فیلسوف سنت‌گرا

سجاد صداقت

ورود کتاب تازه‌ای به بازار که سیدحسین نصر در آن نقش اصلی را به عهده دارد، دوباره این فیلسوف سنت‌گرای ایرانی را در مرکز گفت‌وگوها قرار داده است. ماه گذشته نشر ققنوس کتاب «آفاق حکمت در سپهر سنت» را روانه بازار کتاب کرد؛ کتابی که حاصل گفت‌وگوی حامد زارع با سیدحسین نصر است. نصر که در طول سال‌های گذشته گفت‌وگوهای زیادی با زارع انجام داده است، در این کتاب نیز بخش‌های مهمی از زندگی شخصی، فلسفی و سیاسی خویش را به بحث نشسته، ضمن اینکه بخشی از آرای فلسفی خود را نیز ارائه داده است. کتاب «آفاق حکمت در سپهر سنت» مجموعه ۱۹ گفت‌وگو با سیدحسین نصر است که در پنج سال اخیر انجام شده و همه این گفت‌وگوها مورد بازبینی موشکافانه و ویراستاری چند باره نصر قرار گرفته و در این میان مطالب و مباحث متعددی به گفت‌وگوها افزوده شده است. این گفت‌وگوها به نوعی می‌تواند مدخل فهم مناسبی برای آشنایی با اندیشمندی باشد که نقشی انکارنشدنی در تعلیم، تبیین و ترویج تفکر اسلامی و فرهنگ ایرانی در دنیای معاصر دارد. از نکات ویژه این کتاب گستردگی موضوعات و تعدد مباحثی است که پروفسور نصر در طول بیش از ۵۰ سال زندگی علمی خویش به آنها پرداخته است که سبب تنوع و تکثر مطالب این مجموعه گفت‌وگو شده است. به همین بهانه نگاهی داریم به مهم‌ترین کتاب‌هایی که در سال‌های اخیر بر پایه گفت‌وگو با نصر منتشر شده است.

در جست‌وجوی امر قدسی
اگر می‌خواهید زندگینامه سیدحسین نصر را بدانید و آرا و نظرات تاریخی، دینی و فلسفی او را کشف کنید اولین کتابی که در این راه به شما کمک خواهد کرد، «در جست‌وجوی امر قدسی است.» کتابی حاصل گفت‌وگوهای رامین جهانبگلو با نصر که به زبان انگلیسی در سال ۲۰۱۰ منتشر شد. نسخه فارسی آن نیز با ترجمه سیدمصطفی شهرآیینی در شش بخش روانه بازار شده است. دو بخش ابتدایی بیشتر سرگذشت سیدحسین نصر و افرادی مهمی است که او در این دوران با آنها روبه‌رو شده است. در بخش‌های بعدی آرای او در باب هانری کربن، سیدجمال‌الدین اسدآبادی، محمد عبده، گنون و شووان است. «در جست‌وجوی امر قدسی» کتابی است به صورت گفت‌وگو در معرفی سنت‌گرایی و نیز معرفی سیدحسین نصر. نصر درباره امر قدسی می‌گوید: «امر قدسی مقوله دینی و معنوی بسیار سرشار و سرزنده‌ای است. مثلا من کوشیده‌ام فهم معنوی از طبیعت را احیا کنم و یکی از اصطلاحات کلیدی که خود را ملزم به استفاده از آن می‌دانم، دقیقا همین اصطلاح امر قدسی است؛ کتابی پر از اسامی و اطلاعات گوناگون و با نگاهی مثبت و معنوی.» او در این کتاب معتقد است: «اسلام تنها دینی است که تقریبا با خانواده بزرگ ادیان عالم بیرون از چارچوب مدرنیسم، تماس مستقیم داشت. این کتاب اولین بار به اهتمام نشر نی منتشر شده است.

در مسیر سنت‌گرایی
این کتاب حاصل گفت‌وگوهای سیدمسعود رضوی و نصر است که با عنوان «در مسیر سنت‌گرایی» و توسط نشر علم منتشر شده است. هر چه در جست‌وجوی امر قدسی سیری اجمالی در زندگی و اندیشه‌های نصر و کیفیت تکوین و تکامل آنها بود، اما گفت‌وگوهای رضوی معطوف به عمده‌ترین دیدگاه‌ها و نظریه‌های نصر است که تفصیل آنها را در کتاب‌های او آمده است. «در مسیر سنت‌گرایی» نوعی چکیده و عصاره دیدگاه‌ها و ایده‌ها و تئوری‌های نصر در ارتباط با وضع کنونی ایرانیان و مسلمانان در جهان معاصر، همراه با نقدهایی بر فکر و زندگی مدرن غربی است. این کتاب شامل هشت گفت‌وگو و دو مقدمه است که یکی از این مقدمه‌ها را نصر برای این کتاب و در توجیه و توصیف محتوای آن نوشته است. این اثر، بیان مجدد اصول و مبانی مکتب سنت‌گرایی نیست، بلکه پرسش‌ها و تأملات و جدل‌هایی درباره جهان معاصر و مشکلات آن و واکنش برجسته‌ترین نماینده سنت‌گرایی به آنها است. این کتاب در سال ۱۳۹۱ برای اولین بار منتشر شده است.

عارفی در غربت غربیه
کتاب «عارفی در غربت غربیه»، گفت‌وگوهای منوچهر دین‌پرست با سیدحسین نصر است. این کتاب با گفت‌وگوهایی با عنوان معنویت مبتنی‌بر دوستی با خداست، جهان سنتی ما اخلاقی است، انسان سنتی، انسان مدرن و بحران محیط‌زیست، جنگ با خدا به صلح در جهان انسانی نمی‌انجامد، الهیات غربی در وضع فعلی توانایی ادامه حیات ندارد، قانون بین‌المللی احترام به ادیان و انبیا باید تدوین شود، شرق‌شناسی در تعارض با سنت‌گرایی، تهران شهر هزار حکیم و دین خدا نیاز به اصلاح ندارد از سوی انتشارات آکادمی مطالعات ایرانی لندن (LAIS) منتشر شده است. نصر ازجمله کسانی است که عنصر معنوی در فرهنگ اسلامی را برای مواجهه با غرب کافی می‌داند و رمز مشکلات گذشته و اکنون مسلمانان را در فراموشی این عنصر می‌داند. او همچنین شیفته‌ عرفان اسلامی است که همه‌ مسائل بشری را تحت پناه آن می‌بیند. دغدغه فکری او دفاع از سنت ایرانی- اسلامی است. او شدیدا از آموزه‌های اشراقی در جهت تکمیل باورهای خود تاثیر پذیرفته است. مجموعه تاملات نصر، به‌طور کلی، در یک افق به سرانجام می‌رسد و آن «معرفت قدسی مبتنی‌بر معنویت» است. ترجمه انگلیسی کتاب «عارفی در غربت غربیه» منتشر شد.ورود کتاب تازه‌ای به بازار که سیدحسین نصر در آن نقش اصلی را به عهده دارد، دوباره این فیلسوف سنت‌گرای ایرانی را در مرکز گفت‌وگوها قرار داده است. ماه گذشته نشر ققنوس کتاب «آفاق حکمت در سپهر سنت» را روانه بازار کتاب کرد؛ کتابی که حاصل گفت‌وگوی حامد زارع با سیدحسین نصر است. نصر که در طول سال‌های گذشته گفت‌وگوهای زیادی با زارع انجام داده است، در این کتاب نیز بخش‌های مهمی از زندگی شخصی، فلسفی و سیاسی خویش را به بحث نشسته، ضمن اینکه بخشی از آرای فلسفی خود را نیز ارائه داده است. کتاب «آفاق حکمت در سپهر سنت» مجموعه ۱۹ گفت‌وگو با سیدحسین نصر است که در پنج سال اخیر انجام شده و همه این گفت‌وگوها مورد بازبینی موشکافانه و ویراستاری چند باره نصر قرار گرفته و در این میان مطالب و مباحث متعددی به گفت‌وگوها افزوده شده است. این گفت‌وگوها به نوعی می‌تواند مدخل فهم مناسبی برای آشنایی با اندیشمندی باشد که نقشی انکارنشدنی در تعلیم، تبیین و ترویج تفکر اسلامی و فرهنگ ایرانی در دنیای معاصر دارد. از نکات ویژه این کتاب گستردگی موضوعات و تعدد مباحثی است که پروفسور نصر در طول بیش از ۵۰ سال زندگی علمی خویش به آنها پرداخته است که سبب تنوع و تکثر مطالب این مجموعه گفت‌وگو شده است. به همین بهانه نگاهی داریم به مهم‌ترین کتاب‌هایی که در سال‌های اخیر بر پایه گفت‌وگو با نصر منتشر شده است.به بهانه انتشار کتاب «آفاق حکمت در سپهر سنت»

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.