موزه هنر اسلامی قطر بازگشایی می‌شود

موزه هنر اسلامی قطر پس از بازسازی و افزودن بخش‌های جدید به آن در راستای نمایش سنت‌های بزرگ اسلامی، ماه آینده میلادی بازگشایی می‌شود.

به گزارش «عرب نیوز»، موزه هنر اسلامی شهر «دوحه»، پایتخت قطر توسط معمار مشهور چینی- آمریکایی آی ام. پی ( I.M. Pei) طراحی شده است.

این موزه که در سال ۲۰۰۸ میلادی افتتاح شد، به منظور بازسازی، از آوریل بسته شد. بازسازی آن شامل چیدمان مجدد گالری‌های مجموعه دائمی آن است که بر اساس مضامین، دوره‌ها و جغرافیای تاریخی و فرهنگی پیکربندی شده و «سنت‌های بزرگ اسلامی» را بررسی خواهد کرد. به گفته مسئولان این موزه، جاذبه دیگری که تازه افزوده شده، شامل بیش از ۱۰۰۰قطعه، از جمله بسیاری از آثار هنری تازه به دست آمده و هرگز دیده نشده است.

جولیا گونلا که در سال ۲۰۱۷ مدیر موزه شد، به عرب نیوز گفت: راه اندازی مجدد شامل بازسازی کامل گالری‌های دائمی آن است؛ گام مهمی که تصویر تازه‌ای از کل مجموعه ارائه می‌دهد.

همچنین بخش جدیدی در مورد اسلام در آسیای جنوب شرقی و کاوش در رابطه بین فرهنگ‌های مختلف از طریق نمایشگاه‌هایی که تجارت کالاها و تبادل نظر در سراسر جهان اسلام را برجسته می‌کند، افزوده شده است.

مدت کوتاهی پس از بازگشایی، این موزه نمایشگاهی با عنوان «بغداد: لذت مشاهده» در تاریخ ۲۶ اکتبر تا ۲۵ فوریه را افتتاح می‌کند. این نمایشگاه موقت یکی از تاثیرگذارترین شهرهای جهان را معرفی می‌کند و میراث این شهر به عنوان «پایتخت بزرگان» را به نمایش می‌گذارد.

گونلا تاکید کرد که این نمایشگاه فقط مختص شکوه بغداد در عصر عباسی نیست. او گفت: در حالی که شکوه عباسیان رو به افول نهاد، این شهر همچنان از اهمیت زیادی برخوردار بود و روح میراث آن در بغداد کنونی حاکم است. با وجود جنگ‌ها، ویرانی‌ها و سختی‌هایی که شهر از بدو تأسیس تاکنون متحمل شده است، هنوز هم پژواک میراث عباسیان شنیده می‌شود. به همین دلیل، نمایشگاه، بغداد عصر عباسی را به موازات بغداد قرن بیستم معرفی می‌کند، به ویژه دوره بین دهه‌های ۱۹۴۰ و ۱۹۷۰ که این شهر بار دیگر به مکانی پر رونق از نظر اقتصادی و فرهنگی و پیشرفت‌های معماری و هنری تبدیل شد.

از نکات برجسته این نمایشگاه می‌توان به آثاری از دوره عباسی (بقایای کاخ‌های عباسی مانند دروازه‌ها، منسوجات و بازوبندهای طلا) و همچنین اشیای تجاری (منسوجات و کاشی‌ها) و نسخه‌های خطی گرانبها مانند نسخه‌های مهم قرآن و رساله‌های علمی اشاره کرد. گونلا گفت که همچنین آثار هنری مدرن، از جمله آثار دیا عزاوی و صادق الفریج و نقاشی‌هایی از بغداد مدرن، از جمله آثار جواد سلیم و عکس‌هایی از لطیف العانی، به نمایش گذاشته خواهد شد.

از جمله جاذبه‌های اصلی جدید، اتاق دمشق در قرن نوزدهم است که به تازگی بازسازی شده است که جنبه‌های زندگی در دوره عثمانی را برجسته می‌کند.

گونلا گفت: یکی از نکات برجسته بازسازی موزه، فضای داخلی چوبی استادانه اتاق دمشق است. ما این فضای داخلی به‌تازگی بازسازی شده قرن نوزدهمی را نه تنها به‌عنوان اثری جذاب برای تماشای همگان می‌دانیم، بلکه این بخش به‌خوبی نشان‌دهنده اهمیت زیادی است که مردم در جهان عرب برای مهمان‌نوازی، پذیرایی از مهمانان، نوشیدن قهوه و چای با هم قائل هستند که بخش مهمی از فرهنگ اسلامی است.

منبع: ایکنا

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.