موسسه پارسا وخدمتی ارزشمند به معرفی کتاب دینی

پایگاه اطلاع‌رسانی سراسری اسلامی(پارسا) درسال 1378 با همت حجت‌الاسلام و المسلمین شهرستانی، نماینده حضرت آیت‌الله العظمی سیستانی در قم شکل گرفته است. این موسسه در این 15 سال، بیش از 353 هزار عنوان کتاب و مقاله در این پایگاه ثبت کرده است.

در اول تیر ماه جاری مصاحبه ای را ایبنا منتشر کرد در مورد خطایی که در آمار کتب دینی خصوصا قم از طریق خانه کتاب به معاون فرهنگی ارشاد داده شده بود، با اعلام امار واقعی در ان مصاحبه، بخشی از اشکال متوجه موسسه پارسا در قم شد که به دنبال آن وظیفه دانستم با دیداری از آن موسسه خدوم در حوزه فرهنگ گزارشی به علاقه مندان تقدیم کنم 

دیدار صورت گرفت و گزارش را 11تیرماه برای ایبنا ارسال کردم چون بنای انان بازتاب مطالبی است که قبلا منتشر نشده باشد، از انتشار ان خودداری کردم.

اعلام شد که تا چند روز دیگر منتشر می شود. گرچه به دلیل ایرادی که به موسسه پارسا در ان مصاحبه شده بود، و توضیح آن طبق قانون مطبوعات بر رسانه ها لازم، اما متاسفانه با تاخیر 18 روزه در 28 تیرماه و در ایام تعطیلات شهادت حضرت امیر علیه السلام در این سایت به صورت تنظیم مصاحبه ای و غیر حرفه ای و مغلوط منتشر شد؛از جمله ثبت 353هزار کتاب را به انتشار این تعداد کتاب گزارش کردند که تذکر داده شد اصلاح کنند.(لینک)

لذا اصل گزارش را تقدیم می کنم.

قابل ذکر است، گزارش را برای کنترل ارقام برای مدیر محترم موسسه پارسا ارسال کرده بودم و بعد خبر انتشار باتاخیرش را که ایشان هم با اظهار تاسف از این نوع رفتار ایبنا چنین نوشت:

 

با سلام و احترام
و آرزوی سلامتی و کسب توفیقات بیشتر جنابعالی؛
گزارش شما را که با تغییرات زیاد و به صورت مصاحبه(و البته غیر حرفه ای)
منعکس گردیده بود مشاهده کردم. در هر حال از
توجه، عنایت و پیگیری حضرتعالی صمیمانه سپاسگزارم و برایتان سربلندی هرچه
بیشتر از ایزد منان خواستارم و امیدوارم خدمات این چنین و هر چند اندک،
مورد رضای باریتعالی و ائمه هدی نیز واقع گردد. متقابلا من هم از شما
عزیز التماس دعای خیر دارم

اما بعد این مقدمه اصل گزارش:

 

موسسه پارسا وخدماتی ارزشمند به معرفی کتاب های دینی

دوست عزیزم جناب آقای امیرحسین شرافت مدیر پایگاه اطلاع رسانی سراسری اسلامی(پارسا) روزسه شنبه سوم تیرماه 1393 تماس تلفنی داشتند درمورد مصاحبه ای که اخیرا با ایبنا(اینجا) درمورد خللی که درارسال منظم اثار قم به خانه کتاب پیش آمده بود و علت را مشکل فنی طبیعی که درفرآیند ثبت کتابها مورد استفاده قرار می گیرد و خبر از حل آن دادند. طبیعی بود که احساس کردم دغدغه ای از این که از مصاحبه اینجانب استباط شود خدمات ارزشمند این موسسه پرخیر وبرکت نادیده گرفته شده، تذکری که بیش از انکه درجهت حمایت ازموسسه تحت مدیریت ایشان باشد، تذکری بود به اینجانب که ناسپاسی از خدمات موسسه ای تلقی نشود که علیرغم بیماری ایشان – که خداوند هرچه زودتر سلامتی کامل را به ایشان برگرداند – کارهای مفیدی حتی در یک سال گذشته انجام شده و با مدیریت شایسته این برادر عزیز امید است شاهد استمرار خدمات وی در معرفی کتابهای اسلامی باشیم.

چون هیچ قصدی برایجاد چنین خللی ویا ناسپاسی وندیدن این تلاش ها نبود، ضمن تشکر ازلطفشان که با تماس کریمانه خود، متذکر شدم که نکند این گفتگو چنین تلقی را برای علاقه مندان  به این موسسه ایجاد کند، لذا عرض کردم که وظیفه خود می دانم باتجدید دیدار از موسسه وارائه گزارش آن به علاقه مندان کتاب های دینی، هم دغدغه احتمالی را برطرف کنم و هم گزارشی باشد برای معرفی مجدد از موسسه.

 

گزارشی از دیدار از موسسه پارسا

روز پنجشنبه پنجم تیرماه1393 توفیق دیدار از موسسه را یافتم. موسسه ای که با انگیزه معرفی موضوعی کتابهای اسلامی وبا همت حضرت حجت الاسلام والمسلمین شهرستانی نماینده حضرت ایت الله العظمی سیستانی حفظه الله تعالی،درکنار سایر خدمات بزرگ فرهنگی ایشان درسال 1378 شکل گرفته است.

از ابتکارات به کار گرفته شده در این موسسه، انجام کارهای بزرگ با امکاناتی محدود است. از جمله نوع قرارداد منعقده باخانه کتاب برای دست یابی به آثار تازه و اطمینان از دسترسی به موقع واطمینان بخش از یک سو، تقلیل هزینه،  و درنتیجه آن ارائه خدمت به بخش فرهنگ کشور.

معرفی گوشه ای از خدمات این موسسه،  در برابر احساس دینی است که هم وظیفه معرفی چنین کارهای ارزشمندی وظیفه همه علاقه مندان اعتلای فرهنگ اسلامی است و هم اگر این مصاحبه تلقی ناسپاسی از خدمات آن شده باشد.

 

مدلی موفق از برون سپاری کارهای دولتی به بخش خصوصی

اولا این کار از بهترین نمونه ای  سالم از واسپاری کارهای دولتی به بخش غیر دولتی است  که هم حمایتی است از این موسسات از یک سو واز دیگر سو با حداقل هزینه کار مورد نظر به بهترین کیفیت انجام می گیرد.

مدلی از مدیریت فرهنگی که درتجربه مدیریتی به شکل های مختلف تجربه کرده ام و همیشه مدافع چنین واگذاری هایی، اما بانظارت دقیق بوه ام.

از سال 1386 با انعقاد قرارداد میان موسسه پارسا وخانه کتاب، هفته ای یک یا دوبار با مراجعه نماینده پارسا به اداره ارشاد شهرستان قم، تازه های نشر همراه بافهرست آن را تحویل می گیرند.البته قبل از آن درنرم افزارهای دیگری و به صورت داخلی انجام می شده.

با نرم افزار و دستگاه اسکنری که خانه کتاب دراختیار پارسا قرار داده، فهرست نویسی کتاب، اسکن جلد وپشت جلد، اسکن صفحات اول، مقدمه وفهرست کتاب و درج نام خانه کتاب بر روی این صفحات اسکن شده،اولین گاماین خدمت است. این کار به تعداد کتابی که هر نوبت تحویل می شود و روزانه متوسط از 20تا 50 عنوان انجام می شود.

آنچه برای این عزیزان در این بازدید سوال بود که تا چند ماه قبل، روزانه متوسط 20تا25 عنوان حجم کارشان بود واکنون به بیش از دوبرابر افزایش یافته وعلت این افزایش چیست؟ که آنچه در این ماه های اخیر برای تسریع صدور مجوز ترخیص کتاب در ارشاد قم، و پیگیری هایی که صورت می گیرد تا کتابی بدون مجوز باقی نماند و…و رسیدن کتاب قم به جایگاه قبلی که در اوائل دهه 80 داشت بیان شد.حجمی از کتابها که درقم سالانه تا 15000عنوان کتاب رسیده بود ومتاسفانه براساس سیاست هایی که دردولت گذشته دامنگیر کشور شد، سال گذشته به رقم کمتر از 6000 عنوان تنزل یافته بود.امیدواریم بتوان درسال1393 این رقم را تا 10000عنوان درقم افزایش داد.

در مرحله بعد، کار چکیده نویسی برای کتابهای چاپ اول یا ویرایش جدید درحوزه علوم اسلامی، صورت می گیرد و درهمین نرم افزار به فهرست پیوند می شود که متصدی این بخش هم از افزایش حجم کتابها در سال جدید بیان می کردند.

بعد از این مرحله، دادن موضوع کتاب براساس شاخه های علوم اسلامی با زیر موضوع های مربوط است.

و در مرحله نهایی تکمیل نواقص فهرست از بانک های اطلاعاتی واینترنت اطلاعات نویسنده و…تکمیل می شود.

فایل های فهرست شده هر روز به خانه کتاب ایمیل می شود و کتاب های بازچاپ و غیر علوم اسلامی هفته ای یک نوبت توسط پارسا تحویل خانه کتاب در تهران می شود و کتاب های حوزه علوم اسلامی که برای چکیده نویسی و …نیاز به فرصت بیشتری است، با چند روز تاخیر ارسال می گردد.

تا این مرحله ، کار مشترک خانه کتاب و موسسه پارسا منطبق  برهم و اطلاعات فراهم آمده مورد استفاده هر دو موسسه است. هزینه آن همبا قراردادی مناسب برای خانه کتاب منعقد شده، و با نتیجه اطمینان بخش وعلمی کتب فهرست شده را دریافت می کند.

برای موسسه پارساهم  بسیار مناسب است که تا این مرحله را در راستای اهدافش تقریبا رایگان یا هزینه کمی به دست می آورد ومهمتر ان که منابع اسلامی را ازمبداش(ارشاد قم) و با اطمینان از جهت این که کتابی از قلم نیفتاده و همچنین بلافاصله از انتشار آن به مجموعه ارزشمند خود می افزاید تا در مسیر وظایف وخدماتی که این موسسه به عهده گرفته بتواند فرآوری کند.

 

بخشی ازدستاورد موسسه پارسا

قابل ذکر است در پایگاه پارسا در این 15 سال فعالیت،  بیش از 353000 عنوان کتاب و مقاله علوم اسلامی به شرح زیر ثبت شده است:

نشریات: 117000نسخه؛

کتاب: 77000 عنوان؛

موسسات: 411 باب؛

نرم افزار: 106 عنوان؛

مجموعه مقاله: 24102 عنوان؛

کتابخانه:2037 باب؛

پدیدآورنده: 77900 نفر.

این ذخیره عظیم از بهترین بانک های اطلاعاتی مناسب برای پژوهشگران حوزه علوم اسلامی است.

موسسه تاکنون آثار ارزشمندی را در جهت وظایف خود منتشر کده که کتاب مرجع عرفان وتصوف در 3مجلد شامل جلد های 50، 51 و52 از این مجموعه ارزشمند است که معرفی این 52 جلد که درقطع مجله ای منتشر می شود نیاز به فرصت جداگانه ای را دارد. و الدلیل به زبان عربی مربوط به سال های 2005 تا2009 میلادی.

همچنین تاکنون کتاب های مرجع به صورت نرم افزار درموضوعات گوناگون، وانتشار مجموعه های موضوعی وتک نگاری در حدود بیست عنوان کتاب شناسی نماز، نسخه پژوهی، بعثت نامه، سفیران رستگاری و…، از دیگر خدمات این موسسه است.

ایجاد کتابخانه مرجع و سالن همایش برای علاقه مندان به پژوهش با 5000عنوان کتاب در رده مرجع و مجموعه مجلات منتشره کشور و بعضا جهان عرب بالغ بر 35000جلد در بیش از 1000عنوان مجله که به صورت مبادله ویا اهدایی و یا خریداری دریافت می شود. همچنین راه اندازی کتابخانه عمومی الزهرا سلام الله علیها در یکی از محلات پرجمعیت و در عین حال نیازمند و کمتر برخوردار شهرستان قم(منطقه 20متری امام حسین(ع) و یزدانشهر و خیابان و میدان دانیال ) با بالغ بر 50000 جلد کتاب فهرستنویسی شده که به طور تمام وقت در روزهای زوج برای بانوان و روزهای فرد برای آقایان به ارائه سرویس می پردازد(www.Alzahralib.ir)، از دیگر دستاوردهای این موسسه خدوم به فرهنگ اسلامی است.

 

نظارت دقیق، تضمین توفیق برون سپاری

شناسایی و رفع موانع جزیی در سرعت بخشیدن و از دست نرفتن فرصت حتی یک ساعت در جهت معرفی هرچه زودتر اثار وظیفه همه علاقه مندان به کار فرهنگی سالم ومدیریت شایسته است.آنچه امیدوار کنده است پیگیری مسئولانه ومتعهدانه جناب آقای میرزایی مدیر محترم خانه کتاب دراین مورد واقدام به شناسایی و دستور رفع این مشکل بود. امیدوارم فرصتی فراهم آید تا بادیداری از خانه کتاب درجهت شناسایی و رفع موانع معرفی هرچه سریع تر آثار قم را توفیق یابم.

 
پایگاه اطلاع‌رسانی سراسری اسلامی(پارسا) درسال 1378 با همت حجت‌الاسلام و المسلمین شهرستانی، نماینده حضرت آیت‌الله العظمی سیستانی در قم شکل گرفته است. این موسسه در این 15 سال، بیش از 353 هزار عنوان کتاب و مقاله در این پایگاه ثبت کرده است.سیدمحمدکاظم شمس

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.