نمایش مستند خوشنویسی اسلامی در جشنواره بین‌المللی رام ایتالیا

فیلم مستند «نقطه» با موضوع هنر خوشنویسی اسلامی به جشنواره بین‌المللی فیلم رام ( RAM ) ۲۰۲۲ ایتالیا راه یافت.

با حمایت بنیاد ابن سینا و کارگردانی امیر ولی‌نژاد فیلم « نقطه» در ژانر مستند در سال ۲۰۱۹ تولید شد. این اثر به بررسی هنر اسلامی خوشنویسی پرداخته است.

مستند «نقطه» که در سال ۲۰۲۰ موفق به کسب رتبه سوم در جشنواره بین‌المللی فیلم «ویوا» در بوسنی شده بود، این بار در سال ۲۰۲۲ برای شرکت در جشنواره بین‌المللی فیلم رام (RAM-Rovereto. Archeologia. Memorie ) دعوت شده است.

این جشنواره هر ساله در اوایل پاییز برگزار می‌شود. برگزاری این جشنواره امسال از ۲۸ سپتامبر تا ۲ اکتبر ۲۰۲۲ (۶ مهر تا ۱۰ مهر ۱۴۰۱) در «روورتو» ایتالیا خواهد بود.

در این جشنواره آثار جدید، جذاب و دیدنی در سطح کشور ایتالیا و آثار بین‌المللی با موضوع میراث جهانی در اکران بین‌المللی به نمایش گذاشته می‌شود تا شرکت‌کنندگان از کشورهای مختلف بتوانند با تاریخ، فرهنگ و سنت سرزمین‌های دور و نزدیک به روایت تصویر آشنا شوند.

بنیاد ابن سینا با هدف آشنایی اساتید، دانشجویان و مخاطبان روس با هنر اسلامی تاکنون چندین اثر به زبان روسی منتشر کرده که از آن جمله می‌توان به «موسیقی در اسلام»، «وحدت حسن» و «درآمدی بر خوشنویسی ایرانی» اشاره کرد. تهیه و تولید مستند نقطه در همین راستا صورت گرفته است.

فیلم مستند نقطه در روسیه تولید و بیش از یک سال زمان صرف تصویربرداری آن در سه کشور ایران، روسیه و ترکیه شد.

فیلم مستند نقطه، روایتی از هنر خوشنویسی در ایران، به عنوان میراث ماندگار فرهنگ و تمدن اسلامی است که در نقاشی و معماری ایرانی ـ اسلامی نیز جایگاهی رفیع دارد.

فیلم مستند نقطه توانست از بین ۶۰۰ فیلم ارائه شده به جشنواره بین‌المللی فیلم مسکو، رتبه دوم و از بین ۱۵۵۱ فیلم ارائه شده به جشنواره فیلم بوسنی و هرزگوین، رتبه سوم را کسب کند و دیپلم افتخار این دو جشنواره معتبر را به خود اختصاص دهد.

منبع: ایکنا

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.