معاون استاندار تهران: آیا اگر زنان با رعایت ضوابط شرعی، در گوشهای از استادیوم به تشویق بپردازند، اسلام به خطر خواهد افتاد؟
«دین آنلاین» با این عناوین اقتباسی، روزنامه «شرق» را مرور کرده است: «سالک: با موافقت رهبری، دستور اجرای قانون اامربهمعروف و نهیازمنکر داده شد/فرهنگ غذاخوری و مدهای جدید ژورنالهای خارجی، از راه های نفوذ فرهنگی دشمن به کشور است»، «مدیر حوزه علمیه آیت الله ایروانی: رسانهها، صداوسیما، وزارت ارشاد و قوه قضائیه در مسئله عفاف و حجاب دخیلاند اما تعلل میکنند/اگر عوامل دینی بهصورت عملی تقویت شوند، اختلالات اقتصادی هم برطرف میشود»، «دل پر درد و گلایه کارگردان رستاخیز/ درویش: مسئولان فرهنگی کمی به رفتار پیشوایان تشیع توجه کنند/متأسفم که در جامعه ما چارچوبهای اخلاقی مورد حمله قرار گرفتهاند»، «معاون سیاسی- اجتماعی استاندار تهران: آیا زنان اگر در گوشهای از استادیوم با رعایت ضوابط شرعی به تشویق بپردازند، اسلام به خطر خواهد افتاد؟»، «نماینده ولیفقیه در سپاه: حکم ولیفقیه حجیت حکم ائمه را دارد و تبعیت از ولیفقیه نیز با تبعیت از پیامبر تفاوتی ندارد» و «مدیر رادیو ایران: اگر جمعه ایرانی ضوابط صداوسیما در حوزه موسیقی را رعایت کند، برمی گردد»
سالک: با موافقت رهبری، دستور اجرای قانون امربهمعروف و نهیازمنکر داده شد/فرهنگ غذاخوری و مدهای جدید ژورنالهای خارجی، از راه های نفوذ فرهنگی دشمن به داخل کشور است
روزنامه شرق در صفحه ۳ خبر از اجرای مصوبه مجلس درباره امربهمعروف و نهیازمنکر با نظر مقام معظم رهبری داده و از قول احمد سالک رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس آورده است:
– اگر قانون امربهمعروف و نهیازمنکر در دستگاههای دولتی اجرا شود، ۵۰ درصد مشکلات جامعه حل میشود
– برای احیای مطالبات رهبری، قانون امربهمعروف و نهیازمنکر را به تصویب رساندیم، اما در نهایت بعد از تصویب آن در صحن علنی و تأیید از سوی شورای نگهبان، دولت به دلیل وجود برخی ایرادات آن را به شورای حل اختلاف قوا ارسال کرد که در نهایت با نظر رهبری، دستور اجرای این قانون اعلام شد که این موضوع امنیت و صیانت را در جامعه ایجاد خواهد کرد.
– دشمن به دنبال نفوذ فرهنگی در داخل کشور است که از آن جمله، فرهنگ غذاخوری و مدهای جدیدی است که از طریق ژورنالهای خارجی وارد کشور میشود؛ بنابراین با توجه به تأکید رهبری در خصوص جلوگیری از نفوذ فرهنگی و اقتصادی غرب به داخل کشور و اعلام ایستادگی ایشان در برابر این هجمه، تکلیف جدیدی بر دوش کمیسیون فرهنگی گذاشته شده است.
– امیدواریم بررسی طرح نظام جامع رسانه هرچهسریعتر به اتمام برسد تا کنترل بیشتری روی سایتهایی که شناسنامه ندارند اما با اخباری که منتشر میکنند تأثیر روی افکار جامعه میگذارند، صورت گیرد.
مدیر حوزه علمیه ایروانی: رسانهها، صداوسیما، وزارت ارشاد و قوه قضائیه در مسئله عفاف و حجاب دخیلاند اما تعلل میکنند/اگر عوامل دینی بهصورت عملی تقویت شوند، اختلالات اقتصادی هم برطرف میشود
شرق در صفحه ۶ به انعکاس گفتگوی روزنامه نگار خود، محمدحسن نجمی با مدیر حوزه علمیه آیت الله ایروانی در خصوص امربهمعروف و نهیازمنکر پرداخته است. این روزنامه که گفتگو را با عنوان «مسئولان دغدغه داشته باشند ما وارد نمیشویم»، منتشر کرده، در مقدمه ای آورده است:
«ضلع جنوبشرقی چهارراه امیریه تهران، نبش خیابان مولوی و ولیعصر(عج)، ساختمانی با نمای آجری است که بالای در ورودی و روی کاشیهای آبی آن نوشته شده «حوزه علمیه آیتالله ایروانی». این حوزه که از اوایل دهه ۷۰ خورشیدی آغاز به کار کرده توسط آیتالله «ایروانی» پایهگذاری شدهاست. آیت الله ایروانی چند صباح پس از تأسیس این حوزه درگذشت و نامش بر این مدرسه علوم دینی برجا ماند. پس از عبور از در ورودی، وارد حیاط حوزه شدیم. دور تا دور حیاط، حجرههای طلبهها قرار دارد که پنجرهها و درهای آن، رو به حیاط باز میشود. از چند طلبه که در حیاط گعده کردهاند سراغ دفتر آیتالله «حامد وفسی» مدیر حوزه علمیه را گرفتم؛ او از سال ۱۳۷۶ مشغول تدریس در این حوزه است و از ۱۳۸۱ هم مدیر آن. با راهنمایی طلبهها از پلهها بالا رفتیم و کفشهایمان را درآوردیم و وارد طبقه مدیریت شدیم. در دفتر مدیر حوزه چند طلبه مشغول پیگیری کارهای اداریشان بودند. نشستیم و صحبت را آغاز کردیم .یک دوربین فیلمبرداری «هندی کم» هم در محلی قرار گرفت تا گفتوگو ضبط شود. در چند سال اخیر این حوزه به برگزاری تجمعات «عفاف و حجاب» شهرت پیدا کرده؛ مخصوصا در دو سال اخیر فعالیت کارگروه عفاف و حجاب این حوزه بیشتر شده که نماد آن را میتوان برگزاری تجمعات در سطح تهران دانست. مانند تجمع سال گذشته در میدان فاطمی (مقابل وزارت کشور) که حاشیهساز شد. طلاب این حوزه همچنین دو ماه پیش در نامهای به رئیسجمهوری خواستار برکناری «شهیندخت مولاوردی» معاون امور زنان ریاست جمهوری شدند. حالا مدیر این حوزه معتقد است که به این دلیل به موضوع عفاف و حجاب میپردازد که نسبت به مثلا موضوع اقتصادی پیچیدگی کمتری دارد و آنقدر برایشان اولویت دارد که درباره آن تجمع برگزار میکنند.
حامد وفسی در این گفتگو می گوید:
– ما مانند همه حوزههای علمیه، وظیفه ذاتیمان ترویج و آموزش عمیق اسلام و حفاظت از مبانی و معارف دینی است. دغدغه ما بهجز ترویج معارف و تحقیقات علمی و آموزشی خودمان که وظیفهمان است، توجه به جامعه است و مردم هم از حوزه علمیه توقع دارند به منکراتی که در جامعه است بیتفاوت نباشد.
– منکر در نگاه ما و مؤمنان دیگر، اختصاص به امر خاصی ندارد. منکرات امکان دارد موارد زیادی باشد. اما بعضی از منکرات، منکر بَین است…. منکرات موارد زیادی دارد، ولی به بعضی از منکرات توجه میشود و رسانهها و مسئولان به آن بیشتر اهمیت میدهند و به بعضی از منکرات کمتر.
– همه منکرات دغدغه ماست. در بعضی از منکرات میبینیم متولی دارد و مسئولان نسبت به آن جدی هستند. مثلا یکی از معروفها حفظ اسلام است، یکی از منکرات این است که شما حرفهایی بزنید که مبانی اسلام را مخدوش کنید یا علیه نظام اسلامی اقدام کنید و…، اینها از آن منکراتی است که مسئولان و مردم به آن توجه دارند. برخی از منکرات اتفاق میافتد و بَین هم هست، اما آقایان مسئولان اصلا به آن توجه نمیکنند که این هم جزء منکرات است و باید این اشکالات برطرف شود. یکی از منکرات که هم بین است و هم آقایان و مسئولان محترم کمتر به آن توجه میکنند، مسئله عفاف و حجاب است. این مسئله مهمی است. رسانهها، خصوصا صداوسیما، وزارت ارشاد و قوه قضائیه و اینها همه در این مسئله دخیل هستند. اما خودشان بهجای اینکه برای عفاف و حجاب زحمت بکشند و آن را ارتقا دهند، در این مسئله تعلل میکنند و گاهی اوقات ضربه هم میزنند
– در فسادهای اقتصادی؛ وزیر اقتصاد دائم دغدغه این موضوع را دارد، بانک مرکزی این دغدغه را دارد، آقایان مجلس هم این دغدغه را دارند. اینجا که دغدغه را دارند نیاز نیست که ما بیاییم. هشدارهای ما به مسئولان از آن بابت است که احساس میشود این مسئله فراموش شده و کاری انجام نمیشود. اگر واقعا بهصورت جدی روی مسئله عفاف و حجاب هم کار انجام شود، خب اصلا نیاز به تذکر ما نیست.
– امربهمعروف و نهیازمنکرمان، مخاطب اصلیاش مسئولان مربوطه هستند که چرا اینها اقدامات لازم را انجام ندادند.
– ما باید دقت کنیم شرع مقدس، به هر مسئله چه بهایی داده نه اینکه ما چه سلیقهای داریم. بنابراین ما میگوییم سلیقهای نیست و برای اینکه بدانیم کدام «اهم» است و کدام «مهم»، باید به شریعت مقدس مراجعه کنیم. چیزی که ما از شریعت مقدس متوجه شدیم، این است که معارف دینی ریشه مسائل است. وقتی اندیشه خراب شد، اخلاقیات هم خراب میشود، وقتی اخلاقیات خراب شد اعمال را هم خراب میکند. برای همین ریشه اصلی به تفکرات صحیح و غلط برمیگردد. یکی از تفکرات غلط این است که ما تمام تلاشمان را فقط روی جنبههای اقتصادی مسائل گذاشتیم. نه اینکه اقتصاد مهم نیست. حتی از شخصیتهای مهم مانند ریاستجمهوریهای گذشته هم دغدغه سازندگی داشتند. مثلا فرض کنید اگر از آنها سؤال کنید شما چه کار فرهنگی مفیدی انجام دادید؟ میگفتند ما اینقدر دانشگاه زدیم. یا مثلا میگفتند ما مثلا آنقدر مسجد ساختیم. یعنی ساختمانسازیها بهعنوان فرهنگسازی تلقی شده است. اینها اشکالات ریشهای ماست. یعنی ریشه اصلی در اقتصاد نیست، بلکه در فرهنگ و علم و دانش ماست.
– اگر نهادهایی مثل حوزه علمیه، دانشگاهها و آموزشوپرورش و البته صداوسیما و رسانههای دیگر، به نحو صحیح کار را انجام دهند و فکر درست باشد، تربیت صحیح میشود. همینطور که در کشورهای کفر میبینیم آنها وقتی میخواستند عمران و آبادی کنند، به مسئله فرهنگی کشورشان (البته به عقاید خودشان) خیلی بها دادند. ولی مثلا ما بها نمیدهیم. وقتی بها نمیدهیم، نهایتا نیروی انسانیای تربیت میشود که از نظر فکری موازین صحیح خوب و بدش درست چیده نشده است.
– …. براساس دین، ما تعیین میکنیم کدام موضوع اهم است و کدام موضوع مهم. البته ثروت در نظام ارزشی ما مسئولیتآور است و در فرهنگ غرب، نعمت است و عین ارزش. ولی خب در دین ما، نعمت همراه با مسئولیت است. اگر مسئولیت نعمت را به جا آوردیم بعدا تبدیل به ارزش میشود. پس درمجموع اگر فرض کنید ما در جامعه آمدیم ثروت و رفاه مردم را زیاد کردیم، مستلزم این نیست که مردم باتقوایی داشته باشیم، عکسش هم همینطور. حالا ما آمدیم مردم را در مسئله ثروت رها کردیم و مردم فقیر شدند، باز هم فقر مستلزم این نیست که مردم همهشان بروند باتقوا شوند. اینها بستگی به تفکر شما دارد. اگر تفکر انسان، تفکر صحیح باشد، نعمت را اسباب و وسیله برای کمال خودش میکند، اگر هم فقیر باشد با صبر در فقر، آن وسیله برای کمالش میشود. پس اینها ابزار هستند.
– اوایل انقلاب اولین رئیسجمهوری که آقای بنیصدر بود، مدعی اقتصاددانی بود و مردم هم بهعنوان اینکه ایشان میخواهد اقتصاد اسلامی را پیاده کند، به ایشان رأی دادند و شعار ایشان پر از مسائل اقتصادی بود. بعد جنگ شد و مسئله امنیت مهمتر از مسئله اقتصادی شد. خب مردم به جریانات امنیت کشیده شدند. بعد از پایان جنگ، عملکرد دولت سازندگی به سمت اقتصاد رفت. دولتهای بعدی هم بهتبع آن همینطور. حالا امکان دارد یک دولتی به غیر از مسئله اقتصاد، دغدغه سیاست و شوراها را هم داشته است، مثل دولت آقای خاتمی. اما نکته مهم اینجاست؛ شما بفرمایید در دولتهایی که تا حالا بودند، ما چقدر به اندیشه مردم و دینیکردن مردم اهمیت دادیم؟ خب اگر ما در اینجا سرمایهگذاری نکنیم، معنا و مفهومش این است که ما امکان بهرهبرداری در این قسمت را نداریم.
– در کشور ما دین جزء عوامل عالی است که شما اگر برایش ارزش قائل شدید و برایش سرمایهگذاری کردید، این عامل، یعنی عامل تقویت بنیادهای دینی مردم، هرچقدر که تقویت شود در تمام ابعاد اجتماعی اثرگذار است.
– اگر مسئولان در قسمتهایی که دچار معضل هستیم، عوامل دینی را بهصورت عملی تقویت کنند، قطعا بدانید، رفاه و اقتصاد بیشتری خواهیم داشت و اختلالات اقتصادیمان هم برطرف میشود. بنابراین دغدغه اصلی ما در کشور و مسئولان ما، باید بر اندیشهها و ایمان مردم متمرکز شود. حوزههای علمیه یکی از این نهادها هستند.
– بعضی وقتها بیماریهای نظام اقتصادی ما است که به آن عدم رعایت موازین دینی بازمیگردد و بعضی وقتها هم به خاطر این است که بهصورت صوری اسلام را رعایت میکنیم.
– طلاب ما خیلی سال پیش اولین شاکی مدیرمسئول روزنامه خرداد بودند. ایشان در دادگاه ویژه روحانیت هم محکوم شد که اولین شاکیشان هم طلاب ما بودند. یعنی دیدیم هیچکسی اقدام نمیکندئو یکی، دو بار دیگر هم ما روی آن شکایت، شکایت مجدد کردیم.
– اگر طلاب ما هم به این ضرورت برسند که نیاز است تذکر دهند که ارتشا و اختلاس و… حرام است و ببینیم مسئولانی که در این زمینه باید فعالیت کنند آن اقدامات لازم را نمیکنند و دغدغه این را ندارند، هیچ ابایی ندارند که وارد این مسائل شوند.
دل پر درد و گلایه کارگردان رستاخیز/ درویش: مسئولان فرهنگی کمی به رفتار پیشوایان تشیع توجه کنند/متأسفم که در جامعه ما چارچوبهای اخلاقی مورد حمله قرار گرفتهاند
این روزنامه در صفحه ۱۴ از قول احمدرضا درویش نوشته است: «مدیریت فرهنگی با تندخویی راه به جایی نمیبرد».
وی در مراسم اکران فیلم «رستاخیز» در سالن شهدای سرچشمه گفته است:
– متأسفم که بگویم در جامعه ما چارچوبهای اخلاقی مورد حمله قرار گرفتهاند، راستگویی و پرهیز از دروغ بخشی از این چارچوبهای اخلاقی هستند که مورد توجه قرار نمیگیرند.
– بهشدت اعتقاد دارم که حتی اگر در این مسیر سیلی بر من نواخته شود، سیلی عین نوازش است.
– من خودم را در درجه اول و همه دوستانی که این فیلم را دوست دارند و کسانی که آن را دوست ندارند و معترض هستند و بهخصوص مسئولان فرهنگی را به راستگویی دعوت و پیشنهاد میکنم از ادبیات آمرانه که در فرهنگ ما ایرانیان و شیعیان جایی ندارد پرهیز کنند.
– اگر مسئولان فرهنگی کاری برای هنرمندان انجام نمیدهند و اگر بهجای اینکه خود را میهمان بدانند، میزبان فرض میکنند و اگر با زبان تحکم و آمرانه حرف بزنند، شکست خواهند خورد، بهجای اینها بهتر است کمی به رفتار پیشوایان و پرچمداران تشیع توجه کنند زیرا با تندخویی، مدیریت فرهنگی راه به جایی نمیبرد.
معاون سیاسی- اجتماعی استاندار تهران: آیا زنان اگر در گوشهای از استادیوم با رعایت ضوابط شرعی به تشویق بپردازند، اسلام به خطر خواهد افتاد؟
روزنامه شرق در صفحه ۱۷ با این نقل قول از معاون سیاسی- اجتماعی استاندار تهران در کارگاه زنان استانداری تهران نوشته است: «شهابالدین چاوشی با بیان اینکه حوزههای علمیه باید در حوزه حقوق زنان مانند ارث و دیه، پاسخگوی سؤالات و شبهات نسل جوان باشند، از آنچه آن را «تعطیلات زمستانی در حوزه فقهی» نامید انتقاد کرد.
معاون سیاسی- اجتماعی استاندار تهران گفته است:
– زنان در امور سیاسی تأثیرگذار هستند و با توجه به آنکه نیمی از جمعیت کشور را تشکیل میدهند، در انتخابات تأثیر زیادی دارند. در معادلات اجتماعی و بسیاری از مسائل و مشکلات جامعه یک طرف کار زنان هستند، اما برخی نگاهها حتی برنمیتابند زنان در مکانی جمع شوند و شادی کنند و این کار را خلاف شرع میدانند.
– برخورد با هر پدیدهای در کشوری که قانون در آن حاکم است، باید بر مبنای قانونی مدون یا فتوای شرعی محکمی باشد تا بتوان با استناد به آنها عمل کرد.
– مقاومت ما در بسیاری از زمینهها، مانند حضور زنان در استادیوم شکسته میشود و باید به این نکته توجه کنیم که ما به عنوان مسلمان باید چه مواضعی در این زمینه داشته باشیم و موضع حکومت که متولی امور جامعه است، چیست؟
– آیا زنان اگر در گوشهای از استادیوم با رعایت ضوابط شرعی به تشویق بپردازند، اسلام به خطر خواهد افتاد؟
– هیچ فقیهی بهطور رسمی اعلام نکرده حضور زنان در استادیومها مشکلزاست، اما برخی از افراد دیدگاههای خود را به شرع ربط میدهند. آنان تصور میکنند حضور زنان در استادیومها ممکن است موجب بروز بینظمی شود، بههمینخاطر صورتمسئله را پاک میکنند. این کار موجب میشود ما در دنیا متهم به رعایتنکردن ابتداییترین حقوق زنان بشویم.
– موضوع زنان را باید به صورت ویژه نگاه کنیم؛ چراکه آنان در فرایند حیات اجتماعی بهعنوان محور اساسی توسعه و تحول اجتماعی مطرح هستند. زنان در فرهنگ گذشته ایران بهعنوان مادری شایسته نقش محوری داشتند. امروزه شرایط دنیا بهگونهای جریانهای مدافع زنان را سازماندهی کرده است که بهنظر میرسد اگر سریع اقدام نکنیم و به این قشر مهم توجه نداشته باشیم، شاهد نگرانیهای جدی خواهیم بود.
– آمار و ارقام در زمینه مصرف لوازم آرایش و جراحی زیبایی در ایران نگرانکننده است. به نظر میآید زنان و دختران در شرایط کنونی برای بازیابی هویت خود تحتتأثیر رسانههای بیگانه قرار دارند و راه را گم کردهاند، همانگونه که مردان راه خود را گم کردهاند.
– ایران در زمینه آمار جراحی زیبایی وضعیت بسیار نگرانکنندهای دارد و برخی از زنان از این جراحیها برای تفاخر اجتماعی و چشم و همچشمی استفاده میکنند. از سوی دیگر در زمینه الگوی مصرف مشکلات جدی داریم که عملکرد مادران در این زمینه بسیار مؤثر است.
– از سویی با دغدغههای جامعه دینی نسبت به جامعه زنان مواجه هستیم و از سوی دیگر تفکرات فمینیستی هر روزه در شبکههای اجتماعی منتشر میشود. این تفکرات علاقه دارند زنان ایرانی را پیرو غرب معرفی کنند. از سوی دیگر با گروهی که تحجر و بدبینی مفرطی دارند، در منطقه خاورمیانه مواجه هستیم که آشفتگیهای زیادی را به بار آورده است. نحوه برخورد زنان در کشورهای عربی را میبینیم. حتی در کشوری مانند عربستان زنان اجازه رانندگی ندارند. گروه طالبان نیز دیدگاههای نادرستی نسبت به زنان دارند.
– امروزه گروه تروریستی داعش با رفتارهای جاهلانه خود و بهاسارتگرفتن زنان ایزدی و سوری، چهره بسیار موحشی از مسلمانی به نمایش گذاشته است. درواقع ما در کنار دو جریان افراطی و تفریطی قرار داریم که یکی از آنها موجودیت زنان را بهعنوان یک انسان نادیده میگیرد و دیگری زن را ابزاری صرف برای خدمت به مقاصد مردان میپندارد. این دو خطر موجودیت اعتقادات دینی نسبت به زنان را تهدید میکنند.
دیگر عناوین منتشر شده در «شرق» امروز، از این قرار است:
یادداشت «تلویزیون نسبت به مسئله دختران بیتفاوت است»، به قلم پوران درخشنده
«اعتیاد به الکل سبب فرار فرزندان میشود»، گفتگو با شیرین احمدنیا، جامعهشناس و استاد دانشگاه/با تنظیم مهسا علیبیگی
«نمیخواهیم حساسیتها درباره الکل را بالا ببریم»، گفتگو با دکتر مجید رضازاده، معاون پیشگیری سازمان بهزیستی / با تنظیم معصومه اصغری
همگرایی بدون مصباح / شورای فقاهتی اصولگرایان در مقابل شورای هماهنگی اصولگرایان
قدردانی از نامگذاری میدانی در تهران به نام یکی از شهدای ارامنه / حجتالاسلام یونسی، دستیار ویژه رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیتهای دینی و مذهبی در نامهای به اعضای شورای اسلامی شهر تهران، از تغییر نام میدانی در خیابان قائم مقام فراهانی به نام شهید گاگیک طومانیان از شهدای ارامنه ایران در دفاع مقدس قدردانی کرد.
حمیدرضا مقدمفر معاون فرهنگی سپاه: نسبت به نامه رهبری درک محتوایی انجام شود /در میان دانشگاهیان و نخبگان ما حساسیت لازم نسبت به نامه رهبر معظم انقلاب به جوانان اروپایی و آمریکایی وجود ندارد و باید نسبت به این نامه درک محتوایی وجود داشته باشد.
حجتالاسلام سعیدی، نماینده ولیفقیه در سپاه: اختیارات ولیفقیه در اداره حکومت با اختیارات پیامبر (ص)یکسان است/حکم ولیفقیه حُجّیت حکم ائمه(ع) را دارد و تبعیت از ولیفقیه نیز با تبعیت از پیامبر (ص) تفاوتی ندارد. توسعه دیانت و اخلاق اسلامی از وظایف حکومت است. همانگونه که دولت اسلامی مسئول سلامتی تغذیه مردم است، موظف به اجرای رعایت حدود پوشش و حجاب نیز هست.
گزارش «حافظ ناظری در حافظیه؛ ویزای نوازندگان خارجی آلبوم ناگفته صادر نشد»/ با تنظیم: نگار حسینی
شرط صداوسیما برای بازگشت «جمعه ایرانی»/ احمدپور، مدیر رادیو ایران: «اگر این دوستان بتوانند ضوابطی را که سازمان صداوسیما در حوزه موسیقی مشخص کرده، رعایت کنند، مشکلی برای برگشت ندارند و حتی از هفته آینده هم میتوانند برنامه خود را شروع کنند».
برنامه «جمعه ایرانی» پس از گذشت ۱۲ سال از اجرا و پخش مداوم، بیش از ششماه است که متوقف شده است.
در پی اعتراض«انصار حزبالله»، یک نمایش از جشنواره کنار گذاشته شد/ خضوعی، مدیر روابطعمومی نهمین دوره جشنواره سراسری تئاتری کوتاه ارسباران: در یکی از اجراهای آیینی مربوط به شهر نقده، برای تداعی جشن و سرور، بازیگران مرد حرکات موزونی داشتند و حدود ۱۰ ثانیه یکی از زنان هم با مردان همراه شده بود که برداشت اینگونه بوده که رقص مختلط صورت گرفته و این باعث شد فردای این اجرا، گروهی در مسجد «حاجیمعین» پس از نماز اعتراضاتی کنند و بگویند ما چنین اقدامی را محکوم میکنیم و باید با خاطیان برخورد شود
گزارش «رأی با پای پیاده»/ چهار سال از وعده «ملک عبدالله»، پادشاه فقید عربستانسعودی، مبنی بر حق رأی برابر و همچنین ثبتنام در رقابتهای انتخاباتی میگذرد و حالا گزارشها حکایت از آن دارند زنان سعودی موفق شدهاند برای اولینبار نام خود را بهعنوان یک شهروند واجد شرایط رأیدادن به ثبت برسانند…
قربانیشدن ۴۰۰ کودک در جنگ یمن
نوری المالکی، نخستوزیر سابق عراق: نقش ریاض فقط محدود به عراق نیست، اگر پرونده تروریسم و تنشهایی که منطقه را فرا گرفته است، بگشاییم، بیشتر از هرکس، ردپای سعودیها را خواهیم دید.
گزارش «آویخته به تاریخ »/ داعش یک باستانشناس نامی سوری را گردن زد
وزیر خارجه سوریه: هرگز از حزبالله و ایران دست نمیکشیم
آنکارا مشتری گاز اسرائیل
کاهش محبوبیت حزب «عدالت و توسعه» ترکیه
تاختن دوباره بوکوحرام / پس از گذشت یک هفته از کشتار وحشیانه بوکوحرام در روستای «کوکووا-گاری» در شمال شرقی نیجریه اکنون خبر آن به رسانهها رسیده است.«دین آنلاین» با این عناوین اقتباسی، روزنامه «شرق» را مرور کرده است: «سالک: با موافقت رهبری، دستور اجرای قانون اامربهمعروف و نهیازمنکر داده شد/فرهنگ غذاخوری و مدهای جدید ژورنالهای خارجی، از راه های نفوذ فرهنگی دشمن به کشور است»، «مدیر حوزه علمیه آیت الله ایروانی: رسانهها، صداوسیما، وزارت ارشاد و قوه قضائیه در مسئله عفاف و حجاب دخیلاند اما تعلل میکنند/اگر عوامل دینی بهصورت عملی تقویت شوند، اختلالات اقتصادی هم برطرف میشود»، «دل پر درد و گلایه کارگردان رستاخیز/ درویش: مسئولان فرهنگی کمی به رفتار پیشوایان تشیع توجه کنند/متأسفم که در جامعه ما چارچوبهای اخلاقی مورد حمله قرار گرفتهاند»، «معاون سیاسی- اجتماعی استاندار تهران: آیا زنان اگر در گوشهای از استادیوم با رعایت ضوابط شرعی به تشویق بپردازند، اسلام به خطر خواهد افتاد؟»، «نماینده ولیفقیه در سپاه: حکم ولیفقیه حجیت حکم ائمه را دارد و تبعیت از ولیفقیه نیز با تبعیت از پیامبر تفاوتی ندارد» و «مدیر رادیو ایران: اگر جمعه ایرانی ضوابط صداوسیما در حوزه موسیقی را رعایت کند، برمی گردد»مرور مطبوعات/ پنجشنبه ۲۹ مرداد/ روزنامه شرق