نگاهی به کتاب «فلسفه‌ورزی درباره دین»

کتاب «فلسفه‌ورزی درباره دین» نوشته آن جوردن، نیل لاکیر و ادوین تیت با ترجمه مهدی خسروانی به همت نشر نی منتشر شده است.

«فلسفه ورزی درباره دین؛ درآمدی نقادانه به فلسفه دین» کتابی است به قلم آن جوردن، نیل لاکیر و ادوین تیت که با ترجمه مهدی خسروانی و توسط انتشارات نی به تازگی روانه بازار نشر شده است. این کتاب بیش از هر چیز به دنبال این است که شمایی کلی از فلسفه دین برابر نظر خوانندگان بگذارد و به همین خاطر سعی کرده است مهم‌ترین موضوعات مورد بحث در این رشته را انتخاب کند.

نویسندگان اثر خود را در 12 فصل اصلی سامان داده‌اند و علاوه بر موارد ابتدایی و مقدماتی که به چیستی و چرایی فلسفه دین می‌پردازد و موضوعاتی چون «پایه‌ریزی برای دین‌پژوهی»، «استدلال وجود شناختی برای وجود خدا»، «استدلال کیهان‌شناختی برای وجود خدا»، «استدلال نظم برای وجود خدا»، «استدلال اخلاقی برای وجود خدا»، «استدلال‌هایی برای وجود خدا بر اساس تجربه دینی»، «مسئله شر و رنج»، «چالش‌هایی روان‌شناسی و جامعه‌شناسی برای باور دینی»، «زندگی پس از مرگ»، «وحی یا انکشاف الهی» را مورد توجه قرار می‌دهد. در اثنای این فصول نویسنده با مهم‌ترین اندیشه‌های فلسفی در مورد دین آشنا می‌شوند از مارکس تا نیچه از فروید تا دورکیم و ویتگنشتاین.

همانطور که از عناوین فصول برمی‌آید آنچه مولفان «فلسفه‌ورزی درباره دین» به دنبال آن هستند، ارائه سرفصل‌های اصلی مطالعات دین از دیدگاهی فلسفی و پیوندی میان گفتمان‌ها فلسفی و دینی است. نویسندگان فصل‌های کتاب را به دو بخش تقسیم کرده‌اند، در بخش نخست موضوع فصل را مطرح می‌کنند و آن را توضیح می‌دهند و در ادامه خواننده را با نظر چند فیلسوف درباره موضوع و استدلال‌های آن‌ها آشنا می‌کنند و توضیح می‌دهند و سپس خودشان یا از قول فیلسوفی دیگر، نظرات و استدلال‌های آن‌ها را نقد می‌کنند. بخش دوم مکمل بخش نخست است و نظرات و استدلال‌های بیشتری را در مورد موضوع ارائه می‌دهد. هر چند این دو بخش را می‌توان جدا از هم در نظر گرفت و خوانش هر کدام به دیگری وابسته نیست. در واقع نویسندگان در موضوعات متنوع بررسی شده در کتاب نظرات فیلسوفان مطرح هر حوزه را به شیوه نقادانه و استدلال محور بررسی می‌کنند و پس از معرفی هر موضوع، رأی و استدلال یک یا چند فیلسوف را درباره آن پیش می‌آورند و سپس خواننده را با نقد فیلسوفان دیگر به آن رأی و استدلال آشنا می‌کنند.

با این کار مخاطبان صرفا با آرای فیلسوفان درباره یک موضوع خاص آشنا نمی شوند، بلکه به خوبی با استدلال ها و نقدها درگیر می‌شوند و نکات مورد اختلاف فیلسوفان (و چرایی این اختلاف ها) را درمی‌یابند. البته در بسیاری از موارد نویسندگان کتاب به این نیز اکتفا نمی‌کنند یک مرحله جلوتر می‌روند و خودِ نقدها را نیز به نقد می‌گذارند. این کتاب با تلاش در جهت فهم استخوان بندی استدلال‌های برجسته در تاریخ فلسفه دین، در کنار آشنایی با آثار شاخص در این زمینه، علاقه و آمادگی لازم برای تحقیق بیشتر را در خواننده ایجاد می‌کند.

یکی دیگر از ویژگی‌های کتاب این است که برای کسانی که دانش چندانی نیز در فلسفه ندارند، قابل فهم و استفاده است و نویسندگان برای تسهیل خوانندگانی که احتمالا دانش پیشینی نسبت به موضوع ندارند به تعریف اصطلاح‌ها و مفاهیم جدید می‌پردازند. البته خوانندگان کتاب در حین مطالعه آن احتمالا متوجه خواهند شد که کتاب برای سیستم آموزشی طراحی شده است در باکس‌های کنار صفحات کتاب بسیاری از اصطلاح‌ها و نکات برای یادسپاری بیشتر برجسته شده‌اند و در انتهای کتاب نیز مروری از مطالب بیان شده به صورت خلاصه آورده شده است، البته همانطور که اشاره شد زبان کتاب ساده و روان است و مطالب انتخابی آن قدر جذابیت دارد که خوانندگان عادی را نیز به خواندن آن ترغیب کند اما ساختار شکلی کتاب به نحوی است که به سادگی می‌تواند مورد استفاده اساتید و دانشجویان قرار بگیرد، همانطور که مترجم هم در مقدمه ابتدایی اشاره می‌کند که این اثر برای سیستم آموزشی انگلستان نوشته شده است.

کتاب «فلسفه‌ورزی درباره دین» نوشته آن جوردن، نیل لاکیر و ادوین تیت با ترجمه مهدی خسروانی در 333 صفحه شمارگان 1100 نسخه و قیمت 68 هزار تومان توسط نشر نی منتشر شده است.

منبع: ایبنا

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.