جایگاه شورا در اندیشه آیت الله طالقانی بررسی می‌شود

به همت کانون اندیشه جوان نشست «جایگاه شورا در اندیشه آیت الله طالقانی» با سخنرانی علی شیرخانی، دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی برگزار می‌شود.

به همت کانون اندیشه جوان به مناسبت فرا رسیدن سالگرد آیت الله طالقانی، نشست «جایگاه شورا در اندیشه آیت الله طالقانی» برگزار می‌شود.

سخنران این نشست علی شیرخانی، هئیت علمی دانشگاه آزاد اسلامی قم و پژوهشگر حوزه علوم سیاسی است.

آیت الله طالقانی اعتقاد راسخ و عمیقی به شورا داشت؛ چرا که شورا روحیه مردم‌سالاری را در نظام سیاسی ایجاد می‌کرد. او تأکید داشت که شورا سنت به جای مانده از پیامبر است و آن هم تکیه‌گاهش است. او معتقد بود که هرچند در برخی از موارد شورا ممکن است عوارضی داشته باشد، ولی این عوارض بهایی است که ما برای رسیدن به شورا می‌پردازیم و نفع آن بیشتر از این عوارض است.

استنباط آیت الله طالقانی از مسئله شورا برداشت عامی است که در تمام امور مردم جاری می‌باشد. نائینی در کتاب تنبیه‌الامه و تنزیه‌المله شور و مشورت را در حد تشکیل مجلس و انتخاب نمایندگان از طرف ملت می‌داند، ولی طالقانی مشورت را در تمام سطوح زندگی مردم لازم و ضروری می‌داند و تشکیل شوراهای مردمی را یکی از اصول عملی خود قرار می‌دهد. و به عنوان عالم اسلامی دلایل نقلی و عقلی برای شورا مطرح میکند و شورا را نظریه فراگیر می‌داند.

نشست «جایگاه شورا در اندیشه آیت الله طالقانی» روز چهارشنبه ۱۷ شهریور ماه ساعت ۱۵ در اینستاگرام کانون اندیشه جوان به نشانی canoon_org@ برگزار می‌شود.

منبع: خبرگزاری مهر

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.