سیدصدرالدین قبانچی: از بسته شدن شبکه تکفیری وصال خرسندیم

«دین آنلاین» با این عناوین اقتباسی، روزنامه « رسالت » را مرور کرده است: «می توان نمازجمعه ای از سر وحدت خواند»، «چرا در نمایشگاه قرآن، هر شب برنامه ای شاد و پرطرب برگزار می شود؟»، «از بسته شدن شبکه تکفیری وصال خرسندیم» و «بررسی تجربه معنوی و دینی انسان معاصر در هزارشب آسمانی»

می‌توان نمازجمعه‌ای از سر وحدت خواند
روزنامه رسالت که در صفحه نخست، عناوین اقتصادی و مرتبط با پرونده هسته‌ای ایران را منعکس ساخته، به برگزاری «نماز جمعه مشترک شیعیان و اهل تسنن» نیز پرداخته و آورده است:
«نماز جمعه مشترک شیعیان کویت و اهل تسنن این کشور با حضور امیر کویت و با هدف تاکید بر وحدت بین شیعه و سنی برگزار شد. شیعیان و اهل تسنن کویت برای تاکید بر همبستگی و اتحاد در مقابل توطئه‌های خارجی نماز جمعه این هفته این کشور را به صورت مشترک برگزار کردند. این اقدام بعد از آن صورت گرفت که در نماز جمعه هفته گذشته کویت یک عامل انتحاری، خود را در بین نمازگزاران شیعه در مسجد امام صادق(ع) منفجر کرد که بر اثر آن ۲۷ نمازگزار شهید و بیش از ۲۰۲ تن دیگر زخمی شدند. وزارت کشور کویت بعد از انجام تحقیقات اعلام کرد که عامل انتحاری تبعه سعودی بوده است و ۸ ساعت قبل از انفجار از طریق فرودگاه بین المللی کویت وارد این کشور شده بود.

چرا در نمایشگاه قرآن، هر شب برنامه ای شاد و پرطرب برگزار می شود؟
این روزنامه در گزارشی کوتاه، به برگزاری برنامه «شب های شیدایی» در نمایشگاه قرآن و آنچه «شاد و پرطرب» نامیدن آن توصیف شده، اعتراض کرده است. در این گزارش می خوانیم:
«…. شب‌های شیدایی عنوان مراسمی شاد و پر طرب است که هر شب در نمایشگاه قرآن برگزار می‌شود. مراسمی که بنرهای تبلیغاتی آن بیش از تبلیغات نمایشگاه قرآن در سطح شهر وجود دارد و با شعار «آنچه نادیدنی است» دعوت به مشارکت می ‌کند. در این مراسم پر طرب یک خواننده پاپ با خواندن ترانه‌ هایی شاد و طرب انگیز، تماشاچیان نمایشگاه را به کف‌زنی دعوت می‌کند. نظر تعدادی از بازدیدکنندگان را که جویا شدیم معتقد بودند این آهنگ‌ها تناسب چندانی با فضای نمایشگاه قرآن ندارد، اگرچه همه آهنگهای استفاده شده در این برنامه دارای مجوز هستند. در همین راستا گفتگویی داشتیم با حجت الاسلام حشمتی معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد که البته او به جهت آنکه ماه رمضان به نوعی جشن محسوب می شود چنین آهنگ‌هایی را متناسب با فضای قرآنی نمایشگاه دانست و تصریح کرد: ما این برنامه را اجرا نمی کنیم و این برنامه سال های زیادی است که در باغ موزه برگزار می‌شود. وی در پایان گفت: شما که مجتهد نیستید، چرا می‌ گویید چنین آهنگ‌ هایی اشکال دارد؟ ما مجتهد هستیم و می ‌گوییم اشکالی ندارد.»

از بسته شدن شبکه تکفیری وصال خرسندیم
رسالت در صفحه بین الملل به سخنان خطیب جمعه نجف اشرف پرداخته و خبر از «ارائه ۱۳۹رساله دکترا و ارشد ضدشیعی در دانشگاه‌های عربستان» داده است. در این خبر آمده است:
«…. سید صدر الدین القبانچی، در خطبه سیاسی نماز جمعه این هفته نجف اشرف که در حسینیه فاطمیه برگزار شد، درباره انفجار تروریستی ضد مسجد شیعیان در کویت اظهار داشت: همه، باید فرهنگ میانه روی را رواج دهیم و جامعه ای عربی اسلامی ضد تفکر تکفیری بسازیم و وهابیت را ریشه کن کنیم زیرا وهابیت، بنیانگذار تکفیری گری بود.
وی افزود: انفجارها در کویت و تونس و گسترش آتش تروریسم تا اروپا و کشورهای عربی، ضرورت گسترش فرهنگ میانه روی را یادآور
می شود. خطیب جمعه نجف اشرف خاطر نشان کرد: نوشته شدن ۱۳۹ رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد در دانشگاه های عربستان سعودی، ضد شیعیان، به مثابه تغذیه اندیشه های تکفیری است که از میان آن ها می توان به رساله «شمشیرِ بران، در گردن زدن شیعیان کافر» اشاره کرد.
در اینجا باید پرسید چه کسی داعش را تاسیس کرد و چه کسی آن را پرورش داد؟ وی سپس علاوه بر قدردانی از استقبال شایسته مردم عراق از شهدای کویت، از موضع گیری دولت کویت و حضور مسئولان این کشور در محل انفجار و رسیدگی به خانواده های شهدا و ترمیم مسجد و بستن شبکه تکفیری وصال و بازداشت افراد مضنون به دست داشتن در این انفجار تجلیل کرد.»

بررسی تجربه معنوی و دینی انسان معاصر در هزارشب آسمانی
در این خبر کوتاه، به بررسی تجربه معنوی ودینی انسان معاصردر «هزارشب آسمانی» با حضور شهاب حسینی، حمیدعجمی، جواد ادبی و افشین یداللهی پرداخته شده و آمده است:
«بخشیدن خود و دیگری از منظر روانکاوی مدرن»، «الهیات در دوران مدرن»، «امام علی(ع) درآینه ادبیات فارسی»، «تجدد، دینداری و انسان مدرن» و «ضدزرد ومقابله با رفتارهای سطحی» در نشست «هزارشب آسمانی» ۱۴ تا۱۸تیر به مدت ۵ شب ساعت ۲۲ در فرهنگسرای ارسباران برگزار می‌شود. به گزارش روابط عمومی فرهنگسرای ارسباران، سلسله نشست های تخصصی به همت کارشناسان علوم روانکاوی، عرفان و ادیان، کارگردانی و بازیگری و ادبیات به مدت ۵ شب مورد بررسی و تحلیل کیفی قرار می گیرد.»

دیگر عناوین منتشر شده در روزنامه امروز، از این قرار است:
هنوز هیچ نهادی از راه اندازی کتابخانه تخصصی قرآنی نابینایان حمایت نکرده است
ابوالحسن داوودی: بی‌اخلاقی‌های رایج در سینما در حال از بین رفتن است
گزارش «پژوهشی پیرامون فضاسازی در تعزیه»، بخش دوم، به قلم علی عسکر علیزاده مقدم – زینب صابر – فرهاد مهندس پور
مجتبی رحماندوست: نمایش «فصل شیدایی» ظرفیت دراماتیک تاریخ اسلام را نشان می ‌دهد
در اسناد ویکی لیکس آمده است: سفارت عربستان در تهران، ایجاد فتنه مذهبی در ایران را پیشنهاد داده است
طرح عربستان برای الحاق بخش‌هایی از عراق و سوریه به اردن
درگیری‌ شدید ارتش سوریه و تروریست ها در حلب

«دین آنلاین» با این عناوین اقتباسی، روزنامه « رسالت » را مرور کرده است: «می توان نمازجمعه ای از سر وحدت خواند»، «چرا در نمایشگاه قرآن، هر شب برنامه ای شاد و پرطرب برگزار می شود؟»، «از بسته شدن شبکه تکفیری وصال خرسندیم» و «بررسی تجربه معنوی و دینی انسان معاصر در هزارشب آسمانی»مرور مطبوعات/ ‌یک‌شنبه‌ ۱۴ تیر/ روزنامه رسالت

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.