غرویان: دیدگاه‌های مداحان نباید به عنوان مذهب و دین تلقی شود

«دین آنلاین» با این عناوین اقتباسی، روزنامه «اعتماد» را مرور کرده است: «غرویان: دیدگاه‌های سیاسی و اجتماعی مداحان، همچون علما و روحانیون به پای دین نوشته می‌شود/ بهتر است مداحان خیلی جناحی نباشند/ تعداد کمی از مدحان برخی حریم‌های اخلاقی را رعایت نمی‌کنند»، «مجید انصاری: امام نمی‌گذاشتند مداحان سخنان تحریک‌آمیز و تفرقه‌آمیز بگویند» و «حمله شیمیایی داعش به حلب»

غرویان: دیدگاه‌های سیاسی و اجتماعی مداحان به پای دین نوشته می‌شود/ بهتر است مداحان خیلی جناحی نباشند/ تعداد کمی از مدحان برخی حریم‌های اخلاقی را رعایت نمی‌کنند
روزنامه اعتماد در صفحه ۱۱، گفتگو با محسن غرویان پیرامون لیست انتخاباتی مداحان را منتشر ساخته و از قول او آورده است:
– هر گروهی در کشور قانونا و شرعا حق دارد که وارد فعالیت سیاسی و اجتماعی شود و حزب و تشکلی بسازد، مداحان نیز از این گروه مستثنا نیستند. البته مساله‌ای هست که باید در نظر گرفته شود. مداحان به دلیل اینکه دایما در قلمرو احساسات مذهبی مردم هستند و تریبون زیادی در سرتاسر جامعه دارند دیدگاه‌های سیاسی و اجتماعی آنها به پای دین نوشته می‌شود. از این منظر تا حدی مانند علما و روحانیون هستند اما سطح مداحی با سطح روحانیون تفاوت دارد.
– مداحان تنها هنر مداحی دارند و علم و آگاهی لازم را در زمینه مذهبی ندارند. روحانیون توسط درس و دانش و اجتهاد مواضع دینی خود را اعلام می‌کنند.
– مداحان باید توجه داشته باشند که از حد خودشان فراتر نروند. توقع نداشته باشند که جامعه دیدگاه مداحان را دیدگاهی نهایی برای مواضع دینی و مذهبی و سیاسی تلقی کند. اگر این مساله در نظر گرفته شود آنها می‌توانند وارد شوند.
– همان‌طور که در مواضع سیاسی روحانیون اختلاف دیدگاه و نظر دارند، مداحان نیز دارای تفکرات مذهبی مختلف و متفاوت هستند. من فکر می‌کنم منعی برای فعالیت مداحان وجود ندارد اما باید توجه شود که دیدگاه‌های آنان نباید به عنوان مذهب و دین تلقی شود.
– مداحان به نظر من خیلی نباید جناحی باشند. بهتر است مشی اعتدال را داشته باشند و به وحدت و همدلی که مقام معظم رهبری اشاره کردند پایبند باشند. مردم را به وحدت تشویق کنند. به هر حال مداحان با قشر جوان هم در ارتباط هستند.
– بیشتر نمازجمعه‌ها و هیات‌های مذهبی به دست جناح راست است و تفکرات این جریان را ترویج می‌کند. من معتقدم ما باید به سمتی برویم که از این تریبون‌ها برای وحدت ملی استفاده کنیم و در منبرها نباید خلاف گفته مقام معظم رهبری استفاده شود و محل استفاده برای منافع فردی نباید باشد.
– جامعه روحانیت کشور باید نقش روشنگری داشته باشد و نباید میدان را خالی کند. جلسات وعظ و منبرها را نباید خالی کند. نباید وظایف این دو طیف اشتباه گرفته شود. روحانیت وظیفه روشنگری علمی را دارد و مداحیت در ارتباط با احساسات دینی فعالیت می‌کند. از این نظر باید روحانیت وظیفه مداحان را به آنها توصیه کند و رهنمود بدهد که مداحی در حد خود باید عمل کند. روشنگری دینی به عهده روحانیون است.
– به نظر می‌رسد برخی مداحان پشتوانه قوی دارند و از تریبونی که در اختیار دارند سوءاستفاده می‌کنند و افکار عمومی را نسبت به برخی چهره‌های انقلابی تحریک می‌کنند. باید به خاطر داشت که غیبت و تهمت و توهین از نظر شرعی مشکل دارد. تعداد کمی از مدحان ما هستند که متاسفانه برخی حریم‌های اخلاقی را رعایت نمی‌کنند. آنها محدود هستند.
– مداحان پایگاه اجتماعی با دوام و گسترده‌ای ندارند.

در همین زمینه، در اعتماد می خوانیم:

«بار سیاسی ما از حضرات نماینده فعلی بیشتر است»، گفتگو با محسن طاهری، رییس خانه مداحان / با تنظیم محمد حسین مهرزاد

گزارش «لیست انتخاباتی مداحان»، سعید حدادیان: اصولگرایان به وحدت نرسند، مداحان لیست جدا خواهند داد / تنظیم کننده: مجتبی حسینی

«آگاهی لازم در زمینه سیاست برای تشکیل حزب مداحان ضروری است»، گفتگو با سیدرضا اکرمی

مجید انصاری: امام نمی‌گذاشتند مداحان سخنان تحریک‌آمیز و تفرقه‌آمیز بگویند

در صفحه «سیاست‌نامه»، این عناوین به چشم می‌خورد:

مقصود فراستخواه در بررسی آثار رفیع‌پور بیان کرد: «ما گزیری از تجدد و توسعه نداریم»

«شورش علیه تجویزپذیری»؛ نگاهی به کتاب پویایی نقد / به قلم کاوه رهنما

دیگر عناوین منتشر شده در «اعتماد» امروز، از این قرار است:

واکنش ایوبی به مخالفان و منتقدان؛ فیلم دفاع مقدس می‌سازیم و آخرش می‌بینیم که هیچ خبری نشد

گلایه‌هایی از زبان عراقچی: عده‌ای از انتقاد گذشته به لجاجت رسیده‌اند

حمله شیمیایی داعش به حلب

به بریتانیا باز می‌گردم و سر می‌برم/ جان جهادی، دیوانه چاقو به دست گروه داعش که تاکنون دست کم هفت گروگان از جمله دو انگلیسی را سر بریده است در ویدیویی یک دقیقه و ١٧ ثانیه‌ای قسم خورده که به انگلیس بازمی‌گردد و به سر بریدن ادامه می‌دهد.

«دین آنلاین» با این عناوین اقتباسی، روزنامه «اعتماد» را مرور کرده است: «غرویان: دیدگاه‌های سیاسی و اجتماعی مداحان، همچون علما و روحانیون به پای دین نوشته می‌شود/ بهتر است مداحان خیلی جناحی نباشند/ تعداد کمی از مدحان برخی حریم‌های اخلاقی را رعایت نمی‌کنند»، «مجید انصاری: امام نمی‌گذاشتند مداحان سخنان تحریک‌آمیز و تفرقه‌آمیز بگویند» و «حمله شیمیایی داعش به حلب»مرور مطبوعات/ ‌‌دو‌شنبه ۲ شهریور / روزنامه اعتماد

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.