سازمان ملل اقدامات چین در سین‌کیانگ را جنایت علیه بشریت خواند

کمیسیونر عالی حقوق بشر سازمان ملل اقدامات چین در بازداشت خودسرانه و تبعیض‌آمیز اویغورها و دیگر مسلمانان در منطقه سین‌کیانگ را احتمالا برابر با جنایت علیه بشریت دانست.

به گزارش خبرگزاری رویترز، میچل باچله، کمیسیونر عالی حقوق بشر سازمان ملل که به خاطر موضع‌گیری نرمش در مقابل چین از سوی برخی دیپلمات‌ها و گروه‌های حقوق بشری مورد انتقاد قرار گرفته، این گزارش را روز چهارشنبه چند دقیقه پیش از پایان دوره تصدی چهار ساله‌اش منتشر کرد. وی در مه سال جاری میلادی به چین سفر کرده بود. ‌

دفتر حقوق بشر سازمان ملل در این گزارش ۴۸ صفحه‌ای مدعی شد: نقض‌های حقوق بشری جدی در منطقه سین‌کیانگ در قالب اقدامات دولت چین برای مبارزه با تروریسم و استراتژی‌های مقابله با افراط گرایی صورت گرفته است. بازداشت خودسرانه و تبعیض‌آمیز اویغورها و دیگر گروه‌های مسلمان احتمالا برابر با جرائم بین‌المللی به ویژه جنایت علیه بشریت است.

باچله به دولت پکن توصیه کرد تا اقدامات مناسبی را برای آزاد کردن تمامی افراد محبوس در مراکز آموزشی، زندان‌ها یا بازداشتگاه‌ها انجام دهد.

دفتر حقوق بشر سازمان ملل مدعی شد: نشانه‌های معتبری از نقض حقوق باروری از طریق اجرای اجباری سیاست‌های تنظیم خانواده از سال ۲۰۱۷ میلادی وجود دارد. نبود داده‌های دولتی، نتیجه‌گیری درباره میزان کامل اجرای فعلی این سیاست‌ها و نقض حقوق باروری مرتبط با آن را دشوار می‌سازد.

این در حالی است که چین قویا این اتهامات را رد کرد.

هیات چین در ژنو این گزارش را یک “نمایش مضحک” برنامه‌ریزی شده از سوی آمریکا، کشورهای غربی و گروه‌های ضد چین بر مبنای اطلاعات نادرست و فرض گناه توصیف کرد.

ژانگ جون، سفیر چین در مقر سازمان ملل در نیویورک پیش از انتشار این گزارش گفت: پکن بارها مخالفت خود را با این اتهامات مطرح کرده است. کمیسیونر عالی حقوق بشر سازمان ملل نباید در امور داخلی چین دخالت کند.

وی افزود: همه ما خوب می‌دانیم که مساله سین‌کیانگ یک دروغ کاملا ساختگی با انگیزه‌های سیاسی است و هدفش قطعا متزلزل کردن ثبات چین و مانع‌تراشی در توسعه چین است.

ژانگ جون تصریح کرد: فکر نمی‌کنیم این کار برای کسی خوب و مفید باشد و این کار تنها همکاری میان سازمان ملل و یکی از کشورهای عضو را متزلزل می‌کند.

منبع: ایسنا

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.