نظام، فرهنگ و دین مشترک، همه را به آرامش، بحث و تبادل نظر دعوت می‌کند

«دین آنلاین» با این عناوین اقتباسی، روزنامه « فرهیختگان » را مرور کرده است: «نظام، فرهنگ و دین مشترک، همه را به آرامش، بحث و تبادل نظر دعوت می‌کند/بر هم زدن سخنرانی، اعتقادات را مخدوش می‌کند»، «قرآن‌خوانی در قزاق محله»، «انتشار کتاب تأملی بر فقر تئوریک در علوم انسانی ایران» و «یک افطاری ساده در خانه سیدمحمد حسینی‌بهشتی»

نظام، فرهنگ و دین مشترک، همه را به آرامش، بحث و تبادل نظر دعوت می‌کند/بر هم زدن سخنرانی، اعتقادات را مخدوش می‌کند
جعفر توفیقی، وزیر علوم اسبق در گفتگو با روزنامه فرهیختگان به اهمیت تحمل و مدارا در محیط آموزشی اشاره کرده و امکان ارائه دیدگاه‌ها و عقاید مختلف را نشان دهنده رشد و بلوغ فکری دانسته است. در بخشی از این گفتگو آمده است:
• همیشه همه ما ادعا کرده‌ایم که دانشگاه باید محلی باز و آزاد برای گفت‌وگو، بیان عقاید و شنیدن دیدگاه‌های متفاوت باشد اما بسیاری از ما عادت کرده‌ایم که این اصل را در صورت مغایرت با سلیقه و عقیده خودمان زیر پا بگذاریم.

• به نظر من، تشکل‌های دانشگاهی از بر هم‌زدن یک سخنرانی هیچ چیز به دست نمی‌آورند، بلکه رواج این نوع برخوردها باعث می‌شود که ارزش‌ها را در فضای دانشگاه و جامعه بیشتر از دست بدهیم.

• ما در میدانی هستیم که نظام جمهوری اسلامی همه را به آزادی بیان، آزادی ابراز عقیده، گفت‌وگوی سازنده، ارتباطات اخلاقی، منطقی و بیان اندیشه‌ها با استفاده از ابزارهای علمی و کارشناسی دعوت می‌کند.

• ما یک نظام، فرهنگ و دینی داریم که همه را به آرامش، بحث و تبادل نظر دعوت می‌کند. به‌طور قطع بر هم زدن سخنرانی چیزی را عاید کسی نمی‌کند و تنها ارزش‌ها را مخدوش کرده و اعتقادات ما را مخدوش می‌کند. به‌طور کلی می‌توان گفت که برهم زدن سخنرانی‌ها، دانشگاه را به بیراهه می‌برد و فضای گفتمان صحیح را از همه می‌گیرد.»

قرآن‌خوانی در قزاق محله
مسجد ابوحنیفه در قزاق‌محله گرگان یکی از مراکز آموزش قرآن به کودکان سنی در استان گلستان است. در این مسجد همه ساله در ماه مبارک رمضان دوره‌های ترتیل‌خوانی برگزار می‌شود. قزاق‌محله نام منطقه‌ای در شرق شهر گرگان است.

قزاق‌های ایران در سال‌های ۱۳۰۷ تا ۱۳۱۵ به جهت درگیری‌های بلشویک‌ها و منشویک‌ها در اتحاد جماهیر شوروی از منطقه قزاقستان به سمت ایران مهاجرت و در شهر‌های گنبد، گرگان و بندرترکمن ساکن شدند. در هر سه شهر، محل اصلی اقامت آنها «قزاق‌محله» نام دارد. آنها در حدود سال‌های ۱۳۴۰ موفق به دریافت شناسنامه از دولت ایران شدند. هم‌اکنون بیش از ۱۵ هزار نفر قزاق در ایران زندگی می‌کنند.

در صفحه «اندیشه»، این عناوین به چشم می‌خورد:
گزارش «برای ایستادن و نگریستن»، معرفی کتاب «موقعیت بدن بدون اندام»/تنظیم کننده: حامد زارع
گزارش «روش‌های کهن برای زندگی نو»، معرفی کتاب «فلسفه‌ای برای زندگی»/تنظیم کننده: سجاد صداقت
گزارش «هماهنگی خیال و فاهمه»، معرفی کتاب «زیبایی‌شناسی کانت»/تنظیم کننده: زهرا سلیمانی‌اقدم

در صفحه «اندیشه» به این اخبار کوتاه نیز پرداخته شده است:
نقدو بررسی «امیرمومنان به روایت نهج‌البلاغه»
نشست هفتگی شهر کتاب که روز سه‌شنبه نهم تیر برگزار خواهد شد به گفت‌وگو درباره کتاب«امیرمومنان به روایت نهج‌البلاغه» اختصاص دارد. این نشست ساعت ۱۶:۳۰ آغاز خواهد شد و شخصیت‌هایی چون استادان مسعود ادیب و مجید رضایی‌دوانی در آن حضور خواهند داشت. این نشست در مرکز فرهنگی شهر کتاب واقع در خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمد قصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ سوم برگزار می‌شود و ورود برای علاقه‌مندان آزاد است.

تأملی بر فقر تئوریک در علوم انسانیِ ایران
کتاب «تأملی بر فقر تئوریک در علوم انسانیِ ایران» تالیف سیدجواد میری، عضو هیات‌علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی به همت انتشارات جامعه‌شناسان منتشر شد. گسست‌های ذهنی، فلسفه به مثابه بینش، هنر اندیشیدن و تنگناهای علوم انسانی در ایران عناوین چهار فصل این کتاب است.

مراسم بزرگداشت شهید بهشتی
به مناسبت سی‌وچهارمین سالگرد شهادت آیت‌الله دکتر بهشتی و ۷۲ تن در هفت تیر سال ۱۳۶۰ نشست «یک افطاری ساده» در موزه شهید بهشتی برگزار می‌شود. این مراسم با عنوان «یک افطاری ساده» با یاد سیدمحمد حسینی‌بهشتی با حضور اصحاب فرهنگ، هنر و اندیشه جمعه ۵ تیر برگزار می‌شود.
در این نشست که از ساعت ۱۹ تا ۲۱ برپا می‌شود، حبیبی، محمود حکیمی، رضا کیانیان و عبدالجبار کاکایی حضور دارند. موزه شهید بهشتی در خیابان دکتر شریعتی، ابتدای خیابان ظفر، خیابان صبر، خیابان مطهری، کوچه شهید بهشتی واقع است.

«دین آنلاین» با این عناوین اقتباسی، روزنامه « فرهیختگان » را مرور کرده است: «نظام، فرهنگ و دین مشترک، همه را به آرامش، بحث و تبادل نظر دعوت می‌کند/بر هم زدن سخنرانی، اعتقادات را مخدوش می‌کند»، «قرآن‌خوانی در قزاق محله»، «انتشار کتاب تأملی بر فقر تئوریک در علوم انسانی ایران» و «یک افطاری ساده در خانه سیدمحمد حسینی‌بهشتی»مرور مطبوعات/ ‌‌پنج‌شنبه ۴ تیر/ روزنامه فرهیختگان

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.