طلایی: اساساً مخالف تفکیک جنسیتی هستم

شبنم رحمتی، دبیر گروه اجتماعی شرق/ هفته گذشته گفت‌وگوی خبرنگار گروه اجتماعی شرق و سایر خبرنگاران رسانه‌ها با «مرتضی طلایی» درباره تفکیک جنسیتی در شهرداری تهران، موجب حاشیه‌سازی‌هایی برای خبرنگار «شرق» شد. در جریان گفت‌وگو، طلایی از خبرنگار یکی از خبرگزاری‌ها پرسیده بود که آیا مایل است در فضایی کار کند که روزانه ده‌ها مرد به او تنه بزنند و آن خبرنگار پاسخ داده بود ترجیح می‌دهد در این زمینه حق انتخاب داشته باشد. «شرق» در پوشش خبری این گفت‌وگو، سوالات خبرنگار خود را با آیکون «شرق» از سوالات خبرنگاران دیگر متمایز کرد که نشان دهد آن پاسخ مربوط به خبرنگار «شرق» نیست اما برخی سایت‌ها با برداشت سوء از این قضیه تلاش کردند تا مخاطب طلایی را در این بحث، خبرنگار «شرق» جلوه دهند و برپایه همین اتهام واهی و خودساخته، تا جایی پیش رفتند که عکس‌های شخصی این خبرنگار را در سایت‌های خود منتشر کردند. در پی این اقدام غیراخلاقی، مرتضی طلایی با سایت «فردا» گفت‌وگو کرده و این عمل را مذموم دانسته است. هرچند انتظار، این بود که ایشان به صراحت اعلام کنند، خبرنگار «شرق» در جریان آن سوال و جواب خاص، هیچ نقش و مداخله‌ای نداشته است و در این‌باره اطلاع‌رسانی شفافی می‌کردند اما ایشان ترجیح داده همچنان در مسیر عدم شفاف‌سازی این اتهام حرکت کند و در کسوت یک سیاستمدار مصلح ظاهر شود.

قابل ذکر است روزنامه «شرق» فایل صوتی کامل گفت‌وگوی مورد اشاره را در اختیار دارد و اگر لازم باشد آن را از طریق «پادکست» روزنامه منتشر خواهد کرد. «شرق» همچنین حق پیگیری قضایی اتهام‌زنندگان را محفوظ می‌داند.

***

مرتضی طلایی، نایب‌رییس شورای اسلامی شهر تهران در گفت‌وگو با «فردا» با غیراخلاقی‌خواندن انتشار عکس‌های شخصی این خبرنگار که قبلا در پروفایل شخصی‌اش در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، گفت: هرچند این مصاحبه حواشی بسیاری را به‌دنبال داشت اما من از بابت این عمل متاثر هستم و نگرانم که چرا فضای رسانه‌ای ما باید آلوده به این نوع بداخلاقی‌ها و اقدامات نامناسب باشد.

وی در ادامه افزود: اینکه یک خبرنگار در مصاحبه با بنده خلاف اخلاق حرفه‌ای عمل کرده جای خود دارد و باید در محل خودش بررسی شود اما انتشار عکس‌ها و مطالبی درباره این خبرنگار در سایت‌ها ناراحت‌کننده است.

طلایی تاکید کرد: مگر ما می‌توانیم خارج از قوانین شرع، قانون، اخلاق و انسانیت با کسی برخورد کنیم. افراد نباید به خودشان اجازه دهند که به حریم خصوصی یک فرد ورود پیدا کنند و این کار قطعا قابل‌قبول نیست.

وی تاکید کرد: این موضوع را به‌عنوان فردی از اعضای خانواده رسانه مردود می‌دانم زیرا اولا، اساس کار یک رسانه باید برمبنای اخلاق باشد و دوم اینکه همزمانی انتشار این مطالب با مصاحبه بنده، به‌طور طبیعی ممکن است این شایبه را ایجاد ‌کند که دوستان و هواداران طلایی چنین کاری را مدیریت کرده‌اند. به همین دلیل این عمل را مردود دانسته و آن را خلاف شرع، قانون و اخلاق می‌دانم و امیدوارم کسانی که این خبر را مطرح کرده‌اند به هر شکل ممکن جبران کنند.

عضو شورای شهر تهران در ادامه تصریح کرد: رسانه یک امانت است و حق نداریم در استفاده از این امانت، اغراض شخصی را وارد کنیم. در هیچ‌جایی از شرع نیامده است در برابر کسی که مخالف ماست با چنین شیوه‌هایی برخورد شود. ضمن اینکه بنده فقط سلیقه این خبرنگار را در مصاحبه‌ای که انجام شد نپسندیدم و قبول نداشتم.  وی اضافه کرد: انتظار داریم رسانه‌ها در چارچوب اخلاق با موضوعات برخورد کنند و نظرات فردی و سیاسی را جایگزین اخلاق و اعتقادات شرعی نکنند. مرتضی طلایی همچنین در ادامه صحبت‌هایش درخصوص موارد مطرح‌شده درخصوص موضوع تکریم بانوان در شهرداری تهران، تاکید کرد: من اساسا تفکیک جنسیتی را قبول ندارم زیرا اسلام تفکیک جنسیتی را نپذیرفته و اساس این امر نیز در شهرداری حادث نشده است. آنچه که اسلام مدنظر دارد توجه به کرامت، منزلت، شخصیت و حقوق زنان است. در نگاه دینی ما از صدراسلام تا امروز و در فرهنگ ملی ما، پوشش و حیای زن ایرانی در طول تاریخ برجسته بوده است.  وی در ادامه بیان کرد: در تاریخ اسلام حضور زن را در عرصه‌های نظامی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی می‌بینیم. حضور زنان در جنگ‌های صدراسلام، حضور حضرت فاطمه(س) در دفاع از حریم ولایت در مسجد و خطبه‌خواندن ایشان و همیاری حضرت زینب(س) در روز عاشورا، همه نشان‌دهنده این است که در اسلام چیزی به‌عنوان تفکیک جنسیتی مورد قبول نیست. آنچه اسلام مورد تاکید قرار داده، حیا و عفت هم برای زن و هم برای مرد است. آن چیزی که در صحبت‌های ما هم موردنظر بوده این است که چه کاری انجام شود تا به کرامت، شأن و منزلت زن کمک کند تا در جامعه مورد توجه قرار گیرد و نگاه به زن از نگاهی ابزاری به نگاهی ارزشی و اخلاق‌مدارانه مبدل شود. مرتضی طلایی در پایان، اظهار کرد: ما معتقدیم هرآنچه نگاه جامعه به زن را به یک نگاه خداباورانه و ارزش‌مدارانه تبدیل می‌کند باید تقویت شود و این تکلیف بر دوش همه جامعه است. اسم این عمل نیز تفکیک جنسیتی نیست بلکه اقدامی در جهت ارتقای کرامت زنان جامعه است.

 

 

مطالب مرتبط
منتشرشده: ۱
  1. مهدی نوروزی

    امثال این بزرگوار از اون صنف مردمند مه همیشه دنبال صف می گردند تا برن نوبت بگیرند. الان که در مخالفت با دولت صفی به نام تفکیک جنسیت در شهرداری راه انداختند رفته اونجا ولی اگر صف رو به بزنند و یک صف دیگر راه بندازن فوری میره اونجا

درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.