رهبری در دیدار با خانواده یک شهید مسیحی: اگر انجیل نازل شده را ‌گیر می‌آوردیم، روی چشممان می‌گذاشتیم

شرق در صفحه 1 روایتی از دیدار رهبری با خانواده شهیدی از اقلیت آشوری به چاپ رسانده و پس از نقل سخنان ابتدایی و معمول، گفتگوی ایشان با یکی اعضای خانواده این شهید در خصوص وضعیت مسیحیان ایران را منعکس ساخته است.

روحانی: پناهنده شدن مسلمان‌ها و بچه‌ها به غرب با عبور از آب‌های سرد، مایه شرم دنیای اسلام نیست؟
روزنامه شرق در صفحه 1 به انعکاس سخنان حجت‌الاسلام روحانی در بیست‌ونهمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی پرداخته و از قول او به ضرورت رفع تصویر منفی اسلام در فضای مجازی و حقیقی اشاره نموده است.
 
رئیس‌جمهوری از وقوع درصد بالایی از خشونت، ترور و آدم‌کشی در دنیای اسلام اظهار تأسف کرده و به انتقاد از بنا نشدن مدارس و درس‌های جامعه اسلامی بر مبنای هویت توحید و معاد پرداخته است.

 شرق در ادامه این نکات را از قول دکتر روحانی منتشر نموده است:
– آنچه عده‌ای به نام هلال شیعه تبلیغ می‌کنند گفتمانی بیمارگونه غلط است؛ ما هلال شیعه و هلال سنی نداریم؛ بلکه ما یک بدر اسلامی داریم و همه مسلمانان در دنیایی هستیم که باید در کنار هم متحد باشیم.
 
– بی‌تردید آغاز خشونت از خشونت ذهنی و فکری یک جمع بر می‌خیزد. درآغاز اندیشه و فکر از تعادل خارج می‌شود و آنچه از متون اسلامی درک می‌شود، متأسفانه درک و فهمی ناصحیح است. اگر خشونت از فکر آغاز شد، این خشونت به سخن، گفتار و سپس به گفتمان تبدیل می‌شود و خطر آن روزی است که در یک جامعه اسلامی و غیر اسلامی، گفتمان، خشونت و افراط باشد.

– برخی از مدارسی که به نام دینی برپا شده‌‌اند، قرائت آنها از اسلام، متن قرآن و سیره پیامبر(ص)، قرائتی خشونت‌بار است.
 
– آیا این برای دنیای اسلام شرم نیست که مسلمان‌ها و بچه‌های کوچک از میان آب سرد، رودخانه، دریاچه و دریا به پناه یک کشور غیر اسلامی بروند و آن کشور غیر اسلامی هم آنها را پشت دروازه نگاه دارد؟ و آیا اگر پیامبر (ص) امروز در میان ما حضور داشتند، این فاجعه بزرگ را تحمل می‌کردند؟

 – چرا به جای آنکه هویت اسلام در برابر هویت کفر قرار گیرد، شاهد روبه‌روشدن هویت شیعه در برابر سنی، حنفی در برابر شافعی و… هستیم؟

– امروز راهی نداریم جز اینکه همه مسلمانان دست به دست هم دهیم، همه کشورهای اسلامی منطقه و خارج از منطقه را و حتی آنها که تا امروز بر سر همسایگان خود بمب و موشک ریخته‌اند، به این وحدت دعوت می‌کنم تا راه صحیح و درست را برگزینیم. در یک سال گذشته اگر پولی را که به آمریکا برای خریداری موشک پرداخت کرده‌اید، میان فقرای مسلمان تقسیم کرده بودید، دیگر گرسنه‌ای شب به بستر نمی‌رفت.

– سال‌هاست که از وحدت سخن می‌گوییم؛ اما وحدت دنیای اسلام بدون اتصال اقتصادی دنیای اسلام امکان‌پذیر نیست و اگر اقتصاد و فرهنگ، دانشگاه و علم و دانش ما به غیر اسلام متصل باشد، نمی‌توان از وحدت و اتحاد مسلمانان سخن گفت. چون تنها با کلام، برادری ایجاد نمی‌شود و پیامبر (ص) در مدینه فقط با کلام حکومت نکردند.
 
– باید با گفتمان و تبلیغ توسط عالمان دینی، صاحبان تریبون و مدرسین دانشگاه و حوزه کاری کنیم که در برابر تروریسم سد ایجاد کنیم.

رهبری در دیدار با خانوداده یک شهید مسیحی: اگر انجیل نازل شده را ‌گیر می‌آوردیم، روی چشممان می‌گذاشتیم
شرق در صفحه 1 روایتی از دیدار رهبری با خانواده شهیدی از اقلیت آشوری به چاپ رسانده و پس از نقل سخنان ابتدایی و معمول، گفتگوی ایشان با یکی اعضای خانواده این شهید در خصوص وضعیت مسیحیان ایران را منعکس ساخته است.
 
این روزنامه از قول رهبری خطاب به خانواده این شهید می نویسد: «ما به مسلمان‌ها قرآن هدیه می‌دهیم. اگر می‌توانستم یک انجیل خوب پیدا کنم، می‌آوردم. این انجیل‌های الان، عموما روایت هستند نه کلام وحی. البته یوحنا، لوقا، پتروس و… بزرگان مسیحیت هستند که بعضا هم شهید شدند. اینها مسیحیت را به ایران و روم و… بردند. وگرنه مسیحیت برای شرق است. توی آنها پیغمبر و نایب پیغمبر هم بوده. حواریون جزء بزرگان دین هستند.

 در اسلام هرکس عصمت حضرت مسیح و حضرت مریم را منکر شود، از اسلام خارج است. احترام ما به مسیحیت این‌گونه است. انجیل هم مثل قرآن و تورات از آسمان آمده. اما انجیل‌های فعلی، اینهایی که من خواندم، روایت است نه آن چیزی که از آسمان نازل شده. اگر آن را ‌گیر می‌آوردیم، روی چشممان می‌گذاشتیم».
 
 
 
چرا برخی از تحصیلکرده ها تروریست می شوند؟
این روزنامه در صفحه 8  گزارش کوتاه روزنامه الحیات با عنوان «تحصیل‌کردگان تروریست» را بازنشر داده و با اشاره به تحصیلات بالای «تشفین مالک» و همسرش که تازه ترین حملات تروریستی در آمریکا را انجام ذادند، دنباله روی آنها از تفکرات بنیادگرایانه را شگفت‌آورتر خوانده است.
 

این گزارش با بررسی تحصیلات تروریست‌های شناخته‌ شده ای همچون«ایمن الظواهری»، رهبر کنونی القاعده و «خالد المساعد»، یکی از بنیان‌گذاران گروه‌های مسلح در سینای مصر، تلفیق افراط‌گرایی دینی با افراط‌گرایی علمی را سبب ظهور تفکرات و دیدگاه‌های متعصبانه دانسته و می نویسد: «…. فارغ‌التحصیلان رشته‌های علمی و پزشکی و مهندسی به دلیل ماهیت رشته تخصصی‌شان غالبا از درک دقیق مسائل دین یا کتاب‌های احادیث نبوی عاجزند. آنها نمی‌توانند متون دینی را تفسیر کنند، همچنین، اطلاعات اندکی نسبت به وقایع تاریخی از جمله تاریخ اسلام دارند. کمتر پیش می‌آید آنان کتابی فلسفی خوانده باشند یا در نظریات فلسفی به اندازه کافی تعمق کرده باشند…. آنها فقط به ظواهر اشیا نگاه می‌کنند و نگاه‌شان جزئی و نسبی است و به عبارتی دیگر نگاهی فراگیر و همه‌جانبه ندارند….»
 
 
 
یک روحانی ساکن پاریس: اینجا مساجد و مدارس مسلمانان کاملا دست وهابی‌ها و تندروهاست /روند شیعه شدن در پاریس پس از جنگ سوریه منوقف شد
در صفحه 17 روزنامه شرق، گزارش «صدرا محقق» از یک مرکز شیعیان در حومه پایتخت فرانسه با عنوان «حسینیه‌ای در پاریس» منتشر شده و آن حسینیه‌ را همچون صدها حسینیه ایران توصیف کرده، با این تفاوت که فقط زبان روضه‌خوانی در آنجا «فرانسه» است.
 
روحانی این حسینیه در گفتگو با گزارشگر «شرق» در رابطه با این مکان مذهبی و سابقه شیعیان در فرانسه می‌گوید: «اولین موج تشیع در فرانسه را دانشجویان شیعه ایرانی و لبنانی در اوایل انقلاب اینجا راه انداختند، آن زمان موجی ایجاد شد و عده‌ای شیعه شدند، آن موج تا امروز هم ادامه دارد. مثلا زمان جنگ ٣٣ روزه لبنان این موج دوباره شدت گرفت و آن زمان عده زیادی شیعه شدند. همه کسانی که امروز اینجا می‌بینید شیعه‌شده‌ها هستند، یعنی قبلا یا مسیحی بودند یا اهل سنت، حالا شیعه شده‌اند.».

او می‌افزاید: «ما اینجا هر سال چند فصل گرویدن به تشیع داریم، مثل محرم و صفر و ماه رمضان، که به صورت میانگین سالی حدودا ٣٠ تا ۴٠ نفر شیعه می‌شوند. هرکس دوستی را که زمینه‌اش را دارد می‌آورد اینجا، می‌نشیند صحبت‌ها را گوش می‌دهد و شیعه می‌شود، این روند البته حدود چهار سال است که متوقف شده؛ بعد از جنگ سوریه این‌طور شد و این مدت ما شیعه‌شده نداشتیم، چون تبلیغات علیه تشیع و موضع‌گیری علیه ما خیلی زیاد شد. البته امسال دوباره هفت نفر شیعه شدند که شروع خوبی بود»
 
این روزنامه از قول این روحانی شیعه با قابل پیش‌بینی دانستن حملات تروریستی اخیر، نوشته است: « اینجا در پاریس مساجد و مدارس مسلمانان به صورت کامل دست وهابی‌ها و تندروهاست و روحانیانشان اینجا این ایده‌ها را ترویج می‌دهند، جنگ هم یک جنگ ایدئولوژیک است، پشت تروریسم یک ایدئولوژی مشخص وجود دارد….»
 
 
 
دیگر عناوین برگزیده «شرق» امروز:
 
یادداشت « والا پیام‌دار محمد(ص)» به قلم احمد مسجدجامعی، عضو شورای شهر تهران / ….شاید موجب شگفتی باشد که یکی از واپسین شاعرانی که شعری در مدح پیامبر اکرم سرود و مرحوم «فرهاد مهراد» به بهترین و خاطره‌انگیزترین صورت آن را اجرا کرد، شاعر ارجمند معاصر ما سیاوش کسرایی است.
 
حجت‌الاسلام مجید انصاری، معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری: در سال‌هایی که امام در تبعید به سر می‌بردند، شخصی گفت من حلال و حرام را از امام خمینی یاد گرفته‌ام اما در یک مسئله با ایشان به مشکل برخوردم و آن این بود که انتظار داشتم زمانی که دختران امام به ملاقات پدرشان می‌آیند با پوشیه بیایند اما امام در پاسخ به سؤال آن شخص گفت چیزهایی که ما آخوند‌ها به اسلام می‌بندیم، ربطی به اسلام ندارد.
 
شهیندخت مولاوردی، معاون امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری: گروه اقلیتی در حال ترویج خشونت، افراط‌گری و جهاد نکاح به نام دین و اسلام‌اند؛ آرزو داریم خداوند اسلام و دین را به‌زودی از دست این عده نجات دهد و کمک کند چهره رحمانی دین و تصویر زیبای زن از پشت خرافه‌ها خود را نشان دهد.
 
علی‌اکبر ولایتی: در سال‌های اخیر دشمن از گروه‌های تکفیری سوءاستفاده کرده است؛ به گونه‌ای که درحال‌حاضر گروه‌های تکفیری با عنوان و نام اسلام تیشه بر ریشه اسلام می‌زنند و با اقدامات غیراسلامی و غیرانسانی وحشت و ترس را در دل مردم مسلمان ایجاد می‌کنند و قدرت‌های سلطه‌گر با بهره‌برداری همه‌جانبه می‌خواهند چهره‌ای خشن از اسلام را به جهان معرفی کنند.
 
 

شرق در صفحه 1 روایتی از دیدار رهبری با خانواده شهیدی از اقلیت آشوری به چاپ رسانده و پس از نقل سخنان ابتدایی و معمول، گفتگوی ایشان با یکی اعضای خانواده این شهید در خصوص وضعیت مسیحیان ایران را منعکس ساخته است.مرور مطبوعات/ ‌دو‌شنبه‌ 7 دی/ روزنامه شرق

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.