رمز ارزها؛ منبع درآمد جدید داعش

به گزارش روزنامه وال استریت ژورنال، داعش به یک منبع درآمد جدید رمز ارزی به نام “ان.اف.تی” یا به اصطلاح “توکن غیرقابل معاوضه” روی آورده‌است.

وال استریت ژورنال در مطلبی با تیتر “داعش برای اشاعه پیام تروریسم رو به ان.اف.تی می‌آورد” نوشته است: در تاریخ ۲۶ اوت، داعش یک اعلامیه دیجیتالی را در یک قالب نامعمول یعنی “ان.اف.تی” منتشر کرد که در آن به تحسین از بمبگذاری علیه یک خودروی طالبان در پایتخت افغانستان که ۲۱ کشته بر جای گذاشت پرداخت.

توکن‌های غیرقابل تعویض یا ان.اف.تی یک سری دارایی‌های رمزارزی مبتنی بر فن آوری بلاک چین هستند که استفاده از آنها عمدتا در بازارهای موسیقی و هنرهای دیجیتال رواج پیدا کرده اما روی آوردن یک گروه تروریستی همچون داعش به استفاده از این امکان می‌تواند بسیار خطرناک‌تر باشد.

به گزارش وال استریت ژورنال، اگرچه این تنها یک مورد ان.اف.تی ساخته شده توسط یک حامی داعش بوده اما کارشناسان معتقدند که می تواند اولین حلقه از یک زنجیره طولانی باشد که به عنوان پلاکاردهای تروریستی مصون از برخورد برای جذب نیرو به صورت بالقوه استفاده شود.

وزارت خزانه داری در یک ارزیابی در ماه فوریه نوشت که ماهیت بدون مرز ان.اف.تی‌ها “تقریباً با فوریت هنر دیجیتال را مستعد بهره برداری از سوی کسانی می‌کند که به دنبال شستن درآمدهای نامشروع حاصل از جرم و جنایت هستند.”

کارشناسان امنیت ملی زنگ خطر را در مورد این توکن ان.اف.تی مرتبط با داعش تحت نام IS-NEWS #۰۱ به صدا درآورده‌اند. این اولین مورد شناخته شده ایجاد یک ان.اف.تی و به اشتراک گذاری آن توسط “حامیان تروریستها” محسوب می‌شود.

انتشار گزارش درباره این مورد این گمانه زنی را برانگیخته که تغییرناپذیری فناوری بلاک چین می تواند به نگرانی‌ها در مورد اطلاع رسانی ها و پروپاگاندای تروریستی کمک کند.

در این مطلب وال استریت ژورنال، کارشناسان اطلاعاتی هشدار دادند که این ان.اف.تی می‌تواند نشان دهد که داعش و سایر گروه‌های تروریستی نیز ممکن است از فناوری بلاک چین برای فرار از تحریم ها و جمع آوری پول برای فعالیت های تروریستی خود استفاده کنند.

رافائل گلاک، یکی از بنیانگذاران شرکت تحقیقاتی آمریکایی “جیهادوسکوپ”، ان.اف.تی‌های مرتبط با داعش را در حین سر زدن به حسابهای کاربری حامی این گروه تروریستی در رسانه های اجتماعی کشف کرد.

بر اساس این گزارش این ان.اف.تی تحت نام “IS-NEWS #۰۱” شامل تصویری از لوگوی داعش به همراه متنی در ستایش از شبه‌نظامیان افغان این گروه تروریستی از بابت حمله آنها به مواضع طالبان است.

ماریو کازبی، یک تحلیلگر اطلاعاتی فدرال سابق که متخصص در دارایی های رمز ارزی مبتنی بر بلاک چین است، گفت که این کاربر حامی داعش در ۲۶ اوت دو ان.اف.تی دیگر ایجاد کرد: تصویر یکی نشان می‌دهد که یک شبه نظامی داعش به چند نفر دیگر نحوه ساخت دینامیت را آموزش می‌دهد، تصویر دیگری نیز سیگار کشیدن را محکوم می‌کند.

تحلیلگران امنیت ملی هشدار دادند، این می تواند نشان دهد که گروه های تروریستی دیگر هم ممکن است به فکر استفاده از فناوری های نوظهور برای انتشار پیام خود و آزمودن استراتژی های جدید تامین مالی حتی در صورتی که ان.اف.تی های مرتبط با آنها برای فروش یا معامله فهرست نشوند، باشند.

گلوک گفت: “این صرفا تا حد زیادی کیک اقدام آزمایشی است برای آنکه راه های ایجاد محتواهای نابود نشدنی را پیدا کنند.

بر اساس این گزارش این توکن ان.اف.تی وابسته به داعش در بازار NFT OpenSea ابتدا فهرست شد اما این شرکت با استناد به “سیاست تحمل صفر خود نسبت به تحریک به نفرت و خشونت” به سرعت این توکن را از فهرست بندی خارج کرد و حساب ایجاد کننده آن را بست.

این سه ان.اف.تی مرتبط با داعش همچنین در بازار NFT Rarible و چندین جای دیگر قبل از آنکه از این بازارها کنار گذاشته شوند ظاهر شدند.

هر چند که به نظر نرسید این ان.اف.تی ها اصلا معامله شده باشند، کازبی گفت که صرف وجود این توکن ها نگران کننده است زیرا این فن آوری “مقاوم ترین فن آوری در برابر سانسور که می توانید بیابید است.”

او خاطر نشان کرد: “هیچ کس واقعا نمی تواند کاری انجام دهد تا این ان.اف.تی را واقعا از بین ببرد.”

کارشناسان امنیتی پیشتر در مورد پتانسیل تروریست ها برای استفاده از فناوری ها و بازارهای نوظهور، از جمله ان.اف.تی ها در آینده برای تأمین مالی حملات تروریستی ابراز نگرانی کرده اند.

در ماه فوریه، وزارت خزانه داری آمریکا مطالعه ای را منتشر کرد که در آن رشد بازار ان.اف.تی را به عنوان یک حوزه بالقوه نگران کننده برجسته کرد.

منبع: ایسنا

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.