سیاحت شرق در گذر خان

«گذر خان» به قلم سیدمحمدعلی ابطحی توسط انتشاران هیلا در اواخر سال 1401 منتشر شد. دین‌آنلاین به‌مناسبت انتشار کتاب گذر خان در پرونده‌‌ویژه پیش‌رو به موضوع روایت‌های داستانی در موضوع روحانیت می‌پردازد.

 

روحانیت همیشه سوژه جذابی برای مطالعه بوده است که حالا محمدعلی ابطحی آن را در گذر خان روایت می‌کند. ردِّ پای این طایفه در تاریخ ایران به کرّات به چشم می آید. آنچه گزارش شده، نقش روحانیت در تحولات سیاسی، فرهنگی و دینی بوده است. اما جنبه‌ای از روحانیت هم مغفول مانده و کمتر به آن پرداخته شده است. و آن گزارش مستقلی از احوالات و رفتارهای حوزه و حوزویان است.

گزارش‌هایی جسته و گریخته از احوالات و رفتارهای حوزه و حوزویان وجود دارد. کتاب «سیاحت شرق» نوشته آقا نجفی قوچانی از معدود گزارش‌ها در این خصوص بود. اما نگارش او همچنان جزو استثنائات در این زمینه محسوب می‌شد.

انتشارات هیلا اواخر سال 1401 کتاب «گذر خان» را به قلم سیدمحمدعلی ابطحی روانه بازار نشر کرد. گذر خان از برخی زوایای پیدا و پنهان حوزه و حوزویان در قالب رمانی داستانی سخن گفته است. دین آنلاین در این پرونده کوشیده است تا با محور قرار دادنِ گذر خان، این سبک و ژانر نگارش را مورد بررسی قرار دهد.

 

محمدعلی ابطحی: «گذر خان» بیانیه‌ای علیه بی‌توجهی‌ برخی روحانیان به مسائل جامعه است

پیدا و پنهانِ روحانیت در «گذر خان»

 

قابی برای تصویر روحانیت

 

محمدرضا زایری: نوشتن درباره روحانیت ریسک دارد

 

آکتورها آخوند نمی‌شوند؛ روحانیت در قاب سینما

 

نواندیشان دینی و روایتهای داستانی

 

 

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.