سرعت رسانه و تغییرات سبک زندگی می تواند ما را با هویت دینی و ملی بیگانه کند

«دین آنلاین» با این عناوین اقتباسی، روزنامه «شرق» را مرور کرده است: «بی تفاوتی در مقابل سرعت شگفت‌انگیز رسانه و تغییر سبک زندگی، ممکن است به بیگانگی با هویت دینی منجر شود»، «شرق و آگهی برای بسته مطالعاتی ویژه‌ ایام سوگواری امام صادق(ع)» و «کردها تنها بازیگر مورد اعتماد آمریکا در نبرد با داعش هستند»

بی تفاوتی در مقابل سرعت شگفت‌انگیز رسانه و تغییر سبک زندگی، ممکن است به بیگانگی با هویت دینی منجر شود
روزنامه شرق در صفحه نخست، این سخن وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در روز خبرنگار را برجسته ساخته که: «گمگشته رسانه‌های ما اخلاق حرفه‌ای است»
علی جنتی در مراسم «روزی برای خبرنگار» در تالار وحدت به این نکات نیز اشاره کرده است:
– رسانه با سرعت بسیار شگفت‌انگیزی در حال پیشرفت است و اساسا سبک زندگی جامعه را دچار تغییراتی کرده و اگر ما نسبت خودمان را با این تحولات مشخص نکنیم، با یکی از دو خطر افراط یا تفریط مواجه می‌شویم. در این صورت ما یا اصولا با هویت دینی و ملی خودمان بیگانه می‌شویم و آنچه را که دیگران برای ما دیکته می‌کنند، می‌پذیریم یا از سر یک تعصب کور، جلو هر نوع نقل‌وانتقال اطلاعات را می‌گیریم و بعد هم به‌تدریج مضمحل می‌شویم.
– آنچه ما دنبال می‌کنیم، اعتدال است به معنی پاسداری از هویت و فرهنگ ملی و دینی خودمان و هم ایجاد فضای باز برای همراهی با تحولات جهانی. اگر تا چند دهه گذشته تنها ارتباط ملت‌ها با یکدیگر از طریق دولت‌ها و مجاری دیپلماتیک رسمی صورت می‌گرفت، امروز دیپلماسی رسانه‌ای جایگزین این ارتباط شده و اهمیت ویژه‌ای در دنیا کسب کرده است.
– همه تجربیات ما نشان می‌دهد که خفقان و خمودی مطبوعات با استبدادی‌بودن حکومت‌ها، رابطه مستقیم دارد؛ جامعه‌ای که مطبوعاتش نشاط نداشته باشند و نتوانند سخنان خودشان را بگویند، به سمت دیکتاتوری حرکت می‌کند.
– انتظار ما از رسانه‌ها این است که آزادی بیان را به مفهوم آزادی مسئولانه مدنظر داشته باشند و با مسئولیت‌پذیری، رسالت خود را انجام دهند. ما در قانون اساسی‌مان هیچ خط قرمزی برای رسانه‌ها و مطبوعات قائل نیستیم، به جز رعایت موازین دینی و اخلاقی و امنیت ملی و رعایت اصول قانون اساسی

– یکی از مسائلی که من با کمال تأسف باید به آن اشاره کنم، این است که امروز یکی از گم‌گشتگان ما در رسانه‌ها، اخلاق حرفه‌ای است.
– امروز بی‌توجهی به اصول اخلاق حرفه‌ای در برخی مطبوعات ما کاملا دیده می‌شود و این امر برای جامعه‌ای که مدعی ارزش‌های دینی است، به‌خصوص برای نشریات یا رسانه‌هایی که بیش از دیگران مدعی این ارزش‌ها هستند، تأسف‌آور است.

شرق و آگهی برای بسته مطالعاتی ویژه‌ ایام سوگواری حضرت جعفربن‌محمد (ع)
شرق در صفحه آخر، در خصوص سالروز روز شهادت حضرت امام صادق(ع) نوشته است:
٢۵ شوال سالروز شهادت صادق آل‌الله(ع) فرا می‌رسد و دل‌های شیعیان غرق ماتم می‌شود؛ ابر غم بر آسمان بقیع سایه انداخته تا اندکی از تیغ آفتاب سوزان بر قبر خاکی ششمین امام بکاهد! چشم‌ها منتظر، قلب‌ها منتظر، قرن‌ها انتظار فقط برای بازسازی حرم چهار امام غریب(ع). انتشارات «دلیل ما» به مناسبت ایام سوگواری حضرت جعفربن‌محمد(ع) بسته مطالعاتی ویژه‌ای را با چهار کتاب ارائه کرده است:
۱- به یاد آنکه مذهب حق یادگار اوست»: برگرفته از بیانات آیت‌الله وحیدخراسانی در ١۴٨ صفحه پالتویی، مختصری از زندگی‌نامه امام صادق(ع)
۲- جعفربن‌محمد، امام صادق(ع)»: به قلم دکتر مرضیه محمدزاده در هزار و ۵۶ صفحه وزیری، شرح مفصل زندگی‌نامه ششمین امام.
۳- گزارش لحظه‌به‌لحظه از شهادت امام صادق(ع)»: نوشته آقای محمدرضا انصاری در ۶۴ صفحه رقعی، اولین و تنها کتاب درباره شهادت رئیس مذهب جعفری.
۴- در آستانه سلوک»: نگاشته آقای عباس اسماعیلی‌یزدی در ۴١۶ صفحه وزیری، تبیین مسیر سلوک الی‌الله طبق روایات اهل‌بیت(ع). خرید تلفنی و بهره‌مندی از تخفیف ارسال پستی با تلفن ٠٢۵٣٧٧۴۴٩٨٨ و از طریق سایت این انتشاراتی ممکن است.

در صفحه «اندیشه»، این عناوین نیز به چشم می‌خورد:
« فضای جهان کدام است؟ »، گفتگو با استوارت الدن درباره کتاب «ترور و قلمرو: گستره فضایی حاکمیت»/با ترجمه: سهند ستاری
یادداشت « درباره استوارت الدن »
گزارش « فتح جهان یا همان جنگ علیه تروریسم »، نگاهی به کتاب «ترور و قلمرو: گستره فضایی حاکمیت»/تنظیم کننده: صمد فرشی

دیگر عناوین منتشر شده در «شرق» امروز، از این قرار است:

« تهران انضباط ندارد »، گفتگو با احمد مسجد جامعی درباره وضعیت فرهنگی پایتخت

«آزادی‌خواهی زنان از مشروطه تا امروز امتداد دارد»، گفتگو با محمد بقایی (ماکان)

گزارش «آن زن را با قداره تکه‌تکه کردند»، نگاهی به حضور زنان در جریان مشروطه /تنظیم کننده: نازنین مهراندیش

گزارش « زنانی که روی نمایندگان تپانچه کشیدند »، یادی از شیوه‌های مبارزه زنان در سالگرد مردادی قیام مشروطه/تنظیم کننده: فاطمه علی‌اصغر

«کردها تنها بازیگر مورد اعتماد آمریکا در نبرد با داعش هستند»، گفتگو با باشدار پوشواسماعیل، تحلیلگر سیاسی مسائل خاورمیانه/با تنظیم: نوژن اعتضادالسلطنه

اسد: بدون متحدانم هرگز/ تأکید رئیس‌جمهوری سوریه بر حضور ایران و روسیه در طرح‌های صلح

«دین آنلاین» با این عناوین اقتباسی، روزنامه «شرق» را مرور کرده است: «بی تفاوتی در مقابل سرعت شگفت‌انگیز رسانه و تغییر سبک زندگی، ممکن است به بیگانگی با هویت دینی منجر شود»، «شرق و آگهی برای بسته مطالعاتی ویژه‌ ایام سوگواری امام صادق(ع)» و «کردها تنها بازیگر مورد اعتماد آمریکا در نبرد با داعش هستند»مرور مطبوعات/ ‌یک‌شنبه‌ ۱۸ مرداد/ روزنامه شرق

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.