پاپ در جمع کولی‌ها هرگونه تبعیض و تعصب را محکوم کرد

رهبر کاتولیک‌های جهان که به اسلوواکی سفر کرده روز سه‌شنبه بخشی از وقت خود را در جمع کولی‌های ساکن در یکی از شهرهای این کشور سپری کرد و به همین مناسبت در سخنانی هرگونه تعصب‌ورزی و پیش‌داوری افراد را محکوم کرد.

پاپ فرانسیس برای این منظور به محله «لیونیک آی ایکس» در شهر کوشتیسه، دومین شهر بزرگ اسلوواکی رفت و در جمع ساکنان فقیرنشین‌ترین محله‌های این شهر سخنرانی کرد.

این رهبر مذهبی ۸۴ ساله برای نخستین سفر خارجی خود پس از بهبودی از عمل جراحی روده در ماه ژوئیه کشور اسلوواکی را برگزیده است.

وی طی سخنان خود در جمع جامعه کولی‌های ساکن در شهر کوشتیسه ضمن انتقاد شدید از هرگونه تبعیض و پیش‌داوری افراد تاکید کرد که نباید بر اساس باورهای نادرست گروه‌های قومی را در دسته‌بندی‌های کلی قرار داد.

پاپ در محله‌ای که در آن بیش از ۴ هزار نفر در آپارتمان‌های کوچک ساخته شده از بلوک‌های فرسوده بتونی و مشرف به زباله‌دان شهر زندگی می‌کردند، تاکید کرد: «ما نمی توانیم واقعیت دیگران را تا سطح ایده‌های از پیش شکل گرفته در ذهنمان تنزل دهیم؛ مردم نمی توانند و نباید دسته‌بندی و گروه‌بندی شوند.»

پیش از سخنان پاپ یک کشیک جوان که به جامعه کولی‌های شهر کوشتیسه و بویژه به چندین تن از ساکنان نیازمند آن کمک می‌کند خطابه‌ای کوتاه ایراد کرده بود.

پاپ سپس در ادامه خطاب به افراد ساکن در این محله گفت: «شما اغلب هدف بسیاری از تعصب‌ورزی‌ها و پیش‌داوری‌های سخت، کلیشه های تبعیض‌آمیز و کلمات و حرکات توهین‌آمیز قرار گرفته‌اید.»

وی آنگاه تاکید کرد: «در نتیجه ما همگی در کل از لحاظ خصوصیات انسانی جزو فقیرترین‌ها هستیم.»

فرانس‌پرس در گزارشی که به سفر پاپ اختصاص دارد یاد آور شده که در مجموع حدود ۴۴۰ هزار کولی در اسلوواکی زندگی می‌کنند که اغلب آنها در بخش شرقی این کشور ۵ میلیون و پانصد هزارنفری متمرکز شده‌‌اند.

کولی‌های اروپا که از آنها به عنوان «روما» یاد می‌شود مهاجرانی هستند که در قرن دهم میلادی از هند وارد قاره سبز و در این قاره پراکنده شدند.

اغلب اعضای این جامعه در جهان قربانی آزار و اذیت دیگران هستند، در حاشیه و یا فقیرترین محله‌های شهرها سکونت دارند و برای کار و امرار معاش تلاش و مبارزه می‌کنند.

نرخ بیکاری در میان اعضای جامعه کولی‌های اسلوواکی بسیار بیشتر از ۷.۷ درصد است که برای این کشور در سطح ملی گزارش شده است.

اسلوواکی در ماه آوریل راهبردی ۹ ساله را برای بهبود وضعیت کولی‌ها تا سال ۲۰۳۰ با تمرکز بر محورهایی چون اشتغال، آموزش، مراقبت‌های بهداشتی و مسکن اتخاذ کرد.

آخرین برنامه پاپ فرانسیس در سفر به اسلوواکی دیدار با جوانان این کشور در یک استادیوم فوتبال بود.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.