گارد سوییسی واتیکان؛ فداییان عالیجناب پاپ

محافظان سوئیسی واتیکان با کلاه‌های پردار، یقه‌های موجدار، یونیفرم‌های رنگی و آستین‌های پف کرده، اغلب توسط بازدیدکنندگان کنجکاو به درباری‌های قرون وسطایی تشبیه می‌شوند. اما در حالی که آنها با کمال میل برای عکس گرفتن ژست می‌گیرند، هدفشان سرگرم‌ کردن دیگران نیست.

به گزارش دین‌آنلاین به نقل از گاردین، از اوایل قرن شانزدهم، زمانی که سربازان مزدور سوئیسی که به دلیل شجاعت و وفاداری خود مورد احترام بودند، برای خدمت به پاپ ژولیوس دوم به رم رفتند، کوچکترین ارتش جهان برای محافظت از پاپ، اقامتگاه و مرزهای شهر در واتیکان شکل گرفت.

در مراسم جدید سوگند سربازان، مردانی که لباس سنتی قرمز، زرد و آبی خود را به همراه زره و هالبرد می‌پوشند، یک راهپیمایی با طراحی بی‌عیب و نقص در حیاط پادگان تمرین می‌کنند و هر کدام سه انگشت دست راست خود را به سمت آسمان بلند می‌کنند تا تثلیث مقدس را در حالی که سوگند پاپی را فریاد می‌زنند، فراخوانند.

در میان ۳۴ نفر که قول داده‌اند “جان خود را فدای دفاع از پاپ”، رناتو پیتر، ۲۲ ساله، جوان اهل روستای نزدیک به سانت گالو، از شهرهای سوئیس حضور دارد که برای قرن‌ها مردان جوانی را برای این ارتش برگزیده است.

او از زمانی که وی را برای اولین بار در یک جلسه پاپی صبح چهارشنبه در میدان سنت پیتر در ۱۲ سالگی دید، رویای تبدیل شدن به یک نگهبان سوئیسی را داشته است.

افراد استخدام شده باید مرد، سوئیسی، بین ۱۹ تا ۳۰ سال، بیش از ۱.۷۴ سانتی‌متر، مجرد و کاتولیک مومن با “شخصیتی بی‌نقص” باشند. آنها باید خدمت سربازی سوئیس را بگذرانند و متعهد شوند که حداقل دو سال به پاپ خدمت کنند. این افراد بعد از پنج سال خدمت می‌توانند ازدواج کنند.

هالبرد سلاح سنتی آنهاست، اما سربازان برای استفاده از سلاح‌های کوچک مدرن، از جمله تفنگ‌های شوکر آموزش دیده اند. از سال ۱۹۸۱، زمانی که یک گارد سوئیسی لباس شخصی به کمک پاپ مجروح ژان پل دوم پس از سوء قصد به پاپ شتافت، بر دفاع شخصی و تکنیک‌های ضد تروریسم در ارتش واتیکان بیشتر تاکید شد.

در سال ۲۰۱۸، پاپ فرانسیس تعداد ارتش را از ۱۱۰ به ۱۳۵ نفر افزایش داد. این اقدام در پی حملات تروریستی در فرانسه و سایر نقاط اروپا و در تدارک جشن سال آینده که انتظار می‌رود ۳۵ میلیون نفر از واتیکان بازدید کنند، انجام شد.

مراسم تحلیف هر سال در تاریخ ۶ مه برگزار می‌شود، که یادگار سالگرد ساعت تاریک ارتش در سال ۱۵۲۷ است، زمانی که تقریباً همه‌ی ۱۸۹ نگهبان به جز ۴۲ نفر در حین دفاع از پاپ کلمان هفتم در حین غارت رم توسط لشکرهای شورشی امپراتور مقدس روم چارلز پنجم جان باختند.

پاپ فرانسیس به ماموران به عنوان “فرستادگانش” اشاره می‌کند، زیرا بخش بزرگی از کار امروز آنها ارائه آرامش به مردمی است که به واتیکان می‌آیند تا کمک بگیرند، به گفته سینوتی “آنها ناامید هستند، شاید شغل خود را از دست داده‌اند یا خانه‌هایشان را از دست داده‌اند و واتیکان آخرین امید آنهاست.”

او معتقد است: “بعضی از مردم می‌خواهند جان خود را خاتمه دهند، و ما باید سعی کنیم جلوی این کار را بگیریم. این وضعیت‌ها می‌توانند بسیار دشوار باشند، اما ما باید کمک کنیم تا راه حل‌ها پیدا شود… حتی فقط گوش دادن می‌تواند کمک کند.”

زمانی نه چندان دور، یک ارتش با تعداد بسیار کم آماده جان‌فدایی برای پاپ شدند زمانی که نیروهای آدولف هیتلر وارد رم شدند در طول جنگ جهانی دوم، اگرچه در نهایت آلمانی‌ها به واتیکان حمله نکردند.

اگرچه ارتش منحصراً برای مردان است، اما تشکیل یک پادگان جدید با امکان حضور زنان در حال برنامه ریزی است.(درباره توجه پاپ به زنان اینجا را بخوانید!)

نگهبانان در شیفت‌های شش ساعته و گاهی اوقات شیفت‌های ۱۲ ساعته در روزهای شلوغ کار می‌کنند. آنها حدود ۱۲۰۰ یورو در ماه درآمد دارند و در زمان مرخصی آزاد هستند تا فراتر از واتیکان سرمایه‌گذاری کنند. آنها با هم در خوابگاه‌های مشترک زندگی می‌کنند.

اگرچه امروزه نقش گارد سوئیس تا حدی تشریفاتی و در جایگاه یک سرویس امنیتی برای پاپ است، این گروه در طول تاریخ درگیر نبردهای وحشیانه بوده‌است.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.