ذهنیت ارسال «پارازیت» باید اصلاح شود

علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح 18 خرداد میهمان مردان اقتصادی اتاق بازرگانی بود. او به مانند صبحانه قبلی خود با اتاق تهران حرف‌هایی زد که شاید به مذاق خیلی‌ها خوش نیاید و واکنش‌های زیادی را به همراه داشته باشد. جنتی در این نشست از معافیت مالیاتی اهالی فرهنگ، ماجرای فیلترینگ، احتمال انحلال رسانه‌های تصویری، تاثیر گروه‌های فشار بر فرهنگ و عدم رشد فرهنگ در محیط گلخانه‌ای گفت.

رشد فرهنگ در محیط گلخانه‌ای محقق نیست

محور اصلی صحبت‌های جنتی موضوع رشدنیافتن فرهنگ در محیط گلخانه‌ای بود. این حرفی بود که پیش‌تر هم در سخنرانی‌هایش به آنها اشاره کرده بود. او با انتقاد از برخی سخت‌گیری‌ها نسبت به فرهنگ تاکید کرد توسعه فرهنگی در محیط بسته و گلخانه‌ای محقق نمی‌شود و افزود: «در حوزه فرهنگ نیاز به یک فضای باز داریم چراکه توسعه فرهنگی در محیط بسته محقق نمی‌شود و این امر در محیط باز و در سایه رشد و تضارب آرا امکانپذیر است، باید تحمل‌مان را بالا ببریم و فضا طوری باشد که هر کس بتواند حرفش را به‌طور منطقی و در چارچوب قانون بزند.»

وزیر ارشاد از برخی ‌تندروی‌ها هم انتقاد کرد و گفت: «براساس تعلیمات قرآن، باید حرف خود را با منطق بزنیم. رییس‌جمهور ما یک جمله می‌گویند و همین یک جمله را نمی‌توانند تحمل کنند. می‌گویند شما در انگلیس درس خوانده‌اید یا در قم؟ باید فضایی باشد که راحت حرف‌هایمان را بزنیم تا کشور رشد کند. باید کاری کنیم که علاوه بر پیشینه پرافتخارمان بتوانیم به امروزمان هم افتخار کنیم و فضایی ایجاد شود که در کتاب‌ها و مطبوعات‌مان همه هرچیزی می‌خواهند بنویسید، تخریب هم نکنند. در سینما و حوزه‌های دیگر هم همین‌طور باید فضا را باز کرد.»

این بخش از صحبت‌های جنتی یادآور برخی انتقادهای اخیر نسبت به سخنان رییس‌جمهوری مبنی بر اینکه دولت وظیفه بردن مردم به بهشت را ندارد، بود.

روزگاری سر «فکس» هم مشکل داشتیم

علی جنتی در این نشست ضمن تاکید بر ضرورت حرکت همراه با پیشرفت‌های روز دنیا گفت: «نباید ابتدا با هر پدیده نویی مخالفت ‌کنیم، بعد که همه‌گیر شد آن را بپذیریم بلکه باید از پیشرفت‌ها و فناوری‌های روز دنیا برای رسیدن به اهدافمان استفاده کنیم.»

موضوع فیلترینگ موضوع دیگری بود که جنتی در این نشست به آن اشاره کرد و از بلاتکلیفی درباره «فیلترینگ» گفت و افزود: «هنوز نمی‌دانیم که «وایبر» و «واتس آپ» را باید «فیلتر» کنیم یا نه؟ زمانی با ویدیو هم مشکل داشتیم که حل شد. حتی زمانی سر «فکس» هم حرف داشتیم.»

جنتی سپس به خاطره‌ای درباره «فکس» اشاره کرد و گفت: «وقتی استاندار خراسان بودم آقای غرضی وزیر ارتباطات بودند. در آن زمان یک‌سری دستگاه «فکس» فرستاده بودند برای وزیران و استاندارها و نامه محرمانه هم همراهش بود که این «فکس» فقط در اتاق شما باشد و کس دیگری به آن دسترسی نداشته باشد. ظاهرا ما باید اول با هر پدیده نو مقابله کنیم و آب که از سر گذشت‌، آن را بپذیریم. همیشه می‌خواهیم 20 سال با دنیا فاصله داشته باشیم؛ لااقل همراه دنیا حرکت کنیم.»

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخشی از صحبت‌هایش به موضوع ممنوعیت ماهواره هم اشاره کرد و گفت: «ما الآن چقدر از شبکه‌های ماهواره‌ای استفاده می‌کنیم؟ شیعیان در نقاط مختلف دنیا هرکدام یک ماهواره اجاره کرده‌اند و همه حرف‌هایشان را می‌زنند. زمانی ما نمی‌توانستیم حتی یک کتاب را به عربستان بفرستیم. الان می‌توانیم از طریق ماهواره و اینترنت حرف‌هایمان را منتقل کنیم. اما به جای استفاده از امکانات آنها را محدود می‌کنیم تا دیگران هم از آنها استفاده نکنند. در حال حاضر آمریکایی‌ها مشغول نصب 14 ماهواره در ارتفاع پایین‌تر از هزارکیلومتر هستند. بعد از آن شما راحت می‌توانید با موبایل‌هایتان شبکه‌های ماهواره‌ای را در کوچه و خیابان ببینید. ما به جای اینکه فکر کنیم چگونه بهترین استفاده را از این امکانات ببریم فکر می‌کنیم چطور رویش «پارازیت» بیندازیم که دیگران هم نتوانند از آنها استفاده کنند. باید این ذهنیت اصلاح شود وگرنه با این فکر‌ها فرهنگ رشد نمی‌کند.»

جنتی همچنین درباره بحث «آی‌تی» گفت: «به دنبال آن هستیم که شبکه ملی اطلاعات با همکاری مرکز فضای مجازی و وزارت ارتباطات راه‌اندازی شود تا پهنای باند اینترنت افزایش پیدا کند. مقدمات کار انجام شده و امیدوارم در آینده به سرانجام برسد.»

معافیت مالیاتی؛ مقاومت‌ها، فشارها

مساله معافیت مالیاتی فرهنگی که شامل ناشران، کتابفروشان، مطبوعات و اهالی فرهنگ و هنر می‌شود موضوعی است که این روزها به آن پرداخته می‌شود. این نکته‌ای بود که در حرف‌های علی جنتی هم شنیده شد. او با اشاره به معافیت قانونی اهل فرهنگ گفت: «در این مورد مقاومت‌های شدیدی وجود دارد؛ حتی درخصوص معافیت مالیاتی ناشران و کتابفروشان که البته بخشی از آن به دلیل کاهش اتکای دولت به درآمد نفت است؛ اما امیدواریم با تهیه و ارایه یک گزارش توجیهی، بتوانیم دولت را اقناع کنیم و تغییراتی در این زمینه بدهیم هر چند که در این زمینه بخش زیادی از آن به دولت مربوط نیست و به مجلس برمی‌گردد.»

به گفته جنتی«باید در این زمینه اولویت‌یابی شود تا بخش‌هایی افزایش مالیات و بخش‌هایی مالیات ثابت داشته باشند. درباره مالیات و اصلاح قوانین مالیاتی دولت تاکید دارد. سازمان امور مالیاتی مدعی است که ما در حال حاضر نسبت به بسیاری از کشورها مالیات بسیار کمتری دریافت می‌کنیم اما به نظر می‌رسد باید برای کمک به خیریه‌ها هم فکری کرد و در این زمینه گام برداشت که کمک به این نهادها به جای مالیات لحاظ شود.» وزیر ارشاد درخصوص تسریع فرآیند صدور مجوز موسسات فرهنگی هم گفت: «برخی مراحل زمان‌بر حذف شده است و در حالی که پیش‌تر صدور این مجوزها یک تا دو سال طول می‌کشید هم‌اکنون به 30 الی 40 روز رسیده است و به محض اینکه صلاحیت تخصصی متقاضیان احراز شود، مجوز صادر می‌شود.»

 

انحلال موسسه رسانه‌های تصویری

از بخش‌های مهم سخنان جنتی، اشاره وی به احتمال انحلال موسسه رسانه‌های تصویری بود. به گفته جنتی موسسه رسانه‌های تصویری از زمان آقای لاریجانی ایجاد شده: «اما فکر می‌کنم با گذشت زمان می‌توانیم آن را منحل کنیم. چون موضوعیت آن از بین رفته است.» او با تاکید بر ورود فرهنگ به بخش خصوصی گفت: «فکر می‌کنم حتی کسانی هم که در دهه 60 به شدت دولتی فکر می‌کردند الان کاملا برگشته‌اند و همه به بخش خصوصی اعتقاد دارند. اما اعتقاد با باور فرق دارد و باور به این موضوع هنوز در بخش دولتی ما ایجاد نشده است.»

 

«تانگوی تخم‌مرغ داغ» را قوه‌قضاییه توقیف کرد

صحبت‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در اتاق بازرگانی تنها حرف‌های انتقادی او در روز 18 خرداد نبود. او در جمع خبرنگاران درباره موضوعات دیگری هم صحبت کرد.  جنتی در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا مبنی بر اینکه وضعیت انتشار رمان «کلنل» محمود دولت‌آبادی به چه مرحله‌ای رسیده است، گفت: «این کتاب تا به حال مجوز نگرفته است. متاسفانه من همین دیروز هم دیدم که یکی از نشریات نوشته بود کتاب‌های صادق هدایت و همچنین کتاب «کلنل» محمود دولت‌آبادی مجوز گرفته اما اصلا چنین خبری اتفاق نیفتاده است.»

موضوع توقیف نمایش «تانگوی تخم‌مرغ داغ» بعد از یک ماه اجرا سوال دیگری بود که وزیر در جمع خبرنگاران به آن پاسخ داد و گفت: «بخشی از قوه قضاییه اعتقاد دارد که قانونا در هر جایی تصمیم بگیرد و بیاید بگیرد، ببندد و توقیف کند و این را جزو اختیاراتش می‌داند. این نمایش مجوز داشته و مدتی هم اجرا شده اما اشکالاتی هم داشت که باید مرتفع می‌شد. ما هم به آنها گفته بودیم که این اشکالات را رفع کنند. این نمایش اشکالات جزیی قابل رفع داشت. ما هم در این زمینه تذکرات لازم را داده بودیم اما در این بین یک‌دفعه با توقیف نمایش مواجه شدیم.» او احتمال رفع توقیف این نمایش را در 18 خرداد منوط به مذاکره با مسوولان قضایی کرد.

 

لبخند وزیر به گروه‌های فشار

یکی از سوالات مطرح‌شده از جنتی در صبحانه اتاق بازرگانی، برخی اعمال نظرها از خارج از وزارت ارشاد به این مجموعه بود. خبرنگار ایسنا در این زمینه از وزیر پرسید: «آیا وزارت ارشاد از سوی افراد یا گروه‌هایی خارج از این وزارتخانه تحت فشار است و به همین دلیل وضعیت انتشار کتابی مثل «کلنل» و نمایشی مانند «تانگوی تخم مرغ داغ» مبهم باقی مانده است،» که جنتی در پاسخ به این سوال به لبخند اکتفا کرد و گفت: شما که جواب مرا می‌دانید چرا سوال می‌کنید؟ جنتی در پاسخ به سوالی درباره رسیدگی وزارت ارشاد به وضعیت حجاب، با اشاره به نهادهای مسوول دیگر در این زمینه عنوان کرد: کاری که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این زمینه انجام می‌دهد کار فرهنگ‌سازی است و ما اگر در این زمینه فرهنگ‌سازی کنیم طبیعتا نتیجه بهتری می‌گیریم. برای نمونه اشاره می‌کنم در نمایشگاه کتاب تهران که هر سال فضای نمایشگاه مورد اعتراض بسیاری از شخصیت‌های روحانی متدین و افراد دلسوز بود امسال فضای نمایشگاه در اثر کار فرهنگی به گونه‌ای بود که همه کسانی که از آن بازدید می‌کردند می‌گفتند فضای نمایشگاه از خیابان‌ها بسیار بهتر است. این نشان می‌دهد کار فرهنگی خیلی موثرتر است.

او در ادامه در پاسخ به این سوال که سازمان سینمایی در این زمینه چه کاری انجام می‌دهد، گفت: هنوز که این کار به این صورت انجام نشده است اما جهت‌گیری سازمان سینمایی ما به همین سمت است. مثلا اینکه وقتی فیلمی ساخته می‌شود آن کسی را که باحجاب است یک کلفت یا آشپز معرفی می‌کنند، در حالی‌که باید شخص بارز یا شخص اول فیلم یک خانم باحجاب و باعفت باشد که این موضوع اثرگذار باشد.

منبع: شرق
علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح 18 خرداد میهمان مردان اقتصادی اتاق بازرگانی بود. او به مانند صبحانه قبلی خود با اتاق تهران حرف‌هایی زد که شاید به مذاق خیلی‌ها خوش نیاید و واکنش‌های زیادی را به همراه داشته باشد. جنتی در این نشست از معافیت مالیاتی اهالی فرهنگ، ماجرای فیلترینگ، احتمال انحلال رسانه‌های تصویری، تاثیر گروه‌های فشار بر فرهنگ و عدم رشد فرهنگ در محیط گلخانه‌ای گفت.جنتی وزیر ارشاد:

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.