نزاع‏ها درباره تخفیف «دعا» در رستورانی امریکایی

رستورانی در امریکا به مشتریانی که پیش از غذا دعا می‏ کنند و شکر نعمت به جای می‏ آورند پانزده درصد تخفیف می‏ دهد.

محسن اردکانی: این رستوران در شهر وینستون ـ سِیلم، در ایالت کارولینای شمالی ایالات متحده امریکا، واقع است.

«مریز گورمت داینر» (Mary's Gourmet Diner) رستوران رده‏ بالایی است و به گزارش کریسشن هدلاینز، از چهار سال پیش چنین تخفیفی را لحاظ می‏ کرده، اما تا پیش از این رسانه‏ ای نشده بود.

جوردن اسمث، یکی از مشتریان که فعال حوزه موسیقی است، متوجه شد در صورت‏حساب چهل دلاری‏‏ اش شش دلار تخفیف لحاظ شده است.

او تصویر آن را در صفحه فیس‏بوک خود گذاشت و توضیح داد که خدمه رستوران گفته‏ اند این تخفیف پانزده درصدی برای کسانی است که پیش از غذا دعا می‏ کنند. در صورت‏حساب این تخفیف «بابت دعای علنی» ثبت می‏ شود.

مری هاگلاند، از صاحبان رستوران، هر وعده غذا را نعمت می‏ داند و از این رو وقتی می‏ بیند مشتریان این نعمت را قدر می‏ نهند، می‏ کوشد همدلی خود را از این طریق ابراز کند.

با این حال، نیوزدِی گزارش داده است که این تخفیف دیگر در میان نیست، زیرا مراجع ذی‏ربط شفاهاً و کتباً صاحبان رستوران را متوجه غیرقانونی بودن این نوع تخفیف کرده‏، خواستار حذف آن شده‏ اند.

در همین حین، برخی نهادهایی که حضور دین در عرصه عمومی را خوش نمی‏ دارند با نامه‏ هایی به این رستوران آنها را از این تخفیف پرهیز دادند. برخی مخالفان این تخفیف بر آن بوده‏ اند که حرکت این رستوران در واقع به این معناست که افراد بی‏ دین باید مبلغ بیشتری بپردازند چون بی‏ دین هستند، در حالی که از نظر آنها این تفاوت ناروا است.

به اعتقاد آنها، دین‏داری یا بی‏ دینی نباید موجب مزیتی از این دست شود. آن طور که در وینستون سِیلم ژورنال آمده است، خانم هاگلند پایان این تخفیف را اعلام کرده و علت را ملاحظات قانونی دانسته است. در عین حال تصریح کرده است قصد نداشته موجب دلخوری و رنجوری کسی شود.
رستورانی در امریکا به مشتریانی که پیش از غذا دعا می‏ کنند و شکر نعمت به جای می‏ آورند پانزده درصد تخفیف می‏ دهد.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.