فرصت و تهدید در انتخابات سوریه ‌

 

طبق قانون، روز چهارشنبه هفتم خرداد انتخابات در سفارتخانه‌های سوریه در خارج از کشور برگزار شد. حضور رای‌دهندگان جدی، پرشور و بیش از انتظار بود و مسوولان مجبور شدند در همه سفارتخانه‌ها ساعت‌ها مدت رای‌گیری را تمدید کنند. این روند در لبنان هم دیده شد. این در حالی است که اکثر سوری‌های موجود در آن، آوارگانی هستند که در اثر بحران در این کشور پناهنده شده‌اند و گفته می‌شد که معارضه سوریه خصوصا مسلحان و تروریست‌های تکفیری بین آنها نفوذ کرده و دارای پایگاه‌های قوی هستند و برای همین بود که مرزهای لبنان و سوریه یکی از معابر عبور اسلحه و مواد منفجره و تروریست به داخل خاک سوریه بود که نبردهای قصیر و قلمون و… برای مسدودکردن این خطوط امداد تروریست‌ها، طراحی و اجرا شد. این گروه‌های تکفیری مشارکت در انتخابات را تحریم کرده‌اند اما مشارکت در انتخابات در لبنان به حدی غیرمنتظره بود که نه‌تنها موجب شگفتی خبرنگاران و اصحاب رسانه‌ها شد، بلکه خود سفارتخانه سوریه نیز غافلگیر و مجبور شد امکانات بسیار زیادتری را فراهم کند. 
 

هیچ‌کس در لبنان این انتظار را نداشت؛ نه نیروهای طرفدار سوریه یعنی حزب‌الله و 8 مارسی‌ها و نه طیف مقابل یعنی حریری و 14مارسی‌ها. مسوولان مجبور شدند انتخابات را با ترتیبات جدید و تعداد بیشتری از صندوق‌ها برای روز پنجشنبه نیز تمدید کنند. بیش از 170هزارنفر رای دادند و این در صورتی بود که بسیاری دیگر نیز بعد از پنجشنبه باقی ماندند که می‌توانند به صندوق‌هایی که در نزدیک‌ترین نقطه ممکن مرزی در داخل خاک سوریه برای رای‌دادن پناهندگان در نظر گرفته شده مراجعه کنند.  به نظر نگارنده در دیگرکشورهایی که سوری‌ها آواره شده‌اند مثل مصر و بعضی از کشورهای خلیج‌فارس یا در اردوگاه‌های آوارگان در کشورهای همسایه سوریه اگر امکان برگزاری انتخابات فراهم می‌شد، شوروشوق رای‌دهندگان کمتر از لبنان نبود. متأسفانه بعضی از کشورها مثلا در اروپا مثل فرانسه، آلمان، بلژیک، بلغارستان و… یا در کشورهای امیرنشین منطقه مثل امارات خلاف قوانین و عرف بین‌المللی و تعهدات کنوانسیون‌های کنسولی، اجازه برگزاری انتخابات در سفارتخانه‌های سوریه که جزیی از خاک سوریه محسوب می‌شوند داده نشد. آمریکا و بعضی از شاهنشاهی‌ها مثل عربستان و قطر از قبل سفارتخانه‌های سوریه را بسته بودند. در پاریس سوری‌های مقیم در اعتراض به این عملکرد، انتخابات نمادینی را در نزدیکی برج ایفل برگزار کردند که مناظر و حضور سوری‌ها در آن دیدنی بود و اعلام کردند نتیجه آن را رسما در اختیار حکومت فرانسه قرار خواهند داد. شماری از اتباع سوری در کشورهایی که اجازه برگزاری انتخابات را به آنها ندادند، به‌عنوان اعتراض اعلام کردند در رسانه‌های اجتماعی اقدام به برگزاری انتخابات مجازی می‌کنند تا نشان دهند بعد از اینکه از رای‌گیری آنها ممانعت به عمل آمده به‌صورت نمادین در انتخابات شرکت خواهند کرد. در تهران ما خود شاهد این نمایش عملی تحقق اراده ملت سوریه از طریق صندوق‌های رای بودیم. این اولین انتخابات ریاست‌جمهوری است که مردم می‌توانند بین چند نامزد یکی را انتخاب کنند، این امر با تغییر قانون اساسی و تغییر قانون انتخابات میسر شده است. قبلا معرفی تنها نامزد انتخابات در انحصار حزب بعث بود و مردم در یک همه‌پرسی اجازه رای آری یا نه را داشتند. نظارت هم انحصارا در اختیار حزب بعث بود در حالی که طبق قوانین جدید این انحصارها شکسته شده است. منطق گفت‌وگو، راه‌حل سیاسی، رای و انتخابات در یک‌سو قرار دارد و منطق طرف مقابل حرام‌بودن رای‌دادن، بمب، کشتار و خونریزی است. حالا هم اعضای شورای امنیت سازمان تلاش می‌کنند برای نقض حاکمیت سوریه در چهار نقطه مرزی (اردن، عراق و دو نقطه در ترکیه) بدون موافقت حکومت قانونی سوریه رفت‌وآمد را به اصطلاح برای کمک‌های انسانی و درواقع برای رفت‌وآمد امن تروریست‌ها آزاد کنند و این درست در زمانی است که ارتش سوریه در پیشروی‌های خود به مسدودکردن مرزها نزدیک می‌شود.  مشارکت سوری‌ها در انتخابات تاکیدی است بر آرزوی رسیدن به آینده با ثبات و آرامش و دلیلی است بر پیروزی سوریه در مقابل تحرکات عبری، غربی و عربی که از سه‌سال پیش درصدد تخریب و تجزیه مردم و کشوری است که پشتیبان مقاومت بوده و هستند.
 

اگرچه پیش‌بینی می‌شود که تروریست‌ها در روز انتخابات به هرگونه جنایتی دست خواهند زد تا انتخابات با موفقیت انجام نشود؛ زیرا این خواست آمریکا، اسراییل و پادشاهی‌های عربی است که رسما با برگزاری انتخابات مخالفت می‌کنند اما ملت سوریه، پیروز این صحنه سیاسی بزرگ است و آینده منطقه ما و معادلات بین‌المللی را رقم خواهد زد.
 

منبع: شرق دوازدهم خرداد
حسین شیخ‌الاسلام (مشاور بین‌الملل رییس مجلس)

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.