دعوت مولوی عبدالحمید از مردم زاهدان برای استقبال از رئیس جمهور

مولوی عبدالحمید در خطبه های نماز جمعه این هفته ضمن تشویق مردم به انصراف از دریافت یارانه از آنان خواست که درخور شأن مردم استان از رئیس جمهوری استقبال کنند.

امام جمعه اهل سنت زاهدان در خطبه های نماز جمعه (22 فروردین 1393) با تلاوت « وَإِذْ أَخَذْنَا مِیثَاقَ بَنِی إِسْرَائِیلَ لاَ تَعْبُدُونَ إِلاَّ اللّهَ وَبِالْوَالِدَیْنِ إِحْسَاناً وَذِی الْقُرْبَى وَالْیَتَامَى وَالْمَسَاکِینِ وَقُولُواْ لِلنَّاسِ حُسْناً وَأَقِیمُواْ الصَّلاَهَ وَآتُواْ الزَّکَاهَ ثُمَّ تَوَلَّیْتُمْ إِلاَّ قَلِیلاً مِّنکُمْ وَأَنتُم مِّعْرِضُونَ» [بقره:83] اظهار داشتند: وقتی به قرآن، احادیث و تعالیم اسلام توجه می کنیم به این نتیجه می رسیم که دین اسلام، دینی بسیار جامع و فراگیر است. دستورات و تعالیم اسلام تنها در نماز، روزه، حج و زکات منحصر نمی شود، بلکه تمام شئونات زندگی بشر را در بر گرفته است.

ایشان در تشریح آیه‎ی تلاوت شده خاطرنشان کردند: خداوند متعال در این آیه، پس از بیان بحث توحید، موضوع حقوق الناس، و در رأس آن حقوق والدین را مورد تاکید قرار داده است. در تعالیم اسلام نسبت به رعایت حقوق والدین بسیار تاکید و توصیه شده است. لذا بدون رعایت حقوق والدین و جلب رضایت آنها، بهشت نصیب انسان نمی شود.

مولوی عبدالحمید خاطرنشان کرد: توجه به حقوق انسانها در اسلام به اندازه‏ای است که در هیچ منشور دیگری نمی توان آن را یافت. رعایت حقوق الناس به اندازه‏ای مهم است که خداوند متعال در این آیه، آنها را قبل از بحث نماز و زکات و عبادات فردی ذکر می فرماید. آن‎حضرت- صلی الله علیه وسلم- در احادیث متعددی بر موضوع رعایت حقوق انسانها تاکید کرده و می فرمایند: «المسلم من سلم المسلمون من لسانه و یده»، «المومن من أمنه الناس علی دمائهم». توصیه اسلام این است که حتی در صحنه جنگ و نبرد نیز باید حال زنان، کودکان و سالخوردگان مراعات شود؛ به معابد یهود و نصاری بی حرمتی صورت نگیرد. دین اسلام به پیروان خود تاکید می کند که نه تنها برای نجات خود، بلکه برای نجات تمام جامعه از جهنم و عذاب دنیا و آخرت تلاش نمایند.

امام جمعه اهل سنت زاهدان در پایان این بخش از سخنانشان اظهار داشت: متاسفانه امروزه بسیاری حقوق انسانی را نادیده می گیرند و از آن فرار می کنند، در حالی که انسان مسلمان باید همواره در فکر رفع گرفتاری برادر مسلمان خود بوده و تا حد توان خویش به گرفتاری او رسیدگی کند تا خداوند متعال نیز در هنگام مشکل و گرفتاری، به او کمک و یاری نماید. متأسفانه حقوق بشر در تمام دنیا ضایع می شود. کشورهایی که خودشان مدعی رعایت حقوق بشر هستند حقوق انسانها را مراعات نمی کنند و متأسفانه در کشورهای اسلامی نیز حقوق بشر پایمال می شود.

افراد توانمند از دریافت یارانه انصراف دهند
مولانا عبدالحمید در بخش دیگری از سخنان خویش به موضوع هدفمندی یارانه ها اشاره نمودند و در این زمینه اظهار داشتند: با توجه به اینکه مملکت گرفتار تحریم بوده؛ نفت به مقدار بسیار کمی به فروش می‏رسد و بسیاری از کارخانه‎ها نیز تولید ندارند و کشور با مشکلات متعددی مواجه است، پرداخت یارانه‎ی نقدی فشار بزرگی بر دولت و نظام وارد نموده و هزینه‎های سرسام‎آوری صرف این مورد شده است؛ در نتیجه بودجه عمران و آبادانی کشور بسیار کاهش پیدا کرده و به حداقل رسیده است. 
خطیب جمعه‏ اهل‏سنت زاهدان با اشاره به ثبت نام افراد در فاز دوم هدفمندی یارانه‏ها خاطرنشان نمودند: تقاضای بنده از کسانی که درآمد و کسب و کار و تجارتی داشته و واقعا با مشکلات خاص اقتصادی مواجه نیستند، این است که از دریافت یارانه انصراف دهند و بگذارند این یارانه به اقشار محتاج و نیازمند جامعه تعلق گرفته و نیز صرف آبادانی استان شود، زیرا هر مبلغی از 120 میلیاردى که ماهانه به مردم استان پرداخت می‏شود باقی بماند، به بودجه استان اضافه می‏شود و صرف آبادانی و عمران می‏شود.
مولانا عبدالحمید با بیان اینکه "بنده از همان روز اول پرداخت یارانه نقدی تا این لحظه که از پشت تریبون نماز جمعه سخن می‏گویم حتی یک ریال پول یارانه نگرفته‏ام، درحالی‎که بعضا نیاز هم داشتم" خاطرنشان کردند: بنده بر این باور بودم که پرداخت یارانه نقدی به مردم، سیاستی اشتباه و احساساتی است. بلکه دولت با تدبیر و برنامه‏ریزی صحیح در صنعت، تولید و تجارت و همچنین تقویت بازارها و اشتغال‎زایی می‏تواند میزان فقر را در جامعه کاهش دهد. 

از شما مردم شریف انتظار دارم چنان استقبالى از رئیس جمهور کنید که درخور شأن مردم استان باشد
امام جمعه اهل‏سنت زاهدان در ادامه‎ی سخنانشان به سفر قریب الوقوع دکتر حسن روحانی به استان سیستان و بلوچستان اشاره کردند و خطاب به مردم استان گفتند: جناب دکتر روحانی، که با رأی شیعه و سنی به رئیس جمهوری رسید، میهمان استان شما هستند. انتظار ما از شما این است که همه با هم با تجمع در ورزشگاه زاهدان به استقبال دکتر روحانی رفته و به ایشان خوش‏آمد بگوییم و سخنان ایشان را با جان و دل گوش کنیم. لذا اگر کسی مسافرتی در پیش دارد آن را به تاخیر بیندازد، حتی از روستائیان و اهالی دیگر شهرهای سیستان و بلوچستان نیز دعوت می‏کنم برای استقبال از رییس جمهور دسته جمعی به زاهدان بیایند تا استقبال از رییس جمهوری در خور شأن مردم سیستان و بلوچستان باشد.
مولانا عبدالحمید در ادامه به بیان گوشه‏ای از انتظارات مردم استان و نیز اقوام و مذاهب از دولت دکتر روحانی پرداختند و خاطرنشان نمودند: امیدوارم در سفر رئیس جمهور محترم پروژه‏های کلانی که می‏توانند باعث تحول استان شده و برای عموم مردم سودمند باشند، در این استان کلنگ‎زنی شده و برای آنها بودجه تعیین شود. همچنین امیدواریم جناب دکتر روحانی به خواسته‏های قانونی اقوام و مذاهب، که در ایام تبلیغاتی شعارشان بوده، جامه عمل بپوشانند.
خطیب جمعه اهل‏سنت زاهدان ضمن توصیه مردم به مطرح نمودن درخواست‎های خویش از رئیس جمهور، از مردم استان خواستند که مشکلات عمومی استان و کشور را بر بیان مشکلات شخصی اولویت و ترجیح دهند.

ایشان همچنین به موضوع حل مشکل بی‎آبی سیستان «از طریق پادرمیانی مردم» و جاری شدن آب از افغانستان به سیستان اشاره‎ای داشتند و ضمن تشکر و قدردانی و دعای خیر در حق برادران افغانی که در این امر مهم و حیاتی همکاری داشته، اظهار امیدواری نمودند که «در آینده نیز با حمایت و پادرمیانی مردمی مشکلات حل شوند.»

مولانا عبدالحمید در پایان به قضیه یافته شدن جسد یکی از طلاب دارالعلوم زاهدان، که مدتی قبل از مدرسه خارج شده و اواسط هفته گذشته جنازه‎ی وی در بیابان پیدا شده بود، اشاره کرده و از مسئولین مربوطه خواستند تا کیفیت و چگونگی این حادثه را پیگیری کنند.

منبع: سایت مولوی عبدالحمید

 
مولوی عبدالحمید در خطبه های نماز جمعه این هفته ضمن تشویق مردم به انصراف از دریافت یارانه از آنان خواست که درخور شأن مردم استان از رئیس جمهوری استقبال کنند.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.