رئیس جمهور: دوران بلندگوها، منبرها و تریبون‌های یک‌طرفه به سرآمده است

رئیس‌جمهور در چهارمین جشنواره ارتباطات و فناوری اطلاعات به تحلیل خودد از ارتباطات و وسایل ارتباطات جمعی پرداخت. او در این سخنرانی بر دیدگاه های پیشین خود مبنی بر لزوم بهره گیری از فیسبوک و شبکه های ماهواره ای تأکید کرد.

ـ در هر دقیقه یک میلیون و هشتصد هزار لایک در فیسبوک زده می‌شود و تنها در گوگل در هر دقیقه دو میلیون نفر از این سرویس استفاده می‌کنند و از سوی دیگر در هر دقیقه هفتاد ساعت فیلم وارد یوتیوب می‌شود و یک میلیون و سیصد هزار نفر در آن زمان فیلم‌ها را می‌بینند و دانلود می‌کنند.

 

ـ گذشته در سطح ملی وقتی صحبت از ارتباطات می‌شد، بحث ارتباطات دولت و ملت بود، اما امروز این ارتباطات از سطح منطقه و کشور خارج شده و ما در سطح جهانی شهروندان جدیدی به نام کاربران داریم. کاربر در واقع شهروند جامعه جهانی نوین دنیای امروز است.

 

ـ یک زمانی بحث این بود که ما به سمت دهکده جهانی حرکت کنیم، اما امروز کم کم به سوی یک خانواده جهانی در حرکت هستیم. امروز می‌بینید که کشورهایی با چند هزار جمعیت و شهروند یک کشور را تشکیل داده‌اند اما گاهی یک شبکه بزرگ اجتماعی دارای میلیون‌ها کاربر است.

 

ـ دنیای ارتباطات و اطلاعات، دنیای عجیب و غریبی است. در هر دقیقه یک میلیون و هشتصد هزار لایک در فیسبوک زده می‌شود و تنها در گوگل در هر دقیقه دو میلیون نفر از این سرویس استفاده می‌کنند و از سوی دیگر در هر دقیقه هفتاد ساعت فیلم وارد یوتیوب می‌شود و یک میلیون و سیصد هزار نفر در آن زمان فیلم‌ها را می‌بینند و دانلود می‌کنند.

 

ـ گرچه نامش فضای مجازی است و ما با افراد به عینه برخورد نمی‌کنیم اما آثار این فضا بر جامعه و کشور کاملا عینی است؛ حتی بر سبک زندگی مردم.

 

ـ گویی دوران پیام‌های یک‌طرفه به سرآمده و کم کم به نقطه‌ای می‌رسیم که جایی برای استبداد پیام نباشد و دیگر دوران رساندن پیام از طریق بلندگوهای یک طرفه، منبرهای یک طرفه، تریبون‌های یک طرفه و سنتی به سرآمده است. امروز هر پیامی که در دنیا بازتاب وسیع‌تری داشته باشد پیام قوی‌تر و تاثیرگذار‌تر است.

 

ـ ما نباید دنیای سایبری را به عنوان دنیایی بدانیم که به خاطر اضطرار و از روی ناچاری وارد این دنیا شده‌ایم. ما باید دنیای سایبری را به عنوان یک فرصت ببینیم و تلقی کنیم.

 

ـ به یاد بیاوریم که قرن‌ها حافظ، سعدی، فردوسی و مولانا فرهنگ ایرانی و اسلامی را پاس داشتند و آن را به نسل‌های بعد منتقل کردند؛ آن هم در دورانی که ابزار مدرن در اختیار آنها نبود.

 

زمانی فکر می‌کردیم اگر ویدئو وارد کشور شود ایمان جوانانمان پَر می‌زند

 

ـ زمانی فکر می‌کردیم اگر ویدئو وارد کشور شود ایمان جوانانمان پَر می‌زند. سال‌های اول انقلاب دغدغه ما این بود که مبادا یک دستگاه ویدئو وارد کشور شود؛ چراکه فکر می‌کردیم اگر وارد شود و با سیمی به تلویزیون وصل شود، دیگر چگونه ایمان را نگه داریم و هویت را حفظ کنیم؟!

 

وی اضافه کرد: دیدیم که ویدئو آمد و فراگیر شد و در ایمان جوانان ما نه تنها اثری نداشت، بلکه حضور جوانانمان در مساجد، محافل، دعا و توسل و حتی در مظاهر انقلابی و راهپیمایی‌های انقلابی بیشتر شد، به جبهه رفتند و از کشور دفاع کردند و افتخار آفرین بودند.

 

ـ بعدها قصه دیگری شروع شد، اینکه با ماهواره چه کنیم. اگر خدایی نکرده تلویزیونی بتواند با یک دیش مخفی یا آشکار شبکه دیگری را بگیرد و جوانان آن شبکه را بببیند چگونه ایرانیت و اسلامیت می‌ماند؟! دیدیدم که ماهواره آمد و مبارزه در پشت‌بام و بالکن تاثیرگذار نبود و نه ایمان مردم پَر زد و رفت و نه هویت مردم از دست رفت.

 

ـ امروز ظاهرا قصه دیگر برپا شده است و آن اینکه با اینترنت جوانان کاربر، ایمیل، موبایل و نسل سوم و چهارمش چه کنیم.

 

ـ من به همه دوستان عرض می‌کنم که به جوانانمان اعتماد کنیم، به نسل جوانمان اعتماد کنیم. جوانان ما دارای فطرت‌های پاکی هستند ایرانشان را تمام وجود دوست دارند. به اسلام و خاندان ائمه اطهار عشق می‌ورزند و فطرت‌شان پاک است حالا در گوشه‌ای، روزی روزگاری، ساعت یا ماهی خطا شود می‌توان آن را برگرداند و قابل بازگشت است چراکه انسان توبه کننده و خداوند نیز بخشنده و رحیم است.

 

ـ این بدان معنا نیست که ما به امنیت ملی فکر نکنیم و اسرار ملی‌مان را که به عنوان یک گوهر تابناک در اختیار ماست، رها کنیم. حتی کشورهای پیشرفته نیز نسبت به مسائل امنتی ملی‌شان برخی دغدغه‌های خاص دارند.

 

حق ارتباط با شبکه اطلاعات جهانی را به عنوان یک حق شهروندی در کشور به رسمیت می‌شناسیم

 

ـ در مسائل اجتماعی آنچه که برای ما اهمیت دارد اخلاق عمومی و ارزش‌هاست. مصلحت دیگر را به رسمیت نمی‌شناسیم.

 

ـ حق ارتباط با شبکه اطلاعات جهانی را به عنوان یک حق شهروندی در کشور به رسمیت می‌شناسیم.

 

ـ مگر می‌شود به دنبال اقتصاد مقاومتی و دانش‌بنیان باشیم و نتوانیم از فضای پرسود اطلاعاتی جامعه جهانی استفاده کنیم؟

 

در عرصه فرهنگ هنوز سپر به دست گرفته‌ایم

 

ـ ما در فرهنگ هنوز سپر به دست گرفته‌ایم. گاهی نیز شمشیر به دست می‌گیریم که این شمشیر چوبی است. می‌ترسیم به کنجی می‌خزیم که مبادا تیری به ما برخورد کند.

 

ـ اگر تهاجم فرهنگی وجود دارد – که وجود دارد – راه مواجهه با آن، شمشیر چوبی نیست. ما باید با ابزار مدرن البته نه منفعلانه و ترسو بلکه فعال و شجاع وارد عرصه شویم و بخش بزرگی از این فضای اجتماعی و شبکه‌های اجتماعی را جوانان، دانشجویان، ایران دوستان و اسلام دوستان دست به تصرف درآورند و هویت اسلامی، ایرانی و اسلام رحمانی را به دنیا معرفی کنند.

 

باید چهره اسلام رحمانی را به دنیا معرفی کنیم

 

ـ انقلاب عظیم ما در دورانی رخ داد که آن دوران معروف به دین‌زدایی بود. این انقلاب در آن زمان پیروز شد و ما شعار اسلام‌گرایی را در سطح جهان ترویج دادیم. در زمانی که غرب‌گرایی به عنوان فرهنگ حاکم در جوامع سیطره داشت.

 

باید بلوک فارسی را در شبکه اجتماعی تقویت کنیم

 

ـ ما باید بلوک فارسی را در شبکه اجتماعی تقویت کنیم و حضوری فعال داشته باشیم تا بتوانیم صنعت، کشاورزی و خدمات دانش بنیان را به پیش ببریم و فرهنگ اسلام واقعی و ایرانی را به جهانیان معرفی کنیم. این کار،‌ کار دولت نیست. کار مردم، جوانان، بخش خصوصی و شرکت‌های دانش‌بنیان است.

 
رئیس‌جمهور در چهارمین جشنواره ارتباطات و فناوری اطلاعات به تحلیل خودد از ارتباطات و وسایل ارتباطات جمعی پرداخت. او در این سخنرانی بر دیدگاه های پیشین خود مبنی بر لزوم بهره گیری از فیسبوک و شبکه های ماهواره ای تأکید کرد.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.