کتاب «معرفت و هنر قدسی» منتشر شد

کتاب «معرفت و هنر قدسی» اثر محمدحسن فغفوری از سوی انتشارات سوره ‌مهر منتشر شد.

کتاب «معرفت و هنر قدسی» مجموعه‌ای مدون از جستارها و مقالات محمدحسن فغفوری، استاد گروه آموزشی ادیان دانشگاه جورج واشنگتن است که توسط خود او به زبان فارسی برگردانده شده و برای نخستین بار در ایران به چاپ می‌رسد.

در این جستارها به ویژه نقاط تماس تشیع و تصوف و الهام این «تصوف» از آن «تشیع» مورد توجه و مداقه قرار گرفته و بر این مبنا در بخش نخست طی شش فصل به بنیادهای معرفت قدسی و در بخش دوم طی سه فصل به مبانی هنر قدسی پرداخته شده است. دانشجویان و اساتید رشته هنر، فلسفه، عرفان اسلامی از مخاطبان اصلی کتاب خواهند بود.

فغفوری در مقدمه کتاب آورده است: «نیت اصلی از نگارش این مقالات، معرفی برخی از وجوه کمترشناخته شدۀ فرهنگ و جامعۀ ایران به خوانندۀ انگلیسی زبان و شناساندن زیبایی‌های اسلام و تمدن اسلامی به او بوده است. این اقدام، اکنون بسیار اهمیت دارد؛ زیرا رفتار افراط گرایانه حاکم بر برخی جوامع مسلمان از این دین زیبا چهره‌های خشک، عبوس، خشن و تهی از ذوق و زیبایی‌شناسی به جهان ارائه داده است. در این شرایط است که شناسانیدن چهرۀ حقیقی دین مبین و سهم ایرانیان در غنابخشیدن به تمدن اسامی اهمیت بسیار می‌یابد. این مجموعه قدم کوچک و ناچیزی برای تحقق این نیت است».

در بخشی از کتاب می‌خوانیم: «معرفت قدسی، معرفتی است که بر اساس تعلیمات وحی، و در چهارچوب اسلامی بر مبنای قرآن و سنت رسول خدا و ولایت امیرالمؤمنین در آموزه‌ها، گفتار و رفتارهای امامان شیعه علیهم‌السلام تبلور یافته و میراث آنان از طریق مریدان و شاگردانشان که بسیاری از آن‌ها ستاره‌های درخشان آسمان عرفان شدند به نسل های پسین انتقال یافته است. هنر قدسی، متعالی‌ترین وجه ظهور هنر می‌باشد که به گونه مستقیم در پرتو وحی و پیام قرآن و ولایت خلق شده و آئینه تمام نمای تقدس وحی است. این هنر همچون پلی ساحت قدسی را با قلمرو انسانی پیوند می‌دهد و زمان را به ابدیت می‌پیوندد و ابدیت در زمین حضور می‌یابد».

کتاب «معرفت و هنر قدسی» توسط پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی در شمارگان ۵۰۰ نسخه و با قیمت ۱۶۵ هزار تومان منتشر شده است.

منبع: ایبنا

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.