از گزارشی درباره دیدار رهبری با آیت‌الله وحید تا سخنان سید علی عماد از دستاوردهای پژوهشی حوزه

سید مرتضی ابطحی

در این هفته (دوازدهم تا هجدهم اردی‌بهشت ماه ۱۳۹۴) اخبار مختلفی از حوزه علمیه مخابره شده است. در آغازین روز این هفته همزمان با سالروز میلاد مولی الموحّدین امام علی ابن ابی‌طالب جمعی از طلاب حوزه علمیه قم با شرکت در مراسم عمامه‌گذاری، توسط مراجع تقلید عظام معمم شده‌اند.

همچنین در این هفته اخبار مهم دیگری نیز در خبرگزاری‌های حوزوی مخابره شد. از جمله:
۱. آیت‌الله سبحانی در ششمین همایش رؤیت هلال و تقویم با اشاره به ارتباط این مسأله با مسائل اجتماعی و سیاسی، بر لزوم ایجاد تفاهم درباره رؤیت هلال تأکید نموده است. در این همایش همچنین عضو مرکز مطالعات و پژوهش‌های فلکی نجومی حضرت آیت‌الله‌العظمی سیستانی گفته است: چنانچه نقاط اختلاف در برداشت فقها از واژه‌های نجومی، مشخص شده و به عنوان موضوع احکام، اقدام به استاندارد کردن آن گردد، گام مهمی در هماهنگی میان فقها برداشته خواهد شد.

۲. حجهالاسلام سعیدی تولیت حرم حضرت فاطمه معصومه(س) با اشاره به دیدار اخیر حضرت آیت‌الله‌العظمی وحید خراسانی با رهبر معظم انقلاب گفته است: در دیداری که رهبر معظم انقلاب در بیت حضرت آیت‌الله وحید خراسانی با ایشان داشتند، ایشان از رهبر معظم انقلاب تجلیل کردند و توصیه‌های مهمی برای حفظ نظام داشتند.

۳. از نجف خبر رسیده است که جمعی از مسؤولان جامعه المصطفی العالمیه و علمایی از قم و شیراز با حضرت آیت الله‌العظمی بشیر النجفی دیدار کرده‌اند.

۴. حجه‌الاسلام آقای شهرستانی نماینده آیت‌الله سیستانی با انتقاد از روند حذف اتوبوسی مدیران کشور در برخی از برهه‌ها گفته است: «قانون نانوشته حذفی که در کشور وجود دارد، بسیار اشتباه است. هر گروهی که به مسؤولیت می‌رسد، غیر معتقدین به جبهه خودش را از مسؤولیت کنار می‌گذارد.» همچنین در این هفته ایشان در سفر به اصفهان با آیه‌الله العظمی مظاهری و مدیر حوزه علمیه اصفهان آیت‌الله یوسف طباطبایی‌نژاد دیدار و گفتگو کرده است.

۵. حجت‏‌الاسلام سید علی عماد معاون پژوهش حوزه‏های علمیه کشور با ارائه گزارشی از فعالیت‏های معاونت پژوهش حوزه از انتشار ۱۲۲ نشریه علمی و تخصصی در حوزه خبر داده است. حجهالاسلام عماد همچنین از تصویب ۶۸ عنوان موضوع کرسی آزاد اندیشی در حوزه نیز خبر داده است. همچنین در حوزه پژوهش‌های حوزوی معاون پژوهش حوزه علمیه قم خبر از اضافه شدن ۳۲ ساعت درسی برای آشنایی با مهارت های پژوهشی در برنامه درسی طلاب خبر داده است.

۶. در بخش آمار حوزه این هفته مسئول اساتید مرکز مدیریت حوزه علمیه استان اصفهان خبر داده است: حوزه اصفهان دارای حدود ۳۶ مدرسه و بیش از ۱۴۰۰ کلاس درس است که در هر نیمسال ۶۱۸ استاد به تدریس مشغول هستند. همچنین معاون اداری مالی حوزه‌های علمیه خواهران کشور گفته است: «از زمان تاسیس مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران ۱۷۰ واحد حوزوی با زیربنای ۴۵۰ هزار مترمربع بنا در کشور احداث شده است. وی همچنین متذکر شده که: در یک دوره چهار ساله ۲۲۶ قطعه زمین در سراسر کشور به منظور احداث واحدهای حوزوی به تملک حوزه‌های علمیه خواهران درآمده است.» وی تصریح کرده است: «تعداد طلاب خواهر در شهر قم به تعداد طلاب برادر یعنی ۸۶ هزار نفر برسد.» بعلاوه در این هفته مسؤول امور روحانیان نمایندگی ولی‌فقیه سپاه پاسداران از فعالیت ۱۰ هزار روحانی در دانشگاه های کشور خبر داده است. همچنین خبر رسیده است که بیش از چهار هزار نفر از طلاب در آزمون ورودی رشته‌های تخصصی حوزه علمیه قم شرکت کرده‌اند.

۷. این هفته همچنین اجلاسیه اساتید مدارس حوزه علمیه قم با حضور جمعی از مسؤولان استانی و کشوری حوزه علمیه برگزار شده است. در این جلسه حجهالاسلام احمد فرخ‎‌فال مدیر حوزه علمیه قم از تأسیس سه کمیسیون برای ارتباط بهتر با استادان حوزه در زمینه آموزش، پژوهش و تهذیب و تربیت خبر داده است. در این مراسم همچنین آیت‌الله حسینی بوشهری مدیر حوزه‌های علمیه کشور از تدریس متون جدید سطح یک حوزه در برخی از مدارس علمیه خبر داده است.

۸. پس از آنکه هفته پیش از دیدار وزیر ارتباطات با مراجع تقلید در قم خبر دادیم، این هفته علی رضا دزفولی مدیرعامل شرکت ایرانسل از بهره‌برداری نسل چهارم تلفن همراه در قم خبر داد.

۹. جلسات داستان خوانی با موضوع چای و داستان هر هفته چهارشنبه ها در مدرسه اسلامی هنر قم برگزار می‌شود.

حوزه در هفته‌ای که گذشت

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.