.

آمار یونسی از نمازخانه‌های اهل سنت در تهران / درحال‌حاضر بیش از ٢٠ نمازخانه اهل سنت در تهران و اطراف تهران فعالیت دارند و دولت از امنیت آنها حمایت می‌کند. سیاست کلان حکومت و دولت، دوری از اختلاف و تفرقه است.

آیت‌الله مقتدایی خبر داد: نامه‌های محرمانه اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به روحانی و علی جنتی

علی‌اکبر ترکان: شبکه‌های دلالی سیستم اقتصادی را نجس کرده‌اند

پیگیری دغدغه‌های رهبری در مورد حاشیه شهر مشهد /سردار غلامرضا احمدی، فرمانده سپاه استان قم: یکی از وظیفه‌هایی که مقام معظم رهبری بر دوش سپاه امام‌رضا(ع) گذاشته‌اند، ساماندهی حاشیه شهر مشهد بوده که اقدامات خوبی در این زمینه به انجام رسیده است.

حمله گسترده مخالفان به زندان مرکزی دمشق / هم‌زمان با حمله گروه «جیش الاسلام» به زندان مرکزی دمشق و وقوع درگیری‌های شدید میان آنها و نیروهای دولتی، مخالفان با پذیرفتن شکست در جبهه جنوبی سوریه، پایان عملیات خود در استان درعا را اعلام کردند.

اعلان جنگ الظواهری علیه البغدادی / رهبر القاعده در پیامی صوتی اعلام کرد رهبری داعش اقدام به فتنه و ایجاد اغتشاش می‌کند و بر این مسئله تأکید کرد که این تروریست منزوی عراقی، رهبر تمام مسلمانان و گروه‌های شبه‌نظامی موسوم به «خلیفه» نیست.

ادامه حملات جنگنده‌های سعودی به یمن / جنگنده‌های ائتلاف سعودی در ادامه تجاوزات خود به یمن، ساختمان تلویزیون این کشور و برخی پایگاه‌های انصارالله را بمباران کردند.

«دین آنلاین» با این عناوین اقتباسی، روزنامه «شرق» را مرور کرده است: «سرمقاله نویس شرق: عالمان و دانشمندان اسلامی با قرائتی رحمانی از اسلام، زمینه را برای حذف داعش فراهم کنند»، «شاهزاده محمد‌بن‌سلمان دستی در جنگ یمن و دستی در توسعه مسجدالحرام دارد/آیت‌الله مکارم‌شیرازی: آل‌سعود توانایی اداره حرمین شریفین را ندارد»، «آزادی نزد طالقانی در دایره شریعت و تا زمان عدم تعارض با تعالیم مذهب امکان فهم‌ و بررسی می‌یابد»، «فلسفه‌ای که هیچ چیز را مسلم نگرفته و همه ‌چیز را زیر سؤال می‌برد»، «کیوان کثیریان: جامعه به عالمانی اندیشه‌ورز و مدیرانی شجاع، صادق و قاطع نیازمند است»، «معاون آموزشی وزیر علوم: به این سرعت نمی‌توان سرفصل‌های جدید را برای تدریس در دانشگاه‌ها ابلاغ کرد» و «یونسی: درحال‌حاضر بیش از ٢٠ نمازخانه اهل سنت در تهران و اطراف تهران فعالیت دارند»مرور مطبوعات/ ‌‌یک‌شنبه‌ ۲۲ شهریور/ روزنامه شرق

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.