دلواپسی هایی که سبب شد وزیر علوم برکنار شود

سرانجام موافقان استیضاح در مجلس به رهبری جبهه پایداری موفق شدند وزیر علوم دولت تدبیر و امید را برکنار کنند. این توفیق مبتنی بر مجموعه ای از دلواپسی های این نمایندگان بود که شنیده شده پس از برگزاری موفق این جلسه به نفع خود، به برخی خبرنگاران اظهار کرده اند منتظر استیضاح دو وزیر بعدی تان هم باشید. حال باید دید عمده دلواپسی هایی که ممکن است این گروه از نمایندگان را به استیضاح دوباره وادارد چه می تواند باشد. متن کامل بیانات مدافعان استیضاح به همین سبب در زیر می آید:

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، «علیرضا زاکانی» از طراحان استیضاح رضا فرجی دانا وزیر علوم روز یکشنبه به عنوان نخستین موافق استیضاح سخن گفت.

وی در واکنش به افشای اسامی بورسیه شدگان غیرقانونی در دولت گذشته، تاکید کرد: اگر هم چنین شده باشد باید کمیته ای تشکیل شود.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس یادآور شد: بخش زیادی از معاونان، وزیران و حتی رییس جمهوری از بورسیه که یک شیوه قانونی است، بهره برده اند اما اشکال این است که شورای عالی بورسیه در دولت گذشته با تمهیدات قانونی آنها را بورسیه کرده است و وزارت علوم حق ملغی کردن بورس 3 هزار نفر از نخبگان را ندارند.

زاکانی تصریح کرد: ایجاد تشویش برای این بورسیه ها جایز نیست، اگر هم احتمال خلاف وجود دارد باید کمیته ای تشکیل شود و با رسیدگی به تخلفات با آنها برخورد شود و مجلس هم حمایت خواهند کرد.

این نماینده مجلس نهم خاطرنشان کرد:آنها با بی تدبیری آبروی نخبگان کشور را بردند و حتی رسانه های هم سو با وزارت علوم با تبانی با برخی از مسوولان، اسامی این عزیزان را رسانه ای کردند.

زاکانی اضافه کرد: در منطق آقایان، آبروی مفسدان اقتصادی و قاچاقچیان محفوظ باید باشد اما آبروی نخبگان و فرهیختگان کشور ارزشی ندارد؟ ما با این رفتارهای خلاف قانون اعتراض داریم.

این نماینده مخالف فرجی دانا با بیان اینکه برای ما مواجهه و لجاجت با نمایندگان مجلس، درد آور است، افزود: آیا معاون آموزشی گذاشتن وزیر پیشنهادی دولت که با مخالفت نمایندگان مجلس مواجه شد و رای اعتماد نگرفت و مشاور عالی کردن فرد دیگری که مجلس مخالفت خویش را با ایشان اعلام کرده بود، جز لجاجت و بی تدبیری چه معنی می دهد؟

این استیضاح کننده وزیر علوم دولت یازدهم گفت:علت اصلی طرح استیضاح، قانون شکنی، التهاب آفرینی و فعال کردن همه گروه های فرقه ای و قومی و گروه گرا در دانشگاه به جای انسان سازی در این نهاد مهم است.

زاکانی با بیان اینکه برای نمونه به چند مورد اشاره می کنم، افزود: بکارگیری برخی مسوولان وزارتخانه بدون رعایت آیین نامه حراست ها مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام برای استعلام نظر وزارت اطلاعات در جهت انتصاب مدیران وزارتخانه ها بود؛ ممکن است آقای وزیر با استعلامی که اخیرا درباره برخی مدیران از وزارت اطلاعات گرفته اند خود را تابع قانون نشان دهند اما سوال این است که چرا پس از یک سال و چرا بعد از طرح مسئله استیضاح اقدام به این کار کرده اند؟

وی تصریح کرد: بازگشت عناصر بی صلاحیت به دانشگاه ها، دلیل دیگری برای استیضاح علوم است؛ وزیر محترم اطلاعات دولت یازدهم طی نامه ای رسمی به سران قوا به جذب برخی افراد محارب و آشوبگر توسط وزارتخانه علوم و دانشگاه آزاد اعتراض کرد و سند این نامه نیز هم اکنون پیش چشم نمایندگان قرار دارد.

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: در جلسه ای که با حضور وزیر علوم و وزیر اطلاعات برگزار شد، آقای فرجی دانا تصریح کرد که دانشگاه آزاد به ما جوابگو نیست و رویه و روش جدایی را پیش می گیرد.

زاکانی با بیان اینکه منطق ما حکومت داری درست و با ضابطه است نه حکومت داری سلیقه ای تاکید کرد: وزیر علوم به نامه وزیر اطلاعات عمل نکرد.

نماینده مردم تهران اعتراض دیگر استیضاح کنندگان را به موضوع هیات های جذب اساتید و انتخاب روسای دانشگاه ها عنوان کرد و افزود: با وجود اینکه اعتراض شورای عالی انقلاب فرهنگی، این رویه غلط ادامه پیدا کرد؛ طبق آیین نامه، روسای دانشگاه ها با معرفی وزیر و تایید شورای عالی انقلاب فرهنگی محسوب می شوند اما آقای فرجی دانا به بهانه کسب نظر اساتید، هیات های 3 نفره ای را به دانشگاه ها فرستاد که منشا التهاب آفرینی و اختلاف به این دانشگاه ها شدند و درمواردی با انتخاب های سلیقه ای، التهاب آفرینی کردند.

زاکانی ادامه داد: با تاکید رییس جمهوری مبنی بر تغییر رویه پیش گرفته شده در انتخاب روسای دانشگاه ها از سوی وزارت علوم، آقای فرجی دانا بدون توجه به نظر شورا، کار خود را انجام دادند.

این نماینده موافق با استیضاح وزیر علوم تصریح کرد: این امر مورد اعتراض اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار گرفت زیرا اولا نظرخواهی از اساتید درست است اما شیوه وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اشتباه است و موجب التهاب آوری در دانشگاه ها می شود و نباید به گروه های فرصت طلب فرصت دهیم.

این نماینده مجلس نهم انتشار نشریات جدایی طلب و بی اخلاق را از دیگر موارد استیضاح وزیر علوم دولت تدبیر و امید دانست و گفت:آقای فرجی دانا باید در برابر نشریاتی که درخواست تجزیه ایران را دارند و یا با دعوت از آشوب بی اخلاقی را رواج می دهند، جواب دهند.

زاکانی با اشاره به رویه غلط حاکم بر وزارتخانه علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: اصلاح رویه غلط حاکم بر وزارتخانه یکی از دلایلی بوده که موجب اعتراض نمایندگان مجلس شده است و باید نسبت به این امر توجه شود.

وی افزود: فعال کردن گسل های قومی ،سیاسی و گروه بازی و باند بازی به جای توجه به تولید علم و اهتمام به تولید آموزش در محیط های علمی از دیگر اشکالات شیوه مدیریت فرجی دانا بوده است.

وی خطاب به نمایندگان مجلس گفت: امروز روز امتحان ماست که تربیت ما، اسلامی و ایرانی است یا تربیت باندی و جناحی داریم؟ استیضاح کنندگان حامیان جدی فرجی دانا برای رای اعتماد در سال گذشته بودند و امروز به خاطر جهت گیری جناحی این وزارتخانه راهی جز استیضاح پیدا نکردند.

زاکانی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: نبود اراده اصلاح و رویه غلط حاکم بر وزارتخانه به بهانه آزادی در دانشگاهها مغایر با پرچم آزادی خواهی و اصرار بر سیاسی بودن دانشگاهها به روایت تاریخ در دست رهبر انقلاب است. بنابراین ما فرق سیاسی بودن را با اغواگری می دانیم.

وی انتخاب اساتید بی اخلاق را از دیگر موارد استیضاح دانست و گفت: تعدادی از اساتید که از دانشگاه اخراج شده بودند به دانشگاه بازگشتند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نهم در ادامه به انسداد در تولید علم و کند شدن روند توسعه علم و دانش اشاره کرد و گفت:این امر به طور مستقیم در آینده ایران اسلامی تاثیر دارد و پایه های رشد و توسعه کشور را می لرزاند و می تواند در آینده کشور را به قهقرای علمی ببرد.

زاکانی اظهار داشت: ما مجبور به استیضاح شدیم،آنها بر رویه های غلط خود تاکید کردند، تهدید به استمرار مسیر طی شده برای آینده نمودند، با افشاگری غیراخلاقی بورس ها نمایندگان را تحت فشار قرار دادند،به دنبال تطمیع نمایندگان بودند.

این نماینده مخالف وزیر علوم افزود: من 11 سال سابقه مجلس دارم اما هیچ استیضاحی به اندازه این استیضاح تحت فشار نبودیم. جو سازی و توهین شد.تهمت سیاسی بودن به نمایندگان زدند، استهزا و مسخره کردند.

وی تصریح کرد: وزارت علوم با اصطلاح افشای بورس ها خواست نمایندگان را تحت فشار قرار دهد.

زاکانی اظهار داشت: نکته آخر حمایت ضد انقلاب و فتنه گر از وزیر علوم است که موضوعی آزاردهنده است.

**نماینده بجنورد: نگران وضعیت علمی کشور هستیم

نماینده مردم بجنورد در مجلس شورای اسلامی از مخالفان فرجی دانا به عنوان یکی دیگر از موافقان استیضاح وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه ما امروز نگران وضعیت علمی کشور هستیم، گفت: اقتدار علمی یک اقتدار درون زا است و این پیشرفت باید ادامه یابد.

«قاسم جعفری» در جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی افزود: در 10 سال گذشته حرکت علمی و پیشرفت علمی ما بسیار خوب بود که نباید کند شود.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اظهار داشت: دیروز یکی به من گفت سلام، گفتم علیکم السلام گفت می خواهم دو تا کار کنم که در حوزه انتخابیه ات ماندگار شود گفتم خیر است انشاءله. با وی که صحبت کردم او خود را منصوب به جناب عالی (وزیر علوم) می دانست.گفتم مدرکت چیست گفت دکترا، گفتم من به خاطر شما به آقای وزیر تسلیت می گویم.

جعفری افزود: آقای وزیر را من از گذشته می شناسم، شخصیتی و شانی بالاتر از این دارد که امثال شما بیاید اینگونه خرابش کند، بدانید از این نمونه ها بسیار اتفاق افتاده است و لازم دانستید با نام و شماره تلفن به شما می گویم.

وی با بیان اینکه امروز همگان می دانیم که در یک امتحان بزرگ هستیم، گفت: برای آنچه که می گوییم حتما مسوولیت داریم، پس خوب است از خدا بخواهیم خوب بر زبانمان جاری شود، خوب بشنویم و خوب تصمیم بگیریم.

**نقوی در مخالفت با فرجی دانا فیلم پخش کرد

«سید حسین نقوی حسینی» سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از موافقان استیضاح «رضا فرجی دانا» وزیر علوم، تحقیقات و فناوری هنگام مخالف با فرجی دانا، فیلم جلسه افطاری تشکل های دانشجویی در روز دوشنبه 30 تیرماه 1393 را پخش کرد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، در این فیلم که در صحن علنی مجلس پخش شد، یک دانشجو به فردی که نقوی حسینی اذعان داشت، رضا فرجی دانا است گفت که تا سال 1388 بسیاری از دانشجوها در دانشگاه ها با دستبند سبز می آمدند چرا اقدامی نکردید که آن فرد که به گفته نقوی حسینی، فرجی دانا بود بیان کرد که متاسفم برای وزارت اطلاعات که منفعل عمل می کند.

هنگام پخش این فیلم صوتی سید حسین نقوی حسینی نماینده ورامین خطاب به فرجی دانا بیان کرد که آقای فرجی دانا وزارت اطلاعات خوب عمل کرده و هیچ گاه منفعل عمل نکرده است.

در ادامه، تصاویری از حضور دکتر رعایایی سرپرست فعلی دانشگاه چمران پخش شده که زیر آن نوشته شده بود حضور در تجمع فتنه گران در سال 88 و سپس در این فیلم نشان داده شد که دکتر رعایایی در حال قرائت بیانیه است.

پس از پخش این قسمت از فیلم، حضور جعفر توفیقی نشان داده شد که زیر آن نوشته شده بود حضور توفیفی در جمع متحصنین فتنه 88 و آرام کردن متحصنین.

**نقوی حسینی:امروز خطری در دانشگاه ها وجود دارد

نماینده مردم ورامین و پیشوا در مجلس شورای اسلامی به عنوان یکی دیگر از مخالفان فرجی دانا با بیان این که امروز خطری در دانشگاه ها وجود دارد، گفت: «جعفر توفیقی» همه کارها را به نام فرجی دانا انجام می دهد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، «سید حسین نقوی حسینی» روز چهارشنبه به عنوان موافق با استیضاح رضا فرجی دانا وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در مجلس سوال کرد: چرا به استیضاح کنندگان توهین، تهدید و تهمت جاری می شود؟

به گفته وی، روابط مجلس و دولت روابط بسیار خوبی است و شاید بتوان ادعا کرد که یکی از همراه ترین مجالس با دولت ها مجلس نهم و دولت یازدهم است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی این درخواست را مطرح کرد که این قدر در بوق روابط تیره مجلس و دولت کوبیده نشود.

نقوی حسینی خطاب به نمایندگان مجلس گفت: مگراستیضاح وظیفه قانونی نیست؟ مگر ملت رای نداده که نمایندگان تکلیف خود راعمل کنند؟

وی خاطر نشان کرد: من با شما صحبت و ملاقات نکرده ام و هیچ دانشگاهی هم نخواسته ام؛ چرا باید توهین و تهمت زده شود؟

نماینده مردم ورامین در مجلس تصریح کرد: امروز خطری در دانشگاه ها وجود دارد؛ دانشگاه ها آبستن فتننه جدیدی می شود؛ باید به تکلیفمان عمل کنیم و به عواقب نگاه نکنیم ؛ برخی می گویند دولت با شما بد می شود و پروژه ها را متوقف می کند یا نامه های شما را جواب نمی دهد و ملاقات نمی دهد و چنان می کنند؛ خوب بشویم، همه این بلاها سرمان هم بیاید باید اصولمان، اسلام و انقلاب و خون شهدا دفاع کنیم؛ از حجابی که همسر فرجی دانا هم دارد دفاع کنیم ؛ امروز این ارزش ها زیر سوال است باید دفاع کنیم.

نقوی حسینی به بیان مشکلاتی در دانشگاه ها پرداخت و یادآور شد: در 17 تیر امسال در دانشگاهی همایشی برگزار شد که هزار دانشجو از دختران و پسران دعوت شدند و در این همایش سخنران می گوید توجه کنید تا کی این صدا و سیما باید یک طرفه حرف بزند و تا کی باید برای فرستادن نمایندگان به مجلس یا مسند ریاست جمهوری چشممان به دهن جنتی باشد و چشم وی به دهن دیگری باشد و تا کی باید این گونه باشد که با ان سخنان دانشجویان دعوت شده به تشویق می پردازند ؛ اما شما بعد از این همایش به آنها و برگزار کنندگان چه گفتید؟ دریغ از یک تذکر و اشاره که ارایه نشد.

این نماینده اصولگرای مجلس اضافه کرد: در این همایش 17 تیر از جانب سخنران گفته شده تمام پول مملکت را به سپاه و بسیج و اطلاعات می دهند که هورا و تشویق مهمانان را در پی داشت ولی شما با اینها چه کردید؟ با برگزار کنندگان آن چه کردید؟

نقوی حسینی به مجلس افطاری یکی از انجمن های اسلامی دانشگاه ها اشاره کرد و گفت: در این مراسم نوری زاد مهمان ویژه این دانشگاه بود که خاطره ای تعریف کرده و حتی قابل بازگویی نیست؛ بهتر است بروید روی وبلاگش ببینید ؛ همه باید بدانیم بچه های ما در این کشور برای ارزش های اسلام و انقلاب شهد شده اند.

وی تصریح کرد: این انجمن اسلامی دانشگاه ما است و شما چه تذکری داده اید؛ نگفتند چرا نوری زاد دعوت شد و چرا این حرف ها را زد؟

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: بهتر است اینقدر نگویید سیاسی است گروه اقلیت و گرایش ؛ من گرایش سیاسی دارم؟ گرایش اقلیتم، من با کسی دعوای سیاسی دارم ؟ این حرف ها را نزنید؟

نقوی حسینی خاطر نشان کرد: در این همایش می گویند شما نمی توانید درب دانشگاه ها و درب دهان مردم را ببندید که هورا می کشند، اینها سخنرانی در دانشگاه ها است؛ چرا تذکری داده نشد.

وی همچنین اظهار داشت: طی یک سال گذشته بیش از 40 تشکل سیاسی در دانشگاه ها تشکیل شده است و بررسی کنید ببینید چه گرایش هایی هستند و چه نشریاتی چاپ می شود؛ آقای فرجی دانا بهتر است این نشریات را بخواند چرا که توهین شده است.

وی خطاب به وزیر علوم گفت: ما از بی تفاوتی شما گله مندیم ؛ شما فرد مسلمان هستید و اعتقادات دینی دارید چطور اینقدر بی تفاوت و آرام از کنار این اتفاقات اخیر می گذرید.

نقوی حسینی در انتقاد دیگر از عملکرد وزیر علوم گفت: یک استاد دانشگاه با استفاده از سیستم پست الکترونیکی دانشگاه برای بیش از 400 استاد عضو هیات علمی نامه ها و تصاویری را ارسال می کند که توهین به همه ملت ایران، شهدا، مراجع، علما، مجلس و قوه قضاییه است.

نماینده ورامین و پیشوا در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: این تصاویر ارسال شده را در اختیار رییس مجلس قرار می دهم، همه اسناد، فهرست اساتید دریافت کننده هم موجود است که آنها را ارایه می کنم.

وی خطاب به وزیر علوم گفت: به شما این موارد گفته می شود و دکتر سلیمانی با شما جلسه در این باره می گذارد و می گوید اینها توهین است چرا برخورد نمی کنید که شما باز برخورد نکردید.

نقوی حسینی یاداور شد: دکتر سلیمانی جلسه می گذارد و می گوید توهین به امام راحل، رهبری و دکتر روحانی شده است چرا برخورد نمی کنید؟ و بعد سلیمانی در این ارتباط طرح سوال می کند و می آید در کمیسیون و قول می دهید و عمل نمی کنید و بعد از اینکه تحت سوال می شود تازه پیگیری می کنید؛این بی تفاوتی ها ظلم است؛ من تصاویر ارسال شده از سوی آن استاد را در اختیار رییس مجلس می گذارم.

وی در مورد تذکر دیگری به وزیر علوم اظهار داشت: فردی معاون اداری مالی شما در یکی از دانشگاه های بزرگ است که جمله ای می گوید که قابل بازگویی نیست و بعد در شورای عالی انقلاب فرهنگی یکی از افراد موثق در دانشگاه ها می گوید این معاون چنین حرفی را زده است و اقدامی در این باره نشد؛ آقای فرجی دانا چه اقدامی کردید و این معاون همچنان در معاونت دانشگاه است.

این نماینده اصولگرای مجلس نهم به هیات انتخاب هیات های علمی و روسای دانشگاه ها اشاره کرد و افزود:شما هیات هایی را برای مشورت و نظر سنجی از دانشگاه ها و اساتید برای تعیین روسای دانشگاه ها انتخاب و اعزام کرده اید که در ظاهر کار خوبی است اما ماهیت کار چگونه است و افراد چه کسانی هستند مهم است؛ یک عضو هیات کسی است که به خاطر معاندت با نظام 3 سال بازداشت بوده است و حالا رییس تعیین می کند ؛ عضو دیگر روحانی است که نامش «ح. ت» است ؛ شورای عالی انقلاب فرهنگی صلاحیت وی را برای ریاست دانشگاه و سرپرستی دانشگاه رد کرده آنوقت وی برای انتخاب رییس دانشگاه مذاکره می کند که سوابق تمامی این افرد موجود است.

نقوی حسینی به یکی از عملکردهای این هیات انتخابی اشاره کرد و افزود: هیات یک بازداشتی فتنه 88 را در دانشگاهی می بیند و می گوید ما برای سنجش ریاست دانشگاه می آییم و تو تدارک کار را بکن؛ وی تیم بندی می کند و همین بازداشتی فتنه 88 در تمامی جلسات هیات شرکت و رییس انتخاب می کند و به هیات نفر پیشنهاد می دهد وآنها هم به شما می دهند؛ آقای فرجی دانا این کارها را نکنید.

وی در ادامه با بیان این که مجلس از دولت یازدهم و وزرایی همچون دکتر قاضی زاده هاشمی و ظریف حمایت می کند، گفت: اما در وزارت علوم وقتی دولت رای آورد، گفتند توفیقی می خواهد وزیر علوم شود ؛ ایشان را کنار گذاشتید؛ میلی منفرد معرفی و سندش اعلام شد و مجلس به او رای نداد؛ پس از آن فرجی دانا رای آورد اما باید پرسید انتصاب آن دو نفر در این وزارتخانه چه معنایی دارد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: سپردن همه امور به توفیقی و میلی منفرد چه کاری است؛ آقای فرجی دانا برخی دوستان و طرفداران شما می گویند فرجی دانا در شما در انتصابات نقش ندارد و توفیقی برنامه ریزی می کند؛ می گویند همه کارهای توفیقی است و فرجی دانا را نجات دهید، چون توفیقی همه کارها را به نام فرجی دانا می کند.

نقوی حسینی تصریح کرد: انتصابات این دونفر بر خلاف نظر مجلس، برخلاف نظر افکار عمومی و برخلاف نظر دلسوزان انقلاب چه پیامی دارد؟ یعنی چی؟ همین کار برای استیضاح کافی است.

وی ادامه داد: من دیگر به سمنانیان، خانیکی و دیگران تا دانشگاه قزوین که 120 نفر را در 4 ماه عوض کردید کاری ندارم؛ مگر در یک دانشگاه چند پست داریم؛ آیا در این 120 پست یک هیات علمی متعهد نبود.

نماینده مردم ورامین در مجلس گفت: من دنبال رانت خواری و گیری و امتیاز خواهی نبوده و نیستم و تنها از شما این پرسش ها را داشتم.

نقوی حسینی، در ادامه سخنان خود فیلمی کوتاه را از جلسه افطاری تشکل های دانشجویی در روز دوشنبه 30 تیرماه 1393 پخش کرد.

وی اظهار داشت: اینها تصمیم گیران وزارت علوم هستند؛ اینها برای وزارت علوم تصمیم می گیرند و در ماه مبارک بوده و حتی گفته بودند ضبط نشود.

وی بعد از اتمام این فیلم کوتاه گفت: همه شما این فیلم را دیدید و شنیدید ما به خودمان اجازه می دهیم همه چیز علیه نظام بگوییم ؛ رهبری می فرمایند کسانی که القای تقلب کرده ند مجرم هستند مجرمان امروز در این وزارت علوم هستند و وزیر از این جرم دفاع می کند.

**نماینده اراک: دشمنان به دانشگاه چشم طمع دوخته اند

«محمد حسن آصفری» از موافقان استیضاح «رضا فرجی دانا» وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، گفت: در تمامی این سال ها دشمنان سعی کرده اند دانشگاه را مقابل انقلاب قرار دهند و آنها به دانشگاه چشم طمع دوخته اند.

نماینده اراک در مجلس به عنوان مخالف وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: در سال های پس از پیروزی انقلاب به خصوص پس از جنگ و سال 76، دشمنان انقلاب سعی کردند دانشگاه را مقابل انقلاب قرار دهند و طرح دشمن این بود که دانشجویان را در مبارزه با جمهوری اسلامی قرار دهند اما بسیار از دانشجویان در همان سال ها مقابل این توطئه ایستادند و دشمنان و جریانات سیاسی قدرت طلب نتوانستند دانشگاه را در مسیر اهداف شوم خود قرار دهند.

وی ادامه داد: 10 سال بعد از آن سال بازهم همین جریان سیاسی در فتنه 88 به سراغ دانشگاه ها رفت و حوادث تلخی در دانشگاه به وجود آورد که همه به یاد داریم.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی گفت: مردم در 23 تیر ماه 78 و 9 دی 88 جواب این فتنه انگیزی را دادند. نکته مهم این است همان اندازه که دشمنان به دانشگاه ها چشم طمع دوخته اند نظام جمهوری اسلامی هم به دانشگاه امید بسته است.

**زارعی: فهرست 3 هزار نفر بورسیه با عجله تهیه شده است

یکی دیگر از موافقان استیضاح و مخالفان وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: فهرست اسامی 3 هزار نفر بورسیه در دولت قبلی با عجله تهیه شده است.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، «علی اصغر زارعی» روز چهارشنبه گفت که در جلسه رای اعتماد به آقای فرجی دانا تلاش کرده است، اما فرآیندی در 6 ماه اخیر بالاخص در 4 ماهه گذشته پیش آمد.

وی، گفت: اصلا بحث ما چیزی دیگری بود اما یکباره صدیقی معاون دانشجویی وزارت علوم مصاحبه ای مطرح کرد که 3 هزار بورس غیر قانونی در دولت گذشته وجود دارد.

زارعی افزود: کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درخواست کرد وزیر علوم در جلسه حضور یافته و توضیح دهد اما وی نیامد و صدیقی در جلسه حضور یافت.

وی یادآور شد: این کمیسیون، مسوولان قبلی سازمان امور دانشجویان را نیز دعوت کرد در آن جلسه معلوم شد وقتی آقایان گزارش دادند که افرادی زیر معدل 14 و بعضا 16 بورسیه شده اند، مسوولان قبل هم اعلام کردند که شورای مرکزی بورس که براساس قانون مجلس تشکیل می شود، مصوباتی دارد که آنهم باید مدنظر قرار گیرد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با یادآوری تشکیل کمیته ای در این کمیسیون افزود: دو جلسه در سازمان امور دانشجویان برگزار کردیم و دو روز هم بنده برخی پرونده ها را از نزدیک مطالعه کردم از اول معلوم شد فهرست های تنظیم شده با عجله بوده است.

زارعی ادامه داد: در جلسه اول قرار شد لیست ها کامل شود به دلیل این که فقط نام و نام خوانوادگی بورسیه ها بود و اطلاعاتی از کسانی که بورسیه شدگان نبود و دوستان پذیرفتند برای جلسه بعدی آماده کنند در همان جلسه مطرح شد که شما چرا گفتید فرزندان مسوولان و در سایت ها این موضوع منتشر شده است. آنها گفتند ما این کار را نکردیم دستگاه های نطارتی این کار را انجام داده اند.

نماینده مردم تهران در مجلس خاطرنشان کرد: گفتیم پرونده ها را بیاورید تا آن را ملاحظه کنیم اما آنها استنکاف کردند ولی در جلسه دوم تعداد محدودی از پرونده های مسوولان را آوردند وقتی پرونده ها را دیدیم در هیچ کدام موضوع خاصی نبود و آنها مدعی بودند که ما چنین ادعایی را نکردیم. فقط در یکی از پرونده ها فرزند یکی از روسای دانشگاه ها گفته شده بود یک سال سنش بالاست که البته باید در پرونده ملاحظه کرد که آیا کارت پایان خدمت دارد یا نه.

این نماینده موافق استیضاح وزیر علوم ادامه داد: آنها برای جلسه بعدی لیست ها را اصلاح کردند بر این اساس که مصوبه شورای مرکزی بورس لیست ها را بازنگری کند پس از آن جلسه مدیر کل امور بورس وزارت علوم نامه ای خطاب به من تنظیم کرده و گفتند نتیجه مصوبات قبلی کمیسیون درباره تبدیل وضعیت به خارج این شده است که از 22 نفر در سال 88 به 4 نفر و از213 نفر به 34 نفر تقلیل یافته است.

زارعی افزود: در مجموع تمام ادعای آنها به 190 نفر کاهش یافت که اگر تمام مصوبات شورای مرکزی بورس اعمال شود به کمتر از یک دهم تقلیل پیدا کرد درهمین نامه خطاب به بنده نوشتند کسانی که افزایش سن دارند 500 نفر هستند در صورتی که اگر پرونده آنها را مشاهده کنیم 35 نفر هستند.

وی درباره بورسیه های خارج از کشور یادآور شد: آنها گفتند این رقم 729 نفر بوده است که اگر مصوبات شورای عالی بورس را اعمال کنیم به 43 نفر تقلیل می یابد، گفتند 1011 نفر که مربیان هستند، این در حالی است که اصلا این بحث ها وجود ندارد.

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: به استناد دوستان عدد 3 هزار بورسیه واقعیت ندارد و در ضمن معتقدیم با هر کسی تقلب کرده باید برخورد شود ادعا داشتیم چرا فضا را خراب می کنید و می گویید نمایندگان به دلیل ایجاد مشکل در بورس آشنایانشان استیضاح را به عنوان ابزار مطرح می کنند.

زارعی با یادآوری این که گفته شده 2 برادرم بورسیه شده اعلام کرد: با هر کسی که تخلفی کرده برخورد کنید، بنده 3 برادر دارم که یکی از آنها اول انقلاب شهید شد و 2 برادرم بازنشسته هستند و اصلا دانشگاه نرفته اند، چرا باید چنین فضایی درباره برخی نمایندگان که قبل از نمایندگی بورس بودند و وقتی وارد مجلس شدند بورس گرفته بودند و الان بورس آنها متوقف شده است، ایجاد کرد.

وی افزود: این جوسازی ها و همین روش و شیوه بداخلاقی جزو دلایلی است که ما را به نقطه استیضاح رسانده که می بایست بحث استیضاح را مطرح کنیم.

 
سرانجام موافقان استیضاح در مجلس به رهبری جبهه پایداری موفق شدند وزیر علوم دولت تدبیر و امید را برکنار کنند. این توفیق مبتنی بر مجموعه ای از دلواپسی های این نمایندگان بود که شنیده شده پس از برگزاری موفق این جلسه به نفع خود، به برخی خبرنگاران اظهار کرده اند منتظر استیضاح دو وزیر بعدی تان هم باشید. حال باید دید عمده دلواپسی هایی که ممکن است این گروه از نمایندگان را به استیضاح دوباره وادارد چه می تواند باشد. متن کامل بیانات مدافعان استیضاح به همین سبب در زیر می آید:

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.