امام(ره)، آن‌گونه که بود

نسل اول و دوم انقلاب، موضع‌گیری‌ها و سلوک امام را به یاد دارند اما خطر آنجاست که رفته‌رفته در ذهن نسل جوان، چهره مغشوشی از امام، ته‌نشین شود. رأفت، رحمت، عفو، گذشت، بزرگواری و کرامت امام در طول تاریخ در میان رهبران، کم‌نظیر بوده است.

در آستانه سالگرد ارتحال امام عزیز(ره) باید به این نکته تاکید داشت که پس از 25 سال از خرداد 68 که همه‌ساله مراسم‌هایی در این تاریخ در سراسر کشور و حرم مطهر ایشان برگزار شده و همه‌روزه نام ایشان به بهانه‌های مختلف در مباحث سیاسی، فرهنگی و حاکمیتی به میان می‌آید، مشی و شیوه حکومتداری ایشان برای بسیاری ناشناخته بوده و در پاره‌ای موارد هم مورد بی‌مهری قرار گرفته است.

اینکه چطور در ایران و در مهد انقلابی که پایه‌گذاری کردند، این اتفاق رخ داده شاید تا حدی عجیب به نظر برسد. نخستین دلیل وقوع چنین اتفاقی بهره‌گیری سیاسی برخی از مواضع بنیانگذار جمهوری اسلامی است. اما آنجا که مرام ایشان و راه و خط و مشی امام مطرح است، فاصله‌ها به‌خوبی به چشم می‌آید. اگر نیم‌نگاهی به برنامه‌های شبکه‌های سیاسی فارسی‌زبان خارج از کشور داشته باشیم، گستره هجمه و خبرسازی و تهمت‌زنی به ایشان را که با جعل تاریخ همراه است، به‌خوبی ملاحظه می‌کنیم. ده‌ها برنامه تحت‌عنوان «مستند» به‌دنبال وارونه‌نمایی چهره ایشان و وقایع قبل و بعد از انقلاب است. از این گروه انتظاری نیست. دولت‌های خارجی حامی این رسانه‌ها در دوران حیات ایشان، بارها با قاطعیت و درایت امام مواجه شدند و آنان به‌دنبال پیشگیری از آینده هستند. اما مساله آنجا نگران‌کننده می‌شود که شاهد چنین اتفاقی در داخل کشور باشیم. برخی تریبون‌ها و رسانه‌های داخلی مستند‌سازی و تطبیق بعضی از بیانات یا موضع‌گیری‌های امام که در شرایط خاص اتفاق افتاده و لزوما ارتباطی با شرایط روز ندارد را در دستور کار دارند تا با این شبیه‌سازی، منویات جریانی خود را دنبال کنند و برخی اعمال غیرموجه را موجه جلوه دهند.

دسته سوم نیز برخی جریانات هستند که خطای طبیعی در امر زمامداری توسط یک زیرمجموعه حکومت را به شخص امام نسبت می‌دهند. گویی طرفداران و نزدیکان امام مدعی معصوم‌بودن ایشان بوده و منکر هرگونه اشتباهی در دهه اول انقلاب هستند. مگر والی امیرمومنان مرتکب اشتباه نمی‌شد؟ باید آن را به امام اول خود نسبت دهیم؟

نسل اول و دوم انقلاب، موضع‌گیری‌ها و سلوک امام را به یاد دارند اما خطر آنجاست که رفته‌رفته در ذهن نسل جوان، چهره مغشوشی از امام، ته‌نشین شود. رأفت، رحمت، عفو، گذشت، بزرگواری و کرامت امام در طول تاریخ در میان رهبران، کم‌نظیر بوده است. قدرت‌پرستی و انتقامجویی در مسلک ایشان جایی نداشت و اینکه امروز در هاله‌ای از شبهات و ایرادها قرار داده شوند مایه تاسف است. جریان‌هایی که از امام ضربه خورده‌اند نظیر جریان ارتجاع و تحجر و نیروهای بی‌شناسنامه که سابقه‌ای در انقلاب ندارند، موتور این حرکت مشکوک به‌شمار می‌آیند. از اندیشمندان و ارادتمندان ایشان انتظار می‌رود با آگاهی‌بخشی به‌موقع و سکوت‌نکردن در برابر برخی تریبون‌ها و رسانه‌ها امام را آنگونه که بود به نسل امروز ما معرفی کنند.

منبع: روزنامه شرق سزدهم خرداد
نسل اول و دوم انقلاب، موضع‌گیری‌ها و سلوک امام را به یاد دارند اما خطر آنجاست که رفته‌رفته در ذهن نسل جوان، چهره مغشوشی از امام، ته‌نشین شود. رأفت، رحمت، عفو، گذشت، بزرگواری و کرامت امام در طول تاریخ در میان رهبران، کم‌نظیر بوده است.رسول منتجب نیا

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.