علی جنتی: هنرمندان به ما حق بدهند به دیدگاه فقهی مراجع احترام بگذاریم

«دین آنلاین» با این عناوین اقتباسی، روزنامه «اعتماد» را مرور کرده است: «وزیر ارشاد: خواهشمندم اهالی سینما به ضرورت توجه وزارت ارشاد به تبعات اجتماعی و مذهبی مسائل، واقف باشند/ پای فیلم‌هایی چون قصه ها ایستاده‌ام»، «مدیرعامل بنیاد فارابی: فیلم، تئاتر، موسیقی و هنرهای تجسمی می‌توانند پیام رسان فرهنگ و باورهای اسلامی – ایرانی ما باشند»، «یادنامه ای برای آیت‌الله مدنی» و «کنایه‌های رحیم پورازغدی به دولت یازدهم در نماز جمعه»

وزیر ارشاد: خواهشمندم اهالی سینما به ضرورت توجه وزارت ارشاد به تبعات اجتماعی و مذهبی مسائل، واقف باشند/ پای فیلم‌هایی چون قصه ها ایستاده‌ام
روزنامه اعتماد در صفحه ۱۰، سخنان علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مهمانی شب گذشته اهالی سینما و مدیران به مناسبت روز ملی سینما را منعکس ساخته و با انتخاب عنوان «پای فیلم‌ها می ایستم» آورده است:

– من نه تحت تاثیر فشار رسانه‌ها هستم و نه تحت تاثیرصحبت‌های نمایندگان مجلس. زیرا ما بر اساس چارچوب قانونی و ضوابط مربوطه فکر و بررسی می‌کنیم و در نهایت به آنچه به عنوان نتیجه می‌رسیم عمل می‌کنیم. برخی از سینماگران نیز گاهی اشاره می‌کنند که به دلیل اشکالات وارده به یک فیلم از سوی یک نماینده اثری توقیف می‌شود در صورتی که این گونه نیست.

– دو کارت زرد گرفتم و کارت سوم نیز به دلیل فیلم قصه‌ها در راه است. من خود فیلم «قصه‌ها» را دیدم و مشکلی هم نداشت و پایش هم ایستادیم. برخی مواقع نیز مشکلاتی هم هست که بالاخره دوستان و اهالی سینما باید به آن توجه کنند.

– در جشن خانه سینما نیز بحث فیلم «رستاخیز» مطرح شد که بنده شنبه با احمد رضا درویش جلسه‌ای دارم و توضیحات کافی را در این جلسه به این کارگردان اعلام می‌کنم. ولی بیشترین فیلمی که تا امروز حمایت کردم فیلم «رستاخیز» بوده است و از این اثر سینمایی به عنوان فیلم فاخر تعریف کردم. درباره این فیلم برخی از مراجع تقلید می‌گویند که چهره حضرت ابوالفضل (ع) نباید مستقیم نشان داده شود. بنابراین به ما حق بدهید ما به دیدگاه فقهی مراجع احترام بگذاریم زیرا کشور ما یک کشور دینی است و باید به نظر مراجع تقلید توجه کنیم و احترام بگذاریم.

– وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید به تبعات اجتماعی و مذهبی نگاه و توجه داشته باشد و خواهشم از اهالی سینما نیز این است که به این گونه مسائل توجه داشته باشند و رویکرد کلی ما حمایت از همه سینماگران است ولی در مواقعی که معذورات قانونی و اجتماعی داریم؛ باید به این معذورات نیز توجه داشته باشیم.

– در مورد مساله نامگذاری فیلم فجر که نامش را تغییر دادند، جنجالی به پا شد. نسبت به ایمان دکتر ایوبی و سید رضا میرکریمی دبیر بخش بین‌الملل جشنواره شکی نیست ولی این جنجال من را مجبور کرد بار دیگر اعلام کنم که عنوان جشنواره فجر است و فجر مختص بهمن ماه نیست زیرا این کلمه از قرآن گرفته شده و کلمه مقدسی است.

مدیرعامل بنیاد فارابی: فیلم، تئاتر، موسیقی و هنرهای تجسمی می‌توانند پیام رسان فرهنگ و باورهای اسلامی- ایرانی ما باشند
اعتماد در صفحه آخر، با چاپ یادداشتی از علیرضا تابش، مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، نگاه وی به  سینما پس از توافق هسته ای را منعکس ساخته و ذیل عنوان «فرصتی برای فرهنگ و هنر» آورده است:
«بحث بر سر «برنامه جامع اقدام مشترک» در نهادهای مرتبط کشورمان و البته در مجالس ایالات متحده و اتحادیه اروپا همچنان داغ است و افکار عمومی در حوزه‌های مختلف، تحت تاثیر آن قرار دارند…..

در روزهایی قرار داریم که جشن‌های ملی سینمای ایران در حال برگزاری است و در تقویم رسمی ما، «روز سینما» در ٢١ شهریور، جلوه‌گر شده است. حال می‌توان از همین زاویه و با محور قراردادن سینما، به دنیای پس از توافق نگریست. سینمای نجیب ایرانِ پس از انقلاب اسلامی، در مقاطع مختلف نشان داد که از کارآمدترین نهادها برای معرفی آرمان‌های ما است. با وجود اینکه به اندازه استحقاق و ظرفیت‌های عظیم این نهاد، به آن توجه نشده اما وقتی به داده‌ها و ستانده‌های آن نگاه شود، کارآمدی سینما که حاصل همسویی مدیران دلسوز، هنرمندان در همه صنوف سینمایی و البته جامعه فرهنگی ایران است، به خوبی نمایان می‌شود.

در مفاهیم جدید، از « قدرت نرم» بسیار سخن گفته می‌شود و سینما، یکی از مظاهر آن است. اگر بتوانیم در منطقه و جهان، سهم شایسته سینمای ایران را در اختیار بگیریم، آنگاه ایده‌های صلح طلبی و «جهان عاری از خشونت و افراطی‏گری» مخاطبان بیشتری خواهد یافت.

امروز با توجه به آگاهی همگان از کارکردهای مثبت و کم نظیر هنر هفتم در توسعه فرهنگی و رساندن پیام‌های فرهنگی در گستره جهانی، ارزش‌های سینما بیش از گذشته مورد نظر قرار گرفته است. ما دارای کشوری متمدن و مردمی علاقه‌مند به صلح، همزیستی با همسایگان با رعایت اصل احترام متقابل، علاقه‌مند به تاریخ و هنر و در عین حال، اهل مقاومت و ایستادن بر سر آرمان‌ها و حقوق خود هستیم. با زبان سینما می‌توان پروژه «ایران هراسی» را به عنوان یک دروغ بزرگ به جهان شناساند. کدام رسانه‌ مانند سینما می‌تواند در این مسیر به ما کمک کند؟ اگر چنین است پس حمایت‌های درست و بجا و البته میدان دادن و اعتماد به بخش خصوصی متعهد برای بروز خلاقیت‌های خود هم در داخل و هم در خارج می‌تواند به افزایش برد و نفوذ سینما در میان خانواده‌ها بینجامد.

…. فیلم، تئاتر، موسیقی، هنرهای تجسمی و همه کالاهای فرهنگی، می‌توانند هم پیام رسان فرهنگ و باورهای اسلامی- ایرانی ما باشند و هم ایده اقتصاد مقاومتی «درونزا» و «برون نگر» را تحقق بخشند. به هر حال ما به دنبال رشد اقتصادی هستیم که در سایه اشتغال مولد و تولید ثروت، اتفاق می‌افتد. سینما، با ساخت فیلم‌های با کیفیت و حمایت مردم و رفتن آنها به سالن‌ها می‌تواند یکی از بخش‌های اشتغالزای کشور برای جوانان علاقه‌مند و خلاق همین مردم باشد. تحریم‌های ظالمانه در این سال‌ها سبب شد تا آن‌گونه که باید، فرصت حضور ایران در بازارهای جهانی فیلم به دست نیاید. نگارنده در مجال‌های اخیر، بر استفاده درست از «فرصت فرهنگی» ایجاد شده پس از توافق، تاکید داشته است.»

یادنامه ای برای آیت‌الله مدنی
روزنامه اعتماد به مناسبت سالگرد شهادت آیت الله مدنی، مطالبی با این عناوین را در شماره امروز منتشر ساخته است:
– یادداشت «اسوه صبر و مقاومت» به قلم حجت الاسلام موسوی‌تبریزی، دبیرکل مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم
– یادداشت «عالمی با عمل» به قلم الیاس حضرتی
– یادداشت «به جز راستی کس نجوید ز دین» به قلم سعید فائقی
– یادداشت «شهید آیت‌الله مدنی، جلوه‌ای از جمال کبریایی» به قلم علی‌اصغر شعردوست
– یادداشت مروری بر زندگی سیاسی آیت‌الله سید اسدالله مدنی

دیگر عناوین منتشر شده در «اعتماد» امروز:

احمد توکلی: مذاکره با امریکا نه مثل نماز واجب و نه مثل شراب حرام است

کنایه‌های رحیم پورازغدی به دولت یازدهم در نماز جمعه / هر کس کاری کند که تلقی شود که انقلاب اسلامی دارد به اردوگاه سازش‌کاران می‌پیوندد نفسانیت خود را می‌خواهد به نام عقلانیت غالب کند. امام(ره) می‌گوید امریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند اما برخی می‌گویند ما نمی‌توانیم هیچ غلطی بکنیم. اینها بریده‌اند و خسته شده‌اند و فکر می‌کنند که کل ملت خسته شده‌اند، این نفسانیت است اما نامش را عقلانیت می‌گذارند. حتی برخی کسانی که در انقلاب بودند گرفتار این طرز تفکر هستند. بعضی از مسوولان ما در همین ایام گفتند بعد از مذاکرات نمی‌شود هر حرفی را زد که اینها خطرناک هستند.

«دین آنلاین» با این عناوین اقتباسی، روزنامه «اعتماد» را مرور کرده است: «وزیر ارشاد: خواهشمندم اهالی سینما به ضرورت توجه وزارت ارشاد به تبعات اجتماعی و مذهبی مسائل، واقف باشند/ پای فیلم‌هایی چون قصه ها ایستاده‌ام»، «مدیرعامل بنیاد فارابی: فیلم، تئاتر، موسیقی و هنرهای تجسمی می‌توانند پیام رسان فرهنگ و باورهای اسلامی – ایرانی ما باشند»، «یادنامه ای برای آیت‌الله مدنی» و «کنایه‌های رحیم پورازغدی به دولت یازدهم در نماز جمعه»مرور مطبوعات/ ‌شنبه‌ ۲۱ شهریور / روزنامه اعتماد

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.