سفارش‌های آیت‌الله وحید برای فاطمیه؛ بزرگداشت در اروپا و تعطیلی در ایران

آیت الله وحید خراسانی در دیدار رئیس اتحادیه علمای شیعه اروپا گفت: حفظ شیعه در اروپا در نهایت عظمت قرار دارد. ایشان سالیانی پیش در بزرگداشت مقام حضرت زهرا درخواستی از رئیس جمهوری وقت کرده بود که در این گزارش به آن اشاره می‌شود.

آیت‌الله وحیدخراسانی از حجت‌الاسلام رمضانی رئیس اتحادیه علمای شیعه خواست فاطمیه را در اروپا احیا کنند و از علما و روحانیون فعال در نقاط مختلف اروپا بخواهند هر روز به مقداری که می‌توانند قرآن بخوانند و ثواب آن را به امام عصر اهدا کنند.

به گزارش دین‌آنلاین، این مرجع عالی تقلید شیعیان همه ساله در ایام عاشورا و فاطمیه توصیه‌های فراوانی به طلاب و مبلغان برای ترویج معارف اهل بیت با تأکید بر حقوق از دست رفته‌شان می‌کند و از شاگردانش می‌خواهد که محرم و صفر و فاطمیه هر سال را بهتر از سال گذشته برگزار کنند.

تأکید این مرجع عالی بر نحوه برگزاری مراسم عزاداری به‌خصوص درباره حضرت زهرا که ممکن است حساسیت‌های بینامذهبی را نیز به دنبال داشته باشد، در دولت اصلاحات اما با استقبال رئیس جمهور وقت روبه رو شد و با درخواست ایشان روز شهادت حضرت زهرا در فاطمیه دوم تعطیل اعلام شد؛ ماجرایی که محمدعلی ابطحی در مصاحبه‌ای با شیعه نیوز به آن اشاره کرده است.
   
رئیس دفتر و معاون پارلمانی دولت وقت می‌گوید: در سفر استانی آقای خاتمی به قم، دیدار مراجع عظام به صورت طبیعی در برنامه ایشان قرار داشت. در این ملاقات ها که من و هیات همراه ایشان حضور داشتند، معمولا حضرات مراجع تقلید نظراتشان را در مورد مسایل فرهنگی و یا معیشتی مطرح می کردند و از سوی رییس جمهور نیز توضیحاتی ارایه می شد. و جلسه به اتمام می رسید. این دیدار ها در بیرونی دفاتر و بیوتات انجام می شد و جمع حاضر نیز در جلسه بودند. عصر که به دیدار آیت الله وحید رفتیم، ما (هیئت همراه آقای خاتمی) به اتفاق ایشان وارد اتاق بیرونی ایشان شدیم و نشستیم. احوالپرسی های جاری صورت گرفت و پس از صرف چای، آیت الله وحید با همان لهجه شیرین و شمرده شان به آقای خاتمی گفتند: که من در این اتاق بغلی کاری دارم با شما و دست آقای خاتمی را گرفتند و بلند شدند. نگاهی به هم انداختیم و با لبخندی رفتند. محافظان از نبود آقای خاتمی در اتاق معهود نگران شده بودند. با اشاره با من حرف می زدند که چه کنیم؟ از لحاظ قانونی حق نداشتند رئیس جمهور را تنها بگذارند و از طرفی بیت آیت الله وحید بود و نگرانی وجود نداشت. ما هم در همین بیرونی بدون حضور آقایان وحید و خاتمی گعده کردیم.
یکی از بزرگان همراه که داب آیت الله وحید را می شناخت سر به گوش من کرد و گفت حدس میزنم در مورد شهادت حضرت زهرا(سلام الله علیها) باشد. من استبعاد کردم. بعد از حدود نیم ساعتی با حالتی منقلب بیرون آمدند. چشم های هر دو سرخ بود. مشخص بود که گریه کرده اند. فضا سنگین و ساکت بود. جوری نبود که بنشینیم و گعده ای با حضور ایت الله وحید داشته باشم. همه بلند شدیم و خداحافظی کرده و رفتیم.

محمد علی ابطحی می‌گوید: از آقای خاتمی بعد از دیدار، در مورد محتوای دیدار پرسیدم. تا جایی که در خاطر دارم ایشان گفت: آیت الله وحید منقلب بودند و به من گفت از اول انقلاب من به همه مسولان پیشنهاد داده ام که افتخار تعطیلی روز شهادت صدیقه کبرا را نصیب خود کنند. این افتخار نصیب هیچکس نشده است و هیچکدام این را جدی نگرفته اند. اما این افتخار نصیب شما خواهد شد. بعد کلی در فضایل و مناقب زهرای مرضیه صحبت کردند [ اینجا هر دو به گریه افتاده بودن] آقای خاتمی نتوانسته بود جلو اشکش را بگیرد.

ابطحی در پایان این خاطره می‌گوید: بعد از تعریف ماجرا، آقای خاتمی به من گفت: من به آیت الله وحید قول دادم که شهادت حضرت زهرا (سلام الله علیها) را تعطیل کنم. راه های قانونی اش را بررسی کنید. می دانستم که تعطیلی باید به صورت لایحه در آید و پس از تصویب در دولت به عنوان لایحه برای تصویب به مجلس برود. بعد از رسیدن به تهران از طریق کمیسون لوایح موضوع مصوبه تعطیلی به هیئت دولت رفت. موضوع در دولت به عنوان مصوبه کمیسیون لوایح مطرح شد. در آن جلسه آقای خاتمی خیلی قاطع گفتند که من به آیت الله وحید قول داده ام که روز شهادت حضرت زهرا (سلام الله علیها) تعطیل رسمی شود و فرصتی برای بحث و گفتگو نبود. تصویب شد و به مجلس ارسال شد.

وی در توضیح دیگر حواشی این مسئله می‌افزاید: در این میان در دیداری که آقای خاتمی با رهبری معظم انقلاب داشتند هم موضوع مطرح شده بود. در آن ایام، تعطیلی نیمه رسمی که در تقویم ها ثبت شده بود، فاطمیه اول بود. گمان میکنم توصیه رهبر معظم انقلاب بود حالا که قرار است تعطیلی باشد، یکباره تاریخ تعطیلی را در فاطمیه دوم بگذارید. لایحه هم برای همان فاطمه دوم تهیه شد و کسانی در این فاصله تلاش کردند که جلو این لایحه را بگیرند. آقای ناطق نوری، رییس مجلس وقت نیز علاقمند به تصویب آن بود. قاطعیت آقای رییس جمهور مبنی بر وعده ای که به آیت الله وحید داده بود باعث می شد که کار با سرعت پیش برود و نهایتا به تصویب رسید.

آیت الله وحید خراسانی در دیدار رئیس اتحادیه علمای شیعه اروپا گفت: حفظ شیعه در اروپا در نهایت عظمت قرار دارد. ایشان سالیانی پیش در بزرگداشت مقام حضرت زهرا درخواستی از رئیس جمهوری وقت کرده بود که در این گزارش به آن اشاره می‌شود.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.