معاون امور بسیج ستاد کل نیروهای مسلح: معترضین به رستاخیز وابسته به جریان «اسلام انگلیسی» بوده‌اند

«دین آنلاین» با این عناوین اقتباسی، روزنامه «شرق» را مرور کرده است: «برداشت حکومت اموی از اسلام یک دین عربی بود/امام‌صادق(ع) تلاش کردند با معرفی سیره فراموش ‌شده پیامبر، ایمان را احیا کنند»، «تهیه‌کننده رستاخیز: کسانی که وجود هاله نور را در فیلم تأیید می‌کنند توصیه به وهم می‌کنند»، «معاون امور بسیج ستاد کل نیروهای مسلح: معترضین به رستاخیز وابسته به جریان «اسلام انگلیسی» بوده‌اند/وزیر ارشاد: مراجع در کنار نظر فقهی‌ خود اجازه بدهند رستاخیز برای علاقه‌مندان نمایش داده شود»، «دنیا نگران عربستان است؟» و «وزیر علوم اجازه برگزاری کنسرت در دانشگاه‌ها را نداده‌، نمی دهد و نخواهد داد»

برداشت حکومت اموی از اسلام یک دین عربی بود/امام‌صادق(ع) تلاش کردند با معرفی سیره فراموش ‌شده پیامبر، ایمان را احیا کنند
روزنامه شرق در صفحه نخست، یادداشت «احیاگر اسلام نبوی» به قلم علی‌اکبر گلقندشتی را منتشر ساخته و به صورت مختصر به زندگی حضرت امام صادق(ع) پرداخته است. در این یادداشت می خوانیم:

«در پایان قرن اول هجری، وضعیت جدیدی در جهان اسلام در حال شکل‌گیری بود. با شروع قرن دوم هجری، دین اسلام تا آفریقا گسترش پیدا کرد و در این فرایند با فرهنگ یونانی‌مآبی و رومی همسایه شد. متأسفانه برداشت حکومت اموی از اسلام یک دین عربی بود و قصد داشتند تنها با استفاده از ظرفیت‌های قبایل و فرهنگ عربی، امپراتوری اسلامی را اداره کنند. حذف خاندان و اصحاب پیامبر(ص)، علاقه‌مندنبودن به آموزه‌های اسلامی و تمایل به رهبری سیاسی جامعه حاکمان بنی‌امیه را مجبور کرد برای اداره این امپراتوری از الگوهای اجرائی بیزانس وام بگیرند.
این وام‌گیری بدون پشتیبانی فرهنگی نیز به خاندان بنی‌امیه کمکی نکرد زیرا اداره‌کردن این سرزمین‌ها احتیاج به عناصر جدیدی داشت که با ویژگی‌های یادشده بنی‌امیه و فرهنگ قبیله‌ای عربی ناسازگاری داشت. از مهم‌ترین ویژگی‌های مورد نیاز جامعه اسلامی، نگاه مساوی به عرب و غیرعرب و گسترش عدالت در جامعه و همه افراد طبقه‌های جامعه بود.

در ابتدای قرن دوم، ظرفیت‌های دین اسلام بیشتر آشکار شد و دین اسلام به یک دین جهانی تبدیل شد. دین اسلام بنابر آموزهای اسلامی، دینی برای رستگاری همه انسان‌ها بود ولی بنی‌امیه تلاش می‌کردند از اسلام مطابق دید خود یک قرائت عربی ارائه کنند. شرایط جدید جهان اسلام، توسط حاکمان بنی‌عباس و خصوصا توسط «مأمون» درک و باعث تغییر نگاه بنی‌عباس به فرهنگ و تمدن شد.
آنان مجبور شدند در جهت نشر و گسترش برخی از علوم تلاش بیشتری انجام دهند. ناآشنایی حاکمان عباسی با مبانی اسلامی آنها را وادار کرد برخی از علوم را از دیگر فرهنگ‌ها وام بگیرند. آنها به این منظور اقدام به تأسیس بیت‌الحکمه کردند و برای ترجمه کتاب‌های پزشکی، ریاضیات، منطق، فلسفه و … به محققان کمک مالی فراوانی انجام دادند. البته در کنار این علوم ترجمه‌شده باید به علومی هم که ایرانیان داشتند اشاره کرد.

در حکومت بنی‌عباس «علاوه‌بر پیشرفت اقتصادی و توسعه سازمان‌های حکومتی، سه عنصر مهم در این دوره پدیدار شد که با توجه به آنها می‌توان این دوره را دوره شکوفایی فرهنگ انسانی نامید:
١- تثبیت فرهنگ اسلامی مبتنی‌بر زبان عربی، سبک زندگی ایرانی و علم و فلسفه یونانی
٢- توسعه فقه اسلامی…
٣-شکل‌گیری کلام اسلامی که نوعی مکتب مدرسی در آن پدیدار گشت که هنوز هم بر تفکر کلامی مسلمانان تأثیر دارد.») دین و اخلاق در نگاه هانس کونگ. ضمیمه شماره ١ اسلام ص٢٨٠. حسن قنبری).

در این زمان دو علم فقه و کلام از همه بیشتر در جامعه رشد کرد و مکاتب مختلف فکری در آن ظاهر شد. در فقه با حمایت حکومت عباسی چهار مکتب (مالکی، حنفی، شافعی و حنبلی) به وجود آمد و در کلام مکاتب معتزلی مرجئه… در جامعه ظاهر‌شد.
متأسفانه آشنانبودن حاکمان عباسی با مبانی اسلام باعث ایجاد انحراف شدید در گروه‌های اسلامی شد. در این زمان امام‌صادق(ع) به‌عنوان هدیه خداوند برای هدایت امت اسلامی ظاهر شد.

امامان شیعه از همان ابتدا نگاه عربی و قومی به اسلام را تحریف‌شده می‌دانستند و در این راه هم هزینه‌ زیادی حتی شهادت را نیز پرداخت کردند. امام صادق(ع) نیز مخالفت با نگاه عربی بنی‌امیه را ادامه داد و تلاش کرد ویرانی‌های نگاه بنی‌عباس را کم کند. امام‌صادق(ع) تلاش فراوانی کرد که اسلام مورد تبلیغ پیامبر مهر و محبت(ص) را در جامعه گسترش دهد. ایشان در نخستین اقدام تلاش کرد با معرفی سیره فراموش و تحریف‌شده پیامبر، ایمان را به‌عنوان رکن اساسی اسلام در جامعه احیا کند و به این منظور زندگی پیامبر(ص) را در قالب احادیث برای مردم نقل کرد.

در اقدام بعدی امام(ع) به دانش فقه توجه ویژه‌ای کرد و با توجه به اصول متقن قرآنی، کلامی و سیره پیامبر(ص) فقه شیعه را در مقابل فقه‌های چهارگانه یادشده تأسیس و شاگردانی را تربیت کرد و قوه اجتهاد را در آنها پرورش داد و به آنان اجازه داد در مسجد بنشینند و به سؤال‌های شیعیان پاسخ دهند.

در مباحث کلامی نیز به‌خوبی با نشان‌دادن ضعف‌های هرکدام از فرقه‌ها، آموزه‌های عقیدتی صحیح را به جامعه اسلامی نشان داد. در کنار این اقدامات، امام صادق(ع) تلاش کرد ضمن حفظ معنویت اسلام قرائتی، عقلانی، اخلاقی و مسئولیت‌پذیر از اسلام ارائه کند.»

تهیه‌کننده رستاخیز: کسانی که وجود هاله نور را در فیلم تأیید می‌کنند، توصیه به وهم می‌کنند
شرق در صفحه «هنر» از قول تقی علیقلی‌زاده، تهیه‌کننده رستاخیز نوشته: «ظاهرا نباید شیرینی جشن هسته‌ای از بین می‌رفت».
وی که همچنان از طریق راه‌های قانونی عدم‌اکران فیلمش را پیگیری می‌کند؛ به گفتگو با شرق پرداخته است:

– وزیر ارشاد در تازه‌ترین صحبت‌هایش درباره فیلم رستاخیز، از پیش‌خرید سی‌دی‌های فیلم برای کارکنان دولت در جهت کمک به کارگردان و تهیه‌کننده صحبت کرده است. نظر شما نسبت به این صحبت‌ها پیرامون فیلم چیست؟
* خوشحالم که وزارت ارشاد همچنان در تلاش برای حل مشکل این فیلم است و باقی حرف‌ها متأسفانه معطوف به نتیجه نیست. خیلی متوجه این حرف که این فیلم برای کارمندان دولت پیش‌خرید شده نمی‌شوم. درحال‌حاضر مشکل بزرگ‌تری پیش‌روی فیلم است و آن عدم اکرانش است.

– سردار جزایری هم روز گذشته تعبیری از مخالفان فیلم داشتند؛ اینکه آنها وابسته به جریان معروف «اسلام انگلیسی» هستند. ایشان گفته‌اند وزارت ارشاد در تعلیق اکران فیلم عجله کرده است. به نظر شما مخالفان را می‌توان در این طیف جا داد؟
* به نظر من حرف آقای جزایری کاملا درست است که ارشاد درباره این فیلم شتاب کرد. حرف آقای جزایری هم این است که ارشاد برای تعویق فیلم با نهادهای امنیتی هماهنگ نبود و ارشاد به‌تنهایی تصمیم گرفته است. البته این موضوع می‌تواند درس عبرتی شود برای اتفاقات مشابه. طبعا آقای جزایری در مدیریت فرهنگی نفع مستقیم ندارد و به‌عنوان شخصی که دلسوز فرهنگی است درباره این فیلم و مشکلاتش اظهارنظر کرده؛ چنانچه درباره فیلم محمد(ص) نیز صحبت و نصیحت‌ بیان کردند ارشاد در این مقطع می‌توانست پخته‌تر عمل کند. شبی که صحبت تعلیق فیلم مطرح بود، از وزارت ارشاد خواسته شد که با نهادهای مربوطه این اتفاق را چک کند اما ظاهرا نباید شیرینی جشن هسته‌ای از بین می‌رفت.

– شما تابه‌حال تلاش‌های بسیاری برای رفع مشکلات و موانع فیلم برای اکران کرده‌اید، آخرین اقدامات شما در این مسیر چه خواهد بود؟
* ما از تمامی راه‌های قانونی حقوق فیلم رستاخیز را پیگیری می‌کنیم. کسانی که وجود هاله نور را در فیلم تأیید می‌کنند توصیه به وهم می‌کنند؛ این حرف کارشناسی نیست و ساده‌ترین راهکار را ارائه می‌دهند؛ شاید نمی‌دانند که تأثیرش در افکار عمومی چه خواهد بود و ما همچنان حقوق فیلم را پیگیری خواهیم کرد.

معاون امور بسیج ستاد کل نیروهای مسلح: معترضین به رستاخیز وابسته به جریان «اسلام انگلیسی» بوده‌اند/وزیر ارشاد: مراجع در کنار نظر فقهی‌ خود اجازه بدهند رستاخیز برای علاقه‌مندان نمایش داده شود
این روزنامه در صفحه «هنر» به خبرساز شدن هویت معترضان «رستاخیز» نیز پرداخته و نوشته است:
«پای هویت معترضان «رستاخیز» نیز به میان آمد. هرچند هنوز بحث بر سر وضعیت اکران فیلم «رستاخیز» باقی است اما اکنون نوبت به معترضانی رسیده که با تجمع در مقابل سینماهای نمایش‌دهنده این اثر، اعتراض خود را نشان دادند.

«روز رستاخیز»، آخرین ساخته احمدرضا درویش و محصول سال ٨٩، در سی‌ودومین جشنواره فیلم فجر در ۱۱ بخش نامزد دریافت سیمرغ بلورین شد و درنهایت در هشت بخش از جمله بهترین فیلم و بهترین کارگردانی، سیمرغ گرفت.
با وجود جوایزی که این اثر سینمایی در جشنواره فیلم کسب کرد، هنوز نتوانسته است مسیر عادی فیلم‌های دیگر را برای اکران طی کند و با وجود آنکه برای چند سئانس هم به نمایش درآمد، مورد اعتراض مخالفان قرار گرفت و از پرده سینماها پایین کشیده شد.

قرار بود «روز رستاخیز» به مناسبت عید سعید فطر از چهارشنبه، ٢۴ تیر روی پرده سینماها برود اما نمایش آن تنها به چندساعت محدود شد و وزارت ارشاد با اعلام اطلاعیه‌ای، نمایش آن را به زمان دیگری موکول کرد. سازمان سینمایی عنوان کرد تا تأمین نظر برخی از مراجع تقلید، نمایش این اثر به تعویق می‌افتد. پس از آن هم تقی علیقلی‌زاده، تهیه‌کننده فیلم «رستاخیز»، با ارسال نامه‌ای به حسن روحانی، رئیس‌جمهور کشورمان، خواستار رسیدگی به وضعیت توقف اکران عمومی این فیلم شد.

معترضان روزه‌خوار
هرچند در این مدت حرف‌های زیادی در مورد وضعیت اکران «رستاخیز» زده شده است اما روز گذشته موضوع دیگری در مورد این فیلم مطرح شد. این‌بار توجه‌ها به سمت مخالفان رستاخیز معطوف شد و ماهیت گروه‌های مخالفی که در مقابل سینـماهای نمایـش‌دهنده «رستاخیز» اقدام به اعتراض کرده بودند، مورد سؤال قرار گرفت.

بـه گـزارش ایسنا، سیدمسعود جزایری، معاون امور بسیج و فرهنگ دفاعی ستاد کل نیروهای مسلح، با بیان اینکه متأسفانه در تعلیق اکران آن، وزارت ارشاد قدری عجله کرد، گفت: «برخی اطلاعات حاکی است عده‌ای که جلو یکی از سینماهای تهران تجمع و حتی اقدام به قمه‌زنی کرده بودند، وابسته به جریان معروف «اسلام انگلیسی» بوده‌اند و اسناد و مدارک آن در اختیار نهاد مسئول است».

علی جنتی، وزیر ارشاد، نیز صبح دیروز، ١٨ مرداد در حاشیه دومین اجلاس سراسری مدیران‌کل ارشاد در توصیف معترضان اکران رستاخیز عنوان کرد: «ریشه اعتراض‌ها را در رقابت‌های سینمایی می‌بینم. واقعیت این است که بعضی از کسانی که آمده بودند و اعتراض می‌کردند، خیلی هم انگیزه مذهبی نداشتند، چون ما دیدیم که بعد از همان اعتراضشان که در ماه مبارک رمضان بود، جلو وزارت ارشاد در آن طرف خیابان ساندویچ می‌خوردند.»

او در مورد رستاخیز گفت: «برای اکران این فیلم ملاحظاتی داشتیم و یکی از آنها موردتوجه قراردادن نظر مراجع بود. کارگردان این فیلم در قم «رستاخیز» را در بیوت برخی از این مراجع تقلید نمایش داده و حتی اصلاحاتی هم که مدنظر آنها بوده انجام شده است، درعین‌حال برخی از مراجع نظرات فقهی خاصی دارند که چون نظر فقهی است، قابل‌مذاکره و اصلاح نیست. درهرحال ما به‌دنبال این هستیم که هم این فیلم در موقعیت مناسبی اکران شود و هم مراجع را قانع کنیم که نظر فقهی‌شان برای خودشان و برای مقلدانشان محترم باشد، اما اجازه بدهند این فیلم برای علاقه‌مندان آن، نمایش داده شود».

ماهیت معترضان اکران رستاخیز درحالی مطرح شده است که آنها ٢۴ تیر هم‌زمان با اولین روز نمایش این فیلم در سینماها با تجمع و دادن شعارهایی، مخالفت خود را نسبت به اقدام وزارت ارشاد نشان دادند. معترضان در این روز در مقابل سینما شکوفه و وزارت ارشاد در تهران تجمع کردند. تجمع‌کنندگان از پخش تصویر حضرت ابوالفضل العباس(ع) و اهانت به اهل بیت(ع) معترض بودند.
شعارهایی چون «هر که با آل علی در افتاد ور افتاد»، «درویش حیا کن، اکران را رها کن»، «هیهات من الذله»، «اگر فیلم اکران شود سینما ویران شود»، «حمایت از رستاخیز خیانت است به شیعه» و «هیئتی می‌میرد، ذلت نمی‌پذیرد» سر دادند.
تجمع‌کنندگان بعد از سینه‌زنی و عزاداری از وزارت ارشاد به سمت سینما شکوفه در میدان شهدا راهپیمایی و به سمت درِ سینما حمله کرده و پرده فیلم رستاخیز را از سینما شکوفه پایین کشیدند که با ورود ناجا متفرق شدند. اعتراض به این فیلم البته محدود به تهران نشد و مشهد هم شاهد تجمع معترضان اکران رستاخیز بودند.

امیدواری به جلب نظر مراجع
اکران رستاخیز در چند سال گذشته با فرازو‌فرودهای زیادی روبه‌رو بوده است. اولین‌بار نیست که این فیلم تا آستانه نمایش در سینماها می‌رود اما نمایش آن به زمان دیگری موکول می‌شود. این فیلم دوم دی ۹۲ در سینما فرهنگ با حضور برخی اعضای دولت اکران خصوصی شد و در ۱۶ بهمن ۹۲ در سی‌ودومین دوره جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد که با تأیید برخی از مراجع قم توانست چهره حضرت ابوالفضل العباس(ع) را با بازی بهادر زمانی نشان دهد اما بعد از نمایش آن در جشنواره بود که حواشی نیز آغاز شد و با اعتراض‌هایی مبنی‌بر اکران‌نشدن آن به‌دلیل نمایش تصویر حضرت‌ ابوالفضل(ع) بدون حجاب چهره، روبه‌رو شد. این موضوع حواشی زیادی را برای فیلم به وجود آورد و معطوف به تأیید مراجع شد؛ تأییدی که باز هم نتوانست باعث اکران فیلم شود و اصرار درویش برای حذف‌نکردن صحنه‌های حضرت ‌ابوالفضل(ع) فیلم را در محاق نگاه داشت تا اینکه در اردیبهشت سال جاری شورای صنفی نمایش از اکران عمومی فیلم هم‌زمان با عید سعید فطر (٢۴ تیر) در سرگروه سینما آزادی خبر داد.

به موازات رسمی‌شدن زمان اکران رستاخیز، موج اعتراض‌ها هم سرعت گرفت. همان زمان، «مشرق»، به نقل از حسینعلی حاجی‌دلیگانی، نماینده مردم شاهین‌شهر و میمه، گزارش داد: «وزیر ارشاد قبل از اصلاح و رفع نگرانی مردم و مراجع بزرگوار تقلید از اکران فیلم رستاخیز ممانعت کند». خبرگزاری «نسیم» نیز از قول سیدمجید بنی‌فاطمه، مداح اهل‌بیت (ع)، نظر حضرات آیات علوی‌گرگانی و مکارم‌شیرازی، از مراجع عظام تقلید، درخصوص فیلم «رستاخیز» را منتشر کرد.
با تمام اینها، همان‌طور که وزیر ارشاد خبر داده، وزارت ارشاد در پی جلب نظر مراجع و تأمین نظر فقهی آنان، به‌منظور کسب اجازه برای نمایش این فیلم پرحاشیه و جنجالی است.

دنیا نگران عربستان است؟
روزنامه شرق در صفحه ۱۴، به گزارش روزنامه سعودی عرب‌نیوز در مورد جدیدترین جمله تروریستی در آن کشور پرداخته و نوشته است:
«عرب‌نیوز مدعی است آنچه در عسیر عربستان سعودی رخ داده، جهان را نگران کرده است. ماجرا از این قرار است که در مسجدی در عسیر انفجاری رخ می‌دهد که باعث مرگ ١۵ نفر می‌شود. این انفجار در مسجد مرکز فوریت‌های عسیر رخ داده است. به همین دلیل ١٢ نفر از کشته‌ها، مأموران ویژه فوریت‌ها بوده‌اند.
عرب‌نیوز در عکس یک خود مراسم تشییع جنازه کشته‌ها را در عسیر به تصویر کشیده است. در متن گزارش عرب‌نیوز درباره این موضوع می‌خوانیم، دبیرکل سازمان ملل، اعضای شورای امنیت سازمان ملل و بسیاری از کشورهای عرب منطقه به عربستان تسلیت گفته‌اند. در این گزارش از داعش به عنوان مسئول بمب‌گذاری عسیر یاد شده است. در مرکز صفحه یک روزنامه عرب‌نیوز گزارشی درباره یمن منتشر شده است. در تیتر می‌خوانیم دولت ترکیه هر آنچه متعلق به صالح، رئیس‌جمهور پیش از بهار عربی یمن بوده و همه اموال مربوط به سران حوثی را، بلوکه کرده و به خواسته شورای امنیت سازمان‌ملل تن داده است.

در خبری دیگر آمده ملاعمر در پاکستان نمرده است. گویا مقامات افغانستان هفته گذشته مدعی شده بودند رهبر طالبان افغانستان، دو سال پیش در پاکستان و در بیمارستانی در شهر کراچی درگذشته است. مقامات افغان مستنداتی درباره این ادعا ارائه نکرده‌اند. به هر حال پاکستان این ادعا را رد کرده است. عرب‌نیوز نوشته با ردشدن این فرضیه‌ها، پرونده مرگ ملاعمر همچنان سربسته و مرموز می‌ماند.»

وزیر علوم اجازه برگزاری کنسرت در دانشگاه‌ها را نداده‌، نمی دهد و نخواهد داد
شرق در صفحه ۱۷ در خبری به نقل از خبرگزاری فارس نوشته که وزیر علوم بر ممنوعیت برگزاری کنسرت در دانشگاه ها تاکید کرده است. در این خبر کوتاه از قول دکتر فرهادی می خوانیم:
– هرگز اجازه برگزاری کنسرت در دانشگاه‌ها را نداده‌ایم و نخواهیم داد، اگر کنسرتی نیز برگزار شود، برخورد می‌کنیم.
– برگزاری مراسم مختلف در دانشگاه‌ها در کمیته سه‌نفره فرهنگی تأیید می‌شود و از طریق دانشگاه‌ها به هیچ عنوان مجوز برگزاری کنسرت نمی‌دهیم.

دیگر عناوین منتشر شده در «شرق» امروز، از این قرار است:

کریمی‌قدوسی: جناب آقای هاشمی‌رفسنجانی! جناب‌عالی و برخی از اعضای خانواده‌تان با تمام توان خود در مقابل امام، انقلاب و شهدا و ملت ایستادید و امنیت جمهوری‌اسلامی را به‌طور جدی تهدید کردید/مردم از شما می‌خواهند که خود را خانه‌نشین کنید و بیش از این انقلاب و نظام را زحمت ندهید/مطمئن باشید که اگر دوباره بخواهید از خطوط قرمز انقلاب، امام و شهدا و جوانان غیور این زمان عبور کنید، ملت کار را برای همیشه تمام خواهند کرد

گزارش « نخستین سفیر زن ایران به زودی معرفی می‌شود »/تنظیم کننده: آمنه شیرافکن

اسماعیل کوثری: مجلس اجازه بازگشایی سفارت آمریکا و انگلیس، (لانه‌های فساد و مراکز توطئه) را نخواهد داد

سرلشکر فیروزآبادی :داعش و هم‌پیمانانش در تحولات آینده حذف می‌شوند

ظریف در نشست بررسی توافق هسته‌ای: ساکتان دیروز امروز «وا اسلام» می‌گویند

موشه یعلون، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی: من مسئول زندگی دانشمندان ایرانی نیستم

هشدار جامعه اطلاعاتی آمریکا درباره تغییر رویکرد داعش/رویکرد جدید داعش، انجام حملات گسترده برای تلفات بیشتر است«دین آنلاین» با این عناوین اقتباسی، روزنامه «شرق» را مرور کرده است: «برداشت حکومت اموی از اسلام یک دین عربی بود/امام‌صادق(ع) تلاش کردند با معرفی سیره فراموش ‌شده پیامبر، ایمان را احیا کنند»، «تهیه‌کننده رستاخیز: کسانی که وجود هاله نور را در فیلم تأیید می‌کنند توصیه به وهم می‌کنند»، «معاون امور بسیج ستاد کل نیروهای مسلح: معترضین به رستاخیز وابسته به جریان «اسلام انگلیسی» بوده‌اند/وزیر ارشاد: مراجع در کنار نظر فقهی‌ خود اجازه بدهند رستاخیز برای علاقه‌مندان نمایش داده شود»، «دنیا نگران عربستان است؟» و «وزیر علوم اجازه برگزاری کنسرت در دانشگاه‌ها را نداده‌، نمی دهد و نخواهد داد»مرور مطبوعات/ ‌دو‌شنبه‌ ۱۹ مرداد/ روزنامه شرق

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.