نگرانی مطهری از ضد ولایت فقیه دانسته شدن رهبری توسط مدعیان ولایت‌مداری

روزنامه شرق با عناوین اقتباسی «امید مراجع به تدبیر دولت در کنار گوشزدهایی خاص»، «تزیین رابطه پرفراز و نشیب تهران-ریاض به سبزه ای دیگر»، «نگرانی مطهری از ضد ولایت فقیه دانسته شدن رهبری توسط مدعیان ولایت‌مداری»، گریه ملامحمد عمر در روز امیرالمومنین شدن!» شماره پر مطلب و متنوعی را ارائه داده است.

اگر قانون معیار اصلی باشد، مبنای رشد معنوی جامعه خواهد شد
روزنامه شرق دیدار نوروزی رئیس جمهوری با مسئولان قوه قضائیه را در صفحه اول بازتاب داده و از قول وی نوشته است:« اگر مردم احساس کنند قانون معیار اصلی است و مسئولان بیش از دیگران به قانون عمل می‌کنند، اعتماد و همدلی به وجود آمده و این می‌تواند مبنایی برای رشد جامعه در مسائل معنوی و مادی باشد.»

امید مراجع به تدبیر دولت در کنار گوشزدهایی خاص
شرق همچنین عنوان «گزارش هسته‌ای نهاوندیان به قم» را در صفحه اول خود آورده و دیدارهای روز گذشته رئیس‌دفتر رئیس‌‌جمهوری با سه مرجع تقلید را چنین روایت کرده است که دیدار با آیت‌الله صافی‌گلپایگانی به طور خصوصی و کاملا محرمانه برگزار شده است و ایشان تذکرات مهمی در ارتباط با مسائل موجود منطقه و جهان اسلام داده اند.
شرق همچنین خبر داده که بخشی از دیدار نهاوندیان و آیت‌الله مکارم‌شیرازی با حضور خبرنگاران و بخشی دیگر به شکل خصوصی برگزار شده است و در خصوص مسائل مختلفی از جمله لزوم کاهش نرخ سود بانکی، افزایش نقدینگی در گردش واحدهای تولیدی، ضرورت تقویت بانک مرکزی و مقابله با مؤسسات بانکی غیرمجاز یا غیرمنضبط و مذاکرات هسته‌ای لوزان سوئیس صحبت به میان آمده است.
این روزنامه اما خبری از محتوای دیدار رئیس‌دفتر رئیس‌‌جمهوری با آیت الله وحیدخراسانی منعکس نکرده است.

تزیین رابطه پرفراز و نشیب تهران-ریاض به سبزه ای دیگر
روزنامه شرق در شماره امروز در دو مطلب جداگانه به عمره حاشیه دار دو نوجوان ایرانی در هفته اول سال نو پرداخته و در توضیح این قضیه تاسف بار آورده است:«روز گذشته خبر رسید دو نوجوان ١۴ و ١۵ ساله ایرانی پس از شرکت در عمره و در حال بازگشت به ایران در فرودگاه جده مورد تعرض واقع شده‌اند. اگرچه منبع این خبر، رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر بود که ساعتی بعد خبر را تکذیب کرد و آن را خبر‌سازی رسانه‌ای عنوان کرد، اما بعدتر وزارت امور خارجه به طور رسمی خبر را تایید کرد. البته معاون وزیر امور خارجه به جای تجاوز از واژه «شبه‌تجاوز» استفاده کرد.»
شرق که خبر از انعکاس سریع موضوع توسط مسئولان مربوطه به سرکنسولگری جمهوری‌اسلامی‌ایران در جده داده، می افزاید:« با حضور کنسول ایران، مقام‌های ذی‌ربط کاروان و مسئولان فرودگاه جده بررسی‌های میدانی به عمل آمده و پس از شناسایی دو مأمور متخلف، پس از انجام مقدمات قانونی، طرف سعودی اقدام به بازداشت آنها می‌کند.»
این ماجرا در کنار بهانه تراشی های یک‌ماه‌ونیم گذشته ریاض بر سر صدور ویزای عمره گزاران ایرانی، تیتر توهین آمیز یکی از روزنامه های کشور در خصوص احتمال مرگ پادشاه سابق سعودی، تبریک یکی از خطبای جمعه موقت تهران برای درگذشت پادشاه سعودی، بلوا و ادعای واهی کشف توطئه ایران برای ترور سفیر عربستان در آمریکا، رانندگی یکی از دیپلمات‌های سفارت عربستان در تهران درحال ‌مستی و تصادف منجر به فوت یکی از هموطنانمان و حمله عربستان به یمن سبب شده است شرق، از عبارت «رابطه پرفرازونشیب تهران- ریاض به اتفاق جدیدی مزین شد.» در ابتدای این گزارش خود استفاده نماید.

سعودی ها تخت سلطنت را بیش از شئونات اسلامی دوست دارند
این روزنامه همچنین در مطلبی دیگر، سخن رئیس کمیته مطالبات ملی مجلس را منعکس نموده که ضمن بیان برخی جزئیات این حادثه، خواستار عذرخواهی رسمی عربستان از ملت و دولت ایران شده است.
این نماینده مجلس گفته است: «براساس قوانین داخلی، عربستان موارد مشابه را گردن زده است. قرائنی داریم که در گذشته اتباع کشورها و زائرانی که در عربستان همین عمل را انجام داده بود- یعنی نه در حد تجاوز- نیز به همین جرم گردن زده‌ شده اند.
مهدی دواتگری همچنین تاکید کرده است: «پیش‌تر رانندگی یکی از کارمندان سفارت عربستان در شرایط مستی در خیابان‌های تهران، نشان می‌دهد به هیچ‌وجه عوامل و مأموران نظامی، انتظامی و دیپلماتیک این کشور پایبند به هنجارهای شرعی و قانونی نیستند و نشان می‌دهد حکومت سعودی بیش از آنکه برای حفظ شئونات اسلامی و تعالیم دینی بکوشد، بیشتر برای حفظ پایه‌های قدرت و سلطنت تلاش می‌کند.»

نگرانی مطهری از ضد ولایت فقیه دانسته شدن رهبری توسط مدعیان ولایت‌مداری
شرق در صفحه هفتم خود با انعکاس نامه‌ کوتاه علی مطهری در تحسین دستور رهبری مبنی بر حذف عبارت « با آرزوی سلامتی برای رهبرمعظم‌انقلاب» از متن خوشامدگویی پروازهای شرکت‌های هواپیمایی، طبیعی دانسته است که ایشان از اقدام برخی کارگزاران حکومت که بی‌مناسبت از نام مقام‌معظم‌رهبری استفاده می‌کنند یا به تعریف و تمجید می‌پردازند، رضایت ندارند.
در ادامه این نامه آمده است: «جالب است که اینجانب حدود یک‌سال پیش، همین موضوع بی‌مناسبت‌بودن «آرزوی سلامتی برای مقام‌معظم‌رهبری» در ابتدای پروازها را با وزیر راه‌وشهرسازی مطرح کردم و خواستار حذف آن شدم. آن‌طور که به یاد دارم ایشان گفت از دست من خارج است. همین‌طور چندماه پیش، این موضوع و نیز بی‌مناسبت‌بودن نصب عکس رهبرانقلاب در قسمت جلوی هواپیما را به مدیرعامل یکی از شرکت‌های هواپیمایی به‌صورت پیغام گوشزد کردم، ولی اقدامی ندیدم. این زشت است که این کارها را که شائبه تملق و چاپلوسی دارد، آن‌قدر ادامه دهیم تا خود مقام‌معظم‌رهبری دستور لغو آن را صادر کنند. گویی قبل از اینکه ایشان بگویند خودمان بی‌مناسبت‌بودن و عدم‌ضرورت و آثار منفی آن را درک نمی‌کردیم.»
وی نامه خود را اینگونه به پایان برده است که:« نگرانم برخی افرادی که ادعای ولایت‌مداری آنها گوش فلک را کر کرده و البته در عمل ضربه می‌زنند، مقام‌معظم‌رهبری را نیز به‌دلیل این دستورشان، متهم به ضدیت با ولایت‌فقیه کنند.»

گریه ملامحمد عمر در روز امیرالمومنین شدن!
روزنامه شرق در صفحه «جهان»، خبر از انتشار زندگینامه «ملا‌محمد عمر» توسط طالبان یا آنچه خود امارت‌اسلامی افغانستان می‌خوانند، داده و با اشاره به گذشت نوزده سال از زعامت وی، بخشی از خطابه وی در روز آغاز امیرالمومنینی در سال١٩٩۶ را چنین منعکس ساخته است:« شما به‌عنوان میراث‌داران، مسئولیتی سنگین بر ‌دوش من گذاشته‌اید. اگر نتوانم این مسئولیت عظیم را به‌خوبی در قبال جماعت مسلمین به‌جا آورده یا از آن تخطی کنم، این شما خواهید بود که باید با اتکا به دانش خود من را به راه درست هدایت کنید. اگر طالبان در اجرای احکام شریعت دچار لغزش شود و شما آگاهانه از هدایت آنان سر باز زنید، باید در روز جزا پاسخ‌گو باشید.»
این گزارش با بررسی دلایل انتشار این زندگینامه در این مقطع زمانی نوشته است: «در شرایطی که بسیاری از گزارش‌ها از شتاب روزافزون پیوستن اعضای سابق طالبان به جمع داعشی‌ها حکایت دارند، به نظر می‌رسد تجدید قوای طالبان و ترسیم چهره‌ای مقتدر از رهبر ناپیدای آن، اولویتی به‌مراتب بیشتر از تقدیس ردای خیس ملا‌عمر داشته باشد که به سیاق معمول و بنابر ادعای شرح‌حال‌نویسان، پس از بر‌عهده‌گرفتن رهبری این گروه تروریستی به‌شدت گریست.

آل سعود شیعیان عربستان را شهروندانی تروریست و درجه۲ می داند
شرق در مطلبی دیگر به درگیری مسلحانه در قطیف عربستان پرداخته و می نویسد:« تنش‌ها در استان «شرقیه» عربستان‌سعودی که یک استان نفت‌خیز است، رو به افزایش گذاشته است. این استان یکی از مراکز اصلی شیعیان در عربستان‌سعودی است و افزایش تنش در این منطقه در حالی رخ می‌دهد که در کشورهای همسایه عربستان یعنی یمن، عراق و سوریه مدتی است درگیری‌ها میان گروه‌های شیعه و سنی روندی فزاینده داشته است. شیعیان عربستان‌سعودی مقامات این کشور را متهم می‌کنند که آنها را منزوی کرده و به آنها در بسیاری از امور مانند پست‌های نظامی یا مهم دولتی فرصت فعالیت نمی‌دهند.»
شرق همچنین به جمعیت ۱۰ تا ۱۵درصدی شیعیان عربستان اشاره کرده و افزوده است:« آنها از این شکایت دارند که در کشور با آنها مانند شهروند درجه‌دوم رفتار می‌شود. قطیف کانون اصلی ناآرامی در میان شیعیان عربستان‌سعودی از زمان تظاهرات در اوایل سال۲۰۱۱ بوده ‌است. معترضان خواستار رفع «تبعیض» علیه اقلیت شیعه و اصلاحات دموکراتیک در نظام سلطنتی سنی این کشور هستند.»

روایت زندگی بی گلایه، هنرمندانه و عالمانه همسر امام
شرق همچنین خبر رونمایی از نامه‌ها و خاطرات همسرامام(ره) را به نقل از «مهر» منتشر ساخته و افزوده است: «همایش بزرگداشت مرحومه‌خدیجه ثقفی، همسر امام‌راحل(ره) در فروردین‌ماه سال می شود و از مجموعه‌ آثاری که زوایای زندگی ایشان را نیز معرفی می‌کند رونمایی خواهد شد.»
در بخش دیگری از این خبر آمده است:«رئیس موسسه تنظیم و نشر آثار حضرت‌امام(ره) در خصوص مکاتبات متعدد مرحومه ثقفی در ایام اقامت در خارج از کشور با فرزندانشان در ایران گفت: متن این نامه‌ها که از طریق اسناد ساواک به دست ما رسیده، نشان می‌دهد که در هیچ‌کجای آنها ایشان شکوه و گلایه نمی‌کنند و طوری نامه‌نگاری می‌کنند که انگار در کمال خوشبختی و در مکانی کاملا مناسب زندگی می‌کنند. با این وجود ایشان در زمان حیاتشان در کنار تمامی محدودیت‌هایی که برای فعالیت زنان در رژیم ساواک وجود داشت، زبان فرانسه را می‌آموزند و با جنبه‌هایی از هنر نیز آشنایی حرفه‌ای پیدا می‌کنند و در کنار آن ۱۶سال نیز در محفل حضرت امام (ره)به‌صورت رسمی منطق و ادبیات عرب و معارف را می‌آموزند.»

روزنامه شرق با عناوین اقتباسی «امید مراجع به تدبیر دولت در کنار گوشزدهایی خاص»، «تزیین رابطه پرفراز و نشیب تهران-ریاض به سبزه ای دیگر»، «نگرانی مطهری از ضد ولایت فقیه دانسته شدن رهبری توسط مدعیان ولایت‌مداری»، گریه ملامحمد عمر در روز امیرالمومنین شدن!» شماره پر مطلب و متنوعی را ارائه داده است.بررسی مطبوعات/ سه شنبه ۱۸ فروردین (۲)

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.