بهترین سریال‌های تلویزیونی درباره مسیحیت

بسیاری از سریال‌ها و فیلم‌هایی که اکنون درباره مسیحیت ساخته می‌شود ایمان را به عنوان عنصر مهمی در دل داستانی بزرگتر می‌گنجانند، به جای اینکه شاه‌بیت داستان باشد.

دین آنلاین/ ترجمه مجید کیوانفر: این زیاد عجیب نیست که بشنویم مسیحیان درباره چگونگی نمایش خود در رسانه‌ها سخن می‌گویند. در عصر طلایی جدید تلویزیون داستان‌ها و ماجراهای متفاوت با شخصیت‌های متفاوت خلق شد. بسیاری از سریال‌ها و فیلم‌هایی که اکنون درباره مسیحیت ساخته  می‌شود ایمان را به عنوان عنصر مهمی در دل داستانی بزرگتر می‌گنجانند، به جای اینکه شاه‌بیت داستان باشد.
حال نگاهی به برخی از بهترین شخصیت‌های مسیحی در تلویزیون می‌اندازیم.

ند فلاندرز در خانواده سیمپسون

از بعضی لحاظ، فلاندرز تصویری کلیشه­ای از فرهنگ اوانجلیکی است: او اخلاقاً بسیار محافظه­کار است، همیشه درباره دین و ایمان خود صحبت می­کند، ظاهراً خانواده بی­عیب و نقصی دارد و مدام به کلیسا می­رود. اما، برخلاف حماقت­هایش، فلاندرز یکی از شریف­ترین شخصیت­های پربیننده تلویزیون است. او به طور داوطلبانه کار می­کند، اهداکننده عضو است و به عنوان یک فروشنده هر کمکی بتواند انجام می­دهد و بسیاری از خطاهایی که خانواده سیمپسون علیه او مرتکب می­شوند را به سرعت می­بخشد. البته برخی اوقات، ند کمی از خود تعصب دینی نشان می­دهد- مانند تلاشش برای تعمید دادن بچه­های سیمپسون بدون اطلاع والدینشان. به هر حال، در پایان روز، فلاندرز، تصویری از اخلاقیات، شفقت و زندگی متعهدانه را به نمایش می­گذارد تا جهان را جای بهتری برای زندگی کند.

کنث پارسل در 30 Rock

شبیه بیشتر کاراکترهای مجموعه 30 Rock، کنث هم آدم عجیب و غریبی است. اما در میان خودشیفتگان دوست­داشتنی این مجموعه، کنث نشاندهنده فداکاری، صراحت و وفاداری است. دانش­آموخته کالج مسیحی کنتاکی که شادمانانه نقش خود را ایفا می­کند و نوعی کمدی را به نمایش می­گذارد که در آن سرخوشی همراه با وفاداری سفت و سخت است. شبیه بیشتر دیگر شخصیت­های سریال، کاراکتر او- و دینش- تقریباً سوررئال است و پلاتی ابزورد دارد، اما بدین معنا نیست که او آدم مذهبی عجیب و غریبی در یک مکان دورافتاده باشد. در عوض، او وفادار است و نیز دوست خوش قلبی است که ارزش­های دینی­اش، زندگی و روابطش را  شکل می­دهد.

جیم گافیگان در Gaffigan Show

درست است که جیم گافیگان در نمایش گافیگان یک شخصیت داستانی نیست، اما تک­گویی­های درونی او نمایانگر زندگی او است. درون­مایه ثابت نمایش شامل تنبلی او، فست فود و مقام پدری، کاتولیسیسم و ایمان مسیحی است. افکار او درباره دین، خدمات کلیسا و کتاب مقدس اگرچه بی­ادبانه ولی به هم مرتبط است.  

پگی هیل در King of Hill’s

پگی هیل یک شخصیت چندبعدی است. ظاهراً شخصیت مادرسالار مجموعه King of Hill’s، یک زن جنوبی محافظه­کار آزارنده است، اما آنچه از دیدن نمایش به دست می­آید، پیچیدگی­های یک مادر مراقب و همسری باایمان را نشان می­دهد. نمایش، ویژگی پگی را در تعامل با دورویی­اش، القا کردن ارزش­ها به پسرش، رابطه جنسی پیش از ازدواج و بخشندگی­اش را به تصویر می­کشد. فاصله پگی از اینکه یک شخصیت کامل باشد زیاد است، اما مانند بقیه خانواده هیل، آنچه او را دوست­داشتنی می­کند، نه فقط ویژگی­های خوبش( همسر و مادری فداکار) بلکه عیوب او به عنوان یک انسان است.

جد بارتلت در The West Wing

در حالیکه امروزه نمایش­های تلویزیونی از کاخ سفید به نوعی بدبینانه است (مانند رسوایی و خانه کارت­ها)، مجموعه The West Wing، نه فقط نگاه خوشبینانه­ای به سیاست آمریکایی دارد، بلکه داستانی نفس­گیر را نیز روایت می­کند. اگرچه لیبرالیسم اجتماعی­ رییس جمهور جد بارتلت و ناکامی او در برابر بنیادگرایی، برخی بینندگان را عصبانی می­کند، اما ریشه­های کاتولیکی بارتلت او را جدی و قدرتمند نگه می­دارد. وقتی در فصل دوم سریال، دوست محبوب او به طور تراژیکی می­میرد، بارتلت عصبانی، با هیجان، نطق آتشینی را علیه قادر متعال در کلیسایی کاتولیک ایراد کرد و در آن قدیمی­ترین پرسش تاریخ را تکرار کرد: «چرا خدا کاری را انجام می­دهد که خودش می­خواهد؟» بارتلت پاسخ پرسش خود را در یک طوفان می­یابد. این یک پاسخ انجیلی است که شما می­توانید آن­را در تلویزیون بیابید.

شایرلی بنت در Community

سریال کامیونیتی برخی از پیچیده­ترین و ارزشمندترین شخصیت­های کمدی تلویزیون تا کنون را در خود دارد و شایرلی یکی از بهترین آن­هاست. به عنوان یک مسیحی آوازه­خوان، تصمیم شایرلی برای هدایت اخلاقیات گروه، اغلب او را به قضاوت کردن درباره دیگران می کشاند (وقتی بریتا، آوازه­خوان خداناباور گروه، فراموش می­کند که کادویی برای جشن کریسمس بیاورد، شایرلی به طعنه می­گوید: «می­بینم که آنچه که بدان اعتقاد داری را با خودت آوردی: هیچ.» و البته او همچنان با ژستی مادرانه بهترین توصیه­ها را می­کند. برای پرداخت شخصیت شایرلی، نویسندگان سریال کامیونیتی، بهترین و ارزشمندترین­های فرهنگ مسیحیت را مورد توجه قرار دادند و شخصیت جامع­الاطرافی را به نمایش گذاردند. بسیار آرام و خونسرد.

 

منبع: com.Relevantmagazine
بسیاری از سریال‌ها و فیلم‌هایی که اکنون درباره مسیحیت ساخته می‌شود ایمان را به عنوان عنصر مهمی در دل داستانی بزرگتر می‌گنجانند، به جای اینکه شاه‌بیت داستان باشد.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.