برکناری رییس کمیسیون حقوق بشر آلبرتا به دلیل مواضع اسلام‌هراسانه

در پی اعتراض سازمان‌های اسلامی به یادداشت اسلام‌ستیزانه رئیس کمیسیون حقوق بشر آلبرتا وی از سمت خود برکنار شد.

به گزارش میدل ایست آی، کالین می، رئیس کمیسیون حقوق بشر استان آلبرتا، از سال ۲۰۰۹ به عنوان عضو این کمیسیون خدمت می‌کرد و در سال ۲۰۱۹ به سمت ریاست این سازمان منصوب شد.

او به دلیل یادداشتی که درباره کتاب «امپریالیسم اسلامی: یک تاریخ»، نوشته افرایم کارش مورخ اسرائیلی ـ بریتانیایی منتشر کرد، مورد انتقاد قرار گرفت. او در این یادداشت، موضع اسلام‌هراسانه کارش مبنی بر اینکه اسلام دینی ذاتاً خشن است را تأیید کرد.

می در نقد این کتاب نوشت که «اسلام دینی صلح‌آمیز نیست و توسط تندروها مورد سوء استفاده قرار می‌گیرد و یکی از خشن‌ترین ادیان شناخته شده بشر است».

اوایل هفته گذشته، شورای ملی مسلمانان کانادا (NCCM) و نزدیک به ۳۰ گروه اجتماعی دیگر نامه‌ای به تایلر شاندرو، وزیر دادگستری این استان ارسال کردند و خواستار استعفای می به دلیل اظهارات اسلام‌هراسانه او شدند.

NCCM و سایر گروه‌ها در نامه خود گفتند می با گفت‌وگو با جامعه مسلمانان موافقت کرده بود، اما از این ملاقات خودداری و سپس نامه‌هایی را ارسال و تهدید کرد که از کسانی که از او انتقاد می‌کنند شکایت خواهد کرد.

شورای مسلمانان کانادا در بیانیه‌ای اعلام کرد: در زمانی که حملات گستاخانه به مسلمانان به‌ویژه هدف قرار دادن زنان مسلمان سیاه‌پوست محجبه در آلبرتا افزایش یافته است، تصمیم می برای تهدید به شکایت از منتقدانش، در حالی که همزمان همکاری با جوامع مسلمان آلبرتا را پیشنهاد می‌کند، فوق‌العاده تکان‌دهنده بود. این رفتار را نمی‌توان از رئیس کمیسیون حقوق بشر آلبرتا انتظار داشت. به گزارش خبرگزاری‌های کانادایی، شاندرو روز دوشنبه از «می» خواست استعفا دهد.

سعید عمر، مسئول حمایت از NCCM در بیانیه‌ای گفت: ما نمی‌توانیم عادی‌سازی اسلام‌هراسی و نژادپرستی را شاهد باشیم. به همین دلیل است که از تصمیم دیروز شاندرو قدردانی می‌کنیم.

می در مقابل استعفا مقاومت کرده بود و وکیلش به رسانه‌های کانادایی گفته بود که از سمت خود استعفا نمی‌دهد با این حال، کمیسیون حقوق بشر آلبرتا اکنون اواریستوس اوشیونبو ( Evaristos Oshionebo) را به عنوان سرپرست جدید این کمیسیون منصوب کرده است.

بر اساس گزارش سازمان دولتی آمار کانادا که ماه گذشته منتشر شد، جرایم ناشی از نفرت علیه جوامع مسلمان در سراسر کانادا در سال گذشته، ۷۱ درصد افزایش یافته است.

منبع: ایکنا

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.