تأکید آیت الله مکارم شیرازی بر توسعه امکانات مجازی در قم و گله گزاری از سکوت در برابر اشتباهات دولت قبلی

یکی از مراجع تقلید با بیان اینکه تندور‌ها در هر جامعه‌ای هستند به دولتمردان توصیه کرد که مراقب اقلیت پرهیاهو باشند تا نتوانند به حرکت کلی جامعه آسیب برسانند.

 

به گزارش مهر، آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی شامگاه پنجشنبه در دیدار محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و جمعی از مدیران این وزارتخانه اظهار کرد: یکی از دعاهایی که من همیشه بیان می‌کنم این است که خدایا مشکلات این مملکت را حل کن. این وظیفه همه ماست که در این مسیر با فعالیت و عمل و دعا پیش برویم.

وی با بیان اینکه آبروی همه ما با هم گره خورده است گفت: نمی‌شود در یک جامعه‌ای که بیچاره هست عده‌ای خوشبخت باشند. باید کاری کنیم جامعه به سوی پیشرفت برود.

این مرجع تقلید با ابراز خرسندی از برخی عملکرد دولت اظهار کرد: ما قبول داریم امیدی نسبت به آینده در جهات مختلف پیدا شده، ادبیات اصلاح شده و اهداف به سوی اعتدال و عدالت متوجه شده است. البته عده‌ای هستند تندرو که در هر جامعه‌ای بوده و هستند؛ این‌ها اقلیتی پرهیاهو هستند باید به طوری شود که نتوانند به حرکت کلی جامعه آسیب برسانند.

 

گلایه از سکوت در برابر اشتباهات دولت قبلی

آیت‌الله مکارم شیرازی با بیان اینکه یارانه‌ها نوعی باتلاق و گرداب است تصریح کرد: دولت باید شجاعت بیشتری در مورد یارانه‌ها به خرج بدهد.

وی گفت: بالاخره کاری شده و من به یکی از مسئولان محترم گفتم وقتی این کار را سابق کردند چرا شما‌ها خاموش بودید. کاری شد و سکوت هم شد و حالا باید برای خلاصی از آن فکری کرد. 

این استاد برجسته حوزه تاکید کرد: باید تدریجا به آنهایی که تشخیص داده می‌شود بی‌نیاز هستند یارانه داده نشود و این‌ها هم راضی می‌شوند و یارانه به سمت جمعیت خاصی که نیاز دارند هدایت شود. 

آیت‌الله مکارم شیرازی بر لزوم مدیریت بهتر اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها تاکید کرد و افزود: باید کاری کرد که این تورم بالا نرود. گرچه گفتند شیب افزایش قیمت حامل‌های انرژی ملایم است ولی اکنون این شیب، تند است. شیب ملایم 10 تا 15 درصد است ولی اکنون بنزین از لیتری 400 تومان به 700 تومان افزایش یافته است. طوری شود فشاری به مردم وارد نشود.

 

غربی‌ها یا گرفتار وسواس هستند یا بهانه جویی می‌کنند

وی توجه دولت به حوزه سلامت و درمان را از اقدامات خوب دولت ذکر کرد و گفت: باید به گونه‌ای باشد که فکر مردم از نظر درمان و بهداشت راحت باشد.

این مرجع تقلید به سیاست‌های دولت در امور بین الملل اشاره کرد و افزود: نسبت به مسئله سیاست خارجی امیدواری‌هایی پیدا شده که اگر آن‌ها بر سر لج بازی نباشد خوب است.

وی گفت: همه ما می‌دانیم وقتی رهبر انقلاب و مراجع گفتند که در دین ما تولید بمب اتمی حرام است، این واقعیت را باید بپذیرند. آن‌ها یا گرفتار وسواس هستند یا بهانه جویی می‌کنند والا مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به اظهارات وزیر ارتباطات پیرامون حاشیه سازی برخی‌ها نسبت به برگزاری جشن همسران سفیران جمهوری اسلامی گفت: نسبت به مسائل فرهنگی که گفته شده باید سفارش کنیم حساس باشند. طوری باشد که به موازات آن مشکلات حل شود.

در مسئله یارانه‌ها از کارم پشیمان نیستم

این مفسر قرآن کریم خطاب به وزیر ارتباطات گفت: به ایشان (رئیس جمهور) بگویید آنقدر به ما ایراد کردند، نامه نوشتند، پیامک زدند و حضوری گفتند که چرا ما گفتیم کسانی که نیاز ندارند یارانه نگیرند. من هم گفتم احساس کردم مسئله یارانه خطرناک است و مسئله شرعی ایجاب می‌کند کسی که نیاز ندارد نگیرد.

وی با بیان اینکه بیت المال در مسائل مورد نیاز مملکت باید هزینه شود نه اینکه به مساوی در بین فقرا و اغنیا تقسیم شود، تصریح کرد: ما از کارمان پشیمان نیستیم ولی مغلطه‌هایی می‌شود.

 

لزوم توسعه امکانات مجازی در قم

آیت‌الله مکارم شیرازی پیرامون توسعه فضای مجازی گفت: تمام امکاناتی که در این عالم وجود دارد از جمله انرژی اتمی و سلاح‌های مختلف و هواپیما، شمشیر دو دم است که هم می‌شود از آن‌ها استفاده کرد و هم سوء استفاده.

وی افزود: باید مدیریت کرد که آن جنبه‌های مثبت حفظ شود و جنبه‌های منفی یا از بین برود یا به حداقل برسد. سعی شود تا جایی که ممکن است از جنبه‌های منفی کاسته شود.

وی اضافه کرد: قم با شهرهای دیگر فرق می‌کند. در قم هر هفته 20 کتاب جدید چاپ می‌شود و ما یک شبکه ولایت داریم که در تمام دنیا زیر پوشش است و این شبکه مقداری کار دولت را سبک می‌کند.

وی افزود: قسمت‌هایی مربوط به اینترنت قم را باید به عنوان یک شهر اسلامی نیازمند به پیشرفت‌های تکنولوژی حساب کرد. قم جایی است که هر ساله میلیون‌ها نفر برای زیارت به این شهر می‌آیند و بزرگ‌ترین حوزه علمیه در قم قرار دارد.

آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به تماس تلفنی حدود 30 هزار نفر برای بیان پرسش‌های شرعی و اعتقادی در برخی روز‌ها به دفتر وی گفت: هم جوابگو بودن ما کار مشکلی است و هم تشکیلات فنی اینجا جوابگو نیست.

این مرجع تقلید اظهار کرد: ماه رمضان حجم سئوالات بیشتر می‌شود. در شهرهای دیگر جایی وجود ندارد که یک شخصی بتواند 25 هزار یا 30 هزار سئوال را پاسخ بدهد.

آیت الله مکارم شیرازی مشکلات کشور را مربوط به سه عامل خارجی، سوء مدیریت و سوء قصدی که برخی از نفوذی‌ها دارند دانست و گفت: من همیشه دعا می‌کنم خداوند مشکلات این مملکت را حل کند.

 
یکی از مراجع تقلید با بیان اینکه تندور‌ها در هر جامعه‌ای هستند به دولتمردان توصیه کرد که مراقب اقلیت پرهیاهو باشند تا نتوانند به حرکت کلی جامعه آسیب برسانند.

مطالب مرتبط
منتشرشده: ۱
  1. عروس ننه

    قربان شوم خدا را یک بام و دو هوا را

درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.