حضور پاپ فرانسیس در کنفرانس بین ادیان قزاقستان

در پس زمینه تهاجم روسیه به اوکراین، پاپ فرانسیس کنفرانس بین ادیان را در جمهوری شوروی سابق با به چالش کشیدن هیئت‌ها برای متحد کردن در محکومیت جنگ افتتاح کرد. او با خواندن بیتی از یک شاعر قزاق گفت: «کسی که شر را روا می‌دارد و با آن مخالفت نمی‌کند، نمی‌توان او را مؤمن واقعی دانست. در بهترین حالت او سست باور است.».

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، در جمع ۸۰ امام جماعت، ایلخانان، خاخام‌ها و مفتی‌ها، متروپولیتن آنتونی، مسئول روابط خارجی کلیسای ارتدکس روسیه بود که قاطعانه از تهاجم روسیه حمایت کرد. رئیس او، پدر کریل، قرار بود در کنگره شرکت کند اما ماه گذشته آن را لغو کرد. کریل تهاجم روسیه را به دلایل معنوی و ایدئولوژیک توجیه کرده و آن را نبردی «متافیزیکی» با غرب خوانده است.

فرانسیس در سخنان افتتاحیه خود به روسیه یا اوکراین اشاره‌ای نکرد که در کنار سخنان قاسم جومارت توکایف، رئیس جمهور قزاقستان، گردهمایی مسلمانان، مسیحیان، یهودیان، بودایی‌ها، تائوئیست‌ها و سایر گروه های مذهبی با هدف ترویج گفت وگوی بین ادیان و برادری به عنوان نیرویی برای صلح در جهان ایراد شد . اما فرانسیس در صحبت از همسایه جنوبی روسیه در حالی که جنگ هفت ماهه ادامه دارد، به رهبران مذهبی گفت که آنها خودشان باید در ترویج فرهنگ صلح پیشقدم شوند.

نشست بین ادیان در قزاقستان با حضور پاپ و ۱۰۰ هیات دینی از سراسر جهان

در این گردهمایی بیش از ۱۰۰ هیات از جمله هیاتهای مسلمان، مسیحی، یهودی، بودایی، شینتو و سایر گروه‌های مذهبی از ۵۰ کشور جهان گرد هم آمده‌اند.

پاپ گفت: «اگر آفریدگاری که زندگی خود را وقف او کرده‌ایم، مؤلف حیات بشری است، چگونه می‌توانیم خودمان را که مؤمن می‌خوانیم به نابودی آن رضایت دهیم؟» او درخواست کرد با توجه به اشتباهات و خطاهای گذشته، بیایید تلاش های خود را متحد کنیم تا اطمینان حاصل کنیم که خداوند متعال هرگز دیگر گروگان عطش بشر برای قدرت نخواهد بود.

فرانسیس سپس همه کسانی که در اتاق حضور داشتند را به چالش کشید تا خود را متعهد به حل و فصل اختلافات از طریق گفتگو و مذاکره کنند، نه با استفاده از سلاح.

نشست بین ادیان در قزاقستان با حضور پاپ و ۱۰۰ هیات دینی از سراسر جهان

او گفت: «بیایید هرگز خشونت را توجیه نکنیم. باشد که هرگز اجازه ندهیم که مقدسات مورد سوء استفاده افراد ناپسند قرار گیرد. امر مقدس هرگز نباید تکیه‌گاهی برای قدرت باشد، و نه قدرت تکیه‌گاهی برای امر مقدس!»

همچنین توکایف در اظهارات از پیش آماده شده خود خطاب به پاپ فرانسیس به طور خاص به موضوع اوکراین اشاره نکرد. او که به زبان انگلیسی صحبت ‌کرد، به صورت کلی گفت که بشریت ” با تشدید تنش‌های ژئوپلیتیکی، به مشکل برخوردن اقتصاد جهانی، و رشد قارچ گونه عدم تحمل مذهبی و قومی و تبدیل آن به یک هنجار جدید در لبه پرتگاه قرار گرفته است.”

نشست بین ادیان در قزاقستان با حضور پاپ و ۱۰۰ هیات دینی از سراسر جهان

علاوه بر هیئت ارتدوکس روسیه، رهبران دینی شامل شیخ احمد الطیب، شیخ الازهر، مقر علمای اهل سنت در قاهره حضور داشتند، که هنگام ورود پاپ به گرمی با بوسه ای بر گونه فرانسیس از او استقبال کرد.

فرانسیس و الطیب در سال ۲۰۱۹ یک سند مشترک مسیحی و مسلمان را امضا کردند که برادری انسانی را به عنوان نیرویی برای صلح ترویج می کند – سندی که توکایف در سخنرانی خود در افتتاحیه کنگره به آن اشاره کرد. الطیب بعداً به خاطر کار بین ادیانی‌اش از سوی سازمان دهندگان قزاق جایزه ویژه‌ای دریافت کرد. قبل از اینکه کریل از حضور انصراف دهد، این گمانه‌زنی وجود داشت که فرانسیس می‌تواند با کریل در حاشیه کنگره ملاقات کند، این دو برای اولین بار در سال ۲۰۱۶ در کوبا – ملاقات کردند و در هفته های اولیه جنگ از طریق ویدئو کنفرانس صحبت کردند.

فرانسیس پس از آن علناً از توجیه کریل در مورد تهاجم اوکراین انتقاد کرد و هشدار داد که او نباید تطهیر کننده پوتین شود.

پاپ همچنین خواستار پایان دادن به آنچه که جنگ “بی معنی و غم انگیز” در اوکراین خواند شد

پاپ فرانسیس ۸۵ ساله این سفر را به رغم تشدید مشکل جسمانی و زانویش که کل امسال قابلیت تحرک او را شدیدا کاهش داد، انجام داد.

نشست بین ادیان در قزاقستان با حضور پاپ و ۱۰۰ هیات دینی از سراسر جهان

فرانسیس همچنین خطاب به مقامات دولتی و دیپلمات‌های دولت قزاقستان که در سالن کنسرت “قزاق” گرد هم آمده بودند، از تعهد قزاقستان به تنوع و گفتگو و پیشرفت آن پس از تجربه دهه‌ها سرکوب استالینیستی تحسین کرد.

فرانسیس گفت، این کشور که از شمال با روسیه و از شرق با چین همسایه و میزبان حدود ۱۵۰ گروه قومی و ۸۰ زبان است، اکنون “نقشی اساسی” برای کمک به کاهش درگیری‌ها در سایر نقاط جهان دارد.

پاپ فرانسیس با یادآوری اینکه پاپ ژان پل دوم چند روز پس از حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ در آمریکا به قزاقستان سفر کرد، گفت که حالا خودش “در جریان جنگ بی‌معنی و غم انگیزی که با حمله به اوکراین آغاز شد” به قزاقستان سفر کرده است.

او گفت: “من آمده‌ام تا مطالبه همه کسانی را که برای درخواست صلح فریاد می‌زنند منعکس کنم؛ اینکه صلح مسیر اساسی توسعه برای دنیای جهانی شده ما است.”

او با مخاطب قرار دادن ابرقدرتهای جهانی گفت که اکنون گسترش تلاش‌ها در حوزه دیپلماسی و گفتگو بیشتر از هر زمان اهمیت دارد و کسانی که قدرت بیشتری در جهان دارند، در قبال دیگران، به ویژه کشورهایی که بیشتر مستعد ناآرامی و درگیری هستند، مسئولیت بیشتری دارند.

رهبر مسیحیان کاتولیک جهان گفت: اکنون زمان توقف تشدید رقابت‌ها و تقویت بلوک‌های مخالف است.

پاپ فرانسیس به رهبران ارتدکس روسیه و دیگر رهبران مذهبی گفت که دین هرگز نباید برای توجیه “شیطان” جنگ استفاده شود و خدا هرگز نباید “گروگان عطش انسان برای قدرت باشد.”

یکی دیگر از مهمانان روز چهارشنبه در قزاقستان رئیس جمهور چین شی جینپینگ است که در اولین سفر دولتی خود به خارج از چین از زمان همه گیری ویروس کرونا به نورسلطان رفته است.

فرانسیس در گفتگو با خبرنگارانی که او را در پرواز به جمهوری آسیای مرکزی همراهی می‌کردند، پرسیده شد که آیا ممکن است شی جینپینگ را در نورسلطان پایتخت این کشور ملاقات کند، جایی که هر دو نفر روز چهارشنبه در آنجا خواهند بود. پاپ بدون اشاره به جزئیات پاسخ داد: «من هیچ خبری در این مورد ندارم.

فرانسیس در پاسخ به این سوال که آیا برای رفتن به چین آماده است یا خیر، پاسخ داد: من همیشه آماده رفتن به چین هستم.

منبع: ایسنا

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.