احمد خاتمی: ۱۰ آیه قرآن درباره حجاب با چادر مشکی است

احمد خاتمی با طرح این سوال که آیا به کسانی که دزدی می‎کند و یا زنی که قانون صریح خدا یعنی حجاب را زیر پا می‌گذارد، می‎توان گفت دلشان پاک است؟ تاکید کرد: این گونه افراد خطوط قرمز الهی را شکسته‎اند و شیطان را در دل خودشان وارد کردند و به هیچ وجه نمی‎توان آن‌ها را انسان‌های دل پاک معرفی کرد؛ چرا که گناه دل آن‌ها را آلوده کرده است.

یک عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان با بیان این‌که عوامل بسیاری موجب انحراف و فاصله گرفتن انسان از دین در عصر غیبت می‌شود، تعریف وارونه و غلط از دین را اولین عامل در سست شدن پایه‌های دین ذکر کرد.

 

به گزارش ایسنا، آیت‎الله سیداحمد خاتمی، در بیست و یکمین دوره طرح «تقویت مبانی اعتقادی» به تشریح ویژگی‌های سبک زندگی منتظرانه در عصر غیبت پرداخت و دین مداری را یکی از برجسته‌ترین ویژگی و شاخصه در زندگی انسان منتظر برشمرد.

 

وی با بیان اینکه انسان منتظر می‌کوشد تمام ابعاد زندگی خود را بر پایه آئین نامه دین الهی تنظیم کند، سبک زندگی متنظرانه را دین محورانه دانست. این عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان ایستادگی و استواری بر دین را در عصر غیبت بسیار مشکل دانست و به حدیثی از امیرمومنان در این باره اشاره کرد و گفت: حضرت علی(ع) می‌فرمایند: کسی که در عصر غیبت و در زمانی که حفظ دین سخت می‎شود، استواری و دین مداری خودش را حفظ کند در بهشت همراه من در جایگاهی که دارم خواهد بود.

 

وی با تاکید بر اینکه زندگی منتظرانه تنها در سایه عمل به آئین نامه دین خدا محقق می‌شود، ایستادن بر هر چه غیر از دین را نابودی و انحراف از مهدویت دانست.

 

خاتمی با بیان اینکه عوامل بسیاری موجب انحراف و فاصله گرفتن انسان از دین در عصر غیبت می‌شود، به تشریح این عوامل در عصر انتظار پرداخت و تعریف وارونه و غلط از دین را اولین عامل در سست شدن پایه‌های دین برشمرد.

 

وی با بیان اینکه در عصر غیبت دین وارونه به انسان‌ها معرفی می‌شود، افزود: متاسفانه در عصر غیبت تفاسیری از دین در جامعه مطرح می‎شود که این تفاسیر به هر چیز شبیه است جز دین و هیچ گونه سازگاری با احکام و دستورات الهی نیز ندارد.

 

خاتمی تحلیل رایج امروز که «دلت پاک باشد ظاهر مهم نیست» را یکی از تفاسیر وارونه و برعکس از دین در جامعه دانست و با بیان اینکه این نگاه غلط در ارتباط با مسئله حجاب در جامعه به شدت موج می‎زند، خاطرنشان کرد: نگاه به ظاهر زن بی‌حجاب و بدحجاب نکنید او چنان دل پاک و مومنی دارد که این خانم‌های چادری یک صدم آن را ندارند متاسفانه به تحلیل امروزه جامعه در ارتباط با افراد بی‎حجاب تبدیل شده است.

 

وی با تاکید بر اینکه این گونه تحلیل‌ها تنها تحریف کردن دین خدا است، بر لزوم حفظ هوشیاری و بصیرت در مواجه با این گونه صحنه‌ها و اظهارنظرها تاکید کرد.

 

خاتمی ضمن طرح این سوال که ویژِگی‌ها و معیار یک دل پاک کدام است؟ پاک بودن دل را ارزشمند دانست و گفت: بر اساس آیات و روایات الهی دل پاک، دلی است که جز خدا در آن هیچ چیز حاکم نباشد بر همین اساس به این نتیجه می‌رسیم که صرف این که بگویم دل ما پاک است نمی‎توان پاکی انسان‌ها را مورد سنجش قرار داد.

 

وی با بیان اینکه دل پاک، دلی است که تنها پایتخت خدا باشد، به حدیثی از امام صادق(ع) که می‌فرماید: کسانی خدا را در روز قیامت ملاقات خواهند کرد که در دلشان هیچ چیز جز خدا نباشد، اشاره کرد و گفت: تمام اعضا و جوارح به ویژه قلب انسان باید عرش الهی و حرم خدا باشد.

 

خاتمی با تاکید بر اینکه بکوشید غیر از خدا را در دل و قلب خود راه ندهید، گناه را یکی از عوامل مهم در راه دادن شیطان به دل دانست و افزود: قلبی که پایتخت الهی شده هیچ گاه از خطوط قرمز عبور نخواهد کرد، اما کسی که مرتکب گناه می‌شود به یقین از خطوط قرمز الهی عبور کرده و برای لحظه‌ای هر چند کوچک شیطان را در دلش راه داده است.

 

وی با طرح این سوال که آیا به کسانی که دزدی می‎کند و یا زنی که قانون صریح خدا یعنی حجاب را زیر پا می‌گذارد، می‎توان گفت دلشان پاک است؟ تاکید کرد: این گونه افراد خطوط قرمز الهی را شکسته‎اند و شیطان را در دل خودشان وارد کردند و به هیچ وجه نمی‎توان آن‌ها را انسان‌های دل پاک معرفی کرد؛ چرا که گناه دل آن‌ها را آلوده کرده است.

 

خاتمی با بیان اینکه بیش از 10 آیه قرآن در ارتباط با رعایت حجاب با چادر مشکی بیان شده است، از برخی اظهار نظرها درباره پوشش مشکی چادر انتقاد کرد و گفت: چندی پیش یک انسان بی‌سواد درباره پوشش چادر اظهار نظر کرد که چادر مشکی از دربار انگلیس‌ها آمده است در حالی که در سوره احزاب به شکل شفاف استفاده از چادر مشکی برای زنان گفته شده است.

 

وی با تاکید بر اینکه دل پاک ظاهر پاک و آراسته دارد، تحلیل دلت پاک باشد ظاهر مهم نیست را یک وسوسه شیطانی دانست و گفت: رواج این گونه تحلیل‌ها در جامعه وسوسه‌ای از سوی شیطان و نوعی جاده صاف کن برای گناه و معصیت است.

 

امام جمعه موقت تهران با طرح این سوال که حالا چند خانم چادری از چادر سوء استفاده می‎کنند و جایگاه دین را مخدوش می‎کنند این دلیل بر بد بودن چادر و حجاب می‎شود؟ به سوء استفاده افراد از قرآن و اهل بیت اشاره و خاطرنشان کرد: آیا کسانی که از آیات الهی و اهل بیت به عنوان یک ابزار برای رسیدن به منافع شخصی و دنیایی خود استفاده می‎کنند دلیل بر بد بودن این دو ثقل اکبر می‎شود؟ حجاب نیز چنین وضعیتی دارد. وی با بیان اینکه در آخر زمان تحریفات دینی به اوج خود می‎رسد، ورود انسان‎های غیر دینی به مسائل دینی را یکی دیگر از مشکلات در عصر غیبت برشمرد. به گفته خاتمی، متاسفانه در عصر غیبت انسان‌هایی که هیچ سررشته و اطلاعاتی نسبت به احکام دینی ندارند دین و آخرت مردم را به دست می‌گیرند و آنها را به گمراهی و نابودی می‌کشانند.

 

وی با تاکید بر اینکه دین‌شناسی و کارشناسی مسائل دینی یک امر کاملا تخصصی و علمی است، بر لزوم کسب معارف و احکام دین از علمای تحصیل کرده و برجسته دینی تاکید کرد.

 

خاتمی با بیان اینکه بکوشیم دین خود را از مطهری‌ها و بهشتی‌ها بگیریم، گفت: هر عمامه به سری عالم به دین و مسائل دینی نیست، برای کسب اسلام ناب به دنبال افرادی باشید که علم خود را از علمای برجسته و کسانی که بیراه نرفته و منحرف نشده‌اند بگیرد به طور قطع هر کسی لیاقت و شایستگی پیروی و پرسش مسائل دینی را ندارد.

 

وی افول غیرت دینی را یکی دیگر از عوامل مهم در سست‌شدن پایه‌های دینی در عصر غیبت عنوان کرد و گفت: متاسفانه غیرت دینی در جامعه اسلامی رخت بسته به حدی که در برخی از مناطق کلان شهر حجاب و روسری به صورت علنی کنار رفته و برخی‌ها نیز عاجزانه می‌گویند چه کنیم دیگر کاری از دست ما ساخته نیست.

 

خاتمی با انتقاد از کوتاه آمدن مردم در برابر بی‌حجابی موجود در جامعه تصریح کرد: بی‌حجابی و بدحجابی موجود در کشور ما که از کره مریخ نیامده است عدم کنترل خانواده بر نوع رفتار و پوشش فرزندان منشا آغاز این بی‌حجابی‌ها بوده و باید این معضل را از سرشاخه قطع شود.

 

وی با بیان اینکه متاسفانه در ارتباط مسئله حجاب مَثَل «خواهی نشوی رسوا همرنگ جماعت شو» در جامعه ما رسوخ پیدا کرده است، این نگاه مسموم در جامعه را بی غیرتی به معنای واقعی کلمه دانست و گفت: این نوع رفتارها در عصر غیبت ما را در آزمون مهدویت و دین مداری در این عصر مردود می کند.

 

خاتمی با تاکید بر اینکه مشکل بی‌حجابی در کشور حل شدنی است، عزم و اراده مسئولان را شرط اصلی برای حل این مشکل دانست و گفت: قانون جامع و کامل شورای انقلاب فرهنگی تصویب شده در سال 86 وجود دارد که عمل به آن بسیاری از مشکلات بی‌حجابی را در کشور حل خواهد کرد.

 

وی با بیان اینکه قانون شورای عالی انقلاب فرهنگی برای 25 نهاد اجرایی بیش از 300 ماده و وظیفه در خصوص مسئله حجاب معین کرده است، تاکید کرد: مشکل بی حجابی حل نخواهد شد مگر اینکه به بند بند این قانون عمل شود.

 

امام جمعه موقت تهران تبدیل شدن ضد ارزش‌ها به ارزش را یکی دیگر از عوامل مهم در تضعیف دین مداری در عصر غیبت برشمرد و به نمونه‌های عینی و ملموس این وضعیت در جامعه اشاره و خاطرنشان کرد: خانمی از کشور ما برای داوری مسابقات فیلم به خارج سفر می‎کند و در آنجا با وضعیت پوشش نامناسب با داوران مرد خارجی دست می‎دهد و به جای اینکه همه صدای اعتراضشان نسبت به این اقدام ناپسند بلند شود می‎گویند این مسائل عادی است باید به حضور یک زن ایرانی در جشنواره بین‎المللی افتخار کرد و حساسیت را کنار گذاشت.

 

وی با بیان اینکه مسئولان فرهنگی کشور این حرکت زشت آن خانم را توجیه می‎کنند در صورتی که خود این خانم نامه نوشت و از مردم عذرخواهی کرد، این گونه رفتارها از سوی مسئولان را تبدیل شدن ضدارزش‎ها به ارزش و انتقال آن به بدنه جامعه دانست.
احمد خاتمی با طرح این سوال که آیا به کسانی که دزدی می‎کند و یا زنی که قانون صریح خدا یعنی حجاب را زیر پا می‌گذارد، می‎توان گفت دلشان پاک است؟ تاکید کرد: این گونه افراد خطوط قرمز الهی را شکسته‎اند و شیطان را در دل خودشان وارد کردند و به هیچ وجه نمی‎توان آن‌ها را انسان‌های دل پاک معرفی کرد؛ چرا که گناه دل آن‌ها را آلوده کرده است.

مطالب مرتبط
منتشرشده: 3
  1. رضا

    تندروووووووووو.واقعا برای حوزه متاسفم با تربیت ایم موجود عصبی

  2. سید مصطفی

    خوب بود اون ده آیه رو می آوردن ت بحثشون!

  3. مرتضی حسینی

    احتمال اینکه این حرفها توی تاریخ ثبت بشه از احتمال اینکه خود سیداحمد خاتمی در تاریخ ثبت شه بیشتره

درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.