خشک‌مقدس‌های ما و داعش هر دو علاقمند تحمیل سلیقه خود به دیگرانند

در روزنامه های شرق و اعتماد در کنار تیترها و عناوین پرشماری که به موضوعات روز کشور و جامعه می پزدازند، مطالبی هم هستند که برای آنها، این عناوین را برگزیده ایم: «سیستم قضایی عربستان بر اساس قرآن و سنت است»، «طعنه جدید مراد «جبهه پایداری» به قدیمی ترین مرید خمینی»، «حرف های هاشمی دروغ باشد که باید اساسا در اصل انقلاب شک کرد/هاشمی حرف دل مردم را زده/چرا مخالفان هاشمی به حرف های هاشمی جواب منطقی نمی دهند؟»، «پاپ فرانسیس پاپ خوبیست؛ ترک ها: بد است!»، «در نهایت ما می‌بخشیم و مشکل عمره حل می‌شود!»، «خدا انشاالله صداوسیما را اصلاح کند»، «برای صورتی که صورت نبود و برای مادری که دیگر نیست»، «هواپیماهایی که فعلا برای بار آخر در آسمان عربستان آفتابی می شوند»، «شاخه آفریقایی داعش و آنچه با نام اسلام می کند»

روزنامه های امروز کشور، در صفحه اول خود، عموما به انعکاس «تحولات پرونده هسته ای و فکت شیت ایرانی»، «سخنان وزیر نفت در نشست مطبوعاتی روز گذشته»، «تحویل موشک های اس ۳۰۰»، «پیگیری حادثه شنیع فرودگاه جده» و «جنگ یمن» پرداخته اند؛ این در حالی است که پس لرزه های سخنان جنجالی آیت الله هاشمی رفسنجانی در صفحه اول هیچ روزنامه ای کار نشده بود و همین، احتمال توقف دستوری حملات سهمگین دو روز گذشته را تقویت می کند.

نکوهش رسمی رسوایی فرودگاه جده/سیستم قضایی عربستان بر اساس قرآن و سنت است/همه سعودی ها مخالف تجاوزیم
روزنامه شرق در صفحه اول خود، عناوین «زنجانی از اول قصد نداشت پول نفت را بدهد» و «پشت پرده فرمان پوتین» را برجسته ساخته و در صفحه ۲، به انعکاس رسوایی فرودگاه جده در خبرگزاری رسمی عربستان (واس) و بیانیه سخنگوی وزارت کشور سعودی پرداخته و می نویسد: «وزارت کشور عربستان اعلام کرده است پرونده مجازات عاملان بی‌حرمتی به زائران ایرانی به دادستانی کل ارسال شده است»
سخنگوی آن وزارتخانه همچنین گفته است: «مسئولان امنیتی پس از دریافت شکایت در این خصوص، این پرونده و متهمانش را برای انجام تحقیقات و اتخاذ اقدامات لازم به هیأت تحقیق و دادستانی کل ارجاع داد. این سخنگو همچنین تاکید کرده است که سفیر ایران در عربستان در جریان امور قرار گرفته و سیستم قضایی عربستان بر اساس قرآن و سنت اشد مجازات را برای کسانی که این‌گونه جرائم را مرتکب شوند در نظر خواهد گرفت.
در خبر همچنین تکرار شده است: «نظام و سیستم حاکم در پادشاهی عربستان سعودی براساس کتاب و سنت پایه‌ریزی شده است و بر این اساس هرکس به ارتکاب چنین اتهاماتی متهم شود و این قبیل جرائم را انجام دهد، با شدید‌ترین مجازات روبه‌رو می‌شود، چراکه این قبیل اقدامات مورد نکوهش تمام جامعه مسلمان سعودی است.»
ایکاش در نظام خادم الحرمین ها که مدعی پایه گذاری بر اساس کتاب و سنت هستند، از کشتار کودکان کشور همسایه هم خودداری می شد!

طعنه جدید مراد «جبهه پایداری» به قدیمی ترین مرید خمینی
در دیگر خبر صفحه دوم این روزنامه با عنوان«مدعیان حقوق زنان، دنبال برهنگی زنان‌اند» بخشی از سخنان آیت الله مصباح یزدی در جمع همسران دانش‌پژوهان مؤسسه خود، نقل شده و آمده است: «از دیرباز و در بیشتر زمان‌ها نسبت به زن بی‌مهری می‌شده است؛ گاه زن از جنس دیگری غیر از انسان پنداشته می‌شده و برخی فرهنگ‌ها زن را انسانی درجه دوم می‌دانستند؛ حتی همین امروز هم که عده‌ای با ادعای طرفداری از حقوق زنان، حق زن را مساوی و حتی بالاتر از مرد دانسته و خواستار آزادی و اعطای حق بیشتر به زنان هستند، در ادعای خود صادق نیستند؛ بلکه دامی را برای زنان پهن می‌کنند تا مرد‌ها بتوانند بیشتر از زن‌ها بهره ببرند و سردادن شعار آزادی برای این است که زنان برهنه در جامعه حاضر شوند تا مردان سوءاستفاده کنند.»
هر چند در این سخن، همچون همان چمدان دلار معروف، مشخص نشده چه کسانی در داخل خواهان برهنه شدن زنان هستند، اما می توان این سخنان را برای اعتراض به سخنرانی جنجالی آیت الله هاشمی در مراسم بزرگداشت همسر مرحوم امام نیز تفسیر کرد.

حرف های هاشمی دروغ باشد که باید اساسا در اصل انقلاب شک کرد/هاشمی حرف دل مردم را زده، مشکل از منتقدان است که از هاشمی کینه به دل دارند/چرا مخالفان هاشمی به حرف های هاشمی جواب منطقی نمی دهند؟
شرق همچنین در صفحه ۲ به انعکاس اظهار نظرها پیرامون سخنرانی جنجالی آیت الله هاشمی پرداخته و از قول علی مطهری می نویسد: «هرکس باید در اظهارنظر خود آزاد باشد و رسانه‌ها هم باید نظر همه مقامات کشور را به طور دقیق منتشر کنند.» وی با انتقاد از عملکرد رسانه ملی در پخش گزینشی سخنان برخی از مقامات تصریح کرد: «ما دیدیم در پخش سخنرانی‌های همایش بانوی انقلاب، صداوسیما اساسا صحبت‌های آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی را بایکوت کرد. بهتر است کسانی که انتقادی را قبول ندارند با منطق توضیح دهند.» بالاخره آقای «هاشمی» درباره نوع رفتارهایی که در زندان‌ها می‌شود و برخی انتقاد‌هایی که از سوی دلواپسان به دولت نسبت داده می‌شود، مطالبی را بیان کرده که بهتر است منتقدان به آنها پاسخ دهند.» مطهری همچنین درباره خاطره آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی از انتخابات ۸۴ ریاست‌جمهوری گفته‌ است: «ما باید به کسی مثل آقای هاشمی که از یاران امام خمینی(ره) بودند اعتماد و خاطرات او را قبول کنیم و الا اساسا باید در اصل انقلاب شک کرد.»
در ادامه این خبر، شرق سخن آیت‌الله محمدرضا رحمت، یکی از شاگران امام خمینی(ره) را منعکس ساخته که گفته است: «اینکه جماعتی تلاش دارند سخنان آیت‌الله هاشمی را ناشی از کینه نسبت به ارزشی‌ها نشان دهند، نه تنها ارزش‌ها را نمی‌شناسند بلکه خود نسبت به آیت‌الله هاشمی کینه دارند. آقای هاشمی از حرف مردم سخن گفته است؛ چرا که گزارش‌های زیادی به وی می‌رسد. خیلی از مسائل را نمی‌خواهیم مطرح کنیم ولی یک عده اصرار دارند همه‌چیز را بگویند و نام خود را دلواپس و دلسوز نیز می‌گذارند، هر چیزی هم که مطرح می‌شود به خودشان نسبت می‌دهند.»

پاپ فرانسیس پاپ خوبیست؛ ترک ها: بد است!
این روزنامه در صفحه «روزنامه» با انتشار عکسی از پاپ که رهبر کلیسای ارامنه جهان را در آغوش گرفته است، نوشته است: «رهبر کلیسای ارامنه جهان به رم سفر کرده تا با پاپ فرانسیس دیدار کند. کارکین دوم در این دیدار ماجرای کشتار ارامنه در امپراتوری عثمانی را برای پاپ فرانسیس شرح داده و دست‌آخر توانسته رهبر کاتولیک‌های جهان را مجاب کند تا او کلمه «نسل‌کشی» را برای اتفاقات سال ١٩١۵ به کار گیرد. البته ناگفته نماند این مسئله باعث شد دولت ترکیه واکنش نشان دهد و سفیر خود را از رم فرابخواند و همچنین به سفیر واتیکان در آنکارا تذکر دهد. پیش از این، استفاده از واژه نسل‌کشی توسط اوباما و تصویب لایحه‌ای در مجلس فرانسه به منظور تقبیح این فاجعه تاریخی نیز باعث خشم ترکیه شده بود.»

در نهایت ما می‌بخشیم و مشکل عمره حل می‌شود!
روزنامه شرق همچنین در صفحه «جامعه» به انتشار گفتگوی خبرنگار خود با چند دلال فیش حج پس از لغو سفر عمره پرداخته و عنوان «بازار فیش در رکود؛ دلال‌ها امیدوار» را برای آن در نظر گرفته است. در بخشی از این گزارش می خوانیم: «یک روز پس از لغو رسمی سفرهای حج عمره توسط دولت، بازار همیشه فعال خرید‌و‌فروش حج عمره در رکودی سنگین فرو رفت. آن‌گونه که تعدادی از فعالان این بازار به «شرق» گفته‌اند؛ با اعلام لغو سفرهای عمره، خریدوفروش فیش‌های این سفر با کاهش چشمگیر قیمت مواجه شده است. یکی از فعالان این بازار در همین رابطه می‌گوید مشابه چنین رکودی را تاکنون در عرضه خریدوفروش فیش حج تجربه نکرده است، بااین‌حال به نظر او این مشکل به‌زودی حل می‌شود »
یکی از باسابقه‌ترین خریداران و فروشندگان فیش عمره و تمتع به شرق گفته است: «فیشی که تا قبل از لغو حج تا بالای دومیلیون‌تومان خرید و فروش می‌شد، الان به یک‌میلیون‌و ۵٠٠ هزار هم رسیده است. همه برای فروش زنگ می‌زنند. کسی خریدار نیست مگر کسانی که کارشان خریدو‌فروش است، آنها هم با ریسک می‌خرند به امید اینکه در روزهای آینده این ممنوعیت برداشته شود.». یکی دیگر از بازاری های این شغل هم، چنین نظر می دهد: «واقعیت این است که عرب‌های کشورهای حوزه خلیج‌فارس با ما خوب نیستند، هرچند ما با آنها خوب هستیم یا خوب باشیم. به نظرم چون مشکل از طرف آنها بوده، در نهایت ما می‌بخشیم و مشکل حل می‌شود؛ اما اگر مشکل از طرف ما بود و آنها شاکی و ناراضی بودند، معلوم نبود آینده چه می‌شد.»

تجمع قرآنی علما در دارالقرآنی که مفسرش، ساکن آن بود
اعتماد امروز برای صفحه اول خود، عناوین «حلقه ١٠٠ نفره انتخاب کاندیدا» و «وزیر نفت: زنجانی اموال دندان‌گیری ندارد» را انتخاب نموده و در صفحه دوم، از برگزاری همایش اساتید تفسیر حوزه با حضور سه مرجع تقلید و رییس مجلس خبرگان در روزهای ٢۶ و ٢٧ فروردین خبر داده است.
در این خبر آمده است: «این همایش در بیت شریف حضرت علامه طباطبایی که به نام دارالقرآن نامگذاری شده است، برگزار می شود و جلسات آن، هر شب بلافاصله پس از نماز مغرب و عشاء آغاز خواهد شد و در پایان نیز از دو مفسر قرآن و یک محقق علوم قرآنی تجلیل به عمل خواهد آمد. در شب دوم این همایش عظیم قرآنی که با حضور اساتید سطوح عالی و خارج حوزه علمیه برگزار خواهد شد، نیز از حضرت آیت‌الله ابوالقاسم خزعلی مفسر قرآن و پیشکسوت در عرصه تفسیر قرآن و آیت‌الله سیدکمال فقیه‌ایمانی صاحب تفسیر «نورالقرآن» و همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌اکبر بابایی مولف کتاب‌های روش‌شناسی تفسیر و مکاتب تفسیری به عنوان محقق علوم قرآنی تجلیل خواهد شد.»

خشک‌مقدس‌های ما و داعش هر دو خواهان تحمیل سلیقه خود به دیگرانند
اعتماد در خبری که در روزنامه شرق نیز به آن پرداخته شده است، به واکنش معاون دفتر امام(ره) در خصوص انتقادات سنگین مخالفان آیت الله هاشمی پرداخته است.
در این خبر آمده است: «آیت‌الله محمدرضا رحمت، جانشین مرحوم آیت‌الله توسلی در دفتر امام خمینی(ره)، درباره خاطره آیت‌الله هاشمی از همسر امام خمینی‌(ره) مبنی بر اینکه خانم ثقفی ایشان را به نامزدی برای انتخابات ریاست‌جمهوری سال ٨۴ تشویق کرده‌اند، گفت: همین نقل‌قولی که آقای هاشمی می‌گوید درست است. ولی باید دقت شود که نه آقای هاشمی و نه خانم ثقفی در این موضوع نام کسی را بیان نکردند که یک عده به خود گرفته اند.»
در ادامه می خوانیم: «خشک‌مقدس‌ها در زمان پیامبر(ص) و امام علی‌(ع) نیز بودند، این ها امام خمینی(ره) را نیز بسیار اذیت کردند. خشک‌مقدس‌ها کوته‌نظر و دگم هستند و اسلام را نمی‌فهمند. آقای هاشمی در سخنان خود تاکید داشتند که این جریان به توان مدیریتی اسلام باور ندارد، در صورتی که امام، اسلامی را قبول داشت که می‌توانست جامعه و دنیا را اداره کند. خشک‌مقدس‌ها می‌خواهند که سلیقه آنها عملیاتی شود و سلیقه خود را به نام اسلام مطرح می‌کنند، این همان تفکرات داعشی است.»
آیت الله رحمت در پاسخ به این سوال که «آیا خشک‌مقدس‌ها همان ارزشی‌ها هستند؟» گفته است: « نه، ارزشی‌ها، ارزش انقلاب را می‌دانند و نمی‌توانند خشک‌مقدس باشند.»

خدا انشاالله صداوسیما را اصلاح کند/ صدا و سیما لطف کند اولویت‌ها، معیار‌ها و شاخص‌های حرفه‌ای خود را بیان کند
در صفحه ۳ اعتماد، گزارشی با عنوان «حواس صدا و سیما از "بانوی انقلاب" پرت شد» به انعکاس انتقادات گسترده شخصیت‌ها به پوشش ضعیف همایش بانوی انقلاب پرداخته و می نویسد: «رسانه ملی که تازه چند ماهی است یک رییس جدید بر آن مدیریت می‌کند، طی ماه‌های اخیر با انتقادهای زیادی از این دست مواجه بوده است، اما این‌بار حجم انتقادات در مورد بی‌توجهی سازمان صدا و سیما به همایش، که مشخص نیست عمدا صورت گرفته است یا سهوا، بیشتر بود.»
در این گزارش، از قول حجت الاسلام محتشمی‌پور آمده است: «چگونه است که صدا و سیما همایش‌های نه چندان با اهمیت را پوشش می‌دهد که آن همایش‌ها معلوم نیست چه میزان فایده برای کشور، انقلاب و مردم داشته باشد اما اینچنین همایشی را که لااقل به عنوان روز زن و مادر نیمی از جمعیت کشور در انتظار این بودند که در این همایش حیاتی چه گذشته، چه اتفاقاتی رخ داده و چه مسائلی مطرح شده است، این حق مسلم مردم از آنها سلب شده است. نه تنها پوشش مناسب که ظاهرا آن مقداری که در ارتباط با اخبار عادی کشور هم بوده، خبرهای این همایش پخش نشده است. تنها می‌توانم اظهار تاسف کنم. خدا ان‌شاءالله همه را اصلاح کند.»
اعتماد در انعکاس نظر محمد هاشمی‌رفسنجانی، رییس اسبق سازمان صدا و سیما نیز نوشته است: «همایش مهمی بود و در خور توجه جدی رسانه‌ها از جمله صدا و سیما بوده است. علت قصور رسانه‌ها را نمی‌دانم. باید از مسوولان رسانه سوال کنید که به چه دلیل کوتاهی کردند. تمام این مسائل حکایت از این موضوع دارد که صدا و سیما و رسانه‌ها باید حداکثر سعی خودشان را برای پوشش و تبلیغ مناسب این مراسم انجام می‌دادند. اگر اقدامات لازم انجام داده نشده است، علت این اتفاق را نمی‌دانم.»
احمد پورنجاتی، قائم‌مقام اسبق سازمان صدا و سیما نیز گفته است: «اگر به برنامه‌هایی که به شکلی به شخصیت حضرت امام(ره) مربوط می‌شود…. پرداخته نشود، صدا و سیما باید برای افکار عمومی توضیح دهد که اولویت‌ها، معیار‌ها و شاخص‌های حرفه‌ای که به عنوان رسانه‌ای که در نظام کشور، رسانه انحصاری متعلق به نظام تعریف شده است، چیست؟»

برای صورتی که صورت نبود و برای مادری که دیگر نیست
اعتماد در خبری ناراحت کننده، از درگذشت یکی از قربانیان اسیدپاشی، در صبح دیروز خبر داد و نوشت: «سمیه مهری که چندسال پیش در یکی از روستاهای شهرستان بم مورد اسیدپاشی قرار گرفته بود، دیروز بعد از مدت‌ها تحمل بیماری و دو روز بستری در بیمارستان، به دلیل از کار افتادگی ریه بر اثر زخم‌های ناشی از اسید، در تهران درگذشت.»
سمیه شاید با مرگ خود، به پایان دردهای جسمی و روحی رسید، اما مطمئنا همچنان دل نگران دختر سوخته و تنهای خود است که از حالا تنهاتر از قبل هم شده است. طرح سوالی در اینجای مطلب، خوب به نظر می رسد؛ با توجه به وااسلام های دیروز و پریروز روزنامه های مخالف آیت الله هاشمی رفسنجانی که به سخنان وی در خصوص حقوق زنان نیز رحم نکردند، آیا همان روزنامه ها می توانند سراغ و خبری از وضعیت پرونده اسیدپاشی اصفهان در سال گذشته منتشر نمایند؟ آیا اسیدپاش یا اسیدپاشان دستگیر شده اند؟ آیا زنان مظلوم جامعه ما، حق دارند از این موضوع سوال کنند یا حتی حق تجمع و تحصن نیز از آنان دریغ می شود؟ و آیا و آیا و آیاهای دیگر….

هواپیماهایی که فعلا برای بار آخر در آسمان عربستان آفتابی می شوند
اعتماد در صفحه ۴، خبر از «اعزام هواپیماهای خالی برای برگرداندن زایران تا ۱۰ روز» داده و نوشته است: «مدیرعامل ایران‌ایر با بیان اینکه پروازهای عمره از ساعت صفر دیروز متوقف شد، گفت: در حال حاضر طبق برنامه هواپیماها بدون مسافر به عربستان اعزام می‌شوند تا زایران حاضر در عربستان را به ایران برگردانند.»
‌فرهاد پرورش درباره توقف پروازهای عمره به فارس گفت: شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران روز گذشته دو پرواز به جده داشت‌ که هر دو پرواز تقریباً با یک‌دوم ظرفیت به عربستان اعزام شد.
در این خبر که از قول وی به دلایل کاهش تقاضای سفر به عمره در ایام اخیر اشاره شده است، می خوانیم: «اولا صدور ویزای عربستان محدود شده و آنها نیز صدور ویزا را با جدیت قبل انجام نمی‌داند و ضمن اینکه احتمال می‌دهیم بسیاری از زایران، از انجام این سفر انصراف دادند و در اعتراض به عمل غیراخلاقی کارکنان‌ فرودگاه جده، از سفر به عربستان امتناع ورزیدند.»
وی افزوده است: «پس از بروز مشکلات سیاسی اخیر در کشور عربستان، سازمان هواپیمایی این کشور فشارهای خود را روی ایرلاین‌های ایرانی افزایش داده و در چندین نوبت هواپیمای ما تحت بازرسی قرار گرفت در حالی که هیچ مشکل خاصی وجود نداشت، ضمن آنکه سازمان هواپیمایی عربستان دو پرواز ما را از مرز هوایی عربستان برگرداند که یکی از آنها پرواز دمام ـ مشهد ‌و دیگری‌ پرواز اخیر اصفهان ـ جده بود. عربستان مدعی شد هواپیماهایی که تایید استانداردهای اروپا را نداشته باشند اجازه ورود به فرودگاه جده را ندارند و بوئینگ ٧۴٧ هما هم دارای سن بالایی است. اما هواپیمای پرواز دمام، یک فروند ایرباس ١١ ساله بود و هواپیمای مسیر اصفهان ـ جده نیز یک فروند بوئینگ ٧۴٧ بود که سازمان هواپیمایی عربستان مدعی شد این هواپیما سن بالایی دارد، در حالی که این هواپیما قبلا هم مجوز داشته و در پروازهای عمره امسال نزدیک به ١٠٠ پرواز انجام داده است.»

شاخه آفریقایی داعش و آنچه با نام اسلام می کند
در صفحه ششم این روزنامه، با عنوان «نیجریه در انتظار دخترانش» آمده است: « نیجریه بعد از یک سال هنوز منتظر آزادسازی کودکان خود است. این پیامی است که هزاران نفر از نیجریه‌ای‌ها در گردهمایی خود در جای جای این کشور به دولت نیجریه ارسال کردند. یک سال پیش در چنین موقعی، تروریست‌های بوکوحرام به مدرسه‌ای حمله‌ور شدند و دویست دختر دانش‌آموز را ربودند. این فاجعه در حالی به یک‌سالگی خود می‌رسد که هنوز اخبار جدیدی از وضعیت این دانش‌آموزان در دسترس نیست. هرچند برخی خبرهای متاثر‌کننده حاکی از این است که تروریست‌های بوکوحرام این دانش‌آموزان را به عقد خود درآورده‌اند اما کماکان این امید وجود دارد که آنها را روزی زنده و سالم به خانه‌های خود بازگردانند. بسیاری در دنیا پس از این حادثه به‌شدت متاثر شدند و کمپینی جهانی را به نام «دختران ما را برگردانید» به راه انداختند، اما دولت نیجریه نه تنها نتوانست این ٢٠٠ دختر دانش‌آموز را نجات دهد بلکه ده‌ها زن دیگر توسط بوکوحرام ربوده شدند. طبق آخرین آمار طی یک سال گذشته تاکنون بیش از دوهزار زن دیگر در نیجریه توسط بوکوحرام به گروگان گرفته شده‌اند و هنوز از سرنوشت آنها خبر دقیقی در دست نیست.»

می توان هم عاقل بود و هم عاشق اما نزدیک نژادپرستی هم نشد*
در صفحه آخر اعتماد امروز نیز یادداشت «هم عاقل باشیم و هم عاشق» به قلم عبدالجواد موسوی منتشر شده است که با وجود آنکه می توانست در بخش هایی از آن، برخی عبارات و لغات حذف شود، اما مطلب را به خاطر زیبایی بیشتر قسمتهایش، بدون حذف و اضافه و ویرایش مرور می کنیم:
«ماجرای اهانت و جسارت دو مامور- که به ظاهر وظیفه حفظ و حراست از زایران خانه خدا را بر عهده داشتند- به دو نوجوان ایرانی، داستانی نیست که بتوان به این سادگی فراموشش کرد. به عنوان یک ایرانی نمی‌توانی خاموش بنشینی و ادای آدم‌های سیاستمدار را دربیاوری و بگویی باید مساله را دقیق و عمیق بررسی کرد. هرجور که بخواهی به این مساله نگاه کنی آنقدر با عواطف و احساسات انسانی‌ات گره خورده که کمیت عقل در این ماجرا رسما می‌لنگد. هم عرف و هم شرع خواستار تندترین نوع برخورد با متجاوزان است.
وی ادامه داده است: «هر چقدر هم که عاقل باشی و دور از تعصبات نژادپرستانه دلت می‌خواهد برای خالی کردن دق دلیت یک بار دیگر به حکام عربستان سعودی یادآور شوی که هیچ بویی از فرهنگ و تمدن نبرده‌اند و اگر نبود صدقه‌سری نفت و حجاج بیت‌الله الحرام، حالا حالا‌ها باید در آن صحرای بی‌آب و علف شتر می‌چراندند و شیر شتر و سوسمار کوفت می‌کردند. برای تحقیر و تخفیف به آنها یادآور شوی اگر فخری در عالم اسلام هست از شاعر و فقیه و فیلسوف و کلامی و دانشمند و حکیم اگر نبودند ایرانیان، امروز چیزی نداشتید که بدان فخر بفروشید. این همه را می‌گویی و باز دلت خنک نمی‌شود. دوست داری یک بار دیگر سفرنامه خسی در میقات را ورق بزنی و آنجایی را که آل احمد در تحقیر آل سعود نوشته با صدای بلند بخوانی. آنجایی که می‌گوید خانه خدا را به نجاست وهابیت آلوده‌اند و باید این خانه را از چنگ خاندان آل سعود درآورد و به دست هیاتی از کشورهای اسلامی سپرد. همه اینها را هم که بگویی و تیم مورد علاقه‌ات تیم فوتبال عربستان را با خاک یکسان کند و شیشه‌های سفارت را هم که پایین بیاوری بازهم داغی که این پس اوفتاده‌های کفر و نفاق بر دلت نشانده‌اند خنک نمی‌شود. دندان خشم بر جگر صبر می‌سایی تا روزی که روزش فرا برسد. آن وقت تو می‌دانی با این وحوش که نام آدمی بر خود نهاده‌اند و رونق مسلمانی می‌برند و در زیر دستارهای پت و پهن‌شان به قدر جلبکی عقل وجود ندارد و همه زندگی پلشت‌شان در بطن و زیربطن خلاصه شده چه کنی. آن روز دیر یا زود فرا خواهد رسید. الیس الصبح بالقریب.
اما و اما… ما در این سال‌ها به برکت معجزه هزاره سوم اندکی عاقل نیز شده‌ایم و می‌دانیم عرصه سیاست و مناسبات جهانی آنقدرها هم که ما فکر می‌کنیم ساده نیست. شیاطین جن و انس سعی بسیار دارند که به تلبیس و حیل ما را وارد نزاعی بی‌پایان و نافرجام کنند. خاندان نامبارک و منحوس آل سعود این روزها عروسک خیمه‌شب‌بازی عروسک‌گردان‌هایی است که می‌خواهند با مستمسک قرار دادن حیله و ترفند قدیمی تفرقه بینداز و حکومت کن، خاک خاورمیانه را به توبره بکشند. بلاهت بی‌پایان و تعصب جاهلی بزرگ‌ترین سرمایه حرمله‌هایی است که می‌خواهند با عناوین مضحک و جعلی ایران‌هراسی و شیعه‌هراسی سلاح‌های در انبارمانده‌شان را به دیکتاتورهای حقیر و عقب‌‌مانده منطقه قالب کنند و در ضمن در پناه توحشی که بلاهت و تعصب به بار می‌آورد امنیت نامشروع‌ترین حکومت جهان را تضمین کنند. چه باید کرد؟ باید زیرک بود و در عین دفاع از حقوق حقه خود به دام شیاطین جن و انس نیفتاد. آری! هم باید عاقل بود و هم عاشق. و اگرچه به قول شاعر با عقل، آب عشق به یک جو نمی‌رود اما ما مردمانی هستیم به قول همان شاعر ساخته شده از آب و آتش. در چنین مواقعی است که باید ثابت کنیم حقیقتا چنینیم. یعنی هم باید سهم عقل را به اندازه بدهیم و هم سهم عشق را رعایت کنیم که اگر چنین نکنیم نمی‌توانیم در این منطقه پرآشوب دعوی دیگرگونه بودن داشته باشیم.

*انعکاس برخی مطالب نقلی در دین آنلاین، لزوما معنی موافقت با محتوای آن نخواهد بود.در روزنامه های شرق و اعتماد در کنار تیترها و عناوین پرشماری که به موضوعات روز کشور و جامعه می پزدازند، مطالبی هم هستند که برای آنها، این عناوین را برگزیده ایم: «سیستم قضایی عربستان بر اساس قرآن و سنت است»، «طعنه جدید مراد «جبهه پایداری» به قدیمی ترین مرید خمینی»، «حرف های هاشمی دروغ باشد که باید اساسا در اصل انقلاب شک کرد/هاشمی حرف دل مردم را زده/چرا مخالفان هاشمی به حرف های هاشمی جواب منطقی نمی دهند؟»، «پاپ فرانسیس پاپ خوبیست؛ ترک ها: بد است!»، «در نهایت ما می‌بخشیم و مشکل عمره حل می‌شود!»، «خدا انشاالله صداوسیما را اصلاح کند»، «برای صورتی که صورت نبود و برای مادری که دیگر نیست»، «هواپیماهایی که فعلا برای بار آخر در آسمان عربستان آفتابی می شوند»، «شاخه آفریقایی داعش و آنچه با نام اسلام می کند»بررسی مطبوعات/ چهارشنبه ۲۶ فروردین (۱)

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.