رژه داعش در فضای مجازی

از زمانی که داعش ظهور کرد تحلیل‌گران رسانه‌ای میان این جبهه تروریستی با دیگر جبهه‌های تروریستی مانند طالبان و القاعده تفاوت‌هایی در توجه آنها به رسانه دیدند.

رهبران داعش مانند ابوبکر البغدادی در مقایسه با رهبران القاعده و طالبان علاقه‌مند به سخنرانی و ارسال بیانیه صوتی یا تصویری نیستند و همواره درباره چهره واقعی آنها در میان رسانه‌ها بحث و گفتگو مطرح است اما این جبهه تروریستی انگاری اصول فعالیت نرم خبری و رسانه‌ای را از پیشکسوت خود بهتر آموزش دیده است. از زمانی که پای فعالیت داعش به کشور عراق باز شد از آنجا که تفاوت عراق با سوریه در این بود که جبهه معارض با داعش تنها ارتش نبود و داعش می‌بایست در برابر جبهه‌های شبه نظامی مردمی نیز فعالیت کند برخی از نیروهای رسانه‌ای داعش نیز برای بالا بردن ضریب موفقیت این جبهه تروریستی به کمک نیروهای تروریستی آنها آمدند. این مسئله در حالی است که مع‌الاسف این نوع فعالیت‌های تروریستی داعش نفوذپذیری بیشتری در نیروهای طرف مقابل از خود نشان داده است.

 

انتشار فیلم‌ها و تصاویر سربریدن انسان‌ها توسط موبایل و اینترنت از طریق شبکه‌های اجتماعی مانند توئیتر شاید با این تصور در نزد برخی صورت پذیرد که می‌خواهند این‌گونه عمق فاجعه را به دیگران نشان دهند اما انگاری این خود شگرد جبهه داعش است تا بدین صورت در دل حریف خود ایجاد رعب کند. گفته می‌شود نیروهای داعش به سرکردگی ارباب رسانه‌ای خود توجیهاتی دینی و شرعی مانند موارد زیر را دست و پا کرده‌اند:

 

1. ایجاد رعب در بین دشمن از طریق آنچه شرع جایز دانسته است. استناد قرآنی: اذ یوحی ربک الی الملائکه انی معکم فثبتوا الذین… استنادات حدیثی: زمخشری در کشاف: هیچ کمکی بالاتر از القای رعب در قلوب کفار نیست. آنها ایجاد رعب را یک اقدام الهی می دانند و انتشار اقدامات به اصطلاح مجاهدان را در پایگاه های اینترنتی کفار و نشان دادن اقدامات امنیتی و خرابکاریهای این گروهک ها را مایه ایجاد رعب در بین قلوب کفار می‌دانند.

 

2. تحریف چهره کفار و افشای انحرافات اخلاقی و توصیف آنها به ویژگی‌ منفی موجود در آنها استناد قرآنی: و لا تطع کل حلاف مهین. استنادات حدیثی: استناد آنها به جریانی است که از پیامبر نقل می‌کنند که ایشان کنیه عمر بن هشام را که ابو الحکم بود به بدترین کنیه و زشت‌ترین وصف یعنی ابوجهل تغییر دادند. اهل سنت به دلیل اینکه قیاس را به عنوان یک حجت شرعی قبول دارند این کار پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) را قیاس گرفته و معتقدند که همین کار را می‌توان برای رؤسای کافران انجام داد.
از زمانی که داعش ظهور کرد تحلیل‌گران رسانه‌ای میان این جبهه تروریستی با دیگر جبهه‌های تروریستی مانند طالبان و القاعده تفاوت‌هایی در توجه آنها به رسانه دیدند.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.