درس «دین» هنوز جایگاهی در آموزش و پرورش جمهوری آذربایجان ندارد

طبق مصوبه سال 2010 هیئت دولت این کشور، در هیچ یک از سطوح مختلف تحصیلی هیچ برنامه‌ای برای آموزش دین در نظر گرفته نشده است

در حالی که گرایش‌های دینی در جمهوری آذربایجان روز به روز افزایش می‌یابد، مسئله تدریس دین در مدارس این جمهوری بار دیگر مطرح شده است.

این در حالی است که به عقیده برخی، بهترین راه جلوگیری از پیوستن مردم به طریقت‌ها و فرقه‌هایی هم‌چون وهابیت و طریقت نور، تدریس دین در مدارس است.

علی‌رغم همه این مباحث، وزارت آموزش و پرورش جمهوری آذربایجان هنوز هیچ اقدامی در این راه صورت نداده است. مسئولان این وزارتخانه اعلام کرده‌اند که طبق مصوبه سال 2010 هیئت دولت این کشور، در هیچ یک از سطوح مختلف تحصیلی هیچ برنامه‌ای برای آموزش دین در نظر گرفته نشده است.

سخنگوی این وزارتخانه در عین حال در گفت‌وگو با سایت خبری اسلام‌آذری تأکید کرد که موادی مرتبط با معرفی ادیان به خصوص اسلام، شخصیت‌های برجسته تاریخ اسلام،‌ تمدن اسلامی و معنویت اسلام در درس «آموزه زندگی» گنجانده شده است. بدین ترتیب ماهیت انسانی دین اسلام، و ارزش‌های معنونی که این دین در انسان‌ها ایجاد می‌کند، در دل دروس رشته‌های علوم انسانی به دانش‌آموزان آموخته می‌شود.

وی افزود:‌ این مسئله در درس ادبیات بیشتر نمود پیدا می‌کند. این‌گونه که در خلال نمونه‌هایی از شعر و نثر که در خلال درس ارائه می‌شود، سرچشمه‌های فلسفی دین اسلام هم‌چون مرحمت، شفقت، انسان‌دوستی، حب وطن،‌ راستی، عدالت،‌ صداقت و غیره به خوبی نمایان است و به شاگردان منتقل می‌شود.

گفتنی است با خارج شدن جمهوری آذربایجان از سلطه چند ده ساله کمونیسم و بی‌دینی،‌ موج گرایش‌های دین‌مدارانه مردم زمینه را برای حضور ادیان، مذاهب و فرقه‌های مختلف فراهم کرد. بدین ترتیب با گذشت 23 سال از استقلال این کشور شیعه‌نشین متأسفانه در کنار گرایش‌ به تشیع اصیل،‌ فرقه‌های مختلفی هم‌چون وهابیت و طریقت نور و حتی فرق مرتبط با مسیحیت نیز رو به گسترش نهادند به گونه‌ای که هم‌اکنون جمهوری آذربایجان تبدیل به یکی از مراکز جدی فعالیت وهابیت شده است.
طبق مصوبه سال 2010 هیئت دولت این کشور، در هیچ یک از سطوح مختلف تحصیلی هیچ برنامه‌ای برای آموزش دین در نظر گرفته نشده استداود بهلولی

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.