تصویب لایحه‌ای برای یکسان‌سازی اسرائیل ستیزی و یهودی‌ستیزی در آمریکا

مدافعان حقوق فلسطین از قطعنامه کنگره آمریکا که اقدام ضدصهیونیستی را اقدامی یهودستیزانه می‌داند، انتقاد کرده و آن را گامی خطرناک با هدف نقض آزادی بیان و مسکوت نگه داشتن بحران غزه خواندند.

مجلس نمایندگان آمریکا با ۳۱۱ رأی موافق در مقابل ۱۴ رأی مخالف و ۹۲ رأی ممتنع، لایحه‌ای را تصویب کردند که بر اساس آن، هر اقدامی علیه صهیونیسم، مساوی با یهودستیزی است.

اعضای این مجلس مدعی هستند که این لایحه نمادین با هدف مقابله با افزایش یهودستیزی در آمریکا و دیگر نقاط جهان تصویب شده، اما قانون‌گذاران آمریکایی در این لایحه با صراحت بیان کرده‌اند: صهیونیسم‌ستیزی مساوی است با یهودستیزی!

آنان همچنین شعار عدالت‌طلبانه «از نهر تا بحر، فلسطین باید آزاد شود» را محکوم کردند؛ شعاری که به گفته کنشگران حقوق فلسطین، فریاد برای برابری در سرزمین فلسطین است.

در این لایحه از شعار مذکور به‌عنوان یک «فریاد برای ازبین‌بردن اسرائیل و مردم یهود» یاد شده و همچنین تظاهرکنندگانی که در ماه گذشته میلادی خواستار برقراری آتش‌بس شدند «شورشی» خوانده شدند.

به گفته کنشگران حقوق فلسطین، این اقدام کنگره آمریکا با هدف اعمال فشار بر فعالان حامی فلسطین و متهم‌کردن آنها به دگم بودن صورت گرفته است. آن‌ها می‌گویند که مجلس نمایندگان آمریکا سعی دارد انتقادهای آنان از سیاست‌های رژیم صهیونیستی را مصداق نفرت‌پراکنی معرفی کند.

یک فعال حقوق فلسطین به الجزیره گفت: این فوق‌العاده خطرناک است. این یک بدعت بسیار بد ایجاد می‌کند. هدف این لایحه جرم‌انگاری مبارزه آزادی‌خواهانه و فراخوان ما برای عدالت، صلح و برابری است.

صهیونیسم یک ایدئولوژی ملی‌گرایانه است که در ۱۹۴۸ به تأسیس سازوکاری خیالی کمک کرد که غرب و صهیونیست‌ها آن را به نام «کشور اسرائیل» می‌شناسند. این عقیده مدعی است که یهودیان در فلسطین تاریخی حق تعیین سرنوشت مستقل خود را دارند؛ منطقه‌ای که صهیونیست‌ها آن را سرزمین اجدادی خود می‌دانند!

برخی از صهیونیست‌های افراطی‌تر، از جمله اعضای کابینه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی این ادعای وقیحانه را مطرح می‌کنند که سرزمین‌های تحت کنترل فلسطینیان، یعنی کرانه باختری و نوار غزه نیز متعلق به رژیم صهیونیستی است.

جنبش حماس در هفتم اکتبر (۱۵ مهر) عملیات «طوفان‌ الاقصی» را با حمله به شهرک‌های صهیونیستی منطقه «غلاف غزه» اجرا کرد؛ عملیاتی که کارشناسان آن را شکستی راهبردی برای رژیم صهیونیستی و ارتش آن ارزیابی می‌کنند. پس از این عملیات، رژیم اشغالگر تجاوزات وحشیانه خود را به مناطق مسکونی در نوار غزه آغاز کرده است؛ در حالی که جامعه بین‌المللی تاکید دارد وحشی‌گری صهیونیست‌ها در این جنگ به هیچ وجه با حمله حماس به مواضع این رژیم در هفتم اکتبر توجیه نمی‌شود.

این تجاوزات از هفتم اکتبر تا ۲۴ نوامبر (سوم آذر) ادامه داشت و پس از یک وقفه یک هفته‌ای، در روز جمعه بار دیگر از سر گرفته شد.

منبع: ایسنا

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.