برگشتن فضای اسلامی به کشور پس از سالها بداخلاقی‌ سیاسی، زمان‌بر است

«دین آنلاین» با این عناوین اقتباسی، روزنامه «اعتماد» را مرور کرده است: «محسن غرویان: برگشتن کشور به فضای سالم و اسلامی پس از هشت سال بداخلاقی‌ سیاسی، زمان‌بر است»، «آیت‌الله احمد جنتی: نگران ورود افراد غیر عادل و بدون التزام به ولایت فقیه به خبرگان هستم»، «کاکایی: «تغزل و هیجانات احساسی» و «توجه به جهان برین و معنوی»‌ در جهان شعر منزوی، هستی مسالمت‌آمیزی دارند»

محسن غرویان: برگشتن کشور به فضای سالم و اسلامی پس از هشت سال بداخلاقی‌ سیاسی، زمان‌بر است
روزنامه اعتماد از قول حجت‌الاسلام محسن غرویان، «اعلام آتش‌بس توسط زعمای قوم» در این زمان را ضروری دانسته و آورده است:
– برای جلوگیری از برخی بداخلاقی‌های سیاسی که متاسفانه شاهد آن هستیم زعمای قوم باید آتش بس اعلام کنند و عقل جمعی حاکم شود.
– باید دید واقعا از این بگم بگم‌ها و افشاگری‌ها چه نتیجه‌ای جز یأس و ناامیدی جامعه به دست آمده و تا کی می‌خواهیم این راه خطا را ادامه دهیم؟
– متاسفانه حدود هشت سال بداخلاقی‌های سیاسی در کشور اوج گرفت و برگشتن به فضای سالم و اسلامی زمان‌بر است.
– با نزدیک شدن به انتخابات، این بداخلاقی‌ها نیز بیشتر می‌شود، متاسفانه چند سالی است که از فضای برگزاری انتخابات سالم فاصله گرفته‌ایم و اخلاق لازم وجود ندارد. به هر حال انتخابات التهاب خاصی ایجاد می‌کند و نفسانیات گروه‌ها بیشتر بروز پیدا خواهد کرد.
– جریان افراطی دولت گذشته که پرونده‌های‌شان یکی پس از دیگری رو شده و ترس از پیگیری‌های بیشتر دارند، احساس خوف بیشتری در زمینه افشاگری‌ها خواهند داشت.

آیت‌الله احمد جنتی: نگران ورود افراد غیر عادل و بدون التزام به ولایت فقیه به خبرگان هستم
اعتماد در صفحه ۲ به خطبه جمعه آیت‌الله احمد جنتی پرداخته و این نکات را منتشر ساخته است:
– مسائل مهمی درباره انتخابات آینده به وجود آمده است که باید درباره مجلس خبرگان رهبری بگویم که اگر افراد صالح و همان‌هایی که باید به این مجلس بروند مجتهد، عادل و ملتزم به ولایت‌فقیه نیز هستند، هیچ مشکلی برای کشور پیش نخواهد آمد ولی افرادی که این شرایط را ندارند و بخواهند به ضرب و زور وارد شوند، از این به بعد این نگرانی وجود دارد که این انتخابات رنگ و بوی سیاسی بگیرد.
– این افراد تلاش می‌کنند که وارد مجلس خبرگان رهبری شوند تا هرچه دل‌شان خواست بگویند و هر کاری که دل‌شان خواست، انجام دهند که اگر موفق شوند مشکلاتی برای کل نظام و مملکت و انقلاب به وجود خواهند آورد و شورای نگهبان باید مواظبت کند و بیش از همه افراد صالح را از ناصالح شناسایی کرده که کار بسیار سنگینی است.

– کسانی هستند که می‌خواهند هرجایی که مقاومت و قاطعیت وجود دارد را بشکنند که این نهاد حال می‌خواهد شورای نگهبان، قوه قضاییه یا جای دیگری باشد، همه باید تسلیم آنها شوند.
– آنها در انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری هم می‌خواهند همه کسانی که آنها دوست دارند تایید و هرکسی را که نمی‌خواهند، رد شود. البته من از رییس قوه قضاییه برای موضوع به سرانجام رساندن پرونده اخیر تقدیر و تشکر می‌کنم.
– قوه قضاییه توانست پرونده ٢٠ هزار صفحه‌ای را با وجود تمامی فشارهایی که بر اشخاص بود، خاتمه دهد و حکم صادر کند ولی تسلیم فشار نشد و حکم را اجرا کرد که برای خیلی‌ها گران تمام شد.
– گزارش‌ها نشان می‌دهد که عده‌ای می‌خواهند در آینده با نشر حرف‌های راست و دروغ، قوه قضاییه را تضعیف کنند و قدرتش را بگیرند و این قوه دیگر جرات نکند با این افراد برخورد کرده و قاطعیت داشته باشد.
– من به این افراد توصیه می‌کنم که حیثیت خود را حفظ کنید؛ مردم این حرف‌ها را می‌فهمند، حرفی نزنید که به ضرر خودتان تمام شود. کسی نمی‌خواهد شما از بین بروید و زیان ببینید و می‌خواهیم هرکسی که زیر لوای جمهوری اسلامی است عزیز و توانا و در راه باشد.

«تغزل و هیجانات احساسی» و «توجه به جهان برین و معنوی»‌ در جهان شعر منزوی، هستی مسالمت‌آمیزی دارند
این روزنامه در صفحه آخر، به چاپ یادداشت «هستی مسالمت‌آمیز شاعر» به قلم عبدالجبار کاکایی پرداخته و به بهانه رونق حضور منزوی در میان نسل جوان، به سه وجه شاخص غزل‌های او نگاهی دوباره ساخته است.
در این نوشتار می خوانیم:
«غزل حسین منزوی، به یکی از اصول ثابت غزل سنتی یعنی تغزل پایبندی مستمر دارد. در تغزل شعر از گفت‌وگوی دو نفره یا یک نفره آغاز می‌شود و توصیفات مبالغه‌آمیز که حاصل شیفتگی و هیجانات روحی و احساسی است سرتاسر شعر را در بر می‌گیرد. شاعر همه افکار و آلامش را در گفت‌وگو با ضمیر دوم شخص طرح می‌کند و در این میان جهان محو می‌شود و هیچ چیز غیر از دو وجود به کمال رسیده نمی‌ماند که برای درک متقابل هم عواطف و احساسات‌شان را در میان می‌گذارند.
اگر غزل نبود بار رنج و مصایب انسان همچنان بر دوش او می‌ماند و افسردگی بر سرشت و روح شاعر چیره می‌شد. در آثار منزوی قریب به اتفاق تغزل به عنوان ماهیت غزل حفظ شده است.

از وجوه دیگر شعر منزوی توجه به جهان برین و معنوی‌ است که افکار و تمایلات او را از مکاتب فکری مبتنی بر وجوداندیشی یا اصالت انسان جدا می‌کند. منزوی در بزنگاه‌های فلسفی و چون‌و‌چراهای عقلانی تن به شهود غریزی مستند به اعتقادات دینی می‌دهد و نیروی مقدس معنویت را فراتر و بالاتر می‌بیند که به این ترتیب سنن اخلاق دینی و تربیت مذهبی او نمودار می‌شود.
این دو وجه برجسته بی‌آنکه با هم تعارض داشته باشند، در جهان شعر منزوی، هستی مسالمت‌آمیزی دارند و به نوعی تساهل و مدارا سبب می‌شود که شاعر عاشق‌پیشه باطن معنوی خود را به جهان تماشای جمال بکشاند و شراب و بوسه و مستی را ملازم آن ببیند.
اما از این دو وجه شعر منزوی که عبور کنیم، وجه سوم که شاخص‌ترین وجه صوری شعر منزوی است، استواری تالیف جملات و بهره‌گیری از علوم ادبیات کهن است که در‌هم‌تنیدگی این دو سبب شده است که بافت درونی و ساختار بیرونی شعر منزوی کاملا استوار و خدشه ناپذیر به نظر برسد.
اما جهان فلسفی در پشت شعر منزوی که استدلالات و توجیهات و منطق شاعر بر آن مبتنی است، جهان سنتی غزل فارسی‌ است، تاثیر‌پذیری از نیما در کاربرد لغات و ترکیبات محدودی متوقف شده و جهان شاعر جهان شهریار و شاعران فحل سنتی است.»

دیگر عناوین منتشر شده در «اعتماد» امروز، از این قرار است:

یادداشت « خشم چگونه در جامعه بروز می‌کند؟ » به قلم سعید معیدفر

یادداشت «آموزش مهارت‌های کنترل خشم ضرورت اجتناب‌ناپذیر جامعه» به قلم سیدحسن‌موسوی چلک؛ رییس انجمن مددکاری اجتماعی

یادداشت «به گروه‌های انسانی مختلف نگاه متفاوت داشته باشیم» به قلم افشین داور پناه، مشاور معاون وزیر در امور جوانان و دبیر اتاق فکر جوانان

گزارش «مرکز کنترل خشم به داد پایتخت می‌رسد؟/ خشم در جامعه آسیب‌زا شده است»/تنظیم کننده: فرزانه قبادی

گزارش «۶۵درصد زنان کرمانشاهی، موسیقی کلاسیک و ۶٣ درصد پاپ و جاز گوش می‌دهند »/تنظیم کننده: شیروان یاری

« عربستان عینک بدبینی‌اش را نسبت به ایران عوض کند »، گفتگو با حسین نوش‌آبادی

مذاکره ایران و ١+۵ عربی، گفت‌وگوی ایران و شورای همکاری خلیج فارس شهریورماه انجام می‌شود

«کری و لاوروف ، اعراب را به مذاکره با ایران تشویق کردند »، گفتگو با محمدعلی مهتدی

بیعت القاعده با ملا اختر

توسل داعش به گاز خردل

بازگشایی دفتر فتح در دمشق«دین آنلاین» با این عناوین اقتباسی، روزنامه «اعتماد» را مرور کرده است: «محسن غرویان: برگشتن کشور به فضای سالم و اسلامی پس از هشت سال بداخلاقی‌ سیاسی، زمان‌بر است»، «آیت‌الله احمد جنتی: نگران ورود افراد غیر عادل و بدون التزام به ولایت فقیه به خبرگان هستم»، «کاکایی: «تغزل و هیجانات احساسی» و «توجه به جهان برین و معنوی»‌ در جهان شعر منزوی، هستی مسالمت‌آمیزی دارند»مرور مطبوعات/ ‌شنبه‌ ۲۴ مرداد / روزنامه اعتماد

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.