از نظر سنجی یک مرجع تقلید درباره موضوع درس خود تا نشست مجمع عمومی جامعه مدرسین

سید مرتضی ابطحی

هفته گذشته اخبار مختلفی از حوزه علمیه مخابره شد که نگاهی به اهم این اخبار می‌اندازیم:

۱. به مناسبت نیمه شعبان و میلاد امام زمان(عج)، جمعی از طلاب توسط مراجع تقلید و علما معمم شدند.

۲. در حوزه اخبار مراجع عظام خبر رسیده است که آیت‌الله مکارم شیرازی نظر طلاب و فضلا را درباره موضوع بحث سال آینده درس خارج خود جویا شده است. آنطور که در خبرها آمده است شاگردان این مرجع تقلید می توانند پیشنهادات خود را از طریق بخش ارسال نظر در سایت ایشان قرارداده و یا از طریق ارسال پیام کوتاه به شماره "۱۰۰۰۱۰۰۰۹۰" اعلام نمایند. همچنین در حوزه اخبار مراجع تقلید، پس از آنکه خبر انتشار رساله توضیح المسائل آیت‌الله جوادی آملی در نمایشگاه کتاب امسال منتشر شد، هفته گذشته خبر آغاز به کار سامانه پیامکی ایشان به شماره ۱۰۰۰۷۲۳۳ منتشر شده است.کار اصلی این سامانه پاسخگویی به مسائل شرعی مردم می‌باشد.


۳.
آیت‌الله محمد مهدی آصفی، از روحانیون نو اندیش حوزه نجف پس از یک دوره بیماری از دنیا رفت و روز جمعه پیکر ایشان در قم تشییع شد. آیت‌الله مکارم شیرازی بر پیکر ایشان اقامه نماز کردند. اگر چه بسیاری از علما و شخصیت‌های سیاسی بدین مناسبت پیام تسلیت صادر کرده بودند، اما آنچه بیش از همه در خبرها مورد توجه قرار گرفت، پیام تسلیت رهبر انقلاب، آیت‌الله خامنه‌ای بود. شایان ذکر است که مرحوم آصفی نماینده رهبری در نجف اشرف در سال‌های پس از برچیده شدن حکومت صدام بود.


۴.
در حوزه فعالیت‌های سیاسی حوزه علمیه قم، شنبه گذشته شاهد تجمع علما، ‌اساتید،‌ طلاب حوزه علمیه و مردم قم در حمایت از مواضع و بیانات رهبر انقلاب پیرامون روند مذاکرات هسته‌ای در مدرسه فیضیه بودیم. آیت‌الله محسن اراکی، ‌عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و غلامعلی حدادعادل، نماینده مردم تهران و رییس فراکسیون اصولگرایان مجلس شورای اسلامی سخنرانان اصلی این تجمع بزرگ حوزوی بودند.


۵.
در حوزه نشست‌های حوزوی خبر رسیده است که دومین اجلاسیه اساتید رشته های تخصصی حوزه علمیه قم برگزار گردید.در این نشست اعضای شورای انجمن‌های علمی حوزه علمیه قم مشخص شدند وحجج اسلام  حمیدرضا مطهری، ابوالقاسم علیدوست، محمدجواد رودگر، سید محمد واعظ موسوی، محمد ناصر سقای بی‌ریا و سیدمحمود موسوی به عنوان هیأت مدیره شورا و حجج اسلام حسن خیری و سید صادق محمدی به عنوان عضو علی البدل شورا انتخاب گردیدند. در این مراسم حجهالاسلام کلباسی با اشاره به اینکه ۷۰۰ استاد در این مراکز مشغول به تحصیل هستند، از شرکت چهار هزار و ۵۰۰ نفر از طلاب در آزمون ورودی مراکز تخصصی حوزه در سال جاری خبر داده و گفته است: بیش از نیمی از این افراد در مراکز تخصصی پذیرفته می‌شوند.


۶.
همچنین هفته گذشته چهارمین اجلاسیه مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم برگزار شد. این اجلاسیه با حضور آیت‌الله العظمی حسین نوری همدانی، آیت الله محمد یزدی رییس مجلس خبرگان رهبری و رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری مدیر حوزه های علمیه کشور، آیت الله مرتضی مقتدایی دبیر شورای عالی حوزه های علمیه کشور، اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه و استادان برجسته حوزه ترتیب یافته بود.  در این اجلاسیه محمدباقر تحریری مدیر کمیته اخلاق و تهذیب این مجمع، ضمن اشاره به لزوم تقویت وضعیت اخلاقی طلاب و خانواده‌های طلاب گفته استعلاوه بر اینکه در مسائل عملی حوزه کاستی‌هایی وجود دارد، در مسائل اخلاقی هم آسیب‌هایی مشاهده می‌شود.» از این اجلاسیه همچنین خبر رسیده است که نایب رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین بر لزوم بازنگری قوانین پایان نامه‌های حوزوی تاکید کرده است. وی همچنین بر لزوم فراگیر شدن پژوهش در تمامی سطوح تحصیلی حوزه تأکید کرده و گفته است: «در حال حاضر پایان نامه نویسی در سطح سه و چهار رواج دارد و ما پیشنهاد دادیم طلاب از همان ابتدا که وارد حوزه می‌شوند باید با پژوهش آشنا شوند.» بعلاوه در این اجلاسیه بر لزوم ایجاد رشته مستقل کلام در حوزه تأکید شده است. حجت‌الاسلام والمسلمین علم الهدی این امر را خواسته مراجع تقلید قم و نجف دانسته و ابراز امیدواری نموده که از سال آینده این فعالیت طلاب در این رشته تحصیلی آغاز شود.


۷.
از نجف خبر می‌رسد حجت الاسلام شیخ علی نجفی، فرزند و نماینده آیت‌الله العظمی شیخ بشیر نجفی از مراجع نجف با اشاره به نقش مراجع نجف در ایجاد امنیت در عراق گفته است: مرجعیت دینی با ایستادگی در برابر افکار تکفیری و فرقه گرایی و کفرآمیز مانع از وقوع جنگ داخلی در عراق شد. همچنین جمعه گذشته نماینده آیت‌الله سیستانی به بی‌توجهی به حقوق زنان در قبایل عراقی اعتراض کرده و گفته است: «واگذار کردن بانوان به عنوان دیه عشایری اقدام بسیار زشت و ناپسندی است که با اخلاق و شرع مغایرت دارد. هیچ کس به هیچ وجه حق ندارد دختران را به اجبار به عقد دیگران درآورد.» در خبر دیگری نیز از دیدار محمدباقر نوبخت با نماینده آیت‌الله سیستانی در کربلا خبر داده شده بود.


۸.
در حوزه ورزش طلاب خبر رسیده است که حجت‌الاسلام محمدعلی کریمی، رییس سبک کونگ فو گرات سان استان قم از برگزاری مراسم تجلیل از مادران و خانواده طلاب رزمی کار در قم خبر داده و گفته است: این مراسم همزمان با نیمه شعبان و با حضور حدود ۱۰۰ نفر از طلاب رزمی کار به همراه خانواده هایشان برگزار شد.


۹.
هفته گذشته همچنین حجهالاسلام صالحی‌منش استاندار قم با تأکید بر آشنایی طلاب با فضای مجازی، استفاده از نرم‌افزارهای ارتباطی و تکنولوژی‌های روز را لازمه تبلیغ در میان جوانان برشمرده است  و گفته است: «کسی که در زمینه امور تربیتی فعالیت می‌کند باید نیاز مخاطب را بداند و روحانیون امروز اگر با فضای مجازی آشنا نباشند نمی‌توانند تبلیغ موثری داشته باشند.» همچنین معاون تهذیب حوزه علمیه آذربایجان غربی نیز گفته است: «نباید تبلیغ را به منبر مساجد محدود کرد، چون شبکه‌های مجازی عرصه‌ای برای تبلیغات نوین است و حضور موثر تبلیغی در این عرصه، هرگز رنگ کهنگی به خود نمی‌گیرد.»

 
 

هفته گذشته اخبار مختلفی از حوزه علمیه مخابره شد که نگاهی به اهم این اخبار می‌اندازیم:

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.