آیت‌الله شیخ محمدتقی خاتمی از نگاه فیرحی

در بین تمامی دروس، درس دین سخت‌ترین و حساس‌ترین درس‌هاست؛ چرا که افراد زیادی از بین ایدئولوژی پردازان، هنرمندان و بسیاری دیگر به دین چشم طمع دارند از این رو از بین این همه طمع باید دین ناب را بیرون کشید.

حجت‌الاسلام و المسلمین داود فیرحی، عضو هیئت علمی و استاد دانشگاه تهران، در مراسم گرامی‌داشت آیت‌الله شیخ محمدتقی خاتمی که با حضور مردم زنجان برگزار شد، با اشاره به روحیه شاگردپروری آیت‌الله خاتمی گفت: آیت‌الله خاتمی با شاگردپروری، امروز در قلم و شخصیت تک تک شاگردان خود تکثیر شده است. وی در ادامه خاطرنشان کرد: من این‌گونه آموخته‌ام و هیچ‌گاه از اخلاق فردی استاد سخن نخواهم گفت یعنی نمی‌توان سخن گفت چرا که نمی‌شود گفت او با اخلاق بود بلکه او خود اخلاق بود، نمی‌شود گفت او صاحب فضل و کمالات بود بلکه او خود فضل بود.
دکتر فیرحی در ادامه علمای مشهور را غریب‌تر از دیگران دانست و اظهار داشت: به نظر من هر عالمی هر چه قدر مشهورتر، به همان اندازه غریب‌تر خواهد بود چرا که در بین هلهله ذکر سلام و صلوات مردم شاید چشم‌ها بر تفکرات و ایده‌های ذهنی و اهداف او بسته شود. 
وی در ادامه درس دین را سخت‌تر از تمامی دروس توصیف و تصریح کرد: در بین تمامی دروس، درس دین سخت‌ترین و حساس‌ترین درس‌هاست؛ چرا که افراد زیادی از بین ایدئولوژی‌پردازان، هنرمندان و بسیاری دیگر به دین چشم طمع دارند. از این رو از بین این همه طمع باید دین ناب را بیرون کشید که آیت‌الله خاتمی بیش از ۵۰ سال به تدریس درس دین مشغول بود.


دکتر فیرحی در کنار استادش مرحوم آیت‌الله خاتمی

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در ادامه باورهای دینی را مهم‌ترین بخش اعتقادات انسان خواند و گفت: خدا نکند روزی باورهای دینی انسان از بین برود چرا که در این صورت هیچ چیز نمی‌تواند جلودار و مهار کننده او باشد و باید قبول کرد که این باور دینی است که انسان را در بسیاری موارد مهار می‌کند چون باور دینی یکی از مهم‌ترین بخش‌های اعتقادات انسانی است.
حجت‌الاسلام و المسلمین فیرحی در پایان با بیان اینکه انسان بدون دین نمی‌تواند زندگی کند تأکید کرد: نباید به غرب به چشم یک جامعه بدون دین نگاه کرد بلکه اساساً انسان بدون دین نمی‌تواند زندگی کند و برایش بسیار دشوار خواهد بود. از این رو اساس زندگی انسان دین است و همان‌طور که علامه طباطبایی در المیزان می‌فرماید انسان بدون دین نمی‌تواند زندگی کند به همین دلیل نخستین انسان همان اولین پیامبر خدا بود.

در بین تمامی دروس، درس دین سخت‌ترین و حساس‌ترین درس‌هاست؛ چرا که افراد زیادی از بین ایدئولوژی پردازان، هنرمندان و بسیاری دیگر به دین چشم طمع دارند از این رو از بین این همه طمع باید دین ناب را بیرون کشید.

مطالب مرتبط
منتشرشده: 2
  1. مهدی

    یکی از شاگردان برجسته مرحوم آیه الله خاتمی همین دکتر فیرحی هستند که به تمام معنا از اخلاق استاد متاثر می باشند.

  2. مهدی م

    مرحوم آیه الله خاتمی شاگردان زیادی رو تربیت کردند که الان خیلی هاشون برای خود کسی هستند اما افسوس یکیشون حاضر نیست بیاد زنجان جای خالی استاد را پر کنند…الان به معنای واقعی کلمه مردم زنجان یتیم هستند شهری که زمانی علمایش با نجف برابری می کرد.

درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.