همه حرفهای موافقان و مخالفان بنای مجلل مرقد امام

دین آنلاین، روزنامه های «فرهیختگان»، «شرق»، «کیهان»، «وطن امروز»، «قانون»، «رسالت»، «سیاست روز»، «ایران»، «شهروند» و «اطلاعات» را با این عناوین اقتباسی مرتبط با بازسازی مرقد امام خمینی مرور کرده است: «فرهیختگان و موافقت با بنای جدید مرقد امام»، «شرق از قول یک متخصص: مرقد، بنایی با صدها اتاق است که هر کس چیزی به آن اضافه کرده است!»، «کیهان نوشت: امام ما دانشجویان، امام منزل ساده جماران است، امام شما چطور آقای سید حسن خمینی؟»، «روزنامه وطن امروز در ستون واکنش»، «پیش بینی قانون از کمپین حمله به بنای حرم!»، «رسالت و تفسیر محتاطانه از انتقادها»، «سیاست روز می گوید در مورد حرم سکوت کنید که توجیه‌هایتان هم دل امام را می‌رنجاند و هم دوستدارانش را»، «ایران و اشتباه گرفتن انصاری‌ها» و «اطلاعات و دفاع تمام قد از حرم مجلل از زبان ستادمرکزی بزرگداشت حضرت امام خمینی»

فرهیختگان و موافقت با بنای جدید مرقد امام
روزنامه فرهیختگان در گزارشی با عنوان «بزرگداشتی در شأن انقلاب» از «رونمایی از بارگاه امام (ره) در بیست و ششمین سالگرد ارتحال بنیان‌گذار جمهوری اسلامی» خبر داده و نوشته است:
«کار ساخت آرامگاه امام خمینی(ره) پس از رحلت ایشان آغاز شد و همچنان نیز ادامه دارد. پروژه‌ای عظیم که این روزها با انتشار عکس‌های نهایی شده بخش‌هایی از این آرامگاه در سایت‌های خبری و شبکه‌های اجتماعی باعث شده از یک‌سو انتقاداتی مطرح و از سوی دیگر از ساخت چنین آرامگاهی حمایت شود.
در همین زمینه مسئول روابط‌عمومی کل سپاه پاسداران درباره فضاسازی‌های رسانه‌ای پیرامون حرم امام خمینی(ره) با اشاره به اینکه پیشنهادها و انتقادات مطرح‌شده پیرامون این موضوع از سر دلسوزی است گفت: «باید با هوشمندی مراقبت کرد تا خدای‌ناکرده به نوعی عمل نشود که موجبات سوءاستفاده دشمنان امام(ره) و انقلاب فراهم آید.» سردار رمضان شریف با مضحک خواندن انتقادات شبکه‌های خبری بین‌المللی پیرامون هزینه‌های احداث حرم امام خمینی(ره) گفت: «اینکه ساده‌زیستی امام(ره) را مطرح کنند و ساخت‌وساز حرم باشکوه امام(ره) را مغایر با ساده‌‌زیستی امام(ره) جا بزنند بسیار مضحک و خنده‌دار است.»
حمایت از بازسازی‌های صورت‌گرفته در حرم امام(ره) مختص این فرماندهان سپاه نبود، بلکه آذر منصوری نیز جزء حامیان بازسازی‌های صورت گرفته در حرم امام(ره) است. او در گفت‌وگو با فرهیختگان با بیان اینکه بخشی از مخالفت‌های صورت‌گرفته پیرامون هزینه‌های انجام‌شده برای حرم امام بیشتر از اینکه دغدغه مالی باشد، ناشی از مسائل سیاسی است، گفت: «عده‌ای در کشور از هر فرصتی استفاده می‌کنند تا با آرمان‌ها و اصل انقلاب مخالفت کنند و آن را زیر سوال ببرند.»
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه صحبت‌هایش بیان کرد: «بخشی از فعالان سیاسی خارج‌نشین و حتی داخلی درصدد هستند تا با نوه امام(ره) مخالفت کنند و اکنون با بازسازی حرم امام فرصتی به دست آورده‌اند تا خانواده امام را زیر سوال ببرند.»

امیر کلهر در ادامه این گزارش می نویسد:
« آنطور که در خبرگزاری‌ها آمده، در مسیر حرم بنیانگذار جمهوری اسلامی، مجموعه‌ای به نام شهر آفتاب شامل هتل پنج ستاره، فروشگاه، دانشگاه و… تاسیس شده و از طرفی نیز حمید انصاری به فرهیختگان می‌گوید که یکی از اهداف ساخت و گسترش حرم امام(ره) خدمت‌رسانی و ایجاد امکانات فرهنگی، آموزشی و خدماتی به مردم جنوب شهر است. انصاری که قائم‌مقام رئیس موسسه حفظ و نشر آثار امام خمینی(ره) است، دیروز در گفت‌وگویی در پاسخ به انتقادات مطرح شده نسبت به ساخت‌وسازهای حرم امام(ره) اظهار داشت: «درباره انتقاداتی که این روزها در فضای مجازی مطرح می‌شود مبنی‌بر اینکه امام ساده‌زیست بود اما این حرم نمادی از اشرافی‌گری است، متاسفانه این مقایسه‌ای مع‌الفارق و بی‌ربط است که ساده‌زیستی امام(ره) را با حرم ایشان مورد مقایسه قرار می‌دهد. مگر امام(ره) زنده هستند که بخواهند از این حرم استفاده کنند. برخی آن را با کاخ مقایسه کرده‌اند. آیا این ظلم به امامان نیست که ما حرم آنها را با کاخ سلاطین مقایسه کنیم؟ اینها تجلی عشق و ارادت مردم و کسانی است که می‌خواهند به بزرگداشت امام(ره) بپردازند. بنابراین این حرم هرچه مجلل‌تر باشد نشانه عشق به امام(ره) است.»
آذر منصوری فعال سیاسی نیز نظری مشابه با حمید انصاری دارد. وی با بیان اینکه رهبران کشورهای مختلف، به‌خصوص رهبران انقلاب‌ها و افرادی که نظام‌های سیاسی جدیدی را ایجاد کرده‌اند دارای شأن و جایگاه بلندمرتبه‌ای در آن کشور هستند، گفت: «با تاثیرگذاری امام خمینی(ره) در جهان و میان ملت‌های مسلمان طبیعی است که پس از پایان حیات ایشان تدابیری اندیشیده شود تا مقبره‌ای در شأن و منزلت ایشان ساخته شود و این مهم خوشبختانه صورت گرفته است.»
آذر منصوری با اشاره به فضای فرهنگی که این آرامگاه در کشور ایجاد می‌کند، اظهار کرد: «آرامگاه امام(ره) نه‌تنها به‌عنوان نماد یک رهبر انقلابی در کشور و جهان، بلکه با وجود امکاناتی که این آرامگاه دارد تبدیل به یک نماد فرهنگی و آموزشی می‌شود که بیانگر عظمت و بزرگی شخص امام و خاندان او است.»
همچنین آذر منصوری در بخش دیگری از صحبت‌هایش با فرهیختگان با اشاره به اینکه آرامگاه امام تبدیل به یک نماد ایرانی – هنری در تاریخ می‌شود، افزود: «این یادمان در تاریخ ایران ماندگار می‌شود و حتی حضور نمایندگان و بازدیدکنندگان در بخش‌های مختلف این آرامگاه منجر به تاثیرگذاری و نشر اندیشه‌ها و آرای امام و همچنین فرهنگ ایرانی – اسلامی در ذهن و تفکر بازدیدکنندگان می‌شود.»
در ادامه دفاع از بازسازی حرم امام خمینی(ره) رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران نیز در اظهارنظری با طرح این پرسش که امروز جامعه نسبت به سازندگان بناهای دوره صفویه نگاهی تنفرآمیز دارد یا سرشار از احترام و تجلیل، گفت: «ساده‌زیستی امام خمینی(ره) با ایجاد بنای باشکوهی برای ایشان که به نوعی سرمایه نمادین کشور هستند، تعارضی ندارد.» رضا صالحی‌امیری در صحبت‌هایش مطرح کرد که بنای ساخته‌شده برای امروز و فردا نیست، بلکه ساخته شده برای اینکه بیش از یک قرن دوام آورد. بعد از بازسازی حرم امام(ره) و عکس‌هایی که از داخل حرم منتشر شد، انتقادهایی نسبت به خانواده امام(ره) و شخص سیدحسن خمینی صورت گرفت که صالحی‌امیری در این زمینه تاکید کرد: «این بنا متعلق به شخص، خانواده و گروهی خاص نیست، بنایی ملی است که معماری ایرانی و اسلامی در آن متبلور شده است.»
یکی از نکاتی که برای منتقدان به ساخت و هزینه برای آرامگاه امام خمینی(ره) مهم بوده و در شبکه‌های اجتماعی به آن پرداخته شده، محل تامین بودجه برای ساخت‌وساز در حرم مطهر بوده که در این باره قائم‌مقام موسسه حفظ و نشر آثار امام خمینی(ره) خیال منتقدان را راحت کرد و در این خصوص گفت: «محل تامین هزینه‌های ساخت حرم امام خمینی(ره) کمک‌های مردمی، نذورات، دولت، مجلس و حرکت‌هایی بود که مسئولان حرم انجام دادند. در این مسیر همه کمک کردند تا این بنا شکل گرفته و تداوم یابد.»
آذر منصوری، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در مقابل این پرسش و طرح دغدغه منتقدان بیان کرد: «افرادی که دغدغه هزینه‌های صورت گرفته برای ایجاد بنایی درخور شأن و منزلت امام(ره) که بنیانگذار جمهوری اسلامی بوده دارند و به این دغدغه مالی دامن می‌زنند، کافی است نگاهی به آنچه در هشت سال دولت‌های نهم و دهم اتفاق افتاد داشته باشند و بگویند چرا آن روزها به این روند انتقاد نکردند.»

شرق از قول یک متخصص: مرقد، بنایی با صدها اتاق است که هر کس چیزی به آن اضافه کرده است!
شرق در شماره ۱۲ خردادماه ۱۳۹۴ در صفحه ۲، به نقل خبری از سایت سپاه‌نیوز با عنوان « واکنش سخنگوی سپاه به فضا‌سازی در باره بازسازی حرم امام (ره)» پرداخته و نوشته است:
«سردار رمضان شریف، سخنگوی سپاه، با اشاره به فضاسازی‌های رسانه‌ای پیرامون بازسازی حرم مطهر حضرت امام (ره) گفت: هرچند پیشنهادات و انتقادات مطرح‌شده پیرامون این موضوع از سر دلسوزی است، اما اینکه شبکه منفور و فاسد «بی‌بی‌سی» به‌عنوان بوق رسوای استعمار پیر انگلیس با سوءاستفاده از نظرات مطرح‌شده در شبکه‌های اجتماعی رندانه و با خباثت بخواهد ساده‌زیستی امام(ره) را مطرح کرده و ساخت‌وساز حرم باشکوه امام(ره) را مغایر با ساده‌‌زیستی امام (ره) جا بزند، بسیار مضحک و خنده‌دار است.»

شرق همچنین در صفحه آخر این شماره نیز در گزارش «٢۶سال پس از آن ١۴ خرداد؛ امیدوار: برای امام آدم‌ها اهمیت داشتند نه معماری» اینگونه به مساله ساخت مرقد امام پر داخته است:
«٢۶ سال بعد از رحلت جان‌سوز بنیان‌گذار انقلاب، در شبکه‌های مجازی حرف‌‌وحدیث در مورد حرم امام ‌راحل بالا گرفته و برخی رسانه‌ها نسبت به این موضوع واکنش نشان داده‌اند، اما با توجه به دسترسی نداشتن به «دکتر محمد تهرانی» که طراح و معمار اولیه این بنا بوده، بسیاری از این اظهارنظرها غیرکارشناسی است. این در حالی است که دکتر عطاالله امیدوار، معماری که خود طراح پاویون مرقد امام است، در گفت‌وگو با «شرق» تأکید می‌کند طرح اولیه اکنون با تغییرات فراوانی در حال ساخت‌وساز است. در مرور تاریخچه ساخت مرقد مطهر امام راحل، حرف‌وحدیث بسیار است؛ اما به گفته امیدوار، ایده اولیه این طرح هم‌زمان با رحلت آن بزرگوار، کاملا سریع طراحی شده: «هم‌زمان با چهاردهم خرداد سال ۶٨ یعنی تاریخ رحلت امام (ره)، ابتدا در جوار بهشت زهرا، کانکس‌هایی را کنار هم قرار دادند تا مقبره آن بزرگوار را احاطه کند. نکته جالبی در چینش این کانکس‌ها بود، به‌طوری‌که ترکیب آنها از بالا شبیه معماری مکه شده بود». اما قدم بعدی پیداکردن معماری بوده که بتواند کار طراحی چنین پروژه‌ای را بر عهده بگیرد: «پلان اولیه این طرح از آنِ دکتر تهرانی بود اما کم‌کم فعالیت‌هایی که توسط ارگان‌های مختلف در آن دوره انجام شد، از این طرح فاصله گرفت و باعث شد پروژه با تغییرات و الحاقات فراوان ساخته شود. حتی در برخی موارد مشتاقان و عاشقانی بودند که طرح‌هایشان را برای افزودن به این پروژه به مسئولان ارائه می‌کردند.»

سعید برآبادی در ادامه این گزارش نوشته است:
«قرارگرفتن خیمه‌های سفیدرنگ بالای سقف حرم یکی از این طرح‌ها است که امیدوار معتقد است نه در طرح اولیه بوده و نه توسط معمار آن طراحی شده است؛ امیدوار خود از همراهان امام در پاریس بوده و می‌گوید پس از رحلت ایشان سعی کرده نقشی هرچند کوچک در ساخت این حرم داشته باشد: «در طرح توسعه حرم، دهانه بزرگی اجرا شده بود که باید سقف آن از شکل ظاهری‌اش خارج و به شکل مطلوب‌تری بدل می‌شد. وقتی از من خواستند برای این پروژه طرح ارائه کنم، آینه‌کاری با فرم‌های اسلیمی و مذهبی را پیشنهاد کردم. نهایتا، طرح را روی ماکت اجرا کردم و حاصل کار را به صورت سی‌دی و آلبوم به دفتر حفظ آثار امام(ره) فرستادم و منتظر شدم نتیجه اعلام شود. قرار بر این بود در مورد قیمتی که اعلام کرده بودم، نظر سیدحسن‌آقا پرسیده شود اما به هیچ‌وجه کارشناسان درباره آن نظر ندهند. دو، سه هفته بعد زنگ زدند و گفتند کارشناسان قیمت پایین‌تری برای این طرح داده‌اند اما چون قرار بر این بود که کارشناسی درباره قیمت آن نظر ندهد، پروژه انجام نشد. چندوقت بعد که به حرم رفتم، دیدم همان طرح من با جزئیات دیگری در ظاهر آینه‌ها، اجرا شده و به سقف متصل شده است».
سه سال پیش از او دعوت می‌کنند در افتتاحیه موزه امام(ره) شرکت کند: «در بازدید از این موزه متوجه شدم این بخش از حرم چه عمارت گران‌قیمت و پرخرجی است. در مقبره امام(ره) تعداد زیادی اتاق می‌بینید که سنگ‌های گران‌قیمت تا سقف آن را پوشانده و روی هر دیوار، خط نوشته یا حجاری و… قرار دارد. این موضوع به حدی به چشم می‌آید که خود بنای موزه بدل به موزه شده؛ دیوارهایش دیگر جایی برای نصب یک اثر هنری ندارد، هرجاکه بخواهید تابلویی آویزان کنید، روی آینه یا کتیبه‌ای قرار می‌گیرد». او در پایان تأکید می‌کند امام آنچه برایش اهمیت داشت، خود آدم‌ها بودند و نه معماری: «بنایی که ساخته شده، یک صنایع دستی است نه معماری، بنایی است که هر کسی چیزی به آن می‌افزاید و صدها اتاق دارد اما معلوم نیست عملکرد آنها چیست. در یک قضاوت کلی باید بگویم حرم امام ‌راحل را صنعتگران خوبی ساخته‌اند و نه معماران. شما باید از مدیران آنجا سؤال کنید و بپرسید نقشه اولیه مرقد امام(ره) چه بوده، برنامه‌ریزی چه بوده و اکنون چه سرنوشتی دارد.»

کیهان نوشت: امام ما دانشجویان، امام منزل ساده جماران است، امام شما چطور آقای سید حسن خمینی؟
روزنامه کیهان در شماره ۱۲ خردادماه ۱۳۹۴ در صفحه ۱۰ (ستون اخبار دانشگاه)، در قالب آنچه «نامه دانشجویان دانشگاه شاهد خطاب به سید حسن خمینی» نامیده است، با عنوان «پاسخ کوخ‌نشینان را چه کسی خواهد داد؟»، اینگونه به ساخت و ساز مرقد امام پرداخته است:
«ساخت و سازهای جدید در حرم امام خمینی (ره) موجی از واکنش‌های اجتماعی را در میان دانشجویان و مردم به دنبال داشته است. انجمن اسلامی دانشگاه شاهد در نامه‌ای به حجت الاسلام سید حسن خمینی به این اتفاقات واکنش نشان داد .

در بخشی از این نامه آمده است: ۱۴خرداد قرار است بار دیگر مردم از دور و نزدیک در حرم امام راحل جمع شوند. مردمی که اوج سختی‌های اقتصادی و فشارهای خارجی تحریم‌ها را در سایه حرف‌های تاریخی و همیشه زنده خمینی عزیز طی می‌کنند و گرچه فشار غول تورم را بر دوش خود احساس می‌کنند اما خم بر آبرو نمی‌آورند و شاهد مثال این تحمل پذیری مردم حضور گسترده در راهپیمایی ۲۲ بهمن است. حال آن کوخ‌نشینی که از دور افتاده‌ترین نقاط سیستان و بلوچستان به عشق دیدار و تجدید عهد با آرمان امام خمینی به حرم می‌آید و با این کاخ رو به رو می‌شود با خود چه فکر می‌کند؟ مطمئنا پیش از همه این اتفاق را به شما نسبت می‌دهند که چرا مانع این اسراف و تجمل‌گرایی نشدید.
در پایان این نامه دانشجویان دانشگاه شاهد تاکید کرده است!: امام ما همان امامی است که یک موی کوخ‌نشینان را به کاخ‌نشینان ترجیح می‌داد و خوی کاخ‌نشینی و تجمل را منافی آداب انقلابی‌گری می‌دانستند. امامی که عکس‌های ساده‌اش با سید علی خمینی در منزل ساده جماران نه در حافظه مابلکه در قلب ما ثبت شده است. امامی که خاطرات حاج عیسی برای ما اثبات می‌کند که حاکم اسلامی هم باید مانند بقیه مردم در شرایط ساده زندگی کند و حتی در حداقلی‌های جامعه هم از مستضعفین جامعه‌اش پیشی نگیرد. امام ما دانشجویان همان امامی است که منشا تحول را خانه و کوخ ساده حضرت صدیقه سلام الله علیها و امیرالمومنین علیه السلام می‌داند امام شما چطور آقای سید حسن خمینی؟»

روزنامه وطن امروز در ستون واکنش
روزنامه وطن امروز نیز از جمله روزنامه هایی بود که در شماره آخرین روز کاری پیش از تعطیلات، به موضوع تجدید بنای مرقد امام پرداخته و در صفحه ۲ (ستون واکنش) به نقل از قائم‌مقام موسسه حفظ و نشر آثار امام، عنوان «هرکس‌ نمی‌تواند حرم‌ مجلل امام را تحمل کند یا حسود است یا نادان» را به چاپ رسانده و نوشته است:
«قائم‌مقام موسسه حفظ و نشر آثار امام خمینی(ره) در گفت‌وگو با راه دانا در پاسخ به انتقادات مطرح‌شده نسبت به ساخت و سازهای حرم امام(ره) اظهار داشت: تا به امروز هیچ اعتراضی نسبت به این مساله نشده و فقط صحبت‌هایی مطرح شد و برخی نیز با انگیزه‌های خاص به این مساله دامن زدند.

انصاری خاطرنشان کرد: بحث از سازه‌ای است که قرار است قرن‌ها باقی بماند و تا ۵۰۰ یا ۱۰۰۰ سال آینده استوار باشد و ان‌شاءالله بقای این نظام نیز همزمان با آن جاری باشد. امیدوار هستیم این مکان محلی برای تجلی عظمت نام امام خمینی(ره) و تجمع مردم باشد. وی در ادامه یادآور شد: متاسفانه یک مقایسه مع‌الفارق و بی‌ربط انجام شده که ساده زیستی امام(ره) را با حرم ایشان مورد مقایسه قرار می‌دهد. مگر امام(ره) زنده هستند که بخواهند از این حرم استفاده کنند. برخی آن را با کاخ مقایسه کرده‌اند، آیا این ظلم به امامان نیست که ما حرم آنها را با کاخ سلاطین مقایسه کنیم. اینها تجلی عشق و ارادت مردم و کسانی است که می‌خواهند به بزرگداشت امام(ره) بپردازند. بنابراین این حرم هرچه مجلل‌تر باشد نشانه عشق به امام(ره) است. قائم‌مقام موسسه حفظ و نشر آثار امام خمینی(ره) همچنین اظهار داشت: امام خمینی(ره) فردی است که بیش از ۳۰۰ هزار شهید جان خود را تقدیم ایشان کردند و جا دارد نام و یاد ایشان در بالاترین سطح باشد. هر کس هم که نمی‌تواند این مسائل را تحمل کند یا از حسادت اوست یا از نادانی.»

پیش بینی قانون از کمپین حمله به بنای حرم!
روزنامه قانون دوازده خردادماه که با اختصاص عکس صفحه یک خود به مراحل تکمیل سازه جدید حرم، عنوان «کمپین حمله به بنای حرم!» را برای آن برگزیده و همچنین از قول حمید انصاری نیز نوشته است «توهین کنندگان یا حسودند یا نادان». قانون در این گزارش از تحت تاثیر بودن جو حرم امام از فضاسازی‌های رسانه‌ای ناشی از شیطنت‌ها و انتقام‌گیری‌های سیاسی خبر داده و آورده است:

«ایام رحلت رهبرکبیرانقلاب در پیش است و میلیون‌ها نفر از دوستداران امام(س) در این روزها راهی مرقد مطهر ایشان می‌شوند تا با امام‌شان تجدید بیعت کنند. امسال حال و هوای خاصی بر بهشت‌زهرا(س) حاکم شده و بیست وششمین سالگرد بزرگداشت خمینی کبیر به دلیل برخی شیطنت‌ها و انتقام‌گیری‌های سیاسی تحت تاثیرفضاسازی‌های رسانه ای قرار گرفته است.
طرح این مسائل از سوی کسانی صورت می‌گیرد که نسبت به اختلاس‌های گسترده در دولت قبل بزرگوارانه سکوت کرده بودند اما ساخت بنا برای بنیانگذار جمهوری‌اسلامی ایران را پرهزینه و غیرضروری می‌دانند.
این توهین‌ها آنقدر تکرار شد که صدای قائم مقام موسسه حفظ و نشر آثار امام خمینی(س) را نیز درآورد و به انتقاد گسترده درباره ساخت اشرافی حرم امام راحل واکنش نشان داد.
حمید انصاری در پاسخ به انتقادات مطرح شده نسبت به ساخت و سازهای حرم امام(س) اظهار داشت: تا به امروز هیچ اعتراضی نسبت به این مسئله نشده و فقط صحبت‌هایی مطرح شد و برخی نیز با انگیزه‌های خاص به این مسئله دامن زدند. وی در ادامه با بیان اینکه همه مردم در انتظار بودند تا حرم امام(س) ساخته شود، عنوان کرد: رهبر معظم انقلاب بلافاصله پس از رحلت امام راحل فرمودند که نام امام خمینی(س) همه جا با نام انقلاب عجین است و انقلابی به این عظمت انجام شده و این انقلاب خیمه‌گاهی نیاز دارد که محل تجمع میلیونی و سالانه مردم باشد که ان‌شاءا… این تجمع را در روز ۱۴ خرداد خواهیم دید.
وی در ادامه یادآور شد: متاسفانه یک مقایسه مع‌الفارق و بی ربط انجام شده که ساده زیستی امام(س) را با حرم ایشان مورد مقایسه قرار می دهد. مگر امام(س) زنده هستند که بخواهند از این حرم استفاده کنند. برخی آن را با کاخ مقایسه کرده اند آیا این ظلم به امامان نیست که ما حرم آنها را با کاخ سلاطین مقایسه کنیم. اینها تجلی عشق و ارادت مردم و کسانی است که می خواهند به بزرگداشت امام(س) بپردازند. بنابراین این حرم هرچه مجلل تر باشد نشانه عشق به امام (س) است.
انصاری افزود: قرار است مرکز هویت انقلاب اسلامی که به نام امام خمینی(س) هست و خانه تجلی عشق مردم به حساب می آید با هدایت‌های بزرگان و مسئولان نظام و رهبری و با بالاترین و امکان ایجاد شود. بنابراین این نقدهایی که می‌شود ناشی از کوته فکری‌هاست.وی در خصوص محل تامین بودجه ساخت و ساز حرم بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی، عنوان کرد: محل تامین هزینه‌های ساخت حرم امام خمینی(س) کمک‌های مردمی، نذورات، دولت ، مجلس و حرکت‌هایی بود که مسئولان حرم انجام دادند.
در این مسیر همه کمک کردند تا این بنا شکل گرفته و تداوم یابد. وی در ادامه اظهار داشت: ساختمان ساخته شده در حرم امام خمینی(س) به گرد پای بسیاری از سازه‌هایی که همین الان برای امامزاده‌هایی که حرکت و نقش آنها قابل قیاس با نقش امام راحل نیست، نمی رسد.
از حرم حضرت عبدالعظیم(ع) گرفته تا شاهچراغ و … بزرگانی هستند که حرم آنها باید مجلل باشد تا بزرگداشت نام آنها باشکوه برگزار شود. قائم مقام موسسه حفظ و نشر آثار امام ‌خمینی(س) همچنین اظهار داشت: امام خمینی(س) فردی است که بیش از ۳۰۰ هزار شهید جان خود را تقدیم ایشان کردند و جای دارد که نام و یاد ایشان در بالاترین سطح باشد. هر کس هم که نمی تواند این مسائل را تحمل کند یا از حسادت اوست یا از نادانی.
کمپین هجمه به حرم امام(س)
بعد از سخنان انصاری، تندروهایی که سخنان قائم مقام موسسه را به ضرر خود دیده اند اقدام به فضاسازی رسانه ای کرده و کمپین «یادآوری امام به موسسه امام» در شبکه‌های اجتماعی به راه انداختند. خبرگزاری فارس با انتشار این خبر از علاقه‌مندان درخواست کرد برای پیوستن به این کمپین می‌توانند مطالب‌شان را با هشتگ «#یادآوری_امام_به_موسسه_امام‏» به اشتراک بگذارند.»

رسالت و تفسیر محتاطانه از انتقادها
روزنامه رسالت در صفحه ۳ به نقل قولی از مسئول روابط عمومی کل سپاه پاسداران پرداخته و عنوان «واکنش‌ها به بازسازی حرم مطهر امام خمینی(ره) از سر دلسوزی است» را برای این موضوع انتخاب نموده است. در این خبر آمده است:
«واکنش‌ها نسبت به بازسازی حرم مطهر امام (ره) از سر دلسوزی است اما باید مراقبت کرد تا خدای ناکرده به نوعی عمل نشود که موجبات سوء استفاده دشمنان فراهم آید.
به گزارش خبرگزاری مهر، سردار رمضان شریف، با تشریح اقدامات و برنامه‌های سپاه و بسیج در گرامیداشت بیست و ششمین سالگرد ارتحال ملکوتی حضرت امام خمینی(ره) با اشاره به فضاسازی‌های رسانه‌ای پیرامون بازسازی حرم مطهر حضرت امام (ره) گفت: طی چند روز اخیر شاهد برخی واکنش‌ها نسبت به بازسازی حرم مطهر حضرت امام (ره) در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی بودیم، هر چند پیشنهادات و انتقادات مطرح شده پیرامون این موضوع از سر دلسوزی است اما باید با هوشمندی مراقبت کرد تا خدای ناکرده به نوعی عمل نشود که موجبات سوء استفاده دشمنان امام و انقلاب فراهم آید.

وی افزود: اینکه شبکه منفور و فاسد بی بی سی به عنوان بوق رسوای استعمار پیر انگلیس با سوء استفاده از نظرات مطرح شده در شبکه‌های اجتماعی رندانه و با خباثت بخواهد ساده زیستی امام (ره) را مطرح نموده و ساخت و ساز حرم با شکوه امام (ره) را مغایر با ساده‌ زیستی امام (ره) جا بزند بسیار مضحک و خنده‌دار است….»

سیاست روز می گوید در مورد حرم سکوت کنید که توجیه‌هایتان هم دل امام را می‌رنجاند و هم دوستدارانش را
روزنامه سیاست روز که همچون برخی از روزنامه ها به انعکاس سخنان سردار رمضان شریف، مسئول روابط‌عمومی کل سپاه پاسداران در این خصوص پرداخته، در یادداشت صفحه نخست با عنوان «امام یک تار موی کوخ‌نشینان را…» به قلم سیاوس کاویانی نوشته است:

«امام(ره) هنگامی که آمد به جایی رفت که اکنون با دلی آرام و قلبی مطمئن آرام گرفته است و روزی را در انتظار است تا موعود، خورشید پنهان در پس ابرها سربرآرد و عالمیان را از شر ظلم رهایی دهد.
روح‌الله اما، همچون نیاکانش ساده‌زیستی را پیشه خود کرد، در خانه‌ای سکنی گزید که عاری از هر تجملی بود، به دور از هرچه بوی مرفهی می‌داد. رمز ماندگاری حضرت امام(ره) در بی‌تکلفی ایشان در برابر کوخ‌نشینان بود، کاخ‌نشینان هم او را احترام می‌گذاشتند. احترامی که از سر بی‌آلایشی و سادگی او را زیستن در این دنیا بود.
اصلاً آمده بود تا کاخ‌نشینی را بر چیند و طومار مرفهان بی‌درد را در هم پیچید. امامی که یک موی کوخ‌نشینان و پا برهنگان را به کاخ‌نشینان و بندگان زر و زور تزویر نمی‌داد، این‌گونه بود.
برادران، دوستان، دوستداران بت‌شکن قرن، امام‌(ره) را آنگونه که بود، به عاشقانش نشان دهیم. فخر امام و عزت ایشان، همان شهدایی هستند که به دور او در بهشت زهرا(س) حلقه زده‌اند. دلاوران بی‌آلایش، از همه تبار در میان آن یاران نازنین هست. روستایی و روستایی‌زاده گرفته تا همان پولداری که فخرش، عزتش، شوکتش، ثروتی است که اندوخته، اما فرزند همان مرفه، از همه آنها دل کند و رفت، تا به خمینی لبیک بگوید. لبیک‌گویان روح‌الله، هماره تاریخ، تا ظهور مهدی موعود خواهند بود.
سخن کوتاه، قلم قاصر از وصف آن مرد مردستانی که هیبت و هیمنه دیوسیرتان و شیطان‌صفتان عالم را به لرزه درآورد و رو به ویرانی است. زیبایی و شکوه پدری مهربان، رهبری زبانزد، عارفی سالک، در منش و روش او بود و اکنون بارگاه او هم می‌باید، به دور از اشرافیت و تجمل باشد، نگذاریم اندیشه زیبای مردم عاشق او، ترک بردارد. حال که ساخت و سازهای مقبره ایشان، شده است، در توجیه آن لب به سخن نگشایید که، هم دل امام را می‌رنجاند و هم دوستدارانش را.
در خانقه نگنجد اسرار عشق‌بازی
جام می‌مغانه هم با مغان توان زد
درویش را نباشد برگ سرای سلطان
ماییم و کهنه دلقی کآتش در آن توان زد
روزنامه سیاست روز در سومین مطلبی که طی شماره امروز، به این موضوع اختصاص داده است، در صفحه ۴ نیز به انتشار سخنان حمید انصاری، قائم مقام موسسه حفظ و نشر آثار امام خمینی(س) در گفتگو با شبکه اطلاع رسانی راه دانا پرداخته است.

ایران و اشتباه گرفتن انصاری‌ها
روزنامه ایران در صفحه ۲۱ به انعکاس سخنان حمید انصاری و سردار رمضان شریف پرداخته و عنوان «پاسخ حمید انصاری به منتقدان» را برگزیده است.
متاسفانه روزنامه دولت، بر اثر اشتباهی ناشی از سرعت بستن صفحات یا ناآشنا بودن تنظیم کننده خبر به چهره حمید انصاری، قائم مقام مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، از عکس محمدعلی انصاری رئیس موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی به جای وی استفاده شده است و در ابتدای متن این خبر نیز عنوان « قائم سیدحسن خمینی در…» را برای وی به کار برده در حالی که نامبرده قائم مقام حجت الاسلام سیدحسن خمینی نیست.

در متن منتشر شده در این روزنامه ما خوانیم:
«قائم‌مقام سیدحسن خمینی در مؤسسه حفظ و نشر آثار امام خمینی(ره) در واکنش به انتقادات صورت‌گرفته درباره تزئینات مجلل حرم جدید امام گفت: متأسفانه یک مقایسه مع‌الفارق و بی‌ربط انجام شده که ساده‌زیستی امام(ره) را با حرم ایشان مورد مقایسه قرار می‌دهد. مگر امام(ره) زنده هستند که بخواهند از این حرم استفاده کنند. برخی آن را با کاخ مقایسه کرده‌اند آیا این ظلم به امامان نیست که ما حرم آنها را با کاخ سلاطین مقایسه کنیم. به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا، حمید انصاری افزود: اینها تجلی عشق و ارادت مردم و کسانی است که می‌خواهند به بزرگداشت امام(ره) بپردازند. بنابراین این حرم هرچه مجلل‌تر باشد، نشانه عشق به امام(ره) است. وی درخصوص محل تأمین بودجه ساخت و ساز حرم بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی عنوان کرد: محل تأمین هزینه‌های ساخت حرم امام خمینی(ره) کمک‌های مردمی، نذورات، دولت، مجلس و حرکت‌هایی بود که مسئولین حرم انجام دادند. در این مسیر همه کمک کردند تا این بنا شکل گرفته و تداوم یابد.
واکنش سردار رمضان شریف
سردار رمضان شریف، مسئول روابط عمومی کل سپاه نیز با اشاره به فضاسازی‌های رسانه‌ای پیرامون بازسازی حرم مطهر حضرت امام(ره) گفت: اینکه شبکه منفور و فاسد بی.بی.سی به عنوان بوق رسوای استعمار پیر انگلیس با سوءاستفاده از نظرات مطرح شده در شبکه‌های اجتماعی رندانه و با خباثت بخواهد ساده زیستی امام(ره) را مطرح کرده و ساخت و ساز حرم باشکوه امام(ره) را مغایر با ساده‌زیستی امام(ره) جا بزند، بسیار مضحک و خنده‌دار است. وی با شاهد گرفتن فضاسازی‌های پیرامونی انتشار اخبار ۱۷۵ شهید غواصی در روزهای اخیر توسط رسانه‌ها بیگانه و ضد انقلاب تصریح کرد: ملت ایران بویژه نسل فهیم، آگاه و هوشمند جوان کشورمان با آگاهی از نیات و مقاصد شوم دشمن درخصوص غواصان شهید و نیز بازسازی حرم امام(ره)، سناریو سازی‌های آنان را مانند همیشه ناکام و با شکست مواجه خواهد ساخت.»

اطلاعات و دفاع تمام قد از حرم مجلل از زبان ستادمرکزی بزرگداشت حضرت امام خمینی
روزنامه اطلاعات تنها روزنامه ای است که علاوه بر انعکاس گفتگوی حمید انصاری، قائم مقام موسسه حفظ و نشر آثار امام خمینی(س) با شبکه اطلاع رسانی راه دانا، به انتشار «اطلاعیه ستادمرکزی بزرگداشت حضرت امام خمینی (ره) درباره افتتاح پروژه ملی حرم مطهر» در صفحه ۱۱ پرداخته است.

در این اطلاعیه آمده است:
«مراحل مختلف تکمیل این پروژه بزرگ که از ابتدا تا کنون در معرض دید میلیونها انسان در جریان برگزاری بیست و پنج دوره مراسم سالگرد و دهها مراسم در مناسبتهای مختلف سالانه قرار داشته است محصول تصمیمی خلق الساعه از سوی یک مؤسسه و یا افرادی معدود نبوده است بلکه پیشرفت و تکمیل مراحل مختلف این پروژه عظیم ملی نتیجه همراهی و حمایت رؤسای جمهوری و اعضای کابینه چهار دولت گذشته و هیات رئیسه و نمایندگان مردم در شش دوره مجلس شورای اسلامی و روسای قوا و دستگاههای مختلف نظام بوده است. تمامی جریانات سیاسی درون نظام از رهگذر تصویب بودجه و نظارتهای مستمر قانونی و بازدیدهای مکرر هریک از روسای قوا و مسئولین دولت و مجلس و نهادها و اعضای ادوار شورای اسلامی شهر تهران و شهرداران و اعضای شوراهای بالادستی نظام همچون شورای عالی شهرسازی و… در جریان طرحهای شهر آفتاب و حرم حضرت امام و در جریان مراحل مختلف اجرا و تکمیل مجموعه حرم مطهر و اماکن و فضاهای خدماتی اطراف آن بوده و به فراخور مسئولیتهای هریک از این نهادها در تصمیمات آن مشارکت داشته و از آن حمایت کرده اند. بنا‌براین لازم است از همه عزیزانی که در طول این مدت با تصمیمات و اقداماتشان به اجرا و تکمیل این طرح بزرگ ملی کمک کردند به سهم خود صمیمانه سپاسگزاری کنیم . در واقع پروژه حرم امام خمینی از یک عقبه قابل دفاع همه جانبه برخوردار است و مطمئنا هیچ پروژه ای در کشور به اندازه پروژه حرم امام در معرض دید مردم و بازدیدهای طولانی مدت و مستمر دستگاههای ذیربط و اظهار نظر و نظارت و حمایت همه جانبه دولت و مجلس و ارکان و قوای نظام نبوده است و به همین سبب نیز همگان در این افتخار شریکند و مسئولیت پاسخگویی و دفاع از آ ن را برعهده دارند.
شهر آفتاب
در طراحی حرم امام سعی شده است نیازهای امروز و آینده های دور ایران دیده شود و حرم در تراز امامزادگان بزرگ و رهبران معنوی و سیاسی و دینی فرا نسلی، از استحکام و شکوه و جلوه هنری خاصی برخوردار باشد تا به عنوان محور و نگین شهر آفتاب که مجموعه ای فرهنگی، سیاحتی –زیارتی، علمی و آموزشی، حوزوی و دانشگاهی، با ارائه خدمات عمومی به مردم شریف مناطق پر جمعیت و محروم جنوب و جنوب غرب تهران است شناخته شود و مورد بهره برداری قرار گیرد.
گفتنی است حرم امام در داخل مجموعه ای با نام “شهر آفتاب” و با نیاز سنجی نسبت به شرایط کلانشهر ۱۵ میلیونی پایتخت جمهوری اسلامی ایران طر احی شده است و علت همراهی و حمایتهای بی دریغ مسئولین عالی نظام و دولتها و مجالس مختلف نسبت به پروژه حرم امام، آگاهی بر این مجموعه و اهداف، واقعیتها و نیازهای بلند مدت آن بوده است. همگان می دانند که داخل شهر تهران از جهت ظرفیت ایجاد فضاهای گسترده ساختمانی برای مراکز رو به توسعه علمی و دانشگاهی و پارکهای فناوری و نمایشگاههای داخلی و بین المللی و امکانات فرودگاهی و مجتمع‌های درمانی و بهداشتی به شدت و فراتر از استانداردهای مجاز اشباع شده است. طراحی شهر آفتاب در نزدیکی فرودگاه بین المللی امام خمینی و در مسیر شهر مهم زیارتی قم و در جوار تربت پاک هزاران شهید انقلاب و دفاع مقدس با محوریت حرم امام به عنوان قطب علمی و فرهنگی و موزه ای و خدمات نمایشگاهی و محل برگزاری بزرگترین اجتماع سالانه مردمی و میلیونی و اجتماعات مردم تهران در مناسبت های ویژه مذهبی و محل برگزاری رژه های رسمی نیروهای مسلح نظام و به منظور اهداف متعدد دیگر پیش بینی و در شورای عالی شهرسازی کشور تصویب شده است. اکنون شهرداری تهران و دستگاههای ذیربط شبانه روزی برای حل معضل نمایشگاههای بین المللی تهران در حال احداث نمایشگاهی عظیم و آبرومند در خور شأن ایران که در طرح شهر آفتاب جانمایی و تصویب شده است هستند و انشاءالله سال آینده به بهره برداری می رسد. علاوه بر این اکنون بیش از پنجاه هزار دانشجو در مقاطع مختلف تحصیلی در دانشگاه بزرگ شاهد و واحد دانشگاه آزاد اسلامی یادگار امام و پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی در مجتمع های دانشگاهی که در طرح مصوب شهر آفتاب در جوار حرم حضرت امام پیش بینی شده بود مشغول تحصیلند. بزرگترین موزه تاریخ ایران و انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در بیش از یکصد هکتار با تأکید و نظر رهبر معظم انقلاب در جنوب آستان امام خمینی در حال احداث است.
با افتخار باید اعلام کرد به خاطر اولویت هایی که در مکتب امام به رفع نیاز محرومین مطرح شده است به برکت حرم امام و با پیگیریهای آستان امام و همت مسئولین امر حتی قبل از آنکه مناطق برخوردار تهران خط مترو داشته باشند سالهاست که نه فقط زائران حرم امام و قبور شهدا و قبور بهشت زهرا بلکه دهها هزار نفر از قشرهای محروم ساکنان شهرهای مجاور حرم امام از شهر ری گرفته تا باقر آباد و صالح آباد و کهریزک و …. از نعمت مترو بهره‌مندند. به برکت طراحی شهر آفتاب و حرمت زائران حرم امام معضل دهها ساله قبل و بعد از انقلاب با کانال کشی و مهار آبهای سطحی و پس آبهای آلوده شهر تهران در مناطق پرجمعیت جنوب شهر در حال رفع شدن است. بر اساس طرحهای مصوب شهر آفتاب و با پیگیریهای آستان امام معضل صنایع آلوده کننده و گاوداریها و مرغداریهایی که بوی بد و آلودگیهای آن تا کیلومترها اهالی مجاور را اذیت می‌کرد و گازهای آلوده کننده و آزار دهنده پالایشگاه تهران که چند صد هزار نفر از ساکنان محروم جنوب تهران را از سالها قبل از پیروزی انقلاب مستأصل کرده بود برطرف شده است.
از دیگر برکات آستان حرم امام خدمات رایگان درمانی در دو دهه در دار الشفای امام خمینی در جوار حرم امام و خدمات رایگان اسکان و اقامت دهها هزار زائری است که در طول سال درقالب هیاتهای مذهبی از شهرستانهای مختلف به زیارت امام می آیند که غالبا از محرومترین و متدین ترین اقشار جامعه و خانواده‌های معزّز شهدا و ایثارگران هستند و نهایتاً این نکته قابل ذکر است که از برکت حرمت نهادن به زائران حرم امام و برای سالم سازی هوای آلوده به گرد و خاک بادهای معروف غرب به شرق منطقه جنوب تهران در طرح جامع شهر آفتاب تا کنون دو هزار هکتار جنگل کاری شده است که مسافران و زائران و اهالی شهرهای مجاور از نعمات آن بهره مندند.
آنچه که برشمردیم فقط شمه‌ای از صدها طرح مصوبی است که در طراحی شهر آفتاب پیش بینی شده و قرار است حرم امام خمینی نگین این قطب علمی و فرهنگی با خدمات عام المنفعه اش که در نقطه دید هوایی و زمینی میلیونها مسافری که از اتوبانها و جاده های اطراف حرم و پروازهای فرودگاه بین المللی امام خمینی تردد می کنند نمادی باشد در مجاورت پایتخت جمهوری اسلامی ایران از نشاط علمی و هنری و مادی و معنوی شهر برآمده از هویت انقلاب اسلامی و نشانی باشد از اهتمام مسئولان و مردم ایران نسبت به ماندگاری ابدی نام و یاد مردی از سلاله پاک اهل بیت که کشورشان را از یوغ مستکبران و سلسله های موروثی شاهان ستمگر نجات داد و جمهوریت را در ایران پایه گذاری کرد و اسلام و تشیع را احیا و فرهنگ عاشورا و مکتب اهل بیت را زنده کرد. حرمی که باید صدها سال نیازهای اجتماعات عظیم زائرانش را در نهایت آسایش و با همه امکانات پاسخگو باشد.
حرم امام پایگاهی برای ارتباط با خالق هستی
در طراحی های اولیه علیرغم این که معماران و آرشیتکت های خوب و متعهد کشورمان طرح های بسیار نو و باشکوه با ابعادی منحصر به فرد برای حرم ارائه کردند، ولی مسئولین عالی رتبه نظام، تأکید بر پیروی از معماری رایج در بناهای اسلامی خصوصا شیعی و پیش بینی فضاهای وسیع برای مراسم گسترده مداوم سالانه در حرم داشتند که همین دیدگاه مبنای کار شد. ممکن است در نظر برخی از دلسوزان ، احداث گلدسته و گنبد برای حرم امام با ساده زیستی امام منافات داشته باشد. برای رفع این شبهه چند نکته قابل ذکر است:
اولا متولیان پروژه حرم امام خمینی و مسئولین دستگاههای مختلف نظام و مردم عزیزمان با اعتقاد به ارتباط تنگاتنگ معنوی بین امام خمینی و ائمه معصومان (علیهم السلام) همان مسیری را رفته اند که قرن هاست جوامع اسلامی و شیعی با درکی صحیح از تأثیر این حرم‌ها و اجتماعات و حضور مستمر زائران در آنها در تداوم مکتب فکری ایشان احداث کرده اند. غرض ما در اینجا العیاذ بالله مقایسه امام خمینی با معصومین (علیهم السلام) نیست. بالاترین سخنی که در این ارتباط می توان گفت این است که امام خمینی پرتوی از آن شموس طالعه و قطره ای از آن اقیانوس های بیکران است. بلکه هدف از تشبیه حرم امام به حرم های مطهر معصومین و حتی خانه خدا الگو پذیری از آن مشاهد مشرفه در تاثیر گذاری های معنوی وتربیتی وتقویت مبانی معرفتی و توحیدی و پاسخگویی به برخی از شبهات است. مردم ما حرم امام را نه فقط یک مقبره بلکه آن را “حرم” و مکانی مقدس برای احیای ارزش‌های دینی می دانند و همان تلقی را که ما از حرمهای اهل بیت(ع) و امامزادگان بزرگ داریم نسبت به امام خمینی با توجه به نقشی که در تحولات معاصر و آینده جهان اسلام و تشیع داشته است، دارند. نه امام عظیم الشأن ما ساده زیست تر از حضرت امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام و سایر ائمه بود و نه مکتب و اندیشه امام در تضاد با مکتب آنان و نه پیروان امام با پیروان مکتب اهل بیت اختلاف دارند بلکه راه و رسم ایشان جلوه ای از اسرار و جلوه های آن بزرگواران بوده است.
به یقین حرم های ائمه و امامزادگان برجسته با همه زرق و برق و گنبد و گلدسته و رواق و ایوانهای طلاکاری شده و ضریح‌های مرصع که هر روز بر شکوه و عظمت آنان افزوده می شود نه فقط مایه غربت اهل بیت نیستند که مایه عظمت و افتخار شیعیان و یکی از مهمترین عوامل ماندگاری یاد و نام آنانند . بدیهی است میان زندگی زاهدانه مولای متقیان که به فرموده او شیعیان طاقت تحمل آن را ندارند با حرم مجلل او در نجف اشرف تضادی وجود ندارد.
ما نباید تصور کنیم حرم امام یعنی خانه امام در جماران و قم؛ یا تصور کنیم حرمهای کربلا و نجف و مشهد مقدس و قم و سامرا و کاظمین و شهر ری و شیراز و مشهد اردهال یا حرم عظیم و وسیع پیامبر اکرم (ص) در مدینه یعنی خانه ائمه و پیامبر اکرم (صلوات الله علیهم)! این تصور واهی را اگر کسی داشته باشد دچار تضاد و دوگانگی می شود.در حالی که جماران خانه دوران حیات و زندگی شخصی امام است اما حرم او مانند سایر حرمها و بقاع متبرکه خانه مردم است و محل اجتماعات عظیم زائران آنها . کما اینکه حتی خانه خدا بیت الله الحرام خانه مردم است و خداوند فلسفه ایجاد آن را قیاما للناس نامیده است. خانه ای که به دست حضرت ابراهیم علیه السلام بنا شد و هر روز عظیم تر و باشکوه تر می شود و توسعه می‌یابد و با اینکه باطن کعبه، بندگی و اطاعت خدای متعال است ،حضرت ابراهیم و اسماعیل(ع) علاوه بر اینکه از سوی خداوند مأمور طهارت و نظافت آنند از خدا می خواهند که آن خانه امن باشد و اهل آن از ثمرات و برکات مادی اش بهره مند باشند و نیز مردم شاهد منافع خود در آن باشند و در روایات بر تعمیر حرم و سقایت حاج و تأمین نیازهای حاجیان و زائران و ساکنان آن و تعمیر مساجد‌الله و تعظیم شعائرالله تأکید فراوان شده است.
اولیای خدا و امامان معصوم و رجال برجسته دینی از پیروان ایشان که امام خمینی نمونه بارز رهروان و احیاگران راستین راه ائمه اطهار(ع) بوده است ،زندگی شخصی اشان در نهایت زهد و سادگی و بی‌اعتنایی به مسائل دنیایی و مادی در خدمت به خلق خدا بوده و مصداق حیات طیبه است .این بزرگواران بر عکس اشراف و پادشاهان، به تناسب جایگاه معنویشان و به تناسب نقش و خدماتشان به مردم و بشریت پس از رحلتشان ، یاد و نام و مکتبشان نزد پیروانشان جاودانه می شود و مدفن شریفشان زیارتگاه مردم و کانون زنده نگهداشتن یادشان می‌شود. حرمها محل حضور همیشگی زائران این بزرگواران و خانه و ملجأ عمومی مردم و محل بروز اوج علاقه ارادتمندانشان است و اگر وسعت و زیبایی و هرگونه جاذبه و امکانات مادیی که دارند عموما و تماما برای رفاه زائران است و مردم از آن برای نسلهای متمادی بهره می برند نه خود آن عزیزانی که در آن مدفونند.
برای تبیین بیشتر کافی است که احکام حضرت امام و رهبر معظم انقلاب را برای تولیت آستانهای مقدس حضرت امام رضا علیه السلام حضرت معصومه سلام الله‌علیها و حضرت عبد العظیم حسنی و حضرات مدفون در شیراز و دیگر بقاع متبرکه ملاحظه کنید که هیچگاه و حتی برای یک بار امام توصیه به پرهیز از توسعه این رویه و اعتراض به آنچه اتفاق افتاده است نکرده اند. طرحهای توسعه ای عظیمی که در این حرمهای متبرک بعد از پیروزی انقلاب اتفاق افتاده همگی زیر نظر نمایندگان امام یا رهبری معظّم بوده است. امام خمینی مانند دیگر مراجع عظام تقلید و عرفا و علمای بزرگ در دوران اقامت خود در عراق هر شب به زیارت حرم مطهر حضرت امیر رفته و در کنار ضریحی که از طلا و نقره مزین شده است به نماز و عبادت و زیارت پرداخته اند و نظیر همین رفتار را سالهای متمادی در زیارت حضرت معصومه و سایر مشاهد مشرفه داشته اند، ولی سراغ نداریم یک بار شفاها یا کتبا حتی اشاره ای مبنی بر انتقاد و اعتراض به این رویه کرده باشند.
دستور احداث مزار برای مجاهد عظیم الشأن آیت الله سید حسن مدرس از سوی حضرت امام خمینی در همین راستا است. ایشان در شهریور ۱۳۶۳ طی حکمی به نماینده خود در آستان قدس رضوی چنین فرمودند: “و اینک که(آیت الله سید حسن مدرس) با سربلندی از بین ما رفته است، بر ماست که ابعاد روحی و بینش سیاسی و اعتقادی او را هر چه بهتر بشناسیم و بشناسانیم، و با خدمت ناچیز خود مزار شریف دور افتاده او را تعمیر و احیا نماییم.” بر اساس این حکم حضرت امام و به همت تولیت آستان قدس رضوی آرامگاه شهید مدرس فاز اول احداث آرامگاه ایشان شامل بقعه با گنبدی زیبا و رفیع و مزیّن و ۹ رواق به مساحت ۱۲۵۰ متر مربع در کاشمر به اتمام رسید و در زمان حیات حضرت امام در سال ۱۳۶۷ به دست ریاست جمهوری وقت (حضرت آیت الله خامنه ای) افتتاح شد. معظم له در مراسم افتتاح آن در بیان برکات تدبیر حضرت امام فرمودند: «حدود سی سال پیش کسی نمی دانست مدرّس که بود… ولی امروز نور افشانی خورشید انقلاب در این جهان، چهره مدرّس ها را روشن کرد». برکات معنوی و مادی این بنا بدان حد بود که رهبر معظم انقلاب نیز پس از رحلت حضرت امام مأموریت توسعه این بارگاه و مجتمع فرهنگی را طی حکمی مجددا ابلاغ فرمودند و بر اساس آن طرح جامع این مجتمع در ۱۰۰۰۰۰ متر مربع تصویب شد. امروز این بارگاه منوّر نه فقط زیارتگاه و مرکز فرهنگی بلکه در فهرست اماکن گردشگری کشور از جاذبه های بسیار ارزشمند کشور در استان خراسان شده است. نظیر این گونه احیا و توسعه گسترده حرمها و بقاع متبرکه با کمکهای مردمی و کمکهای بسیار موثر دولت و نظام زیر نظر نمایندگان منصوب حضرت امام و مقام معظم رهبری را در مناطق مختلف کشور مشاهده می کنیم.
بنا بر این القای نادرست تضاد فرهنگ ساده زیستی امام با احداث و توسعه و تزیین و خدمات رسانی حرمها بر خلاف سیره عملی حضرت امام و مقام معظم رهبری است.
این یک حقیقت است که فرهنگ توسعه حرمها نه فقط هیچگاه در تضاد با ساده زیستی امامان و بزرگانی که در این حرمها آرمیده اند تلقی نمی شده بلکه اهمیت آن در ماندگاری و توسعه همان فرهنگ اهل بیت (ع) بدان پایه بوده است که شیعیان و خصوصا مردم ایران در طول تاریخ حتی اگر لازم می شده، از نان شب خود برای ساخت و توسعه حرم ها می گذشتند.
حرم امام کانون معنوی و سرمایه ملی
به استناد حقایقی که به درازای واقعیتهای تاریخ تشیع –از اولین روزهایی که امکان بروز یافته است – امتداد دارد و به استناد آمار و ارقام معتبر قاطعانه معتقدیم که سرمایه های کلانی که مردم و دولتها در احداث و توسعه بناهای عظیم اینگونه اماکن مذهبی و زیارتی صرف کرده اند نه فقط از جنبه بازدهی معنوی بلکه حتی به لحاظ اقتصادی و مادی نیز مطمئن ترین و موثر ترین سرمایه‌گذاری خردمندانه ملّی بوده است که آثار و برکات و فواید توأمان مادی و معنوی آن برای مردم آن هم نه فقط مردم یک عصر و نسل بلکه برای نسلهای متمادی قابل قیاس با هیچیک از زمینه های دیگر نیست و به لحاظ نتایج فرهنگی معنوی نیز با اندکی دقت نظر و فاصله گرفتن از تحلیل های ظاهربینانه و روشنفکرانه در خواهیم یافت که یکی از مهمترین رموز بقا و حیات تشیع و مکتب اهل بیت(ع) که به خاطر فرهنگ حقگویی و ظلم ستیزی اش همواره در معرض توفانهای سهمگین دشمنی ها و انهدام‌ها قرار داشته است وجود همین کانون ها و حرم ها و مراکز چشم نواز هنری و معنوی بزرگ و رفیع آنها بوده است که با همت متولیان این اماکن و کمک مردم (و در مقاطعی کمک دولت‌ها) فضاها و امکاناتی فراهم آمده است که امکان حضور و زیارت جمعیت‌های بزرگ و امکان برگزاری مراسم عظیم ملی و اجتماعی و عبادی و معنوی را در محیطی سالم فراهم ساخته است، وجود این حرم‌ها و جاذبه های معماری و هنری آنها و فضاهای خدماتی پیرامون آنها در کنار عشق و اعتقاد قلبی ارادتمندان و مردم بوده است که امکان و انگیزه سفرهای پربرکت زیارتی و سیاحتی جمعیت‌های عظیم را فراهم ساخته است. گذشته از جنبه های معنوی، امروزه جاذبه های گردشگری اماکن زیارتی ظرفیتی بی بدیل به شمار می‌آید که بسیاری از کشورها از آن محرومند. نشاط معنوی و برکات مادی و معنوی این اماکن برای ساکنان و مسافران و زائران آنها غیر قابل انکار است. براستی اگر این حرم‌ها فاقد فضاهای در خور شأن و فاقد امکانات وسیع و جاذبه های چشم نواز معماری و هنری آن می بودند در میدان عمل و واقعیت می توانستند این نقش تاریخی را ایفا کنند و مقصد سفر و محل اجتماعات عبادی و سیاسی و هویتی مردم با همه تنوع های فرهنگی و عوامل تاریخی و طبیعی باشند؟ مگر نه این است که به وهابیت و آل سعود نفرین می فرستیم که حرمهای معمور ائمه بزرگوار بقیع و بقاع متبرکه و معموره صحابه و حضرت ام البنین و اهل‌بیت مدفون در بقیع را خراب کردند؟ مگر دعای دائمی و آرزوی شیعیان و عالمان شیعی نیست که دوباره حرمهای تخریب شده مذکور را با شکوه هرچه تمامتر بازسازی کنند؟ آیا سادگی کنونی قبور این عزیزان در چهاردیواری قبرستان بقیع باعث شهرت و خروج آن بزرگواران از غربت شده است؟ مگر نه اینکه دعا و آرزوی همه منتظران حضرت مهدی (عج) این است که ظهور کند و مکان دفن حضرت فاطمه زهرا را نشان دهد تا بارگاهی به عظمت و وسعت صدها سال تضرع و ارادت خالصانه نسبت به این بانوی مظلومه بنا کنند؟ یقینا که اگر آن روز فرا رسد بی شمارند کسانی که تمامی هستی خویش را برای عظمت و شکوه آن بارگاه تقدیم خواهند کرد. آیا در ذهنیت این آرزومندان کمترین تضادی بین زهد بی مانند حضرت زهرا (سلام الله علیها) با برپایی حرمی پرشکوه در شأن دختر پیامبر اسلام وجود دارد؟
شاید به زعم برخی، آنان که جماران و حرم را می‌بینند دچار تضاد می‌شوند، ولی به زعم ما آنانکه جماران را می‌بینند در نگاه آنان خانه شخصی و استیجاری امام در دوران حیات ایشان است. همانگونه که خانه محقر امام علی و فاطمه و حسنین و دیگر ائمه (علیهم السلام) و امامزادگان برجسته را خانه شخصی و محل زندگی آنان دانسته ولی حرمهای آنان را خانه مردم و تجلیگاه عشق و ارادتشان به عظمت نام و مکتب و مرام آنان می دانند.
و به همین دلیل نیز برجسته ترین آثار معماری و هنری هر دوره ای از تاریخ اسلام و تشیع را شما در همین طراحی های عالی معماری بیرونی و داخلی این گونه اماکن مذهبی می بینید و هیچگاه کسی این عظمت گنبدها، گلدسته ها و بناها و نقش های زیبای داخل این بناها را در تضاد با زهد و ساده زیستی بزرگان مدفون در آنها ندانسته است. آری، در کنار خانه امام وجود رستوران، تالار و فروشگاه، شاید وصله ناچسب باشد ولی در حرم او با نگاه به نیاز مردم، این یک واجب کفایی یا عینی مسئولان و متمکنین است که برای تأمین آن اقدام کنند.
ایجاد صحنها و فضاهای حرم برای آسایش مردم
با اینکه مسئولان حرم در سالهای گذشته به خاطر عملیات ساختمانی در حرم، سیاست تبلیغ و تشویق مردم برای حضور در حرم –به جز ایام سالگرد امام –نداشتند و در سالهای اخیر حتی بسیاری از برنامه ها و مناسبت ها به همین دلیل لغو شده بود یا بدون اعلام عمومی و محدود برگزار می شد در عین حال در شب های تابستان غیر از جمعیتی که با مترو و وسایل عمومی به حرم می‌آیند ،در پارکینگ‌های حرم حدود ده هزار خودرو پارک می شده است. مردمی که از بهشت زهرا و عمدتاً از شهرستان ها و راه های دور به حرم آمده‌اند در چادرهای صحرایی در محوطه و فضای سبز بیرون صحنها اطراق می کنند. در ایام عید روزانه نزدیک به صدهزار نفر زائر به حرم می‌آید. آیا این جمعیت ها نیاز به مراکز خدماتی ندارند؟ آیا احداث امکاناتی از قبیل درمانگاه، زائرسرا، فروشگاه مواد غذایی، سالن های غذاخوری، هتل، تالار مراسم، پارکینگ، سرویس بهداشتی، حمام، فرهنگسرا، موزه، مراکز امنیتی مانند نیروی انتظامی، پست، تلفن، سایه بان و امثال آن در زمره نیازهای مردم نیست؟ این مردم با کرامت و بزرگوار، زائرین امام و میهمانان حرم امام هستند که برای زیارت و گذران شبی و ساعاتی با خانواده های خویش در محیطی امن و سالم به اینجا آمده اند با کدام منطق ما می توانیم بگوییم چون امام خمینی در زندگیش ساده زیست بوده است وجود این امکانات در کنار حرمش در تضاد با فرهنگ اوست؟
گفتنی است زوار و مردمی که در طول ۲۵ سال گذشته به حرم آمده اند و با تشکیلات آستان امام سروکار دارند انتظاراتشان بسیار بیش از این امکاناتی است که تاکنون ایجاد شده است و باید به آنها حق داد.
مسئولین حرم در بیست و پنج سال گذشته همزمان با پیشبرد بنای اساسی و مستحکم حرم ناگزیر بودند برای تأمین سایه بان و سرپناه موقت انواع روشها از کانکس گرفته تا چادر و قریب بیست و سه سازه موقت را برای برگزاری مراسم میلیونی سالگردها را تجربه کنند. در عین حال هر سال و هر ماه با مشکلات بزرگ مواجه بودند. البته این گونه سازه ها ساده اما موقتی و بسیار پرهزینه اند و هرگز عقلانی نخواهد بود که در احداث بنایی که تاریخ نیاز و مصرف آن موقتی نیست بلکه همیشگی و رو به تزاید است از ایجاد بنایی مستحکم برای درازمدت متناسب با پیش بینی مجموعه نیازهای فعلی و آتی صرف نظر شود و هرگز نباید ساختمان یک حرم را با ساختمان یک کارخانه یا استادیوم و پاساژ و بناهایی از این قبیل که دارای تاریخ مصرف و بهره برداری در دوره ای خاص یا فرهنگ مصرف متغیّر دارند مقایسه کرد. باید به این نکته توجه داشته باشید که ماندگاری و ارزش تمامی بناهای تاریخی و مذهبی که میراث معنوی ا ند مرهون تناسب و هماهنگی بین عناصری همچون هنر، معماری، هندسه و محاسبات استحکام سازه ای و انسجام و مدیریت جامع است که هر کدام مقوم و مکمل یکدیگر ند. در فراخوان طراحی حرم در کسب نظر از بهترین مشاورین و متخصصین جدید و پیشکسوتان کشور و آخرین دست آوردهای علمی استفاده شده است و بحمد الله ساختمان حرم رو به اتمام و در حال افتتاح است.
ملت بزرگوار و عزیز ایران به خوبی می دانند حضرت امام خمینی جدای از شخصیتی که نزد پیروانش به عنوان فرزندی از نسل امام موسی کاظم (ع) و یک مرجع بزرگ تقلید و فیلسوف و عارف و معمار بزرگترین انقلاب دینی در جهان معاصر و احیاگر اسلام ناب و محیی فرهنگ عاشورا و تشیع است، موسس و بنیانگذار نظام جمهوری اسلامی نیز هست. حضور هیاتهای رسمی از روسای دولتها و امرای کشورهای مختلف و هیاتهای عالیرتبه سیاسی و فرهنگی در حرم حضرت امام و ادای احترام رسمی به ایشان جزو برنامه های مصوب نظام و وزارت امور خارجه است. در پاویون حرم، جلسات این هیاتها با مقامات نظام و استقبال و بدرقه رسمی از این گونه شخصیتها و میهمانان رسمی خارجی جزو برنامه های همیشگی حرم است و باید متناسب با این نیازها محلی خاص (پاویون) احداث می شد که بحمدالله این بنا نیز در جوار حرم مطهر در عین سادگی به صورتی زیبا و مستحکم احداث شده است.
روز افتتاح حرم حضرت امام خمینی (س) در ۱۴ خرداد ۱۳۹۴ که با حضور صدها هزار نفر از زایران امام و در محضر رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خامنه ای (مدّ ظلّه العالی) انجام خواهد شد، برای نسلها و قرنهای متمادی روزی تاریخی و پربرکت نه فقط برای جنوب تهران و شهر و استان تهران بلکه برای میهن عزیزمان ایران اسلامی خاطره انگیز خواهد ماند.»

روزنامه شهروند نیز در صفحه ۲ به انعکاس کوتاه سخنان مسئول روابط‌عمومی کل سپاه پاسداران در این خصوص پرداخته است.

روزنامه های اعتماد، آرمان، آفتاب یزد، جوان و جمهوری اسلامی ذیل حداقل در روز ۱۲ خرداد ۱۳۹۴ مطلبی در این خصوص ننوشته اند، هر چند برخی از آنها جزء پیشقراولان اعتراض به این گونه ساخت و ساز بوده اند که روزنامه جمهوری اسلامی از آن جمله است.

دین آنلاین، روزنامه های «فرهیختگان»، «شرق»، «کیهان»، «وطن امروز»، «قانون»، «رسالت»، «سیاست روز»، «ایران»، «شهروند» و «اطلاعات» را با این عناوین اقتباسی مرتبط با بازسازی مرقد امام خمینی مرور کرده است: «فرهیختگان و موافقت با بنای جدید مرقد امام»، «شرق از قول یک متخصص: مرقد، بنایی با صدها اتاق است که هر کس چیزی به آن اضافه کرده است!»، «کیهان نوشت: امام ما دانشجویان، امام منزل ساده جماران است، امام شما چطور آقای سید حسن خمینی؟»، «روزنامه وطن امروز در ستون واکنش»، «پیش بینی قانون از کمپین حمله به بنای حرم!»، «رسالت و تفسیر محتاطانه از انتقادها»، «سیاست روز می گوید در مورد حرم سکوت کنید که توجیه‌هایتان هم دل امام را می‌رنجاند و هم دوستدارانش را»، «ایران و اشتباه گرفتن انصاری‌ها» و «اطلاعات و دفاع تمام قد از حرم مجلل از زبان ستادمرکزی بزرگداشت حضرت امام خمینی»

مطالب مرتبط
منتشرشده: 3
  1. مجید

    ایا جماران و حرم امام اثر ملی و متعلق به تمام مردم ایران نیست ایا موال شخصی پیر جماران بوده که به فرزندانش ارث برسد و توسط انان مصادره گردد تا افکار شخصی خود را در ان تبلیغ کنند ما مردم ایران خواستار لغو این مصادره و ازادی این دو مکان مقدس میباشیم امام کوخ نشین و وراث کاخ نشین

  2. مجتبی قادری

    تولیت حرم امام خمینی(ره) و مسئولیت موسسه حفظ و نشر آثار ایشان، باید از دست بعضی ها خارج شود تا بشود راحت در آن مجموعه‌، اندیشه ها و بیانات نورانی امام(ره)، راه و رسم انقلابی و سبک زندگی ایشان را هم بدون هیچگونه تحریفی، برای نسل ها تبلیغ و ترویج کرد.

    به نظر میرسد همه چیزِ امام به طور کامل ثبت و ضبط شده و هرچه میگذرد نیاز ما به حضور خانواده امام و بیت ایشان برای مسئولیت‌پذیری در امور حفظ و نشر آثار امام(ره) و تولیت حرم ایشان، کمتر و کمتر می‌شود.

  3. محمد

    یه خورده هم واسه ملت خرج کنید .چند سال از انقلاب میگذره.کدوم اولویته.چرا از اسم دشمن باید سو استفاده بشه.این چه سیاست کثیفی.تا یه نفر انتقاد می‌کنه.اسم دشمنو میارن وسط

درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.