حوزه در هفته‌ای که گذشت

انتشار رساله توضیح المسائل آیت‌الله جوادی آملی، دید و بازدید علمای بزرگ، ارائه چند گزارش از مراکز حوزوی، امضای چند تفاهم نامه و تصویب قانون جدید، از جمله خبرهای مهم حوزه علمیه در هفته گذشته بوده است.

برخی از مهم‌ترین خبرهای حوزه علمیه در هفته گذشته بدین شرح بود:

1. توضیح المسائل آیت‌الله جوادی آملی از سوی نشر بین‌المللی اسراء منتشر شده و همزمان با آغاز به کار نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در دسترس عموم مردم قرار می‌گیرد.

2. آیت‌الله العظمی نوری همدانی در سفری شش روزه، روز چهارشنبه به یزد رفته است. قرار است در این سفر، علاوه بر دیدارهای مختلف علما و مردم یزد با ایشان، تنی چند از طلاب یزد نیز به دست ایشان معمم شوند.

3. حجت الاسلام شیخ عبدالمهدی کربلایی نماینده حضرت آیت الله سیستانی و تولیت آستان قدس حسینی با حضرت آیت الله شیخ بشیر نجفی در دفتر این مرجع تقلید دیدار و گفت وگو کرده است. ایشان همچنین در خطبه های نماز جمعه این هفته شهر مقدس کربلا که در حرم مطهر امام حسین(ع) برگزار شده با پیش نویس کنگره آمریکا مبنی بر تعامل با کُردها و اهل تسنن عراق به عنوان دولت های مستقل به شدت مخالفت نموده است.

4. مؤسسه بوستان کتاب، وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی قم در سال ۹۳، تعداد ۳۸۵ عنوان اثر در ۱۶ موضوع چاپ و منتشر کرده است که از مجموع ۳۸۵ عنوان منتشر شده ۱۰۰ عنوان چاپ نخست و ۲۸۵ عنوان نیز بازچاپ بوده است.

5. دوره‌‌های آموزشی خانواده و تربیت جنسی با شرکت ۶۰ روحانی از مربیان عفاف و حجاب در حوزه مشهد در حال برگزاری است. آسیب‌ها، مهارت‌های کنترل و هدایت غرایز جنسی برخی از سرفصل‌های این کلاس‌ها است.

6. معاون مسکن مرکز خدمات حوزه های علمیه گفته است ۴۰ هزار طلبه متاهل فاقد مسکن درسراسر کشور وجود دارد. وی همچنین افزوده است که در راستای حل این مشکل، طرح جامع مسکن تدوین شده است.

7. رئیس دفتر تبلیغات اسلامی گفته است:در حال حاضر دفتر تبلیغات اسلامی بیش از ۲۶هزار مبلّغ را پوشش می‌دهد که ۲ هزارو ۶۴۷ نفر مبلغینی هستند که متخصص در امر تبلیغ در دانشگاه و مجامع علمی می‌باشند. همچنین در خبری دیگر مدیر کل آموزش و پرورش قم از فعالیت ۵۵۰ طلبه معلم در مدارس این استان خبر داد. شایان ذکر است آموزش و پرورش قم نزدیک به ۱۵هزار نیرو مربوط به امور فرهنگی دارد.

8. مدارس سفیران هدایت که مربوط به آموزش کوتاه مدت دروس حوزه علمیه در مدت پنج سال است، تا کنون ۲۵۰۰ فارغ‌التحصیل داشته است که این طلاب پس از فراغت از تحصیل به تبلیغ می روند.

9. محمد ابراهیم کریمی مسؤول بسیج اصناف کشور در دیدار با آیت‌الله علوی گرگانی گفته است بر اساس قانون جدید اصناف که از سال ۹۲ تصویب شده است، همه کسانی که درخواست جواز کسب و یا تمدید آن را دارند باید کلاس آموزش احکام فقه تجارت را بگذرانند.

10. سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در حاشیه دیدار با مراجع عظام تقلید ضمن تأکید بر لزوم توجه به راه‌های تجاری‌سازی علوم انسانی از تصویب آئین‌نامه نخبگان حوزوی خبر داده و گفته است: در جلسه با آیت الله حسینی بوشهری تفاهم نامه کمیته حوزه پژوهش و فناوری منعقد شد و با جامعه المصطفی نیز تفاهم نامه ای به امضا رساندیم.

11. دکتر علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی با حضور در دفتر حضرت آیت الله جعفر سبحانی با این مرجع تقلید دیدار کرده و جویای احوال ایشان شده است. همچنین محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز روز پنجشنبه ۱۱ اردیبهشت ماه به قم سفر کرد تا علاوه بر شرکت در همایش تبلیغ نوین، با علما و مراجع عظام تقلید هم دیدار کند.

12. آیت‌الله عالمی با اشاره به رشد پانصد درصدی پرداخت زکات گفته است تا کنون حدود ۴۵۰ میلیارد تومان در کشور زکات جمع آوری شده است. همچنین هفته گذشته همچنین نشست علمی بررسی و نقد «شبهات خمس» پیش از ظهر امروز در دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی قم برگزار شد.

13. آیت الله موسوی جزایری، نماینده ولی فقیه در خوزستان، با زهیر عبدالمجید الخواجه، رییس دانشگاه شیخ طوسی نجف اشرف عراق در جهت تبادل های فرهنگی، دانش بنیادی و علمی تفاهم نامه همکاری امضا کرده‌اند.

انتشار رساله توضیح المسائل آیت‌الله جوادی آملی، دید و بازدید علمای بزرگ، ارائه چند گزارش از مراکز حوزوی، امضای چند تفاهم نامه و تصویب قانون جدید، از جمله خبرهای مهم حوزه علمیه در هفته گذشته بوده است.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.