واکنش معاون سیاسی و اجتماعی فرمانداری شیراز به پژوهشی درباره سکولار شدن فارس

«دین آنلاین» با این عناوین اقتباسی، روزنامه « شرق » را مرور کرده است: «علی رغم سفارش اسلام، ایرانیان جایگاه مطلوبی در زمینه امور خیریه و عام‌المنفعه ندارند»، «نظرات متفکران اسلامی پیرامون رابطه اسلام و حقوق بشر، از مخالفت تا سازگاری کامل نوسان داشته است»، «یک پژوهش: شیراز سکولارترین شهر ایران است/ معاون سیاسی و اجتماعی فرمانداری شیراز: این اخبار صرفا خوراکی برای شبکه‌های اجتماعی است» و «سختی شرایط زندگی، عشای ربانی در کلیسای صحرایی را از یاد مهاجران نبرده است»

علی رغم سفارش اسلام، ایرانیان جایگاه مطلوبی در زمینه امور خیریه و عام‌المنفعه ندارند/درحالی‌که شریعت اسلام به‌کرات در این زمینه سفارش‌ کرده و بی‌توجهی به این توصیه‌ها، نشانگر کمبود همدلی، فقر آگاهی و عدم‌مسئولیت اجتماعی در جامعه است
روزنامه شرق در یادداشتی به قلم فاطمه دانشور، رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران، به «مسیر احقاق حقوق بشر اسلامی» پرداخته و آورده است:
«…. روز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی، یکی از مناسبت‌هایی است که با توجه به اهمیت بحث حقوق بشر در جهان امروز، لازم است سرمنشأ برنامه‌ریزی‌ها و اقداماتی قرار گیرد که بتوانیم در سال‌های آتی نتایج‌ این اقدامات را در راستای تحقق حقوق بشر در ایران اسلامی ارائه کنیم.
واقعیت این است که سیاست انکار آسیب‌های اجتماعی و چشم‌بستن بر معضلاتی همچون فقر، اعتیاد و فحشا، سبب شده که امروز بسیاری، حتی برخی از مسئولان از وجود محله‌های پرآسیب در پایتخت کشور نیز بی‌خبر باشند تا جایی که در بازدیدهای شبانه‌ای که گاه توسط شهرداری و شورای شهر تهران برای آشنایی مسئولان با این مناطق ترتیب ‌داده می‌شود، دچار بهت و حیرت می‌شوند.
اگر بناست در اجرای حقوق بشر اسلامی و به‌نمایش‌گذاشتن کرامت انسانی الگو و سرآمد جهان باشیم، باید فکری به حال زنان و کودکانی کنیم که شب‌ها را بی‌سرپناه، در خیابان‌های شهر به صبح می‌رسانند ….

…. جالب است بدانیم که مردم ایران بر اساس آمار و برخلاف انتظار، جایگاه چندان مطلوبی در زمینه امور خیریه و عام‌المنفعه ندارند؛ درحالی‌که شریعت اسلام به‌کرات در این زمینه سفارش‌ کرده و بی‌توجهی به این توصیه‌ها، نشانگر کمبود همدلی، فقر آگاهی و عدم‌مسئولیت اجتماعی در جامعه است. باید پذیرفت که ازبین‌رفتن کرامت و شرافت انسانی در میان قربانیان اعتیاد، امری بدیهی و اجتناب‌ناپذیر است و اکنون که خوشبختانه دولت فعلی گوش شنواتری برای شنیدن آسیب‌های مغفول‌مانده اجتماعی دارد، بر ماست که از فرصت استفاده کرده، با جلب نظر مسئولان و جلب مشارکت مردم در قالب خیریه‌ها، سازمان‌های مردم‌نهاد و اجرای متعهدانه مسئولیت اجتماعی بنگاه‌های اقتصادی، انرژی جامعه را به حل این مشکلات معطوف کنیم.حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی زمانی در جامعه تحقق خواهد یافت که محله‌های پرآسیب بستر زندگی و مرگ صدها زن و کودک بی‌پناه و رانده‌شده نباشند و هیچ‌کس برای زنده‌ماندن و تأمین نیازهای حیاتی‌اش، ناچار به زیرپاگذاشتن ارزش و کرامت انسانی خویش نشود.»

نظرات متفکران اسلامی پیرامون رابطه اسلام و حقوق بشر، از مخالفت تا سازگاری کامل نوسان داشته است
شرق در دیگر یادداشت صفحه نخست، «مبانی دینی حقوق بشر» به قلم علی‌اکبر گلقندشتی را مطرح ساخته و به متفکران اسلامی پیشنهاد کرده در بررسی اعلامیه حقوق بشر، مبانی دینی قابل‌اعتماد در فقه شیعه را فراموش نکنند.
در این یادداشت آمده است:
«در تقویم، روز چهاردهم مرداد به‌نام صدور فرمان مشروطیت و روز حقوق بشر اسلامی و کرامت اسلامی نام‌گذاری شده است؛ دو رویدادی که در برابر فقه شیعه، پرسش‌های جدیدی را مطرح کرده و افق‌های جدیدی برای اجتهاد گشوده است. هرچند استبداد و رعایت‌نکردن حرمت انسان‌ها در سلسله پادشاهان گذشته مردم را به محدودکردن اختیارات حاکمان کشاند، ولی نباید از تحول اندیشه‌های متفکران مسلمان در توجه و تلاش برای به‌دست‌آوردن این نعمت‌ها چشم‌پوشی کرد.
پیرامون رابطه اسلام و حقوق بشر در میان متفکران اسلامی نظرات مختلفی وجود دارد؛ از مخالفت تا سازگاری کامل در این نظریات به چشم می‌خورد. البته مخالفت با حقوق بشر منحصر به برخی کشورهای اسلامی نیست و متفکران برجسته‌ای با توجیه‌های فلسفی با مبانی انسان‌شناختی و معرفت‌شناختی حقوق بشر سر ناسازگاری دارند.

در اعلامیه جهانی حقوق بشر از حرمت ذاتی انسان به‌عنوان پشتیبان اعلامیه نام برده شده است که تعبیر دیگری از کرامت انسانی است. بنابر کرامت ذاتی انسان، هر انسانی به‌دلیل انسان‌بودن بدون درنظرگرفتن رنگ، زبان، قومیت و دین از حقوق خاصی برخوردار می‌شود. این برداشت از کرامت ذاتی انسان در اعلامیه جهانی حقوق بشر نیز بیان شده است؛ «همه انسان‌ها بی‌هیچ تمایزی از هر سان که باشند، اعم از نژاد، رنگ، جنسیت، زبان، مذهب، عقاید سیاسی یا هر عقیده دیگری، خاستگاه اجتماعی و ملی، ]وضعیت[ دارایی، [محل] تولد یا در هر جایگاهی که باشند، سزاوار تمامی حقوق و آزادی‌های مطرح در این «اعلامیه»‌اند». کرامت ذاتی انسان یعنی انسان خودش دارای ارزش و شایسته احترام است و به‌هیچ‌وجه نباید به‌عنوان وسیله برای رسیدن به هدف دیگری مورد استفاده قرار گیرد.
براساس کتاب‌ها و تاریخ فلسفه، کانت اولین فیلسوف دوران جدید بود که این مفهوم را به‌صورت جدی مطرح و فلسفه اخلاق خود را بر آن مبتنی کرد. این مفهوم توسط فیلسوفان و اندیشمندان بعدی گرامی داشته شد به‌طوری‌که کرامت انسانی مبنای مدرنیته قرار گرفت و مهم‌ترین بخش‌های تمدن غرب یعنی روابط انسان‌ها با یکدیگر و برخورد قدرت با انسان‌ها براساس کرامت دیگر انسان‌ها پایه‌ریزی شد. یعنی شکل رفتار انسان‌ها با یکدیگر و رفتار حکومت با شهروندان باید به گونه‌ای باشد که کرامت و ارزش آنها زیر پا گذاشته نشود. به نظر می‌رسد اگر خواسته باشیم از مفهوم کرامت انسانی برای اثبات حقوق بشر استفاده کنیم و در این راه از ادبیات دینی استفاده نکنیم با مشکل مواجه می‌شویم. پروفسور تاوانی، از فیلسوفان حقوق، معتقد است: «گوهر تمام اخلاق‌ها اعتقاد به این است که هر موجود بشری اهمیت بی‌نهایتی دارد و بدین سبب هیچ‌گونه مصلحتی نمی‌تواند ستم به فرد دیگری را توجیه کند. اما لازمه چنین باوری اعتقاد به خداست». {مسلم خلفی، مجموعه‌مقالات مبانی نظری حقوق بشر}در قرآن کریم لغت «کرامت ذاتی» به‌طور مشخص ذکر نشده است ولی خداوند در آیه ٧٠ سوره اسراء می‌فرماید: «و لقد کرمنا بنی‌آدم و حملناهم فی البر و البحر… به‌تحقیق ما فرزندان آدم را گرامی داشتیم و آنان را در خشکی و دریا پراکنده ساختیم و آنان را از پاکی روزی بخشیدیم و بر بسیاری از موجودات دیگر که آفریدیم برتری دادیم». در این آیه تمام فرزندان حضرت آدم(ع) مورد تکریم قرار گرفته‌اند و فقط پسران و فرزندان ذکور مورد مقصود نیست و تکریم تکوینی مورد اعتبار است نه تکریم تشریعی. بنابراین «تکریم با تفضیل که در ادامه آیه آمده است متفاوت است. تکریم معنای واقعی و نفس‌الامری است؛ حال آنکه تفضیل معنایی اضافی است که در مقایسه با دیگران مفهوم و معنا پیدا می‌کند. پس تکریم مذکور در آیه به‌هیچ‌رو قابل‌تأویل به معنای نمادین، کنایه‌گویی یا استعاری نیست. آیه ناظر به واقعیتی در خلقت و آفرینش است که منشأ آثار حقوقی و اعتباری نیز خواهد بود». {دکتر رحیم نوبهار، دین و کرامت انسانی، مجموعه‌مقالات حقوق بشر دانشگاه مفید{ براین‌اساس متفکران اسلامی در بررسی اعلامیه حقوق بشر در منابع فقه شیعه به مبانی دینی قابل‌اعتمادی دسترسی دارند و نباید آنها را در تحقیقات خود فراموش کنند.»

یک پژوهش: شیراز سکولارترین شهر ایران است/ معاون سیاسی و اجتماعی فرمانداری شیراز: این اخبار صرفا خوراکی برای شبکه‌های اجتماعی است
شرق در صفحه ۱۷ خبر «رشد فرد گرایی در شیراز» را به نقل از سایت «تابناک» منتشر ساخته و بر اساس یک پژوهش، مدعی شده که شیراز، تهران، رشت و سنندج سکولارترین شهرهای ایران هستند.
در این خبر آمده است:
« گرایش به سکولاریسم در زاهدان، یزد، مشهد و قم کمترین است. معاون سیاسی و اجتماعی فرمانداری شیراز اما به‌شدت این آمار و پژوهش را رد می‌کند و این اخبار را صرفا خوراکی برای شبکه‌های اجتماعی می‌داند. گذشته از این آمار و این پژوهش و درست و غلط‌بودن آن، به‌هرحال آمارهای رسمی هم حکایت از وضعیت نامناسب استان فارس در مسائل اجتماعی دارد. اخیرا مقاله‌ای در مورد تغییرات فرهنگی و اُفت باروری در ایران توسط امیر خالد رستگار، استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه شاهد تهران و میثم محمدی، دانشجوی کارشناسی‌ارشد جامعه‌شناسی دانشگاه تهران در شماره تابستان نشریه جامعه‌شناسی کاربردی منتشر شده که به بررسی رابطه دینداری، سکولاریسم (عرفی‌گرایی)، فردگرایی و ارزش‌های خانوادگی با میزان باروری در مراکز استان‌های کشور پرداخته است.
از آنجاکه اصطلاح سکولاریسم در موارد مختلفی استفاده می‌شود، معنی دقیق آن بر اساس نوع کاربرد متفاوت است. دیدگاه سکولاریسم بر این پایه بنا شده است که زندگی با درنظرگرفتن ارزش‌ها پسندیده ‌است و دنیا را با استفاده از دلیل و منطق، بدون استفاده از تعاریفی مانند خدا یا خدایان یا هر نیروی ماورای طبیعی دیگری، بهتر می‌توان توضیح داد. به عبارت بهتر هر کسی دین خود را فقط در خانه خود نگه داشته باشد و حق ندارد دین خود را در جامعه تبلیغ کند.حال، پژوهش انجام‌شده می‌گوید: شیراز، تهران، رشت و سنندج سکولارترین شهرهای ایران هستند، اما گرایش به سکولاریسم در زاهدان، یزد، مشهد و قم کمترین است.از نظر فردگرایی هم ساکنان شیراز، رشت، تهران و مشهد بیشترین تمایل را به فردگرایی نشان می‌دهند، اما این گرایش در زاهدان، یزد، کرمان و سمنان حداقل است.بندرعباس، سمنان، یزد و بوشهر بیشتر از دیگر مراکز استان‌ها، ارزش‌های خانوادگی را مهم می‌دانند، اما این ارزش‌ها در ساری، ارومیه، کرمانشاه و همدان کمتر اهمیت دارند. معاون سیاسی و اجتماعی فرمانداری شیراز اما به‌شدت این آمار و پژوهش را رد می‌کند و این اخبار را صرفا خوراکی برای شبکه‌های اجتماعی می‌داند.
این تحقیق به‌هیچ‌وجه به مذاق جناب معاون خوش نیامده، چنان‌که وی از برخورد با سازندگان این خبر گفته و از گردآورندگان این تحقیق خواسته است که برای تحقیقشان منبع ارائه کنند. نیک‌مرام گفت: مطالبی که اخیرا در مورد رتبه شیراز در سکولاریسم عنوان می‌شود، صحت و مبنای علمی ندارد.»

سختی شرایط زندگی، عشای ربانی در کلیسای صحرایی را از یاد مهاجران نبرده است
شرق در صفحه «روزنامه» با چاپ عکسی از رویترز، به زندگی مهاجران آفریقایی در کمپ ها پرداخته و نوشته است:
«مهاجران آفریقایی جزیره کاله در فرانسه مقید هستند آداب و رسوم مذهبی‌شان را حتما به‌جا بیاورند؛ با کمترین امکانات و در سخت‌ترین شرایط. مسیحیان مهاجر اریتره و اتیوپی برای خودشان کلیسای صحرایی بنا کرده‌اند و مراسم عشای ربانی را اجرا می‌کنند. آنها در جزیره کاله به‌صورت موقتی مستقر شده‌اند و با چوب و هرچه دم دستشان هست خانه و سرپناه درست کرده‌اند بلکه مأموران فرانسوی راه کانال مانش را باز کنند تا این مهاجران وارد بریتانیا شوند….»

دیگر عناوین منتشر شده در روزنامه امروز، از این قرار است:

اکران فیلم «محمد(ص)» در شهرهای فاقد سینما

معاون بین‌الملل دفتر مقام‌معظم‌رهبری: هدف از نوشتن نامه رهبری به جوانان غربی را دنبال کنید

نظر یک گردشگر آمریکایی درباره حجاب زنان ایرانی/چادر مشکی دیگر به نظرم ترسناک نمی‌آید‌، البته گرم است، اما زندان نیست. حالا تصورم از زنان ایرانی این‌طور است‌، زنانی با لباس‌های رنگارنگ و روشن زیر چادرهای مشکی و با یک تلفن همراه در دست. به نظر می‌آید آینده‌ ایران متفاوت خواهد شد.»

آغاز حملات هوایی آمریکا در سوریه از خاک ترکیه

رئیس‌دفتر سیاسی طالبان استعفا داد

«دین آنلاین» با این عناوین اقتباسی، روزنامه « شرق » را مرور کرده است: «علی رغم سفارش اسلام، ایرانیان جایگاه مطلوبی در زمینه امور خیریه و عام‌المنفعه ندارند»، «نظرات متفکران اسلامی پیرامون رابطه اسلام و حقوق بشر، از مخالفت تا سازگاری کامل نوسان داشته است»، «یک پژوهش: شیراز سکولارترین شهر ایران است/ معاون سیاسی و اجتماعی فرمانداری شیراز: این اخبار صرفا خوراکی برای شبکه‌های اجتماعی است» و «سختی شرایط زندگی، عشای ربانی در کلیسای صحرایی را از یاد مهاجران نبرده است»مرور مطبوعات/ ‌‌چهار‌شنبه‌ ۱۴ مرداد/ روزنامه شرق

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.