خشونت‌ نامتعارف داعش در پوستین دینداری، در تاریخ کم سابقه است

دین آنلاین، روزنامه های «اطلاعات» و «فرهیختگان» را با این عناوین اقتباسی مرور کرده است: « الان طلبه‌های پروازی داریم که از راه دور درس می‌خوانند، این‌که درس خواندن نیست/ زمانی دغدغه بود که سیستم حوزوی در دانشگاه اعمال شود؛ اما حالا حوزه‌ها مثل دانشگاه شده‌ است/ اگر بتوانیم ۵۰، ۳۰، ۲۰، ۱۰ یا حتی پنج طلبه حقیقی و فاضل تحویل بدهیم خوشحال خواهیم شد» و « امام مسلمانان را از دست استکبار جهانی ضد دین بیرون کشید»

روزنامه اطلاعات تیتر اصلی خود را به عبارت « ظریف: زیاده‌خواهی ممنوع!» اختصاص داده و عکس صفحه یک را از «استقبال گسترده مردم استان گلستان از حجت الاسلام سید حسن خمینی» انتخاب نموده است. همچنین در این صفحه، خبر «شهادت ۴ نفر در حمله تروریستی به مسجد شیعیان دمام عربستان» برجسته شده است.

الان طلبه‌های پروازی داریم که از راه دور درس می‌خوانند، این‌که درس خواندن نیست/ زمانی دغدغه بود که سیستم حوزوی در دانشگاه اعمال شود؛ اما حالا حوزه‌ها مثل دانشگاه شده‌ است/ اگر بتوانیم ۵۰، ۳۰، ۲۰، ۱۰ یا حتی پنج طلبه حقیقی و فاضل تحویل بدهیم خوشحال خواهیم شد
اطلاعات در صفحه ۲، سخنان حجت‌الاسلام ناطق نوری در چهارمین اجلاس مدیران حوزه‌های علمیه استان تهران را با عنوان «انتقادهای ناطق نوری از رسوخ بوروکراسی و مدرک‌گرایی به حوزه‌های علمیه» منعکس ساخته و آورده است:
– امروز توقع مردم از روحانیت بالاست و ما روحانیون بر اساس اعمالمان مورد پرسش واقع می‌شویم.
– پیش از انقلاب روحانیت به لحاظ این‌که در حکومت نبود و مسئولیت اداره و مدیریت کشور را نداشت و همچنین مسئولیت فرهنگی به معنای رسمی در دستش نبود رسالت محدودی داشت. اگر مردم هم حرفی می‌زدند می‌گفتیم که چیزی دست ما نیست و کسی حرف ما را نمی‌شنود و ما فوقش بتوانیم انتقاد کنیم. آن زمان طلبکار و طرفدار مردم و مقابل حکومت بودیم که چنین جایگاهی در جامعه پایگاه و طرفدار دارد.
– باید ببینیم در آن شرایط که روحانیت خیلی مسئولیت نداشت حوزه‌های علمیه ما چه خروجی‌هایی داشتند و چه کسانی را تحویل می‌دادند و این مساله را با امروز مقایسه کنید.
– قبل از مقایسه باید بگویم که آن زمان تکنولوژی و علم و صنعت به گستردگی امروز نبود. امروز چیزی به عنوان محرمانه و سری در دنیا نداریم و با پیشرفت علم و تکنولوژی مردم به راحتی به انواع اطلاعات دسترسی پیدا می‌کنند. آن زمان است که می‌توانیم حساب کنیم چقدر سئوال و بحث در مسائل دینی پیش می‌آید. زمانی ما منبر می‌رفتیم و از بوروکراسی اداری دولت انتقاد می‌کردیم و می‌گفتیم که با ۳۶ میلیون جمعیت ۵۰۰ هزار کارمند وجود دارد و غر می‌زدیم. امروز جمعیت دو برابر شده و حقوق‌بگیران چهار برابر شده‌اند. پیش از انقلاب طلبه و روحانی طلبکارانه برخورد می‌کرد اما امروز مردم می‌گویند که حکومت دست خودتان است. حالا باید مقایسه کنیم که حوزه‌ها در آن زمان چطور اداره می‌شدند و خروجی‌شان چه بود و چه بزرگانی تحویل دادند. شاید یکی مثل من که حدود ۳۳ سال است از حوزه دور هستم اما چند سال قبل به خدمت مراجع رسیدم خدمت آیت‌الله مکارم عرض کردم که به ذهن من می‌رسد که سطح حوزه و سطح معلومات طلبه‌ها بسیار پایین آمده است.
– آن زمان حضور و غیاب و مدرک مطرح نبود، بلکه درس برای علم بود و سطح معلومات بالا و درس جدی بود، اما امروز مثل مدیران پروازی که از آن‌ها صحبت می‌شود طلبه‌های پروازی داریم که از راه دور درس می‌خوانند، این‌که درس خواندن نیست.
– الان طلبگی مدرکی شده است، زمانی دغدغه ما این بود که سیستم حوزوی در دانشگاه اعمال شود؛ اما حالا چه اتفاقی افتاده که حوزه‌ها مثل دانشگاه شده‌ است. امروز طلبه‌ها در سیستم جذب می‌شوند و باید روی تهذیب آن‌ها کار کرد. ما الان باید طلبه‌ها را طوری بار بیاوریم که مثلا بتوانند قاضی شوند یعنی باید عادل، متدین و متقی باشند. از آن طرف مکلاها هم می‌توانند قاضی شوند. توقع مردم از روحانیت بسیار بالاست.
– امروز اگر همه مسئولین مملکت هم مکلا باشند باز به خاطر این‌که ولی فقیه در راس حکومت است، مردم از ما روحانیون توقع دارند. حالا ما باید ببینیم در حوزه‌های علمیه برای اخلاق و تهذیب طلبه‌ها چقدر فعالیت صورت می‌دهیم.
– امروز به درس و اخلاق نیاز زیادی وجود داریم، من انسان صفر و صدی نیستم و گاهی به آقای معزی که مدیر حوزه امام حسن(ع) است می‌گویم ما اگر بتوانیم ۵۰، ۳۰، ۲۰، ۱۰ یا حتی پنج طلبه حقیقی و فاضل تحویل بدهیم خوشحال خواهیم شد. اصلا همین که یک مشت جوان را جمع کنیم تا به دنبال معصیت نروند برای ما بس است ولی حتما به این مساله قانع نیستیم.
– باید با این امکاناتی که وجود دارد طلبه‌ها را مهذب بار بیاوریم. امروز مردم از روحانیت عمل و اخلاق را با هم می‌خواهند و ما نباید خود را از مردم جدا کنیم. متاسفانه بعضی از ما تا به پستی می‌رسیم زود برای خودمان کلاس می‌گذاریم و مردم نمی‌توانند با ما تماس بگیرند و حتی ما را ببینند.

امام مسلمانان را از دست استکبار جهانی ضد دین بیرون کشید
این روزنامه در صفحه ۴ به انعکاس سخنان خطیب جمعه دیروز تهران پرداخته و از قول حجت‌الاسلام صدیقی آورده است:
– امام خمینی(ره) قدرت جدیدی را در صحنه جهانی برقرار و مقدمات جهانی شدن اسلام را مهیا کردند.
– امام(ره)، مسلمانان را از دست استکبار جهانی ضد دین بیرون کشیدند و قدرت جدیدی را در صحنه جهانی ایجاد کردند.ایشان جزو احیاگران دین وعزت اسلامی هستند و ظرفیتی همانند عرشیان داشتند زیرا کاری که امام راحل انجام دادند، کار هیچ شخص عادی نبود و از این نظر ایشان جزو چهره‌های همیشه پیروز در زندگی بودند و چشمه زندگیشان به جهان اسلام و جهان بشریت متصل بود.
– رهبر معظم انقلاب بهترین تبیین کننده راه امام (ره) و فرهنگ امام و خلف صالح ایشان هستند که ادامه دهنده همان بوی و خوی حضرت امام(ره) هستند؛ آن دست غیبی که امام (ره) را هدایت می‌کرد مثل روز روشن است که آن دست غیب امروز در کنار رهبر معظم انقلاب قرار دارد و همان ظرفیت و شجاعت، حکمت و نورانیت و بصیرت را خداوند در وجود ایشان قرار داده است.

اطلاعات در صفحه «معارف»، نخستین بخش از نوشتار «شاخصه‌های عدالت قضایی از منظر امیرالمؤمنین(ع)» با رویکردی برآرای امام خمینی(ره) را به قلم آیت‌الله سیدمحمد موسوی بجنوردی منتشر ساخته و در همان صفحه «ترجمه مناجات شعبانیه» به روایت استاد کریم زمانی و گفتگو با حجت الاسلام سعیدرضا عاملی با عنوان «ماهیت فضای مجازی و جایگاه دین» را تقدیم خوانندگان نموده است.

در این شماره روزنامه اطلاعات همچنین این مطالب منتشر شده است:
شورای امنیت: ۳۰ هزار تروریست از ۱۰۰ کشور به داعش پیوسته‌اند
سناتور «رند پل»: ما جمهوریخواهان، داعش را به وجود آوردیم
انتقاد دالایی لاما از سکوت رهبر مخالفان میانمار در قبال سرکوب مسلمانان
فرمانده نیروهای ویژه پلیس تاجیکستان به داعش پیوست
سرکرده جبهه النصره: بشار اسد در میان سنی های سوریه نیز هزاران هوادار دارد
«سرت» لیبی به دست داعش سقوط کرد

خشونت‌ وحشیانه، منزجر کننده و نامتعارف داعش در پوستین دینداری، در تاریخ کم سابقه است

روزنامه فرهیختگان سخنان حجت الاسلام سیدحسن خمینی در جمع مردم گرگان را با عبارت «ظلم، دین و مذهب ندارد» در صفحه نخست منعکس ساخته و در گزارشی به قلم سولماز ایکدر آورده است: «ستاره بیت امام، بر تو درود بر تو سلام، این شعار مردم گلستان در استقبال از نوه بنیانگذار جمهوری اسلامی بود؛ استقبالی پرشور و فراتر از انتظار. استقبال مردم استان گلستان از سیدحسن خمینی را می‌توان جوابی در خور به تمامی حواشی یک ماه گذشته ارزیابی کرد. اواخر فروردین امسال انتشار شایعه سفر سیدحسن خمینی به استان گلستان با واکنش گروه‌های تندرو و افراطی این استان همراه شد. گروهی نامه‌ای را در فضای مجازی منتشر کردند که در آن آمده بود: «انصار حزب‌الله گلستان تا روز یادواره تمامی حرکات را رصد می‌کند و به بانیان مراسم هشدار می‌دهد که همانند شعار دولت اعتدال در مسیر قانون و عدالت حرکت کنند و فضایی را فراهم نکنند تا حوادثی چون شیراز به وجود بیاید.» به‌رغم اتفاقات چند سال اخیر مانند آنچه در مراسم بزرگداشت بنیانگذار جمهوری اسلامی در حرم مطهر در سال ۸۹ رخ داد، باز هم تهدید سیدحسن خمینی را می‌توان از جمله اتفاقات کم‌نظیر تاریخ انقلاب دانست. سیدحسن خمینی در واکنش به این بیانیه مجهول‌الامضا ضعف عملکرد وزارت کشور را دلیل چنین مسائلی دانست. او همچنین تاکید کرد که چنین تهدیداتی نمی‌تواند در برنامه‌های او اخلال ایجاد کند. درنهایت و به‌رغم هشدارهای گروهی خاص، مردم استان گلستان پنجشنبه و جمعه هفته پیش را میزبان نوه بنیانگذار انقلاب بودند…. گذشته از حضور پررنگ مردم، ائمه جمعه و علمای شیعه و سنی…. نیز در مصلی پای سخنان سیدحسن خمینی نشستند. نوه بنیانگذار جمهوری اسلامی در جمع مردم استان گلستان فریاد بلند امام(ره) در وحدت شیعه و سنی به‌عنوان دو قشر بزرگ درجامعه اسلامی را رسا دانست و با استناد و تاکید بر سخنان چند روز پیش رهبر معظم انقلاب «سخنان و عملکرد اختلاف‌افکنان در جامعه اسلامی را غلط و نفرت‌برانگیز خواند». او همچنین، با بیان اینکه محبت مردم سرمایه بزرگی است که امیدوارم خود را لایق آن نگه داریم، گفت: «امام(ره) گفتند اگر مردم باشند فساد هم در جامعه نخواهد بود. اگر خدای‌نکرده مردم از جامعه کنار گذاشته شوند، فساد در همه ابعاد و ظواهر رخ می‌نماید؛ فساد سیاسی، اقتصادی و فرهنگی. جامعه‌ای که مردم آن دل در گرو هم نداشته باشند و مسئولان آن همدل نباشند زمینه هر فسادی مانند بذر در آن فراهم است. اگر می‌خواهیم فساد از بین برود به آغوش مردم برگردیم و کارها را به خود مردم واگذار کنیم.» او به جمعیت مردم اشاره کرد و موج جمعیت را عامل کنار رفتن افراط‌گری‌ها خواند.
سیدحسن خمینی در بخش دیگری از سفر به استان گلستان، در جمع علمای شیعه و سنی منطقه حاضر شد و به سخنرانی پرداخت. او به سابقه خشونت در تاریخ اشاره کرد، اما خشونت‌های امروز را واجد دو شرط ویژه دانست: «خشونت‌های امروز از یک‌سو خود را به‌شدت در پوستین دینداری و اسلام مخفی کرده است و از طرف دیگر نوع خشونت آن بسیار وحشیانه بوده و انزجاری نامیمون و نامتعارف پدید آورده است، ما امروز صحنه‌هایی را که جز در فیلم‌ها انتظار نداشتیم می‌بینیم، صحنه‌هایی که کسی را به‌خاطر دینش می‌سوزانند یا بعد از سال‌ها برده‌داری راه می‌اندازند و زن‌ها را به‌عنوان برده می‌فروشند.»
او با توجه به این شرایط وحدت مسلمین را واجب‌تر از گذشته خواند و مطلق‌انگاری را یکی از عوامل برهم زننده وحدت دانست و تاکید کرد: «ظلم دین و مذهب ندارد».

در صفحه «اندیشه» فرهیختگان همچنین این عناوین به چشم می‌خورد:
یادبود آئینه‌وند برگزار می‌شود
انجمن ایرانی مطالعات زنان کمیسیون انجمن‌های علمی ایران وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مراسم نکوداشت و یادبود مرحوم صادق آئینه‌وند عضو هیات‌موسس و هیات‌مدیره انجمن ایرانی مطالعات زنان را برگزار می‌کند. این مراسم با همکاری خانه اندیشمندان علوم انسانی یکشنبه ۱۰ خرداد ۹۴ ساعت ۱۶ تا ۱۸در سالن فردوسی واقع در خیابان نجات‌اللهی (ویلا سابق)، نبش خیابان ورشو، خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار می‌شود.

زندگی در اندیشه و عمل امام موسی صدر
بیست‌ویکمین نشست اندیشه و عمل با موضوع «گفت‌وگو برای زندگی» دوشنبه ۱۱ خرداد با سخنرانی رسول رسولی‌پور برگزار می‌شود. در این نشست که از ساعت ۱۷ تا ۱۹ برگزار می‌شود، رسولی‌پور، استاد دانشگاه خوارزمی الگوی گفت‌و‌گو برای زندگی را در اندیشه و عمل امام موسی صدر بررسی خواهد کرد. این نشست در موسسه فرهنگی تحقیقاتی امام‌موسی صدر واقع در تهران، میدان هفت‌تیر، بالا‌تر از مسجد الجواد، کوچه شریعتی، جنب مسجد الرضا، پلاک ۱۰، واحد ۲ برگزار می‌شود.

سکوت منابع در سیره‌نگاری
پژوهشکده تاریخ اسلام و گروه سیره معصومین(ع) دوشنبه ۱۱ خرداد از ساعت ۱۵ تا ۱۹ نشست سکوت منابع در سیره‌نگاری را برگزار می‌کند. در این نشست معنا و علاج سکوت در بحث‌های سیره‌نگاری به بحث و گفت‌وگو گذاشته می‌شود و احمد پاکتچی در این‌باره سخنرانی خواهد کرد.

وحدت امت اسلام در پرتو حکمت و ولایت عامه
نشست علمی ـ راهبردی با موضوع «وحدت امت اسلام در پرتو حکمت و ولایت عامه» با حضور حسن جعفریان، متخصص حوزه فلسفه و حکمت اسلامی و مدیر اندیشگاه تعلیم و تربیت اسلامی، در محل سالن جلسات دانشگاه مذاهب اسلامی (واحد مرکزی)، برگزار می‌شود. این نشست امروز شنبه ۹ خرداد از ساعت ۱۴ تا۱۵:۳۰ ویژه استادان و دانشجویان تحصیلات تکمیلی در سالن جلسات دانشگاه به نشانی تهران، خیابان انقلاب، خیابان فلسطین جنوبی، خیابان شهید روانمهر، دانشگاه مذاهب اسلامی برگزار خواهد شد. شایان ذکر است به دانشجویان حاضر، گواهی شرکت در این نشست علمی ارائه می‌شود.

اندیشه سیاسی امام خمینی(ره) در عرصه زمان و مکان
پژوهشکده نظریه‌پردازی سیاسی و روابط بین‌الملل نشستی با عنوان اندیشه سیاسی امام خمینی(ره) در عرصه زمان و مکان با سخنرانی یحیی فوزی برگزار می‌کند. این نشست دوشنبه ۱۱ خرداد ۹۴ از ساعت ۱۰ تا ۱۲ برگزار می‌شود. همچنین به همت همین پژوهشکده سخنرانی‌ای با عنوان «امام خمینی و فلسفه سیاسی انتظار» برگزار می‌شود. سخنران این نشست داود مهدوی‌زادگان است. این نشست سه‌شنبه ۱۲ خرداد ۹۴ از ساعت ۱۰ تا ۱۲ خواهد بود. این نشست‌ها در محل سالن اندیشه واقع در بزرگراه کردستان، خیابان ایرانشناسی (۶۴)، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار می‌شود.

در این شماره روزنامه فرهیختگان همچنین این مطالب منتشر شده است:
یادداشت «معروف‌ترین تاریخ‌شناس اسلامی»؛ آشنایی با روش ابن‌خلدون در مطالعات تاریخ
گزارش « نان آوران کوچک ازتحصیل محروم می شوند» به قلم مطهره واعظی پور
« اهل فرهنگ غریب است »، گفتگو با منوچهر صانعی دره بیدی درباره توسعه علوم انسانی، با تنظیم روناک حسینی
جبهه النصره رهبری القاعده را پذیرفت

دین آنلاین، روزنامه های «اطلاعات» و «فرهیختگان» را با این عناوین اقتباسی مرور کرده است: « الان طلبه‌های پروازی داریم که از راه دور درس می‌خوانند، این‌که درس خواندن نیست/ زمانی دغدغه بود که سیستم حوزوی در دانشگاه اعمال شود؛ اما حالا حوزه‌ها مثل دانشگاه شده‌ است/ اگر بتوانیم ۵۰، ۳۰، ۲۰، ۱۰ یا حتی پنج طلبه حقیقی و فاضل تحویل بدهیم خوشحال خواهیم شد» و « امام مسلمانان را از دست استکبار جهانی ضد دین بیرون کشید»بررسی مطبوعات/ ‌شنبه‌ ۹ خرداد (۱)

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.