فراخوان پاپ برای آتش‌بس روسیه و اوکراین

پاپ فرانسیس در فراخوانی به رهبران روسیه و اوکراین گفت: زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین و ولادیمیر پوتین، همتای روس او باید آتش بس اعلام کنند و به میز مذاکره بازگردند. او هشدار داد که تشدید بیشتر تنش می‌تواند به استقرار سلاح‌های هسته‌ای منجر شود و عواقب فاجعه باری به همراه داشته باشد.

به گزارش آرتی، پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان درگیری اوکراین را “زخمی وحشتناک و غیرقابل تصور برای بشریت” توصیف کرد که هیچ پایان ظاهری برای آن وجود ندارد.

او گفت «بعضی از اقدامات هرگز قابل توجیه نیستند، هرگز. پاپ فرانسیس با این استدلال که «جنگ هرگز راه‌حل نیست»، خواستار «آتش بس فوری» شد و از طرف‌های متخاصم خواست تا « روی راه‌حل‌هایی که با زور تحمیل نمی‌شوند، بلکه توافقی، عادلانه و باثبات» هستند، مذاکره کنند.

وی همچنین بر اهمیت احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی هر کشور و همچنین حقوق اقلیت ها تاکید کرد.

به گفته پاپ، ادامه درگیری می‌تواند منجر به “تشدید هسته‌ای” شود که احتمالاً پیامدهای فاجعه باری را نه تنها برای طرف‌های درگیر بلکه برای کل جهان به همراه خواهد داشت.

پاپ فرانسیس خطاب به پوتین از او خواست که «این مارپیچ خشونت و مرگ را متوقف کند» و در عین حال از رئیس‌جمهور اوکراین خواست که «برای پیشنهادهای جدی برای صلح آماده باشد».

او همچنین از کشورهای دیگر خواست تا هر کاری که می‌توانند برای پایان دادن به جنگ انجام دهند، بدون اینکه خود را به درگیری بکشانند. درخواست پاپ چند روز پس از آن صورت گرفت که زلنسکی در روز جمعه پیامی در تلگرام منتشر کرد که در آن گفته بود تا زمانی که پوتین در قدرت است، کی‌یف با مسکو مذاکره نخواهد کرد. این اظهار نظر در روزی مطرح شد که رئیس جمهور روسیه معاهده‌هایی را امضا کرد که راه را برای الحاق دو جمهوری دونباس و دو منطقه سابق اوکراین به فدراسیون روسیه هموار می کرد، پس از همه پرسی که در آن مردم این مناطق با اکثریت آرا به جدایی از کی‌یف رای دادند. اوکراین و حامیان غربی آن همه پرسی را «ساختگی» خواندند و مسکو را به دلیل آنچه نقض تمامیت ارضی اوکراین مورد انتقاد قرار دادند.

منبع: ایسنا

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.