درب مدارس خبیثه تروریست‌پرور را ببندید

دین آنلاین، روزنامه های «فرهیختگان» و «شرق» را با این عناوین اقتباسی مرور کرده است: «مطمئنم ظاهرالصلاح‌ها دیگر نمی توانند مردم هوشیار و بیدار را فریب دهند»، «سرداران سیاسی ما خرمشهرهای جدید را آزاد خواهند کرد»، «به نظر معاون فرهنگی دانشگاه آزاد، حوزه های علمیه دارای استقلال و آزاداندیشی‌اند»، « اقدامات کالون و برپایی حکومت دینی در ژنو برخاسته از استبداد بود/ کالون با از بین بردن خرده‌فرهنگ‌های مسیحیت آن را دنیوی ساخت»، « من و نامه رهبر»، « فرمانده وقت نیروی انتظامی: حضور داعش در مرزهای ایران صحت ندارد؛ فرمانده نیروی زمینی ارتش: ستاد کل نیروهای مسلح بهار سال گذشته ابلاغ کرد داعش مترصد ورود به کشور است»، «فرمانده نیروی زمینی ارتش برای نقل خاطره و خواب از دلواپسان اجازه نگرفته بود»

روزنامه های امروز کشور، عموما به انعکاس «جلسه غیرعلنی مجلس با موضوع پرونده هسته ای»، «گران شدن بنزین»، «سالروز آزادساری خرمشهر» و «ادامه حملات عربستان به یمن» پرداخته اند.

مطمئنم ظاهرالصلاح‌ها دیگر نمی توانند مردم هوشیار و بیدارمان را فریب دهند
روزنامه فرهیختگان که تیتر یک خود را از سخنان آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی انتخاب کرده، ذیل عبارت « انتقاد از میدان‌داری جبهه ندیده‌ها» خبر دیدار وی با جمعی از رزمندگان، آزادگان، جانبازان و خانواده‌های شهدا را با این نکات منعکس نموده است:
– همه دشمنان ایران و انقلاب در زمانی که نیروهای مسلح ما در شرایط روحی و تجهیزات مناسب نبودند، با تحریک حزب بعث، جنگ را بر مردم ما تحمیل کردند و فکر می‌کردند ایران اسلامی را منزوی و انقلاب را منهزم می‌کنند، اما آنچه به دست آمد، یک افتخار تاریخی است.
– همراهی زنان و همدلی مردم، ترکیب سه عنصر شرق، غرب و ارتجاع را برای کمک‌های همه‌جانبه به صدام به هم ریخت و نتیجه آن مرارت‌ها، پیروزی‌های سیاسی به‌عنوان مکمل پیروزی‌های نظامی بود.
فرهیختگان در ادامه به پاسخ آیت الله به گلایه‌های رزمندگان در خصوص میدان‌داری جبهه‌ندیده‌ها اشاره کرده و نوشته است: «نگران نباشید و مطمئن باشید مردم هوشیار و بیدار ایران دیگر به فریبکاری‌های ظاهرالصلاح‌ها که توخالی باشند، توجهی نمی‌کنند.»

سرداران سیاسی ما خرمشهرهای جدید را آزاد خواهند کرد
فرهیختگان در گزارش سخنان رئیس جمهوری در هشتمین کنگره ملی تجلیل از ایثارگران، به این نکات اشاره کرده است:
– آیا ما هر سال سوم خرداد دور هم جمع می‌شویم تا به دنیا بگوییم ایمان ما در برابر سلاح شما پیروز است، یا از خانواده‌های عزیز شهدا، ایثارگر، جانباز و آزاده قدردانی کنیم؟ بله، اما در کنار آن اهداف دیگری را نیز دنبال می‌کنیم. ما می‌خواهیم به دنیا بگوییم هرگاه در این کشور سوم خرداد دیگری پیش آید و بخشی از سرزمین و ارزش ما به دست دشمنان تصرف شود، بار دیگر با اراده ملی خرمشهر جدید را آزاد خواهیم کرد.
– اکنون عفلقیان آمده‌اند و نمی‌گذارند نفتی که از آن این مردم است، بفروشیم تا زندگی آنها اداره شود، پس باید خرمشهر نفت‌مان را آزاد کنیم.
– روابط بانکی ‌ما با سراسر دنیا مانند نفت‌مان اشغال شده است و ما در شرایط کنونی نمی‌توانیم پولی رد و بدل کنیم. روابط بانکی ما با دنیا حرکت ندارد، همچون جسمی است که خون در رگ‌هایش گردش ندارد، در نقطه‌ای بسته شده است و اگر زمان بگذرد، تبدیل به عفونت می‌شود و باید آن عضو را قطع کرد.
– ملت ما بدانند همان‌طور که سرداران نظامی ما خرمشهرها را آزاد کردند، سرداران سیاسی ما هم خرمشهرهای جدید را آزاد خواهند کرد.

به نظر معاون فرهنگی دانشگاه آزاد، حوزه های علمیه دارای استقلال و آزاداندیشی‌اند
روزنامه فرهیختگان در صفحه ۲ سخنان معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی را منعکس ساخته که خواستار ایجاد فضای آزاداندیشی و استقلال در فعالیت علمی در دانشگاه‌ها مانند آنچه در حوزه وجود دارد، شده است.
این روزنامه افزوده است: «تاکید سیدطه هاشمی بعد از آن صورت می‌گیرد که حسن روحانی، رئیس‌جمهور هم با مقایسه حوزه علمیه و دانشگاه خواستار تسری فضای آزاداندیشی به دانشگاه شده بود.»
حجت الاسلام سید طه هاشمی به این نکات هم اشاره کرده است:
– در حوزه‌های علمیه، طلاب استاد را به چالش علمی می‌کشانند و آزادانه ایراد و نظر خود را بیان می‌کنند، ولی در دانشگاه دانشجو نمی‌تواند طبق مبنای فکری خود عمل کند.
– کرسی‌های آزاداندیشی که مورد تاکید مقام معظم رهبری هستند باید با قدرت برگزار شد تا از این طریق دانشجویان بتوانند در فضای علمی و فرهنگی دیدگاه‌های خود را مطرح کنند.
– حاکم بودن فضای امنیتی بر دانشگاه، نمی‌گذارد آزاد‌اندیشی به معنای واقعی تحقق یابد.
– مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی، دانشجو را با هر تفکر و سلیقه‌ای که باشد، فرزند خود می‌داند.
– دانشجوی فارغ‌التحصیلی می‌تواند در جامعه منشا اثر باشدکه در محیط آزاد دانشگاه، آزادانه تفکر کند و در بحث و جدال فکری علم‌آموخته باشد.

اقدامات کالون و برپایی حکومت دینی در ژنو برخاسته از استبداد بود/ کالون با از بین بردن خرده‌فرهنگ‌های مسیحیت آن را دنیوی ساخت
فرهیختگان در صفحه تاریخ و اندیشه، یادداشت « مرد اصلاحات دینی و سرمایه‌داری» را به قلم زهرا سلیمانی‌اقدم منتشر ساخته و در آن به زندگی وی در دو قالب «کالون وحشت‌آفرین » و «کالون اصلاح‌گر در ژنو» نگاه انداخته است.
در بخش هایی از این یادداشت می خوانیم: «امروز سالگرد مرگ رهبر اصلاحات دینی و بنیانگذار فرقه کالونیسم است. جان کالون سال ۱۵۰۹ میلادی در پیکاردی، از شهرهای فرانسه به دنیا آمد و در دانشگاه پاریس فلسفه و کلام خواند. او تحصیلاتش در رشته حقوق را در دانشگاه اورلئان و بورژس ادامه داد. در همین حین که کالون با آموزه‌های دینی لوتر آشنا می‌شود. کالون بعد از پایان دانشگاه به گروه‌های اصلاحات دینی ملحق می‌شود و درنهایت به خاطر اقدامات مقامات کاتولیک برای مقابله با اصلاحات فرار می‌کند و شرایط او را به ژنو در سوئیس می‌کشاند.

کالون در ژنو
کالون سمت وزارت آموزش را در ژنو دریافت می‌کند و بلافاصله بعد از به قدرت رسیدن در ژنو اقدام به تصویب قوانین دینی در شهر می‌کند، مانند تعیین زمان برای برگزاری مراسم‌های مذهبی، تعلیم و تربیت مذهبی کودکان، برگزاری سرودهای دسته جمعی و قواعد تکفیری. اما حضور اولیه کالون در ژنو به سه سال محدود می‌شود. او دوباره به ژنو دعوت می‌شود و بعد از استقرار در ژنو اقدام به پایه‌ریزی حکومت مدنظرش می‌کند.
او در ابتدا چهار دسته از احکام را برای سران و کارمندان مذهبی طراحی می‌کند. مسئولیت موعظه برای کشیشان، آموزش آموزه‌های دینی برای معلمان و مسئولیت خیرات‌ها و امور خیریه برای خادمان در نظر گرفته شد. همچنین بخش چهارم که انجمن محلی متشکل از کشیشان، وزرا و بزرگان بودند به مسائل دینی، اخلاقی و نظم و انضباط اعضای کلیسای اصلاح شده نظارت داشتند. او احکامی نیز برای مسائل و امور سکولار پیش‌نویس کرد.
کالون در امور مدنی نیز فعال بود. او یک مدرسه شهری و یک آکادمی تشکیل داد. او همچنین بیمارستان و سیستم پیشرفته فاضلاب را در این شهر راه انداخت. او کلیساییان را به استفاده از زبان فرانسوی، به‌عنوان زبان ادبی تشویق می‌کرد. او در این مدت تفسیر جامع خود از کتاب مقدس را نیز کامل کرد.

وحشت در ژنو
اما این تمام نکات حضور کالون در ژنو نبود، چراکه ادامه اقدامات کالون و برپایی حکومت دینی در این شهر حکومتی برخاسته از استبداد و برگرفته از خشم را تشکیل داد که درنهایت به «حکومت وحشت در ژنو» در تاریخ معروف شد. کالون به شدت طرفدار تنبیهی اعدام برای کودکان یاغی بود. او افراد را به خاطر توهین‌های کوچک و قابل گذشت برای چندین سال به زندان می‌انداخت. او کسی را که مادرش را شیطان خطاب کرده بود در انظار عموم به شلاق محکوم کرد و مدت‌ها وی را از طریق بازوانش به چوبه دار آویختند تا نشان و درس عبرتی باشد در این باره که اگر سن و سال او کم نبود، بهترین مجازات برای وی اعدام بود. همچنین به دستور کالون مردی به خاطر برخورد با پدرش، سربریده شد اما یک نوجوان ۱۶ ساله را به مرگ محکوم کرد که به خاطر سن و سالش، حکم وی به خوردن شلاق در انظار عموم کاهش یافت.

آغاز سرمایه‌داری دینی
ژان کالون صرف‌نظر از آن حکومت سرکوبگر و موقتی‌ای که ایجاد کرد به‌طور کلی، چنان که ماکس وبر در کتاب «اخلاق پروتستان و روح سرمایه‌داری» توضیح داده است، فروبستگی جامعه قرون وسطایی و افسون‌زده را ترک انداخت و اروپا را به‌طور کلی وارد سرمایه‌داری کرد. سرمایه‌داری به دنبال خود پیشرفت‌هایی آورد که هنوز ادامه دارد اما ژان کالون با از بین بردن خرده‌فرهنگ‌هایی که در مسیحیت بود و در ناخودآگاه جمعی رسوب کرده بود، مسیحیت را دنیوی ساخت. زمانی که مسیحیت دنیوی شود کم‌کم تیشه به ریشه کلیت خود زد. زیرا اساس مسیحیت رهبانیت و الوهیت جهان ملکوت بر ناسوت است. یعنی پیش از این انسان مسیحی یک موجود ذلیل، خوار و گناه‌آلود و ملتمس به درگاه کلیسا برای آمرزش بود.»

متاسفانه این یادداشت علی رغم اشاره به موارد متعددی از احکام جزیی، به ناگهان به پایان رسیده و به سرانجام کالون و حکومتش اشاره ای نشده است.

من و نامه رهبر
فرهیختگان همچنین در صفحه اندیشه، خبر از برگزاری همایش «من و نامه رهبر به جوانان آمریکای شمالی و اروپا» در دانشگاه امام صادق(ع) داده و نوشته است: « این همایش به همت کانون اندیشه جوان و دفتر مطالعات دعوت اسلامی واحد جهاد علمی بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق(ع) به مناسبت روز جوان برگزار می‌شود. در این همایش علی‌اکبر رشاد و حمیدرضا مقدم‌فر با موضوع تحلیل گفتمان نامه رهبری به جوانان آمریکای شمالی و اروپا، بهمن اکبری، حسین ملک‌زاده، مرضیه هاشمی و سیدمحمدرضا اصنافی با موضوع ظرفیت‌شناسی شبکه‌های اجتماعی در انتقال پیام و مفهوم نامه سخنرانی خواهند کرد. همایش «من و نامه رهبر به جوانان آمریکای شمالی و اروپا» سه‌شنبه ۵ خرداد ساعت ۱۵ در سالن شهید مطهری دانشگاه امام صادق(ع) برپا می‌شود.»

در این شماره روزنامه فرهیختگان همچنین این مطالب منتشر شده است:
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی: بنا داریم همه ساختمان‌های دانشگاه براساس اصول ایرانی و اسلامی باشد
گزارش یمن و امیدهای کم‌رمق؛ تلاش‌های عمان برای پایان حمله عربستان به یمن
هشدار آمریکا نسبت به تحرکات داعش؛ طالبان ناراضی به ابوبکر بغدادی می‌پیوندند


عکسی از لحظات بگومگوی کوچک زاده و ظریف/صفحه 1 شرق

فرمانده وقت نیروی انتظامی: حضور داعش در مرزهای ایران صحت ندارد؛ فرمانده نیروی زمینی ارتش: ستاد کل نیروهای مسلح بهار سال گذشته ابلاغ کرد داعش مترصد ورود به کشور است
روزنامه شرق که مشاجره وزیر خارجه و نماینده حامی جبهه پایداری‌ در جلسه غیرعلنی را با عنوان «ظریف خائن خطاب شد » به عنوان خبر اول خود برگزیده است، از قول فرمانده نیروی زمینی ارتش در صحن علنی مجلس خبر داده که تکفیری‌ها به نزدیکی مرز ایران رسیده اند.
شرق نوشته است: «امیرپوردستان در این سخنان از نزدیکی نیروهای تروریستی و تکفیری به مرزهای ایران خبر داد و بر همین اساس هم گفت نیروهای زمینی سپاه و ارتش باید تقویت شوند. این در حالی است که پیش‌تر هم اخباری از نزدیکی تروریست‌ها از جمله داعش به مرزهای ایران مطرح شده ‌بود. فرمانده سابق ناجا یعنی سردار احمدی‌مقدم مهرماه سال گذشته طی سفری به اردبیل، گفته بود «حضور داعش در مرزهای ایران صحت ندارد و برخی تحرکات نیز نگران‌کننده به نظر نمی‌رسد.»
در این خبر، این نکات نیز به چشم می خورد:
– داعشی ها در استان‌های مرزی ما فضاسازی کرده بودند و زاغه مهمات و نیرو پیش‌بینی و آماده کرده بودند تا در زمان ورودشان با ترور و انفجار، آشوب کنند که توسط سربازان گمنام کشورمان خنثی شد.
– امروز با چهره تازه‌ای از تهدیدات روبه‌رو هستیم که از نظر نوع، شکل و اندازه با گذشته فرق دارد.
– در سال گذشته همین موقع بود که ستاد کل نیروهای مسلح به ما ابلاغ کرد تروریست‌ها در جلولا و سعدیه هستند و گام بعدی آنها خانقین بود که می‌خواستند به کشور ما بیایند.
– نیروهای زمینی ارتش و سپاه باید تقویت شوند تا بتوانیم تانک بخریم، سامانه‌هایمان را متحول‌سازی کنیم و بالگردهایمان اورهال شوند؛ امروز نبرد، نبرد نیروهای زمینی است.
– در بودجه امسال نگاه خوبی به نیروی زمینی شد، اما باز هم از مجلس می‌خواهیم این نگاه ویژه‌تر شود.


جنایت در خانه خدا/صفحه ۱۶ شرق

درب مدارس خبیثه تروریست‌پرور را ببندید
شرق در خبری نقلی از ایرنا نوشته که آیت‌الله ناصر مکارم ‌شیرازی، از مراجع تقلید، با محکوم‌کردن جنایات وهابیت تکفیری علیه شیعیان عربستان، خطاب به علمای وهابی گفته است: «ریشه تمام اینها در وهابیت شما است؛ در مدارس خبیثه را ببندید؛ چراکه این تعالیم خبیثه را منتشر می‌کنند. ریشه تمام اینها در وهابیت شماست، کتب درسی دوره دبیرستان آنها را آورده بودند و ما مشاهده کردیم صریحا نوشته شده بود زوار قبور مشرک هستند و جان و مال و خونشان مباح است و این شامل شیعه و اهل‌سنت می‌شود؛ چراکه اهل‌سنت نیز به زیارت قبور می‌روند.»


صفحه اول نشنال نیوز/صفحه 16 شرق

در این شماره روزنامه شرق همچنین این مطالب منتشر شده است:
گزارش « آسیب‌شناسی فرهنگ تماشا »، جای مخاطب‌شناسی ایرانی در برنامه‌ریزی‌های مدیریتی کجاست؟ ؛ به قلم بهناز شیربانی
گفتگو با حجت‌الاسلام‌ هادی خسروشاهی «اخوان‌المسلمین» کابوس السیسی است؛ با تنظیم سعید شمس
یادداشت « سیاست‌های اشتباه ذائقه مردم را تغییر داد»، به قلم یزدان سلحشور
یادداشت «محمد بدیع فرجام کاشت نفرت» به قلم نوژن اعتضادالسلطنه
یادداشت «اخوان‌المسلمین؛ نماد یک قدرت واژگون‌شده»، به قلم سمیرا فرخ‌منش
قدرت درک ریشه‌های فرهنگی‌مان را نداشتیم
علی مطهری: در کشور شخص غیرقابل انتقاد نداریم
هادی خامنه‌ای: صداوسیما نباید برای یک اندیشه خاص برنامه ویژه داشته باشد
اعزام ٢٠ هزار نفر از خراسان‌ رضوی به مراسم سالروز ارتحال امام(ره)
«یمن همچنان می‌سوزد»، موج جدید حملات هوایی نیروهای ائتلاف به رهبری عربستان علیه حوثی‌ها

کارتون پیام برومند/صفحه ۱۶ شرق

دین آنلاین، روزنامه های «فرهیختگان» و «شرق» را با این عناوین اقتباسی مرور کرده است: «مطمئنم ظاهرالصلاح‌ها دیگر نمی توانند مردم هوشیار و بیدار را فریب دهند»، «سرداران سیاسی ما خرمشهرهای جدید را آزاد خواهند کرد»، «به نظر معاون فرهنگی دانشگاه آزاد، حوزه های علمیه دارای استقلال و آزاداندیشی‌اند»، « اقدامات کالون و برپایی حکومت دینی در ژنو برخاسته از استبداد بود/ کالون با از بین بردن خرده‌فرهنگ‌های مسیحیت آن را دنیوی ساخت»، « من و نامه رهبر»، « فرمانده وقت نیروی انتظامی: حضور داعش در مرزهای ایران صحت ندارد؛ فرمانده نیروی زمینی ارتش: ستاد کل نیروهای مسلح بهار سال گذشته ابلاغ کرد داعش مترصد ورود به کشور است»، «فرمانده نیروی زمینی ارتش برای نقل خاطره و خواب از دلواپسان اجازه نگرفته بود»بررسی مطبوعات/ ‌دو‌شنبه‌ ۴ خرداد (۱)

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.